תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה קאמרי
  • טויוטה קאמרי היברידית – מבחן דרך

    טויוטה קאמרי

    האם להיט יבוא האישי של השנים האחרונות יהפוך ללהיט גם ביבוא סדרתי? טויוטה קאמרי היברידית, המכונית הראשונה שמגיעה ארצה בתקינה אמריקאית, במבחן דרך.

    • 02-12-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    במשך כמה שנים הייתה טויוטה קאמרי היברידית להיט של ממש בשוק היבוא האישי לישראל ולמעשה הייתה אחת מהדגמים הנפוצים ביותר ביבוא אישי. אבל מה שהיה מותר ליבואנים האישיים היה אסור ליוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל. תקנה מוזרה של משרד התחבורה לא אפשרה לייבא ארצה רכבים שיוצרו בארצות הברית תחת תקינה אמריקאית מיצרנים שאינם אמריקאים. ככה יצא ששברולט, יצרנית שהיא היום קוריאנית בעיקרה, יכלה להביא ארצה מכוניות אמריקאיות כמו הקרוז טורבו אבל טויוטה לא. הכל השתנה בעקבות מהלך של שר התחבורה, מהלך שהוכרז בשנת 2011, הבשיל בשנת 2012 והפך למעשי רק לקרת סוף שנת 2013. תחנות הבירוקרטיה הישראליות עובדות לאט.

    וכך הגיעה לה ארצה הקאמרי ההיברידית, המכונית הראשונה שצלחה את מסלול הייסורים והגיעה ארצה בתקינה אמריקאית תוך שהיא סוללת את הדרך למכוניות אמריקאיות נוספות של טויוטה שעשויות, אולי, להגיע ארצה בעתיד הנראה לעין. האם המכונית ההיברידית שהפכה ללהיט ביבוא אישי תצליח גם כשהיא מגיעה ארצה ביבוא סדיר? לדעתי התשובה לשאלה הזאת קצת בעייתית.

    טויוטה קאמרי היברידית

    טויוטה קאמרי היא מכונית סדאן גדולה שמייצרת טויוטה בעיקר בעבור השוק בצפון אמריקה. שם היא זוכה להצלחה אדירה ומככבת בראש טבלת המכירות של ארצות הברית חזור וככב. באירופה היא זוכה להצלחה פחותה, אך לשם גם מכוונת טויוטה מכונית סדאן גדולה אחרת - האוונסיס. בארצות הברית היא משווקת עם מנועי בנזין גדולים וחזקים - 2.5 ליטרים עם 178 כוחות סוס ו-3.5 ליטרים עם 268 כוחות סוס. לארץ מגיעה רק גרסת הבנזין הבסיסית ולצידה הגרסה הבכירה ביותר - גרסת ההייבריד המצוידת במנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים ובמנוע עזר חשמלי המפיקים יחד הספק מרבי משולב של 200 כוחות סוס.

    כיאה למכונית המיועדת לשוק האמריקאי הקאמרי היא מכונית סדאן גדולה. אך למרות הממדים והיוקרה המתחייבת, הקאמרי אינה מרשימה בעיצובה החיצוני. הדור הנוכחי (והשביעי במספר) של הקמארי אמנם נאה יותר מהדור הקודם, אך עדיין מדובר במכונית סדאן קלאסית, שלא תמשוך מבטים מיותרים כשהיא עומדת בחניה. בטח לא כשהחזית שלה מזכירה כל כך את האחות הקטנה - טויוטה קורולה החדשה.

    טויוטה קאמרי היברידית

    אלמנט הגודל ממשיך פנימה אל תא הנוסעים. התחושה המיידית שתוקפת אותי עם הכניסה לתא הנוסעים היא שהכל כאן גדול, ממש XL (ולא רק בגלל רמת האבזור, XLE). כפתורי השליטה על מערכת השמע, מסך המגע הצבעוני, המושבים הקדמיים ואפילו הכפתורים שעל ההגה - הכל גדול, ענק! במבט ראשון הכל נראה מאוד מרשים, עם משטחים גדולים שמצופים בעור נאה ובפלסטיק דמוי עץ. רק מגע קפדני בחלקי הפלסטיק יגלה שמדובר בפלסטיק חלול ופשוט. בחלק מהמקומות אפשר גם לגלות סימנים של הרכבה לא קפדנית ואפילו כמה צקצוקים מוזרים ולא מוכרים שהגיעו מהחלק האחורי של המכונית.

    טויוטה קאמרי היברידית מגיעה ארצה ברמת גימור אחת (XLE), שהיא גם רמת האבזור הגבוהה ביותר שמוצעת בארצות הברית. היא כוללת לא פחות מ-10 כריות אוויר (איפה הצליחו להכניס כל כך הרבה?), מושבי עור משולבי בד נעים עם כיוון חשמלי וחימום, מערכת שמע משוכללת עם מסך מגע צבעוני, פנסי קסנון ומערכת כניסה ללא מפתח. המושב האחורי נוח מאוד, מרווח מאוד ונעים מאוד לנסיעות ארוכות. מלפנים מציעים המושבים החשמליים שלל כיוונים חשמליים ונוח למצוא בהם תנוחת נהיגה נוחה. המערכת ההיברידית גוזלת מתא המטען כ-66 ליטרים אך עדיין מותירה תא מטען גדול ושימושי למדי.

