תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סובארו
  • סובארו B4
  • סובארו B4 החדשה - מבחן דרך

    סובארו B4

    ה-B4 החדשה של סובארו מציגה שיפור משמעותי לעומת קודמתה. היא מאובזרת יותר, איכותית יותר וזריזה יותר. ועדיין, היא לא מהונדסת עד הסוף כמו מכוניות המנהלים הגרמניות המתחרות.

    • 25-08-2015
    • מאת: אלירן אברזל

    בקיץ 2011, כשעוד הייתי כתב רכב מתחיל, קיבלתי סובארו B4 לנסיעת מבחן. למרות שמאז נהגתי בעשרות רבות של מכוניות, חלקן יקרות או מהירות משמעותית מה-B4 ההיא, משהו במכונית ההיא נשאר חרוט בזכרוני. ה-B4 הקודמת זכורה לי כמכונית נוחה, נינוחה ומרווחת, בדיוק מה שמכונית משפחתית בגודל מלא צריכה להיות. ארבע שנים מאוחר יותר אני אוסף את ה-B4 החדשה לנסיעת מבחן מאותו החניון, באותו הבניין ומאותו היבואן. כאילו שום דבר לא השתנה, למרות שבעצם הכל השתנה. הרכב חדש לגמרי, כל הפרצופים באולם התצוגה השתנו וקצב המכירות השנתי של סובארו השתנה גם הוא (ולטובה). אני חותם על הניירת ויוצא למסע ספק נוסטלגי ספק עדכני במכונית המנהלים החדשה של סובארו וחוזר קצת עצבני.

    סובארו B4 החדשה

    כבר מהמבט הראשון רואים כי סובארו B4 היא מכונית חדשה לחלוטין. לא מעט מאמצים הושקעו בעיצוב החיצוני של ה-B4 החדשה. הגריל הקדמי הגדול, חישוקי הסגסוגת הדו-גווניים, תאורת ה-LED הקדמית והפנסים האחוריים בעיצוב התלת ממדיים עושים את שלהם. לי המכונית הזו מזכירה מכוניות מקטגוריה גבוהה יותר, רוצה אפילו לומר אינפיניטי Q50 שעולה הרבה יותר. השיפור העיצובי הזה ממשיך את תא הנוסעים, שמציג גם הוא ללא ספק קפיצת מדרגה משמעותית. איכות החומרים היא נקודת תורפה ידועה ברכבים של סובארו, מה-B4 הקודמת, דרך ה-XV ועד לפורסטר הנוכחיים. ה-B4 החדשה מציגה שיפור משמעותי בנושא, עם יותר דיפונים רכים ופחות פלסטיקים חלולים למגע.

    ויש גם מערכת מולטימדיה מקורית מצוינת, שמגיעה לה פסקה שלמה משל עצמה. דגמים אחרים של סובארו נאלצים להתמודד, עד היום, עם מערכות מולטימדיה סיניות בהתקנה מקומית. ב-B4 החדשה יש סוף סוף מערכת מולטימדיה מקורית מעולה שמיישרת קו עם המקובל בשוק. המערכת הזו קלה מאוד לתפעול, לא מעט בשל העובדה שה"כפתורים" שהיא מציגה על המסך ממש גדולים. ויש לה גם פיצ'ר מעולה, שאני באופן אישי פגשתי לראשונה. מכירים את זה שאתם מקבלים שיחה לטלפון בדיוק כשיש ברדיו את השיר הזה שאתם אוהבים? אז עכשיו כבר לא צריך לסנן את השיחה או לענות בקוצר רוח. עם קבלת השיחה בדיבורית המובנית מערכת השמע מתחילה להקליט את הרדיו וברגע סיום השיחה הרדיו יחזור לנגן מהשנייה בה התקבלה השיחה. ככה לא תפסידו את הפינה של אבשלום קור בגלל שמהמשרד התקשרו לשאול אם פיקנטו עדיפה על ספייס סטאר.

