תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • לקסוס
  • לקסוס CT
  • לקסוס CT200h - מבחן דרך - עדיין רלוונטית?

    לקסוס CT

    לקסוס CT200h כבר לא בחורה צעירה, רומן יצא לבדוק האם, ברוח המונדיאל, היא עדיין יכולה להיות חלק מהנבחרת המנצחת

    • 12-07-2018
    • מאת: רומן קוגן | צילום: רומן קוגן

    אולפן מקדים

    צרכן הרכב הישראלי בשנים האחרונות התקדם מאד. ימי סובארו DL 1.3 נשכחו מזמן, ואפילו ימי מיצובישי שיש בה הכל ומאזדה 3 ששטפה את הארץ כבר לא אתנו. יותר ויותר צרכנים מחפשים פרימיום, ויותר ויותר צרכנים רוצים פרימיום אמיתי, ויודעים להבדיל בין אמיתי לכזה שרק מתיימר. קשה לשחקנים בשוק הזה. על כתפי רכב המבחן, לקסוס CT200h, מונח מטען כבד והוא מונח על שתי הכתפיים – מצד אחד היא צריכה להוכיח שהיא שחקנית ראויה בשוק הפרימיום, ומצד שני היא צריכה להוכיח שהיא רחוקה מספיק (ופרימיום מספיק) לעומת אמה הורתה – הטויוטה אוריס הייבריד, מכונית טובה ומצליחה בזכות עצמה.

     

    הצגת ההרכבים

    ה-CT200h נמצאת אתנו לא מעט זמן, אפילו הרבה. היא הוצגה עוד בג'נבה 2010 ונמכרת בעולם משנת 2011. ה-CT200h מבוססת על פלטפורמת האוריס (הקודמת. חדשה הוצגה בז'נבה השנה) של טויוטה, ועושה שימוש בחטיבת הכוח של האוריס הייבריד. אמנם מקור פלבאי משהו לכאורה, אבל טויוטה היא מהחלוצים ומהמצטיינים בטכנולוגיית ההייבריד, ולכן יש בזה דווקא משום יתרון של שימוש במכלולים מוכחים וטובים. מנוע הבנזין בנפח 1.8 ליטר בצירוף המנוע החשמלי מספקים 136 כ"ס, כאשר מומנט מנוע הבנזין הנו אמנם רק 14.5 קג"מ, ברם המנוע החשמלי מחפה עליו עם 21.1 קג"מ זמינים בכל עת. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת (באמת אורכת...) 10.3 שניות והמהירות המירבית 180 קמ"ש. תיבת ההילוכים, כנהוג בהיברידיות מבית טויוטה, רציפה.

    רכב המבחן מגיע אלינו לאחר מתיחת הפנים השניה של הדגם, אשר התבטא בתוספות ויזואליות זניחות (שינויים מינוריים ביחידות התאורה ובפגושים) ובעיקר בהוספת מערכות בטיחות אקטיבית – בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ואור גבוה אוטומטי.

     

    מחצית ראשונה – בחניה

    עיצוב ה-CT200h היה הראשון שהחל את קו המוצרים הנוכחי של החברה, ולמרות שהעין התרגלה בשנות שיווק הדגם, הוא עדיין מאתגר את העין וחורג מהקו שהנחה את לקסוס מימי היווסדה. בניגוד לטויוטות, ה-CT200h אינה אנונימית ובהחלט מזוהה כלקסוס. המידות לא חריגות לקטגוריה – 4.35 מ' אורך ו-1.765 מ' רוחב. בסיס הגלגלים מעט קטן ביחס לסגמנט – 2.6 מ'. תא המטען אינו גדול במיוחד – 375 ל', אך נוח לשימוש עם מדף נוסף מתחת לרצפה העיקרית ואוזני קשירה שימושיות. מתחתיו גלגל חלופי, מצרך שהופך להיות נדיר במכוניות מודרניות.

    כמו בכל לקסוס, בולטת לטובה איכות הייצור, אשר מחפה במעט על העיצוב השבלוני ואף המיותר במקומות מסוימים, כמו פסי העץ האופציונליים, עליהם הייתי מוותר בשמחה.

    המרווח לנהג ולנוסע שלצדו יותר ממספק, אך לשוכני המושב האחורי המרווח בינוני. המושבים עצמם נוחים ביותר והריפוד, אשר במבט ראשון מזכיר בד של מכוניות אמריקאיות, התגלה כמאוד נעים למגע ולישיבה ממושכת.

    הנדסת האנוש טובה לרוב, אך ישנם כמה פאולים, גם אם הם לא מהותיים במיוחד – בעוד תפעול מערכת הקול ובקרת האקלים נוח מאד ואינטואיטיבי, ניווט ביתר התפריטים במסך ובלוח המחוונים פחות נוח ומוצלח מהמתחרות, בראשן ב.מ.וו. ואאודי. מתגי חלונות החשמל רחוקים מעט ממה שהייתי מצפה, וגם בלם החניה המופעל ברגל, אינדיקציה למסורת המאוד אמריקאית של לקסוס, אינו לטעמם של כולם וגם תצוגת מד האוץ המתחלפת, שבאחד המצבים לא מוצגת כלל, מוזרה למדי. כמו כן אין תא נוח שאפשר להניח בו טלפון נייד ולהטעינו באותו זמן, שכן בתא המרכזי הגדול אין שקע חשמל. עוד נקודה מעט תמוהה היא היעדרו של חיוג קולי מובנה, פיצ'ר מקובל בסגמנט ונוח מאד בזמן נהיגה. ידית "ההילוכים" שחוזרת לנקודת המוצא לאחר כל פעולה אמנם הזכירה לי את ה-156 סלספיד שהייתה לי, אבל דורשת התרגלות מהנהג הממוצע.

    בסך הכל ההתרשמות הסטטית היא ממוצר מאד איכותי, גם אם במספר נקודות גילו הלא-צעיר של הדגם מתחיל להיות מורגש.

     

    מחצית שניה - בתנועה

    מכיוון שמכוניות נועדו, בעיקרן, לנסוע, הרי לא מספיקים ל-CT200h הציונים אותם היא מקבלת בחניה, והמבחן החשוב יותר הוא איך העסק הזה בתנועה.

    ב"הנעה", כמו בכל היברידית, לא שומעים כלום ומתחילים את הנסיעה לקול רשרוש הצמיגים על האספלט וככל שהמהירות עולה ומנוע הבנזין עדיין לא החל לפעול – גם רעשי מתלים, גם אם הם ממש לא נוראיים. בידוד רעשי הרוח מצוין, פרט לרעש הנובע מהמראות, וזה המחיר שמשלמים על היותן גדולות ונותנות שדה ראיה מצוין לאחור – באמת שאלה ממראות הצד הטובות בהן יצא לי להיתקל בזמן האחרון. בידוד ה-UV של השמשות, סממן שאינו מקבל את תשומת הלב הראויה לו במדינה