תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסווגן פאסאט
  • פולקסווגן פאסאט החדשה - מבחן דרך

    פולקסווגן פאסאט

    הדור השמיני של הפאסאט מציג טכנולוגיות חדשות ומתיישב בדיוק בפער שבין מכוניות עממיות ליוקרתיות. האם היא הנשק האולטימטיבי למלחמה בג'יפון? מבחן דרך למכונית שמצליחה לעשות כמעט הכל טוב.

    • 20-08-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    יש מכוניות שהן סמל ויש סמלים שהם אייקון. פולקסווגן פאסאט ללא ספק משתייכת לקטגוריה השניה. עם היסטוריה ענפה והצלחה מסחררת מסביב לעולם במשך שבעה דורות ובמשך יותר מארבעה עשורים, המשפחתית הגדולה של פולקסווגן הייתה מאז ומעולם מכונית מנהלים פלוס. הדור השמיני לא רק שהצליח לעורר לא מעט רעש ובאזז עם השקתו, הוא גם מבטיח לקחת את הפלוס הזה של הפאסאט עוד צעד קדימה.

    הפאסאט החדשה נחתה בישראל בתחילת הקיץ. היא הגיעה לארץ עם שלושה מנועים - 1.4 ו-1.8 ליטר טורבו בנזין ו-2.0 ליטר טורבו דיזל. שתיים וחצי רמות גימור - קומפורטליין הבסיסית שמגיעה עם כל שלושת המנועים, פרימיום שמגיעה רק עם מנוע הבנזין הבכיר ועוד חבילת אינטראקטיב שמוצעת כתוספת על גרסת פרימיום. ה"בעיה" ההיסטורית של הפאסאט נשמרה גם עם הדור הזה, "בעיה" שהפכה לאחרונה לרוחבית בכל ההיצע של פולקסווגן - היא הרבה יותר יקרה ממתחרותיה לקטגוריה.

    מחיר התחלתי של 180,000 ש"ח לדגם 1.4 ליטר קומפורטליין אומר שהיא יקרה יותר ממאזדה 6 המקבילה במעל ל-12 אלף שקלים, פער שרק גדל ככל שמטפסים ברמות הגימור. גם מול אופל אינסיגניה הסיפור דומה, עם פער של 6,000 ש"ח בין המחיר ההתחלתי של המכוניות.

    אז למה בעצם לשלם לא מעט כסף יותר על הפאסאט? לקחתי אותה למבחן דרך שינסה לענות על השאלה הזו. התשובה, אני חייב להגיד, די הפתיעה אותי.

    פולקסווגן פאסאט החדשה

    כבר כשהוצגה פולקסווגן פאסאט החדשה משהו בעיצוב שלה לא הסתדר לי. הפנסים הקדמיים, שאני מניח שעיצובם הוא סוג של מחווה ל-CC, לא יושבים טוב על הגריל. הם נראים עצובים, והעיצוב המשולש שלהם מתנגש עם פסי הכרום האופקיים שחוצים את החזית. גם החד-גבה הכסופה הענקית שמחברת ביניהם בגרסת הפרימיום שנבחנה נראית במקרה הטוב מתאמצת מדי וביום רע היא תיראה כאילו הפאסאט פספסה קצת בטקס מריטת הגבות היומי שלה. מזוויות מסויימות החזית נראית לא רע, אפילו דיי נאה, אבל הן מעטות מדי וקטנות מדי.

    מיד כשהמבט מוסט מהחזית, העניינים מתחילים להשתפר, ומהר. הצדודית אתלטית ונאה מאוד כאשר השמשה הקדמית והאחורית משתפלות בזווית קהה מאוד ומעניקות לפאסאט כמעט מראה של מכונית קופה. הישבן סולידי עם גופי תאורה שמזכירים מאוד את אלו של הדור הקודם והשינוי היחיד הוא שני פתחי מפלט רחבים למדי שמוסיפים קצת פלפל לעניין. הטענה היחידה כלפי העיצוב - חוץ מזה של החזית - היא כלפי האחוריים, שהיו יכולים להיות קצת יותר מובדלים מאלה של הדור הקודם. אבל זאת סתם קטנוניות.

    מה שמפתיע, את חלק מהרוכשים בוודאי לרעה, הם הצמיגים - 215/55R17 בגרסה הבכירה או 205/65R16 בבסיסית. אני לא זוכר מתי ראיתי חתך צמיגים כל כך גבוה במכונית מנהלים. בימים שבהן מכוניות משפחתיות סתמיות לחלוטין מגיעות עם חישוקי ענק וצמיגים שנראים כאילו עטפו את החישוק בדבק חבלנים, זה ללא ספק שינוי - מרענן או לא תחליטו אתם. על מה שאין וויכוח, היא המשוואה חישוקים קטנים = נוחות גדולה.