    טויוטה קאמרי היברידית

    מערכת ההנעה ההיברידית של טויוטה קאמרי היא מופת לשילוב בין מנוע בנזין למנוע חשמלי. המעבר בין הנעה חשמלית להנעה בבנזין חלק לחלוטין ורק רעד קל שבקלים בתא הנוסעים מבשר על התנעת מנוע הבנזין. כל מערכות ברכב, כולל מיזוג האוויר, ממשיכות לעבוד גם כשמחשב ניהול המנוע מחליט לכבות את מנוע הבנזין ולפחות ברגע הראשון התחושה קצת מוזרה. מהר מאוד מתרגלים לרעיון ופשוט נותנים למחשב לעשות את שלו ולנהל את השילוב שבין שני המנועים.

    כשהסוללה טעונה ניתן לגמוא מרחק של כמה קילומטרים בודדים בנסיעה חשמלית טהורה, הכל תחת ההגבלות המוכרות של האצה עדינה ומהירות נמוכה יחסית. למרות שמכוניות היברידיות או חשמליות הפכו בשנים לנפוצות למדי בישראל, יש עדיין לא מעט אנשים שיסתכלו עליכם במבט תמוה כשתיכנסו ברוורס לחניה והכל בשקט מופתי. רוב הזמן מספק המנוע החשמלי עזרה למנוע הבנזין, בעיקר בהאצות בייניים או בהאצות מהמקום.

    והתוצאה? מרשימה למדי. יש מעט מאוד מכוניות שיספקו שילוב נדיר שכזה בין ביצועים מרשימים מאוד (זינוק מ-0 ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות) מצד אחד, לצריכת דלק נמוכה מצד שני. הנתון הרשמי שפרסם היבואן מדבר על הספק מרבי של 200 כוחות סוס ומומנט מרבי של 21.6 קג"מ. המספרים הללו מטעים ובפועל התאוצה מצוינת ומערכת ההנעה הקדמית מתקשה לעיתים להתמודד עם פרצי הכוח שמספקים שני המנועים, במיוחד כשמצב ECO מבוטל, תוך שחרור יללת צמיגים לרחובות תל אביב. התחושה הכללית מזכירה מאוד מנועי V6 עתירי סמ"ק וממש לא יחידת הנעה היברידית שמכוילת לחיסכון בדלק. עכשיו תשלבו לכל זה צריכת דלק אמיתית של כ-15 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת - ותבינו למה מדובר ביחידת הנעה מיוחדת ומנצחת.

    מלבד יחידת הכוח המרשימה לא מתגלה טויוטה קאמרי היברידית כמכונית דינמית במיוחד. בניגוד למכוניות הסדאן האירופאיות שמציגות התנהגות כביש מושחזת, הקאמרי מכוילת במופגן לטעמו של הנהג האמריקאי ומשאירה את התנהגות הכביש והדינמיות בצד. ההגה חסר כל משקל או תחושה והתחושה היא שמדובר במכונית שמעדיפה לנסוע ישר. דוושת הבלם לא מדויקת, ככל הנראה תוצאה של מערכת הבלימה הרגרנטיבית שמטעינה את המצברים, ודורשת הסתגלות לעוצמת הבלימה המשתנה שלה.

    המתלים רכים יחסית, אם כי לא ברמה קיצונית, וכתוצאה מכך מתקבלת נוחות נסיעה מצוינת. זאת מכונית שפשוט נעים לנסוע בה נסיעות בין עירוניות ארוכות, בעיקר אם הם כוללות כבישים בין עירוניים ישרים ולא כבישי הרים מפותלים.

    טויוטה קאמרי היברידית

    טויוטה קאמרי היברידית - סיכום

    הקאמרי היא יותר מכל תצוגת תכלית מרשימה ליחידת הנעה היברידית מרשימה עוד יותר. שילוב מדהים בין מנוע בנזין למנוע חשמלי שמספק גם ביצועים נהדרים וגם צריכת דלק נמוכה. כמה חבל שמתחת לרמת האבזור הגבוהה מתגלה מכונית עם התנהגות כביש בינונית למדי ותא נוסעים שעשוי חומרים שאינם איכותיים במיוחד. גם רמת הגימור הגבוהה מתקשה להרשים, במיוחד לאור מחירה הגבוה של המכונית - כ-240 אלף ₪ לדגם ההיברידי שבמבחן.

    וזאת בדיוק הבעיה הגדולה של הקאמרי ההיברידית. עם מחיר של כ-240 אלף ₪ היא נושקת למכוניות בקטגוריית הפרימיום, שאולי לא יהיו חסכוניות כמוה אבל כן יציעו "מקדם פוזה" גדול יותר. קחו לדוגמא את האחות החורגת לקסוס IS החדשה, שהגיעה לאחרונה ארצה ומוצעת עם מערכת היברידית דומה ותג מחיר דומה. מהצד השני אפשר לפגוש את הגרסאות הבכירות של מכונית המנהלים ה"עממיות", למשל יונדאי i40cw ברמת האבזור הבכירה (elite), שכוללת כמעט את כל פריטי האבזור שיש בקאמרי ומציעה גם היא התנהגות כביש לא מלהיבה אבל עולה כמעט 30 אלף ₪ פחות. ואם שני אלו לא הספיקו לכם אז יש גם את הג'יפונים הגדולים כמו למשל הונדה CRV החדש ברמת האבזור הגבוהה.

    כך שהשורה התחתונה היא די אמביוולנטית. מדובר במכונית שהיא מצד אחד מאובזרת מאוד, חסכונית מאוד ובעלת ביצועים טובים מאוד. אבל מהצד השני, היא גם לא מספיק מרשימה ולא ייחודית, בטח לאור תג מחירה הגבוה.

    טויוטה קאמרי היברידית בקטלוג הרכב של CarsForum
    טויוטה קאמרי היברידית - מפרט טכני להורדה

    קבלו הצעה אטרקטיבית לרכישת קאמרי חדשה או משומשת מהמומחים של CarsForum

    טויוטה קאמרי היברידית

    dddd