תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה אוקטביה
  • סקודה אוקטביה החדשה – מבחן דרך

    סקודה אוקטביה

    האוקטביה החדשה ממשיכה היכן שהקודמת הפסיקה. עם תא מטען ענק, מושב אחורי מרווח ומנועי טורבו-בנזין חסכוניים, היא מאיימת להיות המשפחתית הבאה של ישראל.

    • 10-10-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    בתיאום כמעט מוחלט, ובוודאי לא מקרי, שדרגה קבוצת פולקסווגן את כל היצע דגמי המשפחתיות הקומפקטיות שלה. מתחילת השנה הספקנו לנהוג על כבישי ישראל באודי A3 החדשה, בפולקסווגן גולף החדשה ובסיאט לאון החדשה. הפעם משיקה סקודה לעיתונאים את סקודה אוקטביה החדשה, בת המשפחה הכי פחות סקסית ונחשקת. מאז רכשה פולקסווגן את סקודה החזיק המותג את דגל השימושיות והתמורה למחיר, או Value for Money כמו שאומרים בלעז. ואם המותג סקודה היה זה שהחזיק את הדגל, אז האוקטביה היא הדגל.

    שני הדורות הקודמים של סקודה אוקטביה זכו לקבלת פנים קרירה משהו בישראל. לקח לשוק המקומי לא מעט זמן להבין שהאוקטביה היא פחות או יותר התגלמות חלומותיו של הלקוח הישראלי הטיפוסי - הרבה פח תמורת לא הרבה שקל. נהגי המוניות היו הראשונים להבין זאת והדור הראשון של האוקטביה הפך למונית הלאומית של הישראל בתקופה מסוימת. הדור השני, לעומת זאת, כבר התקבל לא רע גם אצל הלקוחות הפרטיים והפך לנפוץ בציי הרכב הגדולים, בעיקר בדגמים שלאחר מתיחת הפנים של שנת 2011. עכשיו, כשהאוקטביה היא כבר לא מילה נרדפת למונית דיזל מטרטרת, מאיים הדור השלישי לעשות את הפריצה הגדולה.

    סקודה אוקטביה החדשה

    כמו שלושת אחיותיה למשפחה, גם סקודה אוקטביה החדשה עושה שימוש בפלטפורמת ה-MQB החדשה של פולקסווגן. אם אודי A3 היא חליפת העסקים, פולקסווגן גולף היא חולצת הצווארון וסיאט לאון היא הבגדים שלובשים לאימון הכושר, אז סקודה אוקטביה היא כנראה הג'ינס והטי-שרט. היא נראית לא רע, אבל גם ממש לא מרשימה כמו ה-A3 או ספורטיבית כמו הלאון. זאת לא מסוג המכוניות שישאירו עליכם חותם, ותעיד על כך שהעובדה שהרכב ההדגמה בו נהגנו, מהראשונים שעלו לכביש בישראל, לא משך ולו תגובה אחת מצד הנהגים בכביש.

    אבל יותר מכל היא שימושית. בסקודה מתחו את הפלטפורמה הזו עד תום בניסיון לסחוט כל גרם של שימושיות. זה מתחיל מתא המטען העצום, עם הדלת החמישית האופיינית לסקודה שמתרוממת גבוה-גבוה כלפי מעלה וחופשת את כל נפחו לעינו של המתבונן. זה ממשיך עם מושב אחורי מרווח ונוח שיאכלס בקלות שני מבוגרים עם מרווח נדיב מאוד, רק חבל שבמרכזו עוברת תעלה גבוהה שמפריעה לנוסע שלישי. בחלק הקדמי של תא הנוסעים יש שפע של תאי אכסון שימושיים - תא כפפות מקורר, מחזיקי כוסות עם פטנט חביב לקיבוע סמארטפונים, תא עם כיסוי נגלל מתחת למערכת השמע, מחזיקי בקבוקים בדלתות, תא ניסתר בתחתית ההגה ותא למשקפיים בתקרה. נהדר!

    תא הנוסעים מציג איכות חומרים גבוהה למדי. רוב הפלסטיקה בתא הנוסעים איכותית ונעימה למגע, למעט החלק התחתון שעשוי פלסטיק קשיח ופשוט. גלגל ההגה עטוף בעור איכותי ונעים, משענות היד (הימנית והשמאלית) מרופדות ופס כסוף מעטר את דיפוני הצד של הדלתות. המושבים נוחים גם בנסיעות ארוכות ותנוחות הנהיגה נוחה בזכות שלל כיוונים לגובה ולעומק ובזכות קונסולה מרכזית "פתוחה" שלא מפריע לברך ימין. איכותי ההרכבה גבוהה מאוד והכל מרגיש מוצק, ללא קרקושים או מרווחים מיותרים.

    סקודה אוקטביה החדשה

    אם בסעיף השימושיות מקבלת סקודה אוקטביה החדשה ציון "מצוין" אז בסעיף האבזור מקבלת האוקטביה החדשה ציון "עובר" בלבד. רכב ההדגמה בו נהגנו היה מרמת האבזור הבסיסית (אמבישין) וזאת לא מתהדרת באבזור נוחות רב במיוחד. המזגן מכאני פשוט, ללא בקרת אקלים. אין תאורה למראות האיפור ואין קיפול חשמלי למראות הצד. מישהו גם שכח שחשוב מאוד להטעין את הטאבלט של הילדים בנסיעות ארוכות ושכח להתקין שקע כוח נוסף במושב האחורי (בתא המטען דווקא יש שקע). תשכחו גם מהפעלה אוטומטית של האורות או המגבים, מתצוגה לחיישני החניה או ממצלמה אחורית, אין כזאת.