    סובארו B4 החדשה

    ועוד כמה מילים על תא הנוסעים של סובארו B4 לפני שנצא לדרך. רכב ההדגמה שקיבלתי היה מרמת האבזור הגבוהה (פרימיום), אבל כבר ברמת האבזור הבסיסית (קלאסיק) הרכב מצויד היטב. מעבר לאבזור הבטיחותי הדי סטנדרטי (7 כריות אוויר, בקרת יציבות, עיגוני ISOFIX וכו') ומערכת המולטימדיה שכבר הזכרתי, הרכב מצויד גם בחישוקי סגסוגת (17 אינטש' בגרסה הבסיסית, 18 בגרסה המאובזרת), בקרת אקלים מפוצלת, מושב נהג עם כיוון חשמלי ומפתח Keyless (בדגם המאובזר בלבד). אין טענות בכל הקשור לרמת האבזור, אם כי פערי המחיר הדי קטנים בין הדגם הסטנדרטי לדגם המאובזר בהחלט גורמות לי להמליץ לכם לבחור הפעם בדגם הבכיר.

    כרגיל אצל סובארו מהשנים האחרונות המושבים פשוט מעולים. אני לא יודע מה הם עושים שם, היפאניים האלו, אבל המושבים של ה-B4 פשוט נוחים, מלפנים ומאחור. יש גם שפע של מרווח לארבעה נוסעים מבוגרים, אבל החמישי יסבול קצת מתעלת ההינע שבמרכז המושב האחורי. גם מרווח הראש במושב האחורי היה יכול להיות טוב יותר ונוסעים גבוהים יגלו שראשם מלטף קלות את ריפוד התקרה. תא המטען די גדול, אבל פתח ההטענה שלו קטן מידי, מה שמקשה על ההעמסה של ציוד גדול.

    אבל אין פטור בלי כלום. דווקא בנושאי הנדסת האנוש היה בהחלט מקום לשיפור. ההגה, למשל, עמוס יתר על המידה בכפתורים שונים ומשונים. אפשר היה לוותר על כמה מהכפתורים שהשימוש בהם אינו תדיר ולהפחית מהעומס. גם לוח השעונים, שמשנה את צבע הרקע שלו מכחול לכתום עם העברה של ידית ההילוכים למצב ידני, הוא גימיק מיותר. זה נחמד במכוניות זולות שמיועדות לקהל צעיר, זה לגמרי מיותר ברכב שפונה לקהל מבוגר ובוגר הרבה יותר.

    סובארו B4 החדשה

    ועכשיו אפשר להתחיל בנסיעה. המנוע העיקרי בדור הקודם של סובארו B4 היה מנוע ה-2.0 ליטר 150 כוחות סוס, שהיה קצת חלש מידי. היה גם מנוע 2.5 ליטר 167 כוחות סוס שהיה נמרץ הרבה יותר, אבל היה יקר מידי. בדגם החדש ויתרה היבואנית על גרסת ה-2.0 ליטר והשיקה כאן רק את הגרסה הבכירה, עם מנוע 2.5 ליטר 175 כוחות סוס. יש כאן גם תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה חדשה עם כיול שונה מבעבר. ההנעה, אגב, נותרה כפולה-קבועה כבעבר.

    השורה התחתונה היא שזה עובד הרבה יותר טוב. את ההססנות של הדור הקודם החליפה מן זריזות ואפילו הייתי אומר זריזות ייתר. נגיעה קלה בדוושת הגז ממש מקפיצה את המכונית קדימה ויש תחושה של מכונית מהירה הרבה יותר. זה קורה לא רק בגלל תוספת הסוסים למנוע, אלא גם בזכות תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה.

