תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה אוקטביה
  • סקודה אוקטביה RS – מבחן דרך

    סקודה אוקטביה

    היא מעוצבת, מאובזרת, קרבית ומאוד מהירה. סקודה אוקטביה RS היא חבילה מצוינת לנהג המשפחתי הממהר.

    • 01-05-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    אם הייתי מבקש מכם לחשוב על משפחתית ספורטיבית כלשהיא, סקודה אוקטביה RS כנראה לא הייתה הבחירה הראשונה שעולה לכם לראש. אבל משפחת דגמי הספורט המשפחתיים של קבוצת פולקסווגן היא למעשה מרובע שעל כל אחת מצלעותיו נמצאת מכונית עם אופי שונה ופנייה לקהל יעד אחר. סיאט לאון קופרה פונה לצעירים שמחפשים עיצוב והתנהגות כביש על המגבלות, פולקסווגן גולף GTI פונה לאנשי המשפחה המיושבים שמחפשים מכונית מהירה בכל מצב אך הגיונית ואודי S3 פונה לאלו שמוכנים לשלם עוד כמה שקלים על תא נוסעים מוקפד יותר, מבלי לאבד כמובן את הביצועים והיכולות הספורטיביות. ואיפה נכנסת לתמונה האוקטביה RS? שאלה מצוינת, שבהחלט מחייבת נסיעת מבחן.

    סקודה אוקטביה RS

    גרסת ה-RS היא הגרסה השלישית של סקודה אוקטביה בה אני נוהג. גרסת ה-1.2 ליטר זכתה אצלי בתואר המכונית המשפחתית הטובה ביותר לשנת 2014, כשהיא גוברת על טויוטה קורולה ומאזדה 3 החדשות. גרסת ה-1.4 ליטר נבחנה אף היא כאן באתר (המבחן יפורסם בקרוב) והחיסרון העיקרי שלה לדעתי היה גרסת ה-1.2 ליטר המוצלחת. אבל גרסת ה-RS היא משהו אחר לגמרי. גם בתג המחיר, שמתחיל במקום בו תג המחיר של סקודה סופרב נגמר. גם בעיצוב, בנראות, בביצועים ובאבזור.

    ה-RS מגיעה אלינו לאחר הפסקה של כמה שנים ולאחר ששני הדגמים הקודמים של האוקטביה RS לא ממש הצליחו לסכן את מעמדן של ה-GTI, ה-S3 או הקופרה. המכירות נשארו הרחק מאחורי שלושת האחיות לפלטפורמה והרכב הגיע ארצה בהזמנות מיוחדות בלבד. עם הגעתו של הדור השלישי לישראל התמונה משתנה. "נמכור כאן 100 אוקטביות RS בשנה", אומר ג'קי אביב, מנכ"ל חטיבת סקודה בצ'מפיון מוטורס. מספר שאפתני למדי, בהתחשב בעובדה שבפורד הצליחו למכור בקושי רב מאוד 15 יחידות מהפוקוס ST המתחרה.

    סקודה אוקטביה RS

    כבר במבט ראשון ברור שסקודה אוקטביה RS היא לא סתם עוד אוקטביה. גם מי שלא מבין יראה מיד שמדובר בגרסה מיוחדת, שונה ועצבנית במיוחד. חישוקי הסגסוגת הגדולים (19 אינטש'), גג השמש הגדול, פנסי הקסנון, צמד סופיות האגזוז ויחידות התאורה האחוריות – כולם צועקים "מהיר ועצבני". מצד שני, רכב המבחן שהגיע בצבע לבן העניק לכל נוצות הקרב הללו מן ממד רגוע ולא צעקני. בסך הכל רוב האנשים שראו את המכונית הסכימו כי מדובר במכונית נאה מאוד, גם אם היה חוסר הסכמה כלשהוא לגבי עיצוב הג'אנטים המקוריים. עניין של טעם.

    כל שאר הפרמטרים דומים מאוד לאלו של הדגמים השגרתיים של האוקטביה. לא מדובר באחת מהמשפחתיות הנאות בקטגוריה, לפחות לא לטעמי. קווי העיצוב פשוטים מידי, לא מתיימרים. קו העיצוב המשפחתי של סקודה, שמתחיל בראפיד ונגמר בסופרב המחודשת, בהחלט ניכר כאן.

    סקודה אוקטביה RS

    תא הנוסעים של סקודה אוקטביה RS מבוסס גם הוא בכבדות על זה של דגמי הבנזין השגרתיים, עם מספר נגיעות מתבקשות. הנגיעה הברורה ביותר היא למושבים, שם מקבלת ה-RS צמד מושבים קדמיים בעיצוב ספורטיבי ועם ריפוד עור משולב בד. גם אחרי שעות ארוכות ברכב יש לי רק מחמאות לצמד המושבים הללו, שהם פשוט מצוינים לטעמי.

    נגיעה נוספת בוצעה בדש-בורד של המכונית. פלסטיקים כסופים הוחלפו בפלסטיקים בגוון דמוי קרבון, לא מספיק איכותיים לטעמי. גלגל ההגה קיבל גם הוא נגיעות ספורטיביות עם תפירה אדומה, והוא נעים מאוד למגע. התפירה האדומה הזאת ממשיכה גם אל ידית ההילוכים, שמקבלת גם כיתוב VRS בחלקה העליון. בין לבין יש גם תקרה בגוון כהה יותר, לוח שעונים עם שנתות עבות יותר וגם מראות צד ומראה מרכזית מתכהות חשמלית.

