תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מיצובישי
  • מיצובישי קאנטר 4X4 – מבחן דרך

    מיצובישי

    מיצובישי קאנטר היא לא רק משאית חלוקה עירונית, אלא גם משאית עבודה עם יכולת שטח גבוהה. מבחן דרך לגרסת ה-4X4 המוגבהת של הקאנטר.

    • 27-02-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    לרוב האנשים הביטוי "משאית שטח" לא אומר יותר מידי. גם קומץ האנשים שהמושג כן אומר להם משהו, יחשבו לרוב על משאיות כמו יונימוג או ריאו צבאית ולא על משאית חלוקה עירונית קטנה כמו מיצובישי קאנטר. אז הנה, מסתבר שלא. באמצע שנת 2012 חשפה מיצובישי-פוסו גרסת 4X4 למשאית הקלה ובשנה שעברה החלה חטיבת המסחריות של כלמוביל, יבואנית משאיות מיצובישי-פוסו לישראל, לייבא את הדגם ארצה. נישה או לא נישה, בחטיבת כלמוביל מוכנים להביא ארצה כל דגם של משאית שיש לו קונה והקאנטר 4X4 היא דוגמא טובה לכך.

    מי צריך משאית כזאת בעצם? מסתבר שמדובר בנישה, אבל די גדולה. בקיבוצים או מושבים זקוקים למשאית שיכולה להגיע למתקנים חקלאיים שנמצאים עמוק בשטח גם אחרי שירד קצת גשם והשבילים הפכו לבוציים. ענף הכוורנות זקוק לא פעם למשאית עליה ניתן להרכיב מנוף שירים את הכוורות שלא פעם נמצאות הרחק מהכביש. וזה עוד לפני שהזכרתי גופים מוסדיים כמו חברת החשמל או קק"ל. רק לאחרונה ראינו מה סופת שלגים יכולה לעשות לתשתית הישראלית וכמה רכב הנעה כפולה יכול לסייע.  


    מיצובישי קאנטר 4X4

    בחזית של מיצובישי קאנטר 4X4 יש סמל גדול של מיצובישי אבל בעל הבית הוא בעצם מרצדס, או ליתר דיוק דיימלר, שהיא חברת האם של מרצדס. נכון, לדיימלר כבר יש מותג משאיות מצליח – מרצדס משאיות. אבל בתחילת שנות ה-2000 נכנסה דיימלר כשותפה בחטיבת המשאיות של מיצובישי והגדילה בהדרגה את אחיזתה בחברה, עד להשתלטות כמעט מלאה בחברה בשנת 2005. לארץ מגיעים בעיקר דגמי הקאנטר הקלים, אבל בחו"ל מציעה חטיבת מיצובישי-פוסו גם משאיות כבדות יותר, משאיות היברידיות ואפילו מיניבוסים, אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים.

    הדור הנוכחי של הקאנטר הגיע ארצה במהלך שנת 2012 וקצת לאחר משאית החלוקה העירוניות הרגילות הגיעה ארצה גם גרסת ה-4X4 בה עסקינן כעת. הקאנטר נחשבת למשאית המצליחה ביותר של חטיבת מיצובישי-פוסו אבל בארץ היא נפוצה מעט פחות והמשאיות הקלות שלה נותרו בצילם של מתחרים חזקים כמו איסוזו סומו. בשנה האחרונה הצטרפה במלוא המרץ גם מתחרה מעניינת חדשה, הינו, שמקשה גם היא על התחרות. דגמי ה-4X4 בוודאי לא ישנו בצורה משמעותית את מאזן הכוחות בשוק – רק שתי משאיות כאלו נמכרו בשנת 2013 וכמה בודדות נוספות הוזמנו לשנה הנוכחית (2014).

    מיצובישי קאנטר 4X4

    עבורי המפגש עם מיצובישי קאנטר 4X4 הוא גם המפגש הראשון עם דגמי המשאיות של מיצובישי. שמחתי לגלות תא נהג נוח ונעים מאוד לנהיגה, גם אם מדובר בנהיגה ארוכה יחסית. הראות החוצה טובה, החל מהשמשה הקדמית הגדולה, דרך חלונות הצד הגדולים ועד למראות הצד הכפולות והגדולות שמספקות ראות מצוינת לצדדים. מושב הנהג אינו פנאומטי אלא הידראולי (במשאית אין מערכת אוויר והיא מצוידת בבלמים הידראוליים). מושב הנהג אינו מתכוון לגובה אלא רק למרחק (יש גם שני כיוונים למשענת הגב) אבל ההגה מתכוונן לכל הכיוונים ומהר מאוד אני מוצא תנוחת נהיגה נוחה שתלווה אותי לאורך כל שלושת ימי המבחן.