    נשארה כאן מערכת השמע החדשה של סקודה, הכוללת מסך מגע ופקדים חדשים לשליטה מההגה. מדובר במערכת שמצטיינת לא רק באיכות השמע אלא גם בתפעול נוח וקליל. היא כוללת את כל החיבורים המקובלים, כולל הזרמת אודיו מלאה דרך הבלוטות', והיא נשמע מצוין (אבל פחות טוב מהמערכת בלאון). כסטנדרט מגיעה גם ערכת רשתות לקיבוע חפצים בתא המטען, פטנט חביב למדי כשמדובר בתא מטען גדול כל כך. מחשב הדרך מפורט ביותר ומסכי התצוגה שלו מתחלקים בין לוח השעונים למסך של מערכת השמע, בהתאם לתפקוד.

    סקודה אוקטביה החדשה

    גרסת הבסיס של סקודה אוקטביה החדשה מצוידת במנוע ה-1.2 ליטר טורבו-בנזין (TSI) מסדרת המנועים החדשה של קבוצת VAG. המנוע הזה הוא עמוד השדרה של היצרנית ומופיע כחוט השני כמעט בכל הדגמים של הקבוצה. 105 כוחות סוס אולי לא נשמעים הרבה על הנייר, אבל ביחד עם הגיר הרובוטי כפול המצמדים (7 הילוכים) הם בסך הכל עושים את העבודה ומספקים ביצועים שהם מעל ומעבר למקובל בקטגוריית המכוניות המשפחתיות. מערכת Start&Stop נכנסת לפעולה בצורה אוטומטית עם ההתנעה הראשונה של המכונית, על מנת לחסוך עוד כמה טיפות של דלק. היא קצת מציקה, שכן ההתנעה שלה לא מיידית ומורגשת בתא הנוסעים.

    ואם כבר הגענו לנושא צריכת הדלק. ב-200 הקילומטרים הראשונים לא הרשימה אותנו האוקטביה החדשה עם צריכת הדלק שלה. קילומטרים אלו כללו לא מעט נסיעות עירוניות קצרות ופקוקות, כולל כמה עומסי תנועה טיפוסיים של הימים חמישי ושישי בתל-אביב. צריכת הדלק בתנאים אלו גירדה את ה-10 קילומטרים לליטר, מלמטה. ביום השני שילבתי מספר נסיעות בין עירוניות רגועות וצריכת הדלק השתפרה משמעותית. בשיוט רגוע על כביש 6 מציג מחשב הדרך נתון צריכת דלק מרשים למדי של כ-19 קילומטרים לליטר. הממוצע המשולב של כל ימי המבחן עמד על כ-13 קילומטרים לליטר - לא רע בהשוואה לנתונים שאנחנו בדרך כלל מקבלים במכוניות בקטגוריה זו.

    כמו הלאון והגולף, גם סקודה אוקטביה החדשה עושה שימוש במתלה אחורי פשוט יחסית. בנסיעה בין עירונית ובנסיעה על כבישים סלולים היטב הוא בסדר גמור ונוחות הנסיעה טובה. אבל בתוך העיר ועל כבישים משובשים הוא מרשים הרבה פחות. בידוד הרעשים כאן טוב פחות מכפי שזכור לי מהלאון האצ'בק בה נהגתי לאחרונה. במהירויות בין עירוניות יש קצת יותר מידי רעשי רוח וכביש, לא ברמה מציקה אבל כן ברמה מורגשת. התנהגות הכביש מגובשת, בוגרת ומאוד נשלטת אבל לא מרטיטה או מרגשת - בדיוק מה שצריך להיות במכונית משפחתית.

    סקודה אוקטביה החדשה

    סקודה אוקטביה החדשה - סיכום

    האוקטביה החדשה היא המכונית לאלו שלא מסתכלים על הקנקן אלא על מה שיש בו. היא לא נאה או מאובזרת במיוחד, אבל היא תהיה מכונית משפחתית מצוינת. ההורים יעריכו את תא המטען הגדול, את רמת הבטיחות הגבוהה ואת המושב האחורי המרווח. קצין הרכב של חברת הליסינג יעריך את צריכת הדלק הטובה. והצעירים (ברוחם או בגילם) יעריכו את הביצועים הטובים שמספק השילוב בין מנוע הטורבו-בנזין לתיבת ההילוכים כפולת המצמדים. מי יתאכזב? אלו שיחפשו בה את הגאדג'טים, האבזורים המפנקים או הרוח הספורטיבית. את זה אפשר למצוא בחברות האחרות של משפחת פולקסווגן המורחבת.

    סגמנט המשפחתיות האוטומטיות (קבוצה 2 לשעבר) עבר בשנת 2013 מהפכה של ממש. מכוניות כמו פורד פוקוס, יונדאי i35 או פולקסווגן ג'טה, שהובילו את הקטגוריה, הפכו לכמעט לא רלוונטיות עם השקתו של דור משפחתיות חדש ומודרני יותר. האוקטביה היא חלק מאותו דור חדש, שכולל גם את טויוטה קורולה החדשה וגם את מאזדה 3 החדשה, שהושקו בישראל לאחרונה. סקירה השוואתית קצרה הכוללת את שלושת הרכבים הללו תפורסם כאן בקרוב.

    סקודה אוקטביה החדשה - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית ברכישת אוקטביה חדשה או משומשת מהמומחים של CarsForum

    סקודה אוקטביה החדשה

    dddd