    בסך הכל, קשה לבוא בתלונות לתא הנוסעים של האוקטביה RS. הוא איכותי מאוד, נעים מאוד לשהייה ומשדר את האווירה הנכונה. גם בנושא האבזור בסך הכל, אין תלונות מיוחדות. אפילו יש כאן שקע USB מקורי, שהיה כל כך חסר לי בדגמים אחרים של היצרנית. מערכת השמע, אגב, נוחה מאוד לתפעול ובעיקר מפיקה שמע באיכות גבוהה.

    סקודה אוקטביה RS

    כראוי למכונית של סקודה, גם האוקטביה RS מציעה רמת שימושיות גבוהה עד כדי גבוהה מאוד. תא המטען בעל נפח הטענה עצום וקשה שלא להתרשם מגודלו בכל פעם שפותחים אותו. הוא גם שימושי מאוד וכולל פתח לגישה מהירה מהמושב האחורי, רשת לקיבוע חפצים ושקע כוח 12 וולט.

    הלאה אל המושב האחורי, שמרשים בפני עצמו. מרווח הברכיים כאן הוא מהטובים בקטגוריה והיושבים מאחור יהנו גם ממשענת יד מרכזית עם מחזיקי כוסות, פתחי מיזוג מרכזיים ותאי אכסון בגב המושבים הקדמיים. יש גם שפע של תאי אכסון, לא רק במושב האחורי, כולל שניים נסתרים מתחת למושבים הקדמיים.

    סקודה אוקטביה RS

    אני נוהג לקרוא למכוניות כמו סקודה אוקטביה RS "מכוניות לנתיב השמאלי". יש לה נוכחות מרשימה וכשהיא מתייצבת במראה המרכזית של נמנמן נתיב שמאלי מצוי, הוא בדרך כלל יזוז מהר נתיב אחד ימינה. אבל במקרה של ה-RS זאת לא רק נוכחות חסרת כל גיבוי במציאות. יש לה מנוע מאחורי הנוכחות הזאת, ועוד איזה מנוע. מדובר במנוע ה-2.0 ליטרים טורבו-בנזין, כאן בהספק מרבי של 220 כוחות סוס. לחיצה עדינה על הגז או לחיצה על מנופי התפעול של ההילוכים שמאחורי ההגה תגרום להורדת הילוך, מנוע הבנזין יחל לגרגר בקול בס חינני והמכונית פשוט תזנק קדימה.

    היכולות של האוקטביה הזאת להאיץ ולהאיץ ולהאיץ ולהאיץ – פשוט מרשימה, ובעיקר מסוכנת לרישיון הנהיגה שלכם. זאת מכונית מהירה, אפילו מהירה מאוד. היא משייטת במהירויות גבוהות בקלות כמעט מעצבנת. 110 קמ"ש מתקבלים ב-2,000 סל"ד שקטים יחסית, שמאפשרים שיוט נינוח במהירות חוקית, אם רק תפעילו את בקרת השיוט. כי כשהיא כבויה, קשה שלא לנהוג באוקטביה הזאת מהר. מאוד מהר.

    ומה לגבי התנהגות הכביש? סקודה אוקטביה RS היא ללא ספק האחות היותר בוגרת ומשפחתית במבחר הדגמים הספורטיביים של קבוצת פולקסווגן. אחיזת הכביש שלה גבוהה, גבוהה מאוד. היא מסוגלת לתקוף סיבובים במהירויות גבוהות בלי להניד עפעף ובלי שום דרמות. היא מסוגלת לעלות ולרדת את כל כבישי הנהיגה שאתם מכירים במהירות מסחררת. אבל ספורטיבית חדה ומאתגרת היא לא. כי על המגבלות היא מרגישה מפוזרת ובעיקר לא מהנה כמו ספורטיביות אחרות.

    סקודה אוקטביה RS

    סקודה אוקטביה RS – סיכום

    בואו נחשוב רגע על המתחרות מבית של האוקטביה RS. הראשונה היא כמובן המקור, האמא המיתולוגית של הקטגוריה, פולקסווגן גולף GTI. לא שמתי את שתי המכוניות יחד, זו ליד זו, על הכביש המפותל אבל בתחושה שלי שתיהן יהיו מהירות בערך באותה המידה. הגולף תהיה קצת יותר חדה וספורטיבית מבחינת התנהגות הכביש שלה, אבל עם האוקטביה יהיה לכם הרבה יותר נעים לקחת את המשפחה לטיול (וגם הרבה יותר מקום בבגאז' לעגלה של התינוק). השנייה, סיאט לאון קופרה, עוד לא הגיעה לארץ. כשתגיע, כך מבטיח לנו היבואן, היא תציע רמת אבזור דומה במחיר דומה אבל תיקח את הספורטיביות עוד צעד אחד קדימה ותהיה עוד יותר חדה על המגבלות, לא מעט בשל דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה שיוצע ככל הנראה כסטנדרט (לא קיים באוקטביה).

    ועדיין, למרות שהאוקטביה היא המכונית הכי פחות ספורטיבית במשפחת הספורטיביות הנוכחית של קבוצת פולקסווגן, יש לה מקום בשוק. לא אצל לקוחות שמחפשים חדה ומתנהגת אלא אצל לקוחות שמחפשים מכונית מהירה ומאובזרת באריזה לא מנקרת עיניים. המחיר לא זול, 215 אלף ₪ לדגם האוטומטי, כ-200 אלף ₪ לדגם הידני, אבל התמורה נאה ורשימת האבזור מכובדת.

    סקודה אוקטביה RS בקטלוג הרכב של CarsForum
    סקודה אוקטביה RS - מפרט טכני להורדה

    סקודה אוקטביה RS

    dddd