    תיבות רציפות סבלו במשך שנים משתי בעיות עיקריות – השהייה בזמן האצה ורעש מנוע רציף ומציק בזמן האצות ארוכות. התיבה החדשה של סובארו פותרת את שתי הבעיות האלו כמעט לחלוטין. קודם כל, היא מגיבה הרבה יותר מהר מבעבר. נגיעה קלה על הגז תקפיץ, כאמור, כמעט מיידית את הסל"ד של המנוע ואיתו את הרכב. את עניין הרעש הרציף פתרו בסובארו על ידי כך שהעניקו לגיר אופי מעט מדורג, עם משהו שמרגיש בערך כמעט פחות או יותר על יד כמו העברות הילוכים בגיר אוטומטי רגיל. אוקיי, אני מבין שקהל הלקוחות דורש תחושה של העברות הילוך, רק שבסובארו הלכו עם זה צעד אחד יותר מידי ולפעמים ההעברות ההילוכים המדומות מרגישות גסות מידי, ממש מזכירות העברות הילוכים של גיר רובוטי.

    סובארו B4 החדשה

    נוחות הנסיעה בסובארו B4 החדשה טובה בסך הכל. קצת יותר מחוץ לעיר וקצת פחות בתוך העיר, אבל טובה. בתוך העיר המכונית מעט קשיחה, כשעל שיבושים גדולים אפשר גם ממש לשמוע את בולמי הזעזועים מתכווצים ומרחבים. מחוץ לעיר המצב טוב בהרבה וביחד עם המושבים הרכים והתומכים מתקבלת מכונית שפשוט נוח לקחת לנסיעה ארוכה על כביש 1 או כביש החוף. קצת חבל שבמהירויות בינוניות יש רעשי כביש ברמה גבוהה מהמקובל ובמהירויות גבוהות יש יותר מידי רעשי רוח.

    התנהגות הכביש טובה בסך הכל ומערכת ההנעה הכפולה עושה את שלה וגורמת למכונית הזאת להרגיש דבוקה לכביש כמעט בכל מצב. זאת לא מכונית לשעשועי נהיגה בכביש הררי מפותל, אבל זאת כן מכונית שמרגישה בטוחה מאוד גם כשנכנסים לסיבוב חד קצת מהר מידי. רק שימו לב שלמערכת ההנעה הכפולה ולמנוע הבנזין הגדול יש מחיר בדמות צריכת הדלק. בנסיעת המבחן שלי, שכללה לא מעט קילומטרים בין עירוניים, עמדה צריכת הדלק על 10.5 קילומטרים לליטר. מי שנוסע בעיקר בתוך העיר יכול בהחלט לצפות לנתון גבוה בצורה משמעותית.

    סובארו B4 החדשה

    סובארו B4 החדשה – סיכום

    אני מחזיר את ה-B4 החדשה קצת עצבני, וזה לא בגלל שקמתי בבוקר על צד שמאל. זה בגלל שה-B4 החדשה היא מכונית טובה שהייתה יכולה להיות, עם עוד טיפה מחשבה ומאמץ, מכונית מעולה. אני עצבני כי אני יודע שסובארו יכולה לעשות מוצרים מעולים, כמו הפורסטר הנהדר. אני עצבני כי ממש לפני כמה שבועות נהגתי בפולקסווגן פאסאט החדשה והיא טובה יותר בהרבה מאוד מובנים. אני עצבני כי אני יודע שבקרוב תגיע לארץ גם הסופרב החדשה וגם היא תהיה כנראה טובה יותר.

    כל זה לא אומר של-B4 החדשה אין שפע של אופי ויתרונות להציע למנהל שיסכים להתעלם מהחסרונות. הסובארו מגיעה עם חמש שנות אחריות, שאין לאף אחת ממתחרותיה. הסובארו מגיעה עם מערכת הנעה כפולה קבועה שאין לאף אחד ממתחרותיה. הסובארו מהווה גם שיפור משמעותי לעומת הדגם הקודם, כמעט בכל פרמטר שרק אפשר לתאר. לסובארו B4 החדשה יש גם אופי. כן כן, אופי, הדבר הקצת מחוספס הזה שמפריד את המכוניות המהונדסות יתר על המידה מכל השאר.

    סובארו B4 בקטלוג הרכב של CarsForum
    סובארו B4 - מפרט טכני

    סובארו B4 החדשה

    dddd