    תא הנהג אינו מפנק בקנה מידה של מכונית פרטית. הדגש כאן הוא על פרקטיות ועל עמידות. הפלסטיקה קשיחה ומוצקה, הכל על מנת לשרוד את הנסיעה הקופצנית בשטח (והיא אכן מאוד קופצנית, אבל עוד נגיע לזה). רשימת האבזור כוללת בקרת אקלים מכאנית חביבה ויעילה, חימום מראות חשמלי ומחשב דרך בסיסי. מערכת מולטימדיה 2DIN בסיסית הותקנה בארץ אבל אתם מוזמנים לוותר עליה, למרות שמצלמת הרוורס שהיא כוללת היא לא רק פינוק אלא גם אביזר בטיחותי מהשורה הראשונה. לי היו חסרה בקרת שיוט ושקעי כוח נוספים לטעינת מכשירים סלולאריים.

    מיצובישי קאנטר 4X4

    מתחת לקבינה של מיצובישי קאנטר 4X4 מסתתר מנוע 3 ליטרים טורבו-דיזל בהספק מרבי של 175 כוחות סוס ומומנט מרבי של כ-42 קג"מ. תיבת ההילוכים בדגם ה-4X4 היא ידנית (5 הילוכים) בלבד, בדגמי ההנעה האחורית יש גם אפשרות לגיר רובוטי. המשאית עומדת בתקן זיהום האוויר Euro5 EEV ומצוידת במערכת מחזור גזי פליטה (EGR) ובמערכת אוריאה (Ad-Blue). דגמי ה-4X4 מגיעים בתצורת חד-קבילה או דאבל קבינה ובמשקל כולל של 6.5 טונות. אורכו בסיס הגלגלים עומד על 341 סנטימטרים ויש גם אפשרות לדגם קצת ארוך יותר, עם בסיס גלגלים באורך של 386 סנטימטרים.

    דגמי ה-4X4 קיבלו הגבהה למתלים שמשפרת את זווית הגישה והנטישה (35 מעלות לזווית הגישה, 25 מעלות בזווית הנטישה), סרן קדמי חי מסיבי למדי, מערכת הנעה כפולה משתלבת בלחיצת כפתור, נועלי טבור (לוקרים) ידניים ונעילה דיפרנציאל לסרן האחורי. מרווח הגחון המינימלי עומד על 185 מילימטרים. ואחרי כל הנתונים היבשים האלו, אפשר לשלב לראשון ולהתחיל בתנועה.

    מיצובישי קאנטר 4X4

    כבר במבט ראשון ברור שלא מדובר בדגם הרגיל והשגרתי של מיצובישי קאנטר וכי מדובר בגרסה מיוחדת. הקבינה הגבוהה, שיושבת על מערך מתלי העלים המוגבה, גבוהה משמעותית מהקבינה של רוב המשאיות הקלות האחרות ומאפשרת לנהג להסתכל מלמעלה לא רק על נהגי הפרייבט אלא גם על נהגי חלק מהמשאיות האחרות. אבל למרות יומרות השטח, השורשים העירוניים של הקאנטר בולטים גם בנסיעה עירונית. רדיוס הסיבוב המצוין, ההגה הקליל ומראות הצד הגדולות תורמים כולם לתמרונים עירוניים קלים יחסית.

    מי שלא תורמת לתמרונים עירוניים היא תיבת ההילוכים הידנית. ההילוכים קצרים, ראשון-שני נגמרים כבר ב-20 קמ"ש ונסיעה עירונית צפופה דורשת לא מעט בחישה בידית. אבל יותר מכך, העברת ההילוכים קשה. במיוחד כשהמנוע קר אבל לא רק. זאת לא ידית "מרגרינה" שנכנסת בקלות ובצורה מדויקת להילוך. הורדה להילוך שני במהירות שאינה מהירות זחילה דורשת גם דאבל-קלאצ' וגז ביניים. העברה מהירה משני לשלישי ביציאה מהרמזור תגרור לא פעם גם חריקה קלה מכיוון הגיר. גם מחוץ לעיר נדמה שחסר משהו בגיר – הילוך שישי שיאפשר שיוט בסל"ד נמוך יותר.

    בלם המנוע יעיל ונוח לשימוש. ההפעלה שלא מתבצעת בעזרת ידית מאחורי ההגה ועם הפעלתו הוא נכנסו לפעולה בצורה אוטומטית בכל פעם שהנהג מוריד רגל מהגז ולא לוחץ על הקלאצ'. המנוע גמיש וסוחב טוב לאורך כל קשת הסל"ד, אבל הוא קצת יותר רועש ומווברץ מהמקובל. צריכת הדלק במבחן שלנו הייתה טובה מהמצופה ועמדה על כ-6.5 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת. בדרך כלל בנסיעות מבחן אנחנו מתפתלים ומסבירים שבתנאי אמת התוצאות יהיו קצת יותר טובות. במקרה הזה המקרה הפוך ובתנאי אמת, עם מטען וארגז כבדים יותר, צריכת הדלק תהיה גבוהה יותר.

