תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה אוקטביה
  • סקודה אוקטביה 1.4 ליטר – מבחן דרך

    סקודה אוקטביה

    מה נותנת גרסת ה-1.4 ליטר של סקודה אוקטביה החדשה שלא ידעו לתת גרסאות ה-1.2 ליטר וה-RS? מבחן דרך לגרסת הביניים של האוקטביה, שנופלת בין הכיסאות.

    • 26-05-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    סקודה אוקטביה היא מכונית שאנחנו, במערכת האתר, מכירים כבר די טוב. למי שכבר הספיק לשכוח נזכיר כי האוקטביה השתתפה אצלנו במגזין גם במבחן בודד מיד עם השקתה בארץ וגם במבחן השוואתי מול שתיים מהמתחרות העיקריות שלה השנה – מאזדה 3 החדשה וטויוטה קורולה החדשה. האוקטביה, אגב, זכתה אצלנו במקום הראשון. את הגרסה הספורטיבית של האוקטביה, האוקטביה RS, בחנו ביחד עם כמה עשרות מחברי הפורום שלנו. אבל יש גם אוקטביה אחרת, שעוד לא הספקנו לבחון – גרסת ה-1.4 ליטר טורבו המאובזרת של האוקטביה, המצוידת במנוע חזק יותר ומיועדת בעיקר לשוק הפרטי.

    המספרים לא משקרים. הגרסה החשובה ביותר בעבור השוק הישראלי היא גרסת ה-1.2 ליטר Ambition הבסיסית. בשנת 2013, למשל, נמכרו בישראל כמעט 4,000 אוקטביות חדשות כשגרסת ה-1.2 ליטר הייתה אחראית לכמעט שני שליש מהכמות הזאת. אבל אנחנו מכירים את השוק וכבר יודעים שאם ההיסטוריה אכן תחזור על עצמה כמו שמבטיח הפתגם, גרסאות ה-1.4 ליטר יהפכו להיות פופולאריות מאוד בשוק המשומשות. הפרשי המחיר המצטמצמים, וגם הכמות הקטנה יחסית של האקזמפלרים שעומדים למכירה, עושים את שלהם והביקוש עולה. אז לטובת רוכשי הרכב המשומש (וגם לטובת הבודדים שיקנו את הרכב כחדש), אספנו את האוקטביה 1.4 ליטר לנסיעת מבחן.

    סקודה אוקטביה 1.4 ליטר

    מלבד המנוע החזק, סקודה אוקטביה 1.4 ליטר מגיעה אלינו ברמת אבזור גבוהה מזו שפגשנו במבחנים הקודמים – Elegance. ההבדלים לעומת גרסת ה-Ambition שבחנו בעבר אינם גדולים. מבחוץ ניתן לזהות חישוקי סגסוגת (לעומת חישוקי פח עם כיסוי פלסטיק), פנסי ערפל קדמיים עם תאורת עזר בפניה וחלונות אחוריים כהים. חדי העין יזהו שהאות I בכיתוב TSI צבועה בצבע שונה (אדום במקום ירוק). אם תנעלו את הרכב תגלו שכאן המראות מתקפלות חשמלית. בתוך תא הנוסעים ניתן למצוא מושבים בריפוד שונה, כיוון לגב התחתון של המושבים הקדמיים, תאורת אווירה לבנה, משענת יד מרכזית במושב האחורי ותא אכסון נוסף בתחתית מושב הנוסע הקדמי. חוץ מזה אפשר למצוא כאן גם בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, שהחליפה את המזגן המכאני שהיה בגרסת ה-Ambition.

    האמת? קצת מאכזב. נכון, קשה לחשוב על הרבה פריטי אבזור שחסרים בגרסה זו. יש כאן מערכת שמע עם מסך מגע שכוללת שלל חיבורים (כולל USB ו-SD) שמפגינה איכות שמע מצוינת. יש כאן מחשב דרך מפורט מאוד שכולל גם שלל חיווים על מצב מערכות הרכב. יש כאן בקרת שיוט ושליטה מלאה מגלגל ההגה. יש כאן אפילו מערכת Start&Stop שתחסוך לכם קצת דלק אם לא אכפת לכם לכבות את המזגן ברמזורים. הכל יפה מאוד אבל, וזה אבל גדול, את הכל פגשנו כבר בגרסת ה-Ambition. גרסת ה-Elegance היוקרתית לא מבדלת את עצמה מספיק מגרסאות הבסיס, לא ברמת הנראות ולא ברמת האבזור.

    סקודה אוקטביה 1.4 ליטר

    אבל ההבדל העיקרי בין הדגמים של סקודה אוקטביה מסתתר מתחת למכסה המנוע. כאן מקבלת האוקטביה השחורה הזו מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין מסדרת ה-TSI החדשה של קבוצת פולקסווגן. ההספק המרבי עומד על 140 כוחות סוס שזמינים ב-5,500 סל"ד. גרסת ה-1.2 ליטר, לשם השוואה, מפיקה "רק" 105 כוחות סוס הזמינים בדיוק באותו הסל"ד. גם המומנט המרבי של גרסת ה-1.4 ליטר גבוה יותר - 25.4 לעומת 17.8 קג"מ ב-1400/1500 סל"ד. תיבת ההילוכים האוטומטית זהה, רובוטית כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים (DSG7) והיא כוללת גם מצב Sport וגם אפשרות לתפעול ידני.

    המפרט הטכני הרשמי מדבר על מהירות מרבית של 215 קמ"ש וזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות קצרות. גם בפועל המכונית הזאת בהחלט מרגישה מהירה, מאוד מהירה. רזרבות הכוח מרשימות למדי, כשהן זמינות. במצב D הגיר רץ קדימה ומעלה במהירות הילוכים, על מנת לחסוך בדלק. כתוצאה מכך האצות ביניים מהירות דורשות הורדה של שני הילוכים, מה שלוקח לגיר חלקיקי שניה ארוכים מידי וגורר השתהות מיותרת. אבל ברגע שההילוכים ירדו והגיר שולב – פרץ התאוצה מרשים למדי. מצב Sport, אגב, יפתור כמעט לחלוטין את הבעיה. רק צריך לזכור לשלב אותו.

    אפרופו צריכת דלק, זו הייתה מרשימה מאוד בנסיעת המבחן שלנו ונעה סביב ה-14 קילומטרים לליטר. מרשים למדי, במיוחד לאור העובדה שלאורך רוב הקילומטרים של נסיעת המבחן מערכת ה-Start&Stop הייתה כבויה ומידי פעם גם התעקשתי לבדוק את יכולות התאוצה של הרכב. השילוב בין מנועי טורבו קטנים לתיבות כפולות מצמדים מספק שילוב כמעט בלתי אפשרי בין צריכת דלק נמוכה לביצועים מרשימים. רק עוד קצת עידון של התיבה בנסיעה עירונית וזה יהיה מושלם.

    סקודה אוקטביה 1.4 ליטר

    מלבד כל אלו, כוללת גרסת ה-1.4 ליטר של סקודה אוקטביה את כל היתרונות של גרסת ה-1.2 ליטר. המושב האחורי מרווח מאוד, נוח מאוד ובאופן כללי שימושי מאוד. תא המטען כל כך גדול שנדמה שאיזו סקודה סיטיגו קטנה תוכל להיכנס פנימה ואפילו יישאר קצת מקום לעגלת תינוק. אגב, בגרסת ה-Elegance הרכב מגיע עם שלל פתרונות קטנים אך חביבים לאכסון וקיבוע של פריטים בתא המטען, השימושי ביותר בעיני הוא מעין מחיצה מתקפלת שנדבקת עם סקוטש לרצפת תא המטען ומאפשרת חלוקה מהירה של נפח ההטענה.

    נוחות הנסיעה טובה בסך ולמרות שגם גרסת ה-1.4 ליטר מצוידת במתלה אחורי פשוט (ההוא שזוכה לא פעם לביקורות לא חיוביות), היא טובה מכפי שזכור לי בגרסאות ה-1.2 ליטר. רק בנסיעה עירונית ועל שיבושים גדולים במיוחד מורגש איזה שהוא חוסר נוחות. גם המושבים הקדמיים נוחים מאוד, אפילו בנסיעות ארוכות. ריפוד הבד הבהיר שמגיע בגרסת ה-Elegance נעים למגע וביחד עם הגימור הבהיר יותר לקונסולה מתקבלת תחושה איכותית הרבה יותר.

    סקודה אוקטביה 1.4 ליטר

    סקודה אוקטביה 1.4 ליטר Elegance – סיכום

    גרסת ה-1.4 ליטר של האוקטביה החדשה ללא ספק טובה מגרסת ה-1.2 ליטר הבסיסית. לא רק בגלל המנוע החזק יותר, שמספק ביצועים טובים פלוס פלוס, אלא גם בגלל האווירה הנעימה יותר שהיא משרה בתא הנהג. תוסיפו לזה צריכת דלק מצוינת, רמת אבזור גבוהה וסיכוי די גבוה שהיא תהיה להיט בשוק היד השנייה – וקיבלתם קניה לא רעה בכלל. או שלא?

    כי הבעיה העיקרית של גרסת ה-1.4 ליטר היא דווקא גרסת ה-1.2 ליטר המצוינת. גרסת ה-1.4 ליטר מציעה ביצועים שהם ברמה אחת מעל ל-1.2 ליטר, אבל לא בטוח שאתם צריכים אותם. גרסת ה-1.2 ליטר תספק כל נהג משפחתי ממוצע מצד אחד וגרסת ה-1.4 ליטר לא מספיק ספורטיבית כדי לספק את מחפשי הריגושים מצד שני. שדרוג לגרסת ה-1.4 ליטר יעלה לכם כ-8,000 ₪ יותר, ואני ממש לא בטוח שזה מחויב המציאות.

    סקודה אוקטביה בקטלוג הרכב של CarsForum
    סקודה אוקטביה - מפרט טכני

    סקודה אוקטביה 1.4 ליטר

    dddd