    פולקסווגן פאסאט החדשה

    הכניסה לתא הנוסעים של פולקסווגן פאסאט החדשה היא עדות ניצחת לכך שפרוספקטים ומפרטים טכניים הם אמנם פרט חשוב במכונית, אבל הם לא באמת מספרים את כל הסיפור וכדי לעמוד על קנקנה של מכונית צריך לכל הפחות לשבת בה, ורצוי גם לעשות סיבוב. רשימת האבזור בגרסת פרימיום, שהיא זו שנבחנה, היא רק "בסדר". יש לה מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 6.5 אינץ', נחמד, אבל לא מרגש. יש גם בקרת אקלים מפוצלת עם שלושה איזורים (נהג, נוסע, מושב אחורי), מגניב, אבל לא יוצא דופן. מושבים עור חשמליים? אז מה. חימום במושבים? חביב. ישנם כמה פריטי אבזור נדירים יותר בקטגוריה, כמו קירור ועיסוי במושבים, מערך מצלמות היקפי ומערכת "כניסת נוחות" שמסיטה את מושב אחורה כדי לאפשר יציאה נוחה יותר. אבל עדיין, לא נראה שהם שווים תוספת של 15 אלפי שקלים על המתחרות, לא כל שכן תוספת של 35  אלף על פני הגרסה הבסיסית.

    האס האמיתי בשרוול של הפאסאט הוא הצורה שבה כל הדברים מתחברים אחד אל השני. את הפאסאט לקחתי למבחן באחד הימים החמים ביותר שאני זוכר בחיי הקצרים - מד הטמפרטורה החיצונית מראה מעל ל-40, אבל בתוך הפאסאט - קריר ונעים. המזגן עובד מעולה, ויחד עם הקירור של המושבים (וכמובן גם העיסוי, כי למה לא), אני מקבל מנה גדושה של בריזה נעימה ומוצא את עצמי מאחר לכל מיני מקומות רק כי אני נשאר בפנים עוד כמה דקות. מה? צריך, אמ... לבדוק דברים.

    אותה בדיקה מעלה לא מעט דברים, שכפי שציינתי קודם לכן, הפרוספקט לא יכול להעביר. איכות החומרים היא מהמעלה הראשונה. אפילו כשהיד נודדת למקומות שהיא לא אמורה לנדוד, כמו הפאנלים שמתחת להגה, היא מוצאת משטחי פלסטיק רכים, נעימים ומוצקים מאוד. המסך ה"קצת קטן" של מערכת המולטימדיה מתגלה כמצויין בגודלו ונוח בתפעולו. פעולת מערכת המולטימדיה מהירה, מלוטשת ומדוייקת. מערכת המצלמות ההיקפית מתגלה לא רק כעוזרת החניה המושלמת, מגוון האופציות שלה (מבט קדימה או אחורה לתוך צומת, תצוגה של שני הצדדים של המכונית ועוד המון אפשרויות נוספות) מספקות גם שעות של תעסוקה מהנה.

    עיצוב הפנים, בניגוד מוחלט לזה החיצוני, לא יכול להיחשב לשום דבר חוץ מ"בסדר". מלבד שבכת המיזוג שרצה לרוחב כל הדשבורד (אולי מנסה להמשיך את הקו של הגבה הקדמית), הכל נראה מאוד "פולקסווגני" - מרובע, סולידי. אתם יכולים לקרוא לזה משעמם, אני חושב שזאת קליעה מדוייקת לטעם השמרני של הלקוחות הפוטנציאליים.

    פולקסווגן פאסאט החדשה

    פלטפורמת ה-MQB עליה מבוססת פולקסווגן פאסאט החדשה מגיעה כאן בגרסה מוארכת - עם בסיס גלגלים שנמתח על פני 279 ס"מ שמספקים מרווח לא פחות ממעולה בתא הנוסעים. לכל ארבעת הנוסעים. למה ארבעה? כי בעוד על פניו ישנם חמישה מושבים, תעלת ההינע הגדולה נוגסת הרבה יותר מדי ממרווח הרגליים של הנוסע במרכז המושב האחורי. מרווח הראש קצת מצומצם ליושבים מאחור, בגלל אותו גג משתפל, אבל היות ויש בערך ארבעה קילומטרים בין הברכיים שלי לבין גב המושב הקדמי, אפשר לגלוש קצת למטה במושב ולסלוח לה.

    מאחור, איפה שאמור להיות תא המטען, יש מערה עצומת מימדים. עם נפח של 586 ליטרים ואפשרות לקפל את המושבים האחוריים ע"י משיכה של מנופים קטנים בתא המטען, תוכלו להעביר עם הפאסאט כמעט כל מה שתרצו. למה כמעט? כי הפתח קצת קטן וצר מדי. יש לפאסאט עוד צעצוע נחמד, שנכנס לקטגוריית ה"איך לעזאזל לא חשבו על זה קודם" - הגעתם למכונית עם ידיים עמוסות, נפנוף קטן של הרגל מתחת לפגוש האחורי יפתח את דלת תא המטען החשמלית באדיבות מערכת הכניסה ללא מפתח.

    פולקסווגן פאסאט החדשה

    מתחת למכסה המנוע של פולקסווגן פאסאט נמצא, כאמור, מבחר של שלושה מנועים. רכב המבחן הגיע עם מנוע הבנזין הבכיר - המנוע היחיד שמגיע ברמת גימור פרימיום. נפחו 1.8 ליטר ויחד עם מגדש טורבו הוא מפיק 180 כ"ס ומומנט של 25.4 קג"מ. המנוע הזה, כמו כל המנועים האחרים, משודך לתיבת DSG רובוטית כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים. מנוע הבנזין הקטן יותר מפיק פחות כוחות סוס (150) אך מומנט זהה, מה שמבטיח שכל עוד תשמרו אותו בסל"ד נמוך עד בינוני, הוא לא ייפול משמעותית בביצועים.

    המנוע איתו הגיע רכב המבחן מספק ביצועים שלפחות תשעים וחמישה אחוז מהרוכשים יהיו מרוצים מהם. הוא מאיץ בנחישות, יוצא מהמקום בזריזות ומשייט בנינוחות במהירויות תלת ספרתיות. המחסור היחיד בכוח שמורגש הוא בהאצות ביניים במהירויות גבוהות, שם היה נחמד אם למנוע היה קצת יותר כח לתת. אבל כאמור, רוב רובם של הרוכשים לא ירגישו בכך. גם התיבה היא שותפה מצויינת למנוע, היא רצה בין ההילוכים במהירות מסחררת כשצריך, וכשלא צריך, היא ננעלת בהילוך שביעי ועוזרת לפאסאט להשיג צריכת דלק מרשימה. בסיומו של המבחן, זו האחרונה עמדה על כ-10 קילומטרים לליטר לא מאוד מרשימים, אולם האשמה היא לא במכונית, אלא במזג האוויר שאילץ אותי להשאיר אותה עומדת עם מנוע פועל לפרקי זמן לא קצרים בכלל.

    זוכרים את תהיית "למה החישוקים כל כך קטנים"? אז תודה לפולקסווגן שלא הלכו עם האופנה היפנית. הפאסאט החדשה, אולי בזכות החישוקים, ואולי לא רק, היא מכונית נוחה ברמה קיצונית. היא מצליחה לגהץ שיבושים באופן כזה שסוחט מכל מי שישב בה מבט מתפעל ופרצוף של "וואו. לא רע בכלל!". לצד החישוקים עובדים בידוד רעשים משובח מאוד, מהטובים שפגשתי. והמושבים, אוי המושבים. עם המיזוג, והעיסוי, אני חושב שאני אשאר לשבת פה עוד כמה דקות.

    פולקסווגן פאסאט החדשה

    פולקסווגן פאסאט 2015 - סיכום

    יש אנשים שיותר מתאימים לתפקידים מסויימים, ויש כאלה שפחות. אני חושב שאני, בתור פדנט ביקורתי וחסר רחמים שלא ממש יודע לפרגן, דיי מתאים לבחון מכוניות. כי אם נודה רגע באמת, אין היום מכוניות רעות וכדי להצליח להבין מי פחות טובה, צריך להתקטנן, "לחפש בקטנות" ולהיות, איך לומר, קצת נודניק.

    אני עומד מול הפאסאט, ופשוט לא מצליח להיות נודניק. אני פשוט לא מוצא שום דבר רע להגיד עליה. היא נוחה, מרווחת ומבודדות את הנוסעים מהעולם החיצון באופן כמעט מוחלט. היא מאובזרת כמעט בכל מה שאפשר לבקש, כאשר התלונה האמיתית היחידה היא היעדרן של מערכות בטיחות אקטיביות. המנוע מספיק חזק והתיבה כבר לא רועדת ביציאה מהמקום ולא בועטת בהעברה בין ההילוכים הראשונים.

    אז האם פולקסווגן פאסאט שווה את הפרש המחיר בינה לבין המתחרות? התשובה, באופן חד משמעי לחלוטין, היא אולי. את המתחרות העממיות שלה היא "לא רואה ממטר", אבל היא קרובה במחירה למכוניות פרימיום אמיתיות ואיתן התחרות קשה יותר. הפאסאט בעצם נותנת את התשובה האולטימטיבית למי שרוצה להנות ממכונית איכותית מבלי לנקר את עיניהם של השכנים.

    במחשבה שניה, שלומי כבר הספיק לבחון את סקודה סופרב החדשה בהשקה העולמית. והרשמים חיוביים, מאוד. כך שאולי המתחרה הגדולה ביותר של הפאסאט תגיע דווקא מהדלת ליד.

    פולקסווגאן פאסאט בקטלוג הרכב של CarsForum
    פולקסווגן פאסאט - מפרט טכני

    פולקסווגן פאסאט החדשה

    dddd