    ויש גם את עניין נוחות הנסיעה. או ליתר דיוק, האין נוחות נסיעה. משאית ריקה ללא מטען היא לרוב לא מכונית נוחה במיוחד, על אחת כמה וכמה כשעליה מורכב ארגז פשוט וקל משקל כמו במשאית ההדגמה שקיבלנו. זה בולט במיוחד בגרסת ה-4X4 של הקאנטר, שקיבלה מתלים מוקשחים וקופצניים מהמקובל. הנהג, שיושב על הכיסא ההידראולי, קופץ קצת פחות. הנוסע, הרבה יותר. מעבר מהקאנטר לטויוטה קורולה ישנה מרגיש כמו מעבר מקורולה לסיטרואן C5.

    מיצובישי קאנטר 4X4

    ומה לגבי יומרות השטח של מיצובישי קאנטר 4X4? כאן המשאית הזאת מפתיעה לטובה, במלוא מובן המילה. רמת העבירות גבוהה ויש מעט מאוד דברים שיוכלו לעצור אותה, רובם קשורים ל"בטן" הארוכה של המשאית שבמרכזה הדרייב-שאפט שמותקן בזווית כלפי מטה. אבל אם תמנעו מניסיונות מעבר של מכשולים בעייתיים במיוחד, תגלו עז הרים מרשימה למדי. עז, כי הקאנטר הזו מקפצת על כל אבן מזדמנת וחובטת בעוזר הנהג האמיץ שלי עם כל כניסה לחריץ מזדמן בקרקע.

    אבל בסוף היא עוברת כמעט הכל. שילוב ההנעה כפולה דורש שילוב ידני של הלוקרים בגלגלים הקדמיים, כמו בג'יפים של פעם. השילוב של מערכת ההנעה הכפולה דווקא חשמלי ומתבצע על ידי מתג חשמלי מימין להגה. אפשר לשלב או לנתק תוך כדי תנועה, בהנחה ושילבתם את הלוקרים טרם הכניסה לשטח. טיפוס של מעלה דרדרתי עובר בלי שום דרמה מיותרת. רוורס, סיבוב וירידה נוספת של אותו המעלה מתבצעת גם היא בקלות. ההילוך הראשון משמש כהילוך כוח קצר במיוחד, וביחד עם בלם המנוע, מתקבל קצב זחילה איטי ונשלט למדי. זה לא יונימוג, אבל זה ייקח אתכם רחוק מאוד בשטח.

    מיצובישי קאנטר 4X4

    מיצובישי קאנטר 4X4 – סיכום

    עזבו רגע בצד את יכולת השטח. הקאנטר היא משאית עירונית טובה, נוחה לשימוש ונעימה לשהייה. יש לה רדיוס סיבוב טוב וראות טובה החוצה, תא נהג עם אבזור סביר ומנוע גמיש. אחרי כמעט 500 קילומטרים מאחורי ההגה שלה, קצת התרגלתי אליה ובאופן מפתיע אפילו היה לי קצת עצוב להחזיר אותה למקום משכנה בחטיבת המסחריות של כלמוביל. גרסת השטח קופצנית ותיבת ההילוכים שלה לא מספיק חלקה ונעימה לשימוש, אבל למען האמת אם הגעתם למבחן הדרך הזה רוב הסיכויים הם שאתם לא באמת זקוקים לגרסת ההנעה הכפולה. אז ותרו עליה ותגלו משאית עירונית נהדרת שתיפתר ככל הנראה מרוב המגרעות של גרסת ה-4X4.

    ועכשיו תחזירו את יכולת השטח. באוסטרליה משמשת גרסת ה-4X4 של הקאנטר כבסיס לקרוון שיכול לנסוע גם בשטח ולקחת את המשפחה לסוף שבוע בלב המדבר. בארץ זה כמובן חלום רחוק. המחיר הבסיסי של המשאית בגרסת היורו6 (תקן חובה בישראל החל מינואר 2014) עומד על כ-265 אלף ₪ף לפני מע"מ, דיגומים וכמובן הארגז. המחיר הזה הופך את המשאית הזו לכלי עבודה נטו, לעסק או לגוף מוסדי שזקוק ליכולת שטח גבוהה במשימות מיוחדות שדורשות יכולת העמסה שגדולה משמעותית מהמאות הבודדת של הקילוגרמים שנכנסות בטנדרים כפולי ההנעה.

    מיצובישי קאנטר 4X4 - מפרט טכני להורדה (אנגלית)

    מיצובישי קאנטר 4X4 - מפרט טכני מקוצר להורדה (עברית)

    מיצובישי קאנטר 4X4

    dddd