תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מרצדס
  • מרצדס A קלאס
  • לא CLA - מרצדס A-Class סדאן נחשפת

    מרצדס A קלאס

    מרצדס מציגה את גרסת הסדאן ל-A-Class שכולנו מכירים, ומתעקשת שלא נשווה אותה ל-CLA

    • 26-07-2018
    • מאת: משה בדש | צילום: יצרן

    המכוניות הקומפקטיות של מרצדס נמצאות איתנו כבר מסוף המילניום הקודם, 1997, ימי ה-A קלאס הראשונה. המכונית הזאת הייתה ניסיון ראשון של מרצדס בסגמנט הזה כאשר גם הדור השני של ה-A נראה די דומה לדור הראשון ושניהם נראו יותר כמו מיקרוואן של טויוטה ופחות כמו קרובי משפחה של SL300.

    בדור השלישי ה-A כבר קיבלה עיצוב הרבה יותר סטנדרטי וברור - האצ'בק קטנה. היא הוצגה בשנת 2013 וזכתה להצלחה מסחרית, למרות שלא שווקה בארה"ב, אחד מהשווקי הרכב הגדולים בעולם. במקביל, גם בשנת 2013, הוצגה ה-CLA הראשונה שכן שווקה בארה"ב, אבל מבחינת היצרן מדובר מכוניות שונה לחלוטין, כך שאל תעזו אפילו לקרוא לה "גרסת הסדאן של ה-A קלאס". היא בכלל קופה. אבל אל ה-CLA עוד נחזור מאוחר יותר.

    חזרה לעניינינו. מרצדס A קלאס סדאן.

    מדובר על דגם חדש לחלוטין, שלא היה כמותו לפני כן (אל תתבלבלו עם גרסת הסדאן הסינית הארוכה יותר) שעושה שימוש בפלטפורמת ההנעה הקדמית של מרצדס לרכבים קומפקטיים שנקראת MFA2 (Modular Front-drive Architecture). כמו בהאצ'בק, הסדאן מקבלת בסיס גלגלים באורך 273 ס"מ ואורכה הכללי כמובן ארוך יותר עם 455 ס"מ בסך הכל. לא כזאת קטנה.

    ה-A החדשה תקבל גם את הממשק החדש של מרצדס ששמו MBUX, שזה קיצור של Mercedes Benz User Experience. זאת מערכת חדשה לחלוטין (הוצגה ב-A האצ'בק) אשר כוללת אינטיליגנציה מלאכותית ולומדת את המשתמש. כך היא תתאים את עצמה עם הזמן ותיצור חיבור רגשי עם המשתמש. מילים שלהם, לא שלנו.

    כל הממשק הזה יבוא לידי ביטוי, בין היתר, באמצעות 2 מסכים. כמו שכבר ראינו במספר דגמים של מרצדס, אחד משמש בתור לוח מחוונים, והשני כמסך המרכזי של מערכת המולטימדיה. יש שלוש אופציות לשילוב המסכים: שני מסכים בגודל 7 אינץ' כל אחד, אחד בגודל 7 אינץ' ואחד בגודל 10.25 אינץ', ושני מסכים בגודל 10.25 אינץ'.

    בנוסף לכל זה, היא תקבל מגוון רחב של מערכות בטיחות כסטנדרט. תיקון סטייה מנתיב עם יכולת להבדיל בין קו מקווקו לרצוף עם תגובה משתנה בהתאם לקו ובהתאם לתנועה מסביב. מניסיון עם מרצדס אחרת מצוידת במערכת הזאת, אני יכול לספר שהמערכת הזאת עובדת נפלא. ה-A תדע גם לזהות התנגשות מאחור, ובמידה והרכב מצויד גם במערכת הניווט המקורית של היצרן, אזי בקרת השיוט האדפטיבית תדע גם להאט אתכם לפני עיקולים במידה והייתם על מהירות גבוהה מידי לדעתה.

    יש עוד, אבל נשמור חלק מזה ליום שבו נקבל אותה למבחן.

    אחד הדברים שמרצדס מאוד מתגאים בו, הוא מקדם הגרר של המכונית. בגדול, זה נתון שאומר כמה הרכב אווירודינמי או יותר בגדול, כמה הוא מתנגד לאוויר שמסביבו. האמת היא שזה לא מפתיע שמרצדס מתגאים בנתון הזה, כי ה-A סדאן החדשה השיגה נתון לא פחות ממדהים של 0.22 (כמה שיותר נמוך, יותר טוב) שהופך אותה למכונית הכי אווירודינמית בעולם כשהיא מדיחה את המודל S של טסלה שהשיגה 0.24. גרסת ההאצ'בק, אגב, השיגה "רק" 0.25. על מנת להגיע לנתון כזה מרשים, הרכב עבר פיתוח ממושך באמצעות מחשב ומנהרת רוח, אך גם בוצעו דברים אחרים כמו גחון כמעט שטוח לחלוטין, איטום האזור סביב הפנסים ועוד.

    ה-A סדאן הזו, היא לפי מרצדס ה-A קלאס הראשונה שתשווק בארה"ב, ולא, לא מפריע להם שה-CLA כבר משווקת שם. 5 שנים. כי כמו שכבר אמרנו, מבחינתם ה-CLA היא רכב קופה ולא "סתם גרסת סדאן".

    היצע המנועים בארה"ב, לפחות בשלב הראשון ועד שיגיעו ה-A35 וה-A4, יתחיל מגרסת ה-220, עם מנוע מוגדש בנפח 2 ליטרים בעל 188 כוח סוס. אפשר להניח כי שלוש הגרסאות הנ"ל יגיעו לארץ, אם כי זה אין לכך אישור רשמי. בשווקים אחרים היצע המנועים יתחיל מגרסת ה-A200 ו-A180d. לגרסת ה-200 מנוע בעל הספק של 163 כוחות סוס ובישראל היא תהיה הגרסה הבסיסית. גרסת הדיזל מסתפקת בהספק צנוע של 116 כוחות סוס, אך מפצה עם מומנט מרשים של 26.5 קג"מ, לעומת 25.5 בגרסת הבנזין. אלינו גרסאות הדיזל לא יגיעו. כנראה.

    אם כבר חזרנו ל-CLA, אפשר גם הזמן להתעכב עליה קצת ולנסות להבין איפה היא מתברגת בפאזל הדגמים המתהווה של מרצדס. קודם כל, תמונות ריגול של ה-CLA החדשה כבר קיימות ברשת, מה שאומר שהדגם לא יחדול מלהתקיים בגלל ה-A סדאן החדשה. כי שוב, אם שכחתם, זאת *לא* גרסת סדאן ל-A אלא מכונית קופה. בכלל, השימוש במילה "קופה" בתחום הרכב הפך לחופשי ומשוחרר לחלוטין עם התחכמויות (קצת מעצבנות יש לציין) כמו בסדרה 4 גראן-קופה של במוו למשל. אז את השימוש במילה "קופה", לפחות בכל מה שקשור ל-CLA, אנחנו נחליק מפאת מודרניזציה, ולא כי היא באמת כזו.

    לחובבי ההיסטוריה נספר שהמילה קופה (Coupe) מגיעה בכלל מצרפתית ומשמעותה "לחתוך". לחובבי הרכב נספר שלרכב קופה יש הגדרה שאומרת שרכב קופה צריך להיות "רכב בעל 2 דלתות עם 2 או 4 מושבים וגג קבוע". אבל כאמור, ההגדרה הזו הפכה עם השנים לנזילה יותר מהשעונים של פיקאסו.

    אבל מה הקשר של ה-CLA בכתבה על ה-A-Class בחדשה? כי כשראיתי את התמונות, מיד עלתה בי תהייה - הן נראות אותו דבר. אז מה הולך פה בדיוק ומה שונה? אז מסתבר ש... שום דבר. שתיהן משתמשות באותה פלטפורמה, באותם מנועים (אולי יהיו הבדלי הספק, כרגע אין מידע מהימן), ואפילו העיצוב ממש דומה. אמנם בתמונות היחידות של ה-CLA היא עטופה בהסוואה, אבל אפשר לראות בבירור את הדימיון.

    איך זה יעבוד ביחד? לא יודעים, אבל זה כנראה יעבוד. ב.מ.וו עושה את זה בהצלחה עם הסדרה 3 סדאן וסדרה 4 גראן-קופה, אז אין שום סיבה שזה לא יעבוד גם פה.

    ה-A סדאן תתחיל ייצור בסוף השנה הנוכחית במפעל בגרמניה ומקסיקו, ובמהלך 2019 ייצטרף מפעל נוסף של מרצדס בגרמניה. לארץ, עפ"י היבואן היא תגיע ברבעון הראשון של 2019.

    חושבים שה-A קלאס סדאן מגיעה בדיוק בזמן או שלמרצדס גם ככה כבר יש יותר מדי דגמים? הצטרפו לדיון בפורום וספרו לנו מה דעתכם.

    dddd