תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה אוריס סטיישן
  • טויוטה אוריס סטיישן היברידית – מבחן דרך

    טויוטה אוריס סטיישן

    טויוטה מצטרפת לאפנת הסטיישנים ומשיקה בישראל את הסטיישן ההיברידית הראשונה. אספנו את האוריס סטיישן לנסיעת מבחן כדי לבדוק במה בדיוק מדובר.

    • 01-06-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    סצנת הסטיישנים הישראלית התעוררה בשלב מאוחר יחסית. עד לשנת 2009 כמעט ולא נמכרו כאן מכוניות סטיישן, ומה שכן הוצע כבר באולמות התצוגה – נמכר בכמויות מזעריות. אבל ב-2009 משהו השתנה. יונדאי רצתה לכבוש את שוק הרכב המוסדי אבל לא הייתה לה משפחתית "סטנדרטית" בתצורת סדאן אלא רק את ה-i30. משפחתית די מוצלחת בפני עצמה, אבל לא בתצורת הסדאן הפופולארית כל כך בישראל. ביונדאי החליטו לחנך מחדש את הלקוח הישראלי ודחפו בכל הכוח את גרסת הסטיישן של ה-i30 כתחליף. זה עבד, ובגדול. רוב המתחרים יישרו קו במהרה ותצורת הסטיישן סוף סוף הפכה לנפוצה בישראל.

    אבל טויוטה לא הייתה צריכה להתאמץ. כבר הייתה לא מכונית משפחתית מצוינת שהייתה תפורה כמו כפפה לטעמו של הלקוח הישראלי – מנוע 1,600 סמ"ק חזק יחסית, גיר אוטומטי רגיל, ממדים נדיבים ותצורת סדאן. טויוטה קורולה שמה, אין צורך להכביר במילים נוספות. וכך יצא שטויוטה היא המצטרפת הכמעט אחרונה לאפנה וגרסת הסטיישן של טויוטה אוריס החדשה מגיעה אלינו שנה אחרי גרסאות ההאצ'בק.

    טויוטה אוריס סטיישן

    בניגוד לגרסת ההאצ'בק, שמגיעה גם בתצורת הבנזין-1,600-סמ"ק השגרתית, טויוטה אוריס סטיישן מגיעה ארצה רק בגרסה היברידית. זה הקרם-דה-לה-קרם של יחידות ההנעה בהיצע של היצרנית. בזמן שהאירופאים משקיעים מאמצים רבים במנועי טורבו בנזין או דיזל והמתחרה האחרת מיפן עסוקה בלהמציא שמות מפוצצים לסתם מנועי בנזין שגרתיים, בטויוטה שוקדים על חיבור בין מנוע בנזין למנוע חשמלי. וזה עובד, ועובד לא רע בכלל. בטויוטה מספרים שכל רכב חמישי שהם מוכרים באירופה מצויד במערכת הנעה היברידית. הצלחה לא רעה בכלל ביבשת שידועה כחובבת דיזלים מושבעת.

    את יחידת ההנעה ההיברידית של האוריס סטיישן כבר פגשתי בעבר במספר רכבים מתוצרת היצרנית. מדובר ביחידת ההנעה המשמשת גם את הפריוס, האוריס ההיברידית הקודמת ואפילו את המיניוואן 7 מקומות ההיברידי הראשון, הפריוס פלוס. היא משלבת בין מנוע בנזין בנפח של 1.8 ליטר ומנוע עזר חשמלי לקבלת הספק כולל 136 כוחות סוס. צריכת הדלק על הנייר מרשימה למדי – 25.6 קילומטרים לליטר. צריכת הדלק גם מרשימה למדי בתנאי אמת ובנסיעת המבחן שלי היא עמדה על כ-16 קילומטרים לליטר. הסטיישן היחידה בשוק שמגיעה לנתוני צריכת דלק כאלו היא רנו מגאן סטיישן, עם מנוע דיזל כמובן.

    טויוטה אוריס סטיישן היברידית

    טויוטה אוריס סטיישן מבוססת ברובה על גרסת ההאצ'בק. עיצוב החזית דומה עד כדי זהה לזה של ההאצ'בק והשינוי העיקרי הוא כמובן בחלק האחורי של המכונית. שם מקבלת גרסת הסטיישן תוספת נדיבה למדי של כמעט 30 סנטימטרים לאורך הכללי, סנטימטרים שמיועדים רובם ככולם להגדלת נפח תא המטען של המכונית – מ-360 ליטרים בהאצ'בק לכדי 530 ליטרים בסטיישן. בטויוטה גם הקשיבו לביקורת ויצרו סף הטענה נמוך יחסית ורצפה שטוחה לחלוטין גם אחרי קיפול הכיסאות. נהדר! למה ברנו לא ידעו לעשות את זה עם המגאן סטיישן?

    נקודת התורפה של גרסת הסטיישן תמונה בממד שלא צמח ביחד עם האורך הכולל – בסיס הגלגלים. לסטיישן ולהאצ'בק בסיס גלגלים זהה באורך צנוע של 260 סנטימטרים, שמשפיע מאוד על מרווח הברכיים של היושבים מאחור. אחרי שהתרגלנו למרווח הפנים הברכיים המרשים שמציגות המשפחתיות סדאן החדשות, קשה לקבל את מרווח הברכיים המצומצם יחסית של האוריס. זאת ועוד, מבוגרים גבוהים יגלו שמרווח הראש מצומצם והקרחת שלהם עלולה לפגוש בזכוכית השקופה של גג השמש הפנוראמי.

    טויוטה אוריס סטיישן היברידית

    רשימת האבזור של טויוטה אוריס סטיישן נאה ומכובדת אך לא מושלמת. מערכת המולטימדיה המקורית של טויוטה נהדרת וקלה מאוד לתפעול. גג השמש הפנוראמי מוסיף המון לאווירה וילדים יאהבו אותו ללא ספק, בחודשים שאינם חודשי הקיץ ובשעות שאינן שעות שיא החום. יש גם שפע של תאי אכסון, משענת יד מרכזית (מלפנים ומאחור), שלושה שקעי כוח לטעינת מכשירים ניידים ובקרת אקלים דיגיטלית. אבל לאן נעלמו בקרת השיוט, הרמה אוטומטית לכל חלונות החשמל ולא רק לנהג, מערכת התנעה ללא מפתח שהיא גם מערכת כניסה ללא מפתח או הפעלה אוטומטית לאורות ולמגבים?

    גם איכות החומרים טובה אבל לא מושלמת. מצד אחד יש ריפוד עור נעים לגלגל ההגה, ריפוד רך למשענת היד השמאלית, מושבים נוחים וריפוד רך לחלק העליון של הדש-בורד. אבל מהצד השני, פה ושם אפשר לפגוש לא מעט פלסטיקים חלולים שמשדרים תחושה זולה. גם עניין עיצוב הפנים היה שנוי במחלוקת. אני באופן אישי דווקא אהבתי, אבל לקוחות טויוטה ותיקים שראו את הרכב פחות אהבו. כך או כך, הנדסת האנוש של טויוטה היא שוב משהו שראוי לציין לטובה. גם אם לא נהגתם במכונית היברידית מעולם, בתוך פחות מחמש דקות תבינו את העיקרון ותדעו לתפעל כמעט את כל מערכות הרכב.

    טויוטה אוריס סטיישן היברידית

    המשקל העצמי של טויוטה אוריס סטיישן הייבריד לא נמוך ועומד על 1.4 טון. זה לא מפריע ליחידת ההנעה ההיברידית לספק ביצועים טובים, רוב הזמן. אם תנסו לעלות את העליות של סדום עם רגל כבדה על הגז, תגלו שלקראת סוף העלייה סוללת העזר החשמלית נגמרת והרכב ירגיש קצת יותר עייף. בתוך העיר וגם בכבישים בין עירוניים מהירים אין שום בעיה לשמור על קצב התנועה ואף למעלה מכך. לא שיש טעם לנהוג במכונית הזו מהר מידי, די ברור שלא זאת הייתה כוונת המשורר.

    מי שיחפש במכונית הזאת ריגושים או התנהגות כביש משובבת, יתאכזב. התחושה היא מאוד מלאכותית ומאוד לא מעודדת נהיגה מהירה. ההגה קל משקל וחסר כל תחושה. אין שום שליטה ידנית על תיבת ההילוכים, למעט מצב B שהוא סוג של שילוב בין כפתור ה-Hold שהיה בתיבות הילוכים של פעם לבלם מנוע של משאיות כמו מיצובישי קאנטר. זאת פשוט לא המכונית המתאימה בשביל זה. סעו איתה ברוגע, 100-110 קמ"ש בכביש החוף או 60 קמ"ש בדרך נמיר ותיהנו מנסיעה שקטה ונינוחה. רוצים התנהגות כביש ספורטיבית? תזמינו לכם GT86 ותעזבו את האוריס המסכנה הזאת בשקט.

    טויוטה אוריס סטיישן היברידית

    טויוטה אוריס סטיישן – סיכום

    הגיע תורם של סופרי האפונים. אוריס סטיישן ההיברידית עולה 138 אלף ₪, שזה בדיוק 10,000 ₪ יותר מגרסת הבסיס של הקורולה. טבלת אקסל זריזה תראה שלפי צריכת דלק של 11 קילומטרים לליטר בקורולה ו-16 קילומטרים לליטר באוריס ובהתחשב במחירי הדלק הנוכחיים, אחרי 50,000 קילומטרים ההפרש במחיר הרכישה יתקזז עם צריכת הדלק הנמוכה. מכאן והלאה זאת רק שאלה של כמה קילומטרים אתם עושים בשנה וכמה מהר תגיעו לנקודת האיזון.

    אבל יש עוד רכבים בעולם מלבד אלו של טויוטה ואם תרחיבו החיפושים שלכם גם לאולמות התצוגה של המתחרים, באולם התצוגה של רנו תוכלו למצוא את המגאן סטיישן. עם מנוע טורבו-דיזל ותיבות הילוכים אוטומטית מתקדמת היא מציעה צריכת דלק דומה במחיר שנמוך בכ-4,000 ₪ ממחירה של האוריס סטיישן ההיברידית. היא גם מציעה מרווח פנים טוב יותר במושב האחורי ומגיעה עם בקרת שיוט, שאין באוריס. מצד שני, זאת רנו, עם כל הסטיגמות המוצדקות והלא מוצדקות שיש עליה בשוק, ובעיני לא מעט מהאנשים זה פוסל אותה על הסף.

    אז נשארנו עם האוריס סטיישן. מכונית משפחתית לא רעה בכלל, עם צריכת דלק מצוינת וביצועים סבירים לחלוטין שסובלת משתי בעיות עיקריות – מרווח פנים מצומצם במושב האחורי וחוסר אחידות בכל מה שקשור לאיכות החומרים או לרמת האבזור. אבל אם אתם נוסעים הרבה קילומטרים בשנה ואתם מחזיקים את הרכב שלכם לתקופה ארוכה יחסית, יכול להיות שיהיה לכם משתלם כלכלית לוותר על שני הפינוקים הללו, בתמורה למכונית שתחסוך לכם לא מעט כסף בכל תדלוק.

    טויוטה אוריס סטיישן בקטלוג הרכב של CarsForum
    טויוטה אוריס סטיישן - מפרט טכני להורדה

    טויוטה אוריס סטיישן היברידית

    dddd