תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה סיטיגו
  • סקודה סיטיגו - מבחן דרך

    סקודה סיטיגו

    סקודה מנסה להשתחל אל קטגוריית רכבי המיני הצפופה עם הסיטיגו החדשה - מכונית עירונית קטנה עם מנוע בנפח 1 ליטר ותיבת הילוכים ידנית או רובוטית. האם היא מצליחה לעמוד מול המתחרות האחרות בשוק?

    • 14-05-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    סקודה סיטיגו - הקדמה

    המבחר הרב של מכוניות המיני הקטנות שמגיע לאחרונה לישראל הוא, לפחות בעיני, עניין שאין לזלזל בו. עד לפני כמה שנים, מי שהעז להיכנס לסוכנות רכב ולהזמין רכב ידני קיבל חופן מבטים מלאי תמיהה. על אחת כמה וכמה, אל קומץ המשוגעים שעוד רכשו כאן מכוניות קטנות התייחסו ממש ככה, כאל משוגעים. אבל מה שלא עשו כתבי הרכב ושאר גורואים לנושאי רכב עשו לבסוף מחירי הדלק שרק ממשיכים לעלות ולעלות. פתאום מכונית מיני ידנית נראית כמו פתרון הגיוני והולם.

    לסגמנט הזה בדיוק מנסה להשתחל סקודה סיטיגו, אחת מהמצטרפות האחרונות לקטגוריה בישראל. הסיטיגו היא צלע שלישית במשולש הכולל גם את סיאט מיי וגם את פולקסווגן אפ. שלושתן מנסות לכסות את כל טווח הדרישות שיכול לבקש הלקוח הפוטנציאלי, מהסיאט ה"ספורטיבית והצעירה" ועד לפולקסווגן ה"איכותית והבוגרת" (שלא מגיעה ארצה בשלב זה), כשבניהן נמצאת הסקודה. לכן, כשהתקשרו אלינו מסקודה והציעו לנו לקחת לנסיעת מבחן את הצלע ה"פרקטית וההגיונית" במשולש לא יכולנו לסרב ויצאנו לדרך.

    סקודה סיטיגו

    סקודה סיטיגו - עיצוב

    גם עם זכוכית מגדלת של שען עיוור קשה יהיה לזהות את ההבדלים שבין הסיטיגו למיי. מלבד ההבדלים המתבקשים במספר הדלתות (הסיאט ה"ספורטיבית והצעירה" מוצעת גם בגרסה בעלת 3 דלתות) ובסמלים, מסתכמים ההבדלים בעיקר בשינויים קלים לעיצוב הגריל, הפגוש הקדמי ויחידות התאורה האחוריות. בנוסף מציעים בסקודה, בתוספת תשלום, פסי קישוט שחורים שרצים לאורך הרכב שמבדלים את עיצובה החיצוני מזה של הסיאט אך אלו לא תמיד קולעים לטעמו של המתבונן.

    דווקא בתא הנוסעים ניתן לזהות כמה הבדלים מוחשיים בין הסיטיגו למיי. בעוד המיי מוצעת עם תא נוסעים שמשלב שני גוונים, הסיטיגו מגיעה ארצה עם תא נוסעים שהצבע השולט בו הוא אפור-כהה (למעט כמה נגיעות כסופות בפקדים) שמעניק אווירה מעט קודרת ומשעממת. חדי העין יזהו גם הבדלים קלים בידית ההילוכים (שלטעמי נאה יותר בסיטיגו) ובלוח השעונים. בסך הכל, מדובר בתא נוסעים מאוד פשוט ופרקטי. זאת לא פשטות מעליבה, מהסוג שפה ושם אפשר למצוא במכוניות שנמכרות בטווח המחירים הזה, אלא פשטות פונקציונלית שנובעת מהצורך להוזיל עלויות ולהיכנס לסגמנט מחירים נמוך יחסית.

    סקודה סיטיגו - אבזור ובטיחות

    אין בשורות גדולות בסעיף זה. רמת האבזור הבסיסית של הסיטיגו היא אכן בסיסית וכוללת פחות או יותר את האבזור המקובל בקטגוריה. יש כאן מערכת שמע בסיסית למדי עם כניסת AUX (ללא USB), גלגל הגה מפלסטיק שמתכוון לגובה אך לא למרחק, מושב נהג עם אפשרות לכוונון גובה, מפתח קפיצי מתקפל ותאורת DRL (ללא LED). לא משהו לרוץ לספר עליו לחברה'.

    איכות הגימור של תא הנוסעים אינה מרשימה. תא הנוסעים עשוי רובו ככולו מפלסטיק קשיח ולא כל כך נעים אך ככל הנראה עמיד, כאשר אפילו דיפוני הדלתות (שאינם מכסים את כל פנים הדלת) עשויים פלסטיק קשיח ולא תמיד נעים למגע. יש כאן גם כמה פאשלות לא אופייניות בנושא הנדסת האנוש, כמו למשל כיסוי תא מטען שלא נסגר עם סגירת הדלת ואז הוא מסתיר לחלוטין את שדה הראיה דרך השמשה האחורית, או העובדה שלא ניתן לפתוח את החלון החשמלי של הנוסע ממושב הנהג.

    אבל מה שהציק יותר מכל הוא דווקא המזגן, פריט חיוני למדי במדינה חמה כמו ישראל. בסיטיגו, כמו במיי, אין פתחי מיזוג מרכזיים מתכוונים וכיוון שהפתחים שכן קיימים במרכז מופנים לאזור המראה המרכזית, נופל רוב נטל הקירור על פתחי הקירור הצדדים. אבל הפתח שבצד הנהג, לא משנה איך תכוונו אותו, תמיד יקפיא את יד שמאל. גם עוצמת הקירור לא הרשימה ובאחד מימי המבחן, שנערך ביום אביבי חם יחסית, עוצמת המיזוג הייתה סבירה ולא מעבר. ביום קיץ חם ומהביל, ייתכן שהמזגן יתקשה לקרר את הרכב בנסיעות עירוניות איטיות ומי שרגיש לנושא הקירור - מוטב שיבדוק את הנושא.

    בסעיף הבטיחות מוצעת הסיטיגו בארץ עם 4 כריות אוויר בלבד (חלק מהמתחרות כבר מוצעות עם 6 כריות) ועם מערכת ה-City Safe שמוצעת כסטנדרט בסיאט, אבזור שהספיק לארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP כדי להעניק לה ציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק. ההורים מבינכם ישמחו לגלות עיגוני ISOFIX ואופציה לביטול כרית האוויר הקדמית בעזרת מפתח.

    סקודה סיטיגו

    סקודה סיטיגו - שימושיות ונוחות

    מלפנים מציעה הסיטיגו מקום לשני מבוגרים בגודל מלא, שישבו זה לצד זה בלי להרגיש יותר מידי אינטימיות. המושבים הקדמיים פשוטים למדי למראה או למגע אך בסך הכל הם נוחים למדי גם לאורך זמן. מושב הנהג מתכוון לגובה וביחד עם כיוון הגובה להגה מתקבלת תנוחת נהיגה לא רעה אבל לא הכי נוחה כאשר לחלק מנהגים יסתיר גלגל ההגה חלק מלוח השעונים.

    המושב האחורי, שכולל שתי חגורות בטיחות, אינו נוח לנסיעות ארוכות. גם בגלל חלונות הצד, שאינם נפתחים במלואם אבל בעיקר בגלל מרווח הברכיים המצומצם, שיספיק בקושי רב למבוגר שינסה לשבת מאחורי מבוגר אחר.

    ובתא המטען? זה מציע את נפח ההטענה הנדיב ביותר בקטגוריה - 251 ליטרים. הוא אכן גדול יחסית ומפתיע לגלות שבסקודה הצליחו, בדרך מופלאה ממש, להכניס לתוכו גם גלגל רזרבי בגודל מלא. אך למרות גודלו הנדיב הוא לא כל כך נוח לשימוש. גם בגלל שהוא צר ועמוק יחסית, כך שהוא דורש התכופפות כדי להגיע לתחתיתו וגם בגלל כיסוי תא המטען, שאינו מחובר לדלת ומתרומם או יורד ביחד איתה.

    סקודה סיטיגו

    סקודה סיטיגו - בנסיעה

    בניגוד לדגמים היקרים יותר של סקודה, שמקבלים את מנוע ה-TSI המוגדשים ואת תיבות ה-DSG כפולות המצמדים, הסיטיגו מוצעת עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח ליטר אחד בתצורת 3 צילינדרים. הוא מוצע בשתי גרסאות, אחת בהספק מרבי של 60 כוחות סוס ואחת בהספק מרבי של 75 כוחות סוס. יש גם שתי תיבות הילוכים, ידנית או רובוטית, שתיהן עם 5 הילוכים. אנחנו אספנו לנסיעת המבחן שילוב של ארבעת הדגמים - ידני עם 75 כוחות סוס (הרכב הצהוב בתמונות) ורובוטי עם 60 כוחות סוס (הרכב האדום בתמונות).

    בשני המקרים המנוע אינו גמיש במיוחד ועיקר כוחו מתקבל מ-3,000 סל"ד והלאה. בסל"ד נמוך יותר הוא אנמי לחלוטין ומתקשה מאוד ליצור תנועה בקצב סביר. ביחד עם יחסי ההעברה הארוכים יחסית, נדרשת לא מעט התעסקות עם ידית ההילוכים בזמן נסיעה עירונית פקוקה. ניסיון "להתגלגל" בהילוך שני ללא גז יסתיים במהרה עם גרגורי מחאה ברורים מצד המנוע.

    דווקא מחוץ לעיר מתגלה סקודה סיטיגו במיטבה. נסיעות בין עירוניות הן נקודה בעייתית בעבור רוב הרכבים בקטגוריה, שסובלים מרגישות מוגזמת לרוחות צד ועלולים לגרום לנהג תחושה של חוסר נעימות. והנה, מגיעה הסיטיגו ומראה שאפשר אחרת. הרכב מרגיש בטוח ויציב גם במהירויות תלת-ספרתיות ואין שום בעיה לשייט איתו לאורך זמן לאורכו של כביש 6.

    במהירויות גבוהות מקבל ההגה החשמלי משקל נכון עם מרכוז טוב, שתורמים לתחושת ביטחון. נוחות הנסיעה טובה יחסית למקובל בקטגוריה. הרכב עדיין סובל, פה ושם, מאותה קופצנות שמאפיינת רכבים קטנים אך הוא מבודד את הנוסעים מרוב השיבושים בצורה מרשימה למדי. רעשי הרוח והדרך מתגברים ככל שעולה המהירות אך גם כאן, אין מדובר ברעשים שחורגים מגבול המקובל בקטגוריה.

    סקודה סיטיגו

    סקודה סיטיגו - גיר רובוטי

    כמה שבועות לאחר נסיעת המבחן בדגם הידני, אספנו לנסיעת מבחן גם את הדגם האוטומטי-רובוטי. הדגם האוטומטי מצויד בגיר רובוטי חד מצמדי (ASG), בניגוד לשאר הדגמים של סקודה שמוצעים עם גיר רובוטי כפול מצמדים (DSG). הוא מוצע בשידוך לגרסאות ה-60 וה-75 כוחות סוס של הרכב, אנחנו בחנו את גרסת ה-60 כוחות סוס שאפשרה לנו להתרשם טוב יותר גם מההבדלים שבין המנועים השונים.

    גרסת ה-60 כוחות סוס אכן מרגישה מעט יותר איטית וכבדה, אבל ההבדל מורגש בעיקר מחוץ לעיר ופחות בנסיעה עירונית. בתוך העיר מספקת גרסת ה-60 כוחות סוס ביצועים נאותים ואינה מתקשה לשמור על קצב. אך ככל שמתגבר קצב התנועה ויוצאים מהעיר הגדולה, מתגלה יתרונו של מנוע ה-75 כוחות סוס שמרגיש נמרץ ו"חי" יותר במהירויות של 90-100 או 110 קמ"ש. לאלו שמתכננים לנסוע עם הרכב גם מחוץ לעיר, גרסת ה-75 כוחות סוס, שעולה כ-5,000 ₪ יותר, תהיה תמורה טובה יותר.

    ומה לגבי הגיר? כאן נכונה לנו אכזבה רצינית. הגיר הרובוטי חד המצמדי של הסיטיגו אינו מרשים כלל. אולי ציפינו ליותר מיצרן שידוע בתיבות ה-DSG, אבל תיבת ה-ASG הפשוטה יותר הרגישה לנו כמו אב טיפוס שאינו בשל דיו לשימוש מסחרי. היא אינה מטלטלת כמו התיבות הרובוטיות הישנות של טויוטה, אך דווקא הניסיון של סקודה למנוע את אותם הטלטולים יוצר השהייה ארוכה מידי בשילוב המצמד. כמו תיבות ה-DSG, גם התיבה הזו מעלה הילוכים מהר מידי (כנראה במטרה לחסוך בדלק) אבל בניגוד ל-DSG כאן הורדות ההילוכים לוקחת יותר מידי זמן, מה שבהחלט עלול להפריע להשתלבות בתנועה. הפיתרון הוא לנהוג ברכב במצב הידני, אבל אני לא חושב שרוב האנשים קונים רכב אוטומטי כדי לנהוג בו כמו בידני.

    סקודה סיטיגו

    סקודה סיטיגו - סיכום

    קטגוריית רכבי המיני הולכת ומצטופפת עם שלל מתחרות חדשות, מחודשות וותיקות. בין כל אלו מנסה למתג סקודה את הסיטיגו כמכונית המתאימה ביותר לנסיעה עירונית. אני לא בטוח שזאת הנקודה החזקה ביותר של הסיטיגו, שמצטיינת יותר דווקא מחוץ לעיר. מה שבטוח, מדובר במתחרה ראויה מאוד בקטגוריה שאולי אינה שוברת את גבולות הגזרה עם רשימת אבזור נדיבה במיוחד או ביצועים מרשימים, אבל היא כן אפשרות טובה לנהג שמחפש לחסוך בעלויות האחזקה והדלק (כ-16 קילומטרים לליטר לפי הבדיקה שלנו).

    הדגם המומלץ כאן הוא ללא ספק הדגם הידני, שמיישר קו עם שאר המתחרות בסגמנט ומציע תמורה טובה לכסף. אלו שנוסעים בעיקר בתוך העיר יוכלו בהחלט להסתפק בגרסת ה-60 כוחות סוס ויחסכו לעצמם כמה אלפי שקלים במחירו של הרכב, בעוד אלו שמשתמשים ברכב גם מחוץ לעיר יעדיפו את גרסת ה-75 כוחות סוס שתעלה מעט יותר אך תספק ביצועים טובים יותר על הכביש המהיר.
    הדגם האוטומטי, לעומת זאת, אכזב אותנו עם גיר לא מספיק בשל ולא מספיק נוח לשימוש עירוני. המתחרות המצוידות בגיר אוטומטי רגיל (לא רובוטי), כדוגמת קיה פיקנטו, יהיו נעימות יותר לשימוש עירוני. למעשה גם רוב המתחרות בעלות הגיר הרובוטי, כדוגמת סיטרואן C1, יציעו גיר רובוטי נעים יותר לשימוש.

    סקודה סיטיגו בקטלוג הרכב של CarsForum
    סקודה סיטיגו - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית ברכישת סקודה חדשה או משומשת מהמומחים של CarsForum

    סקודה סיטיגו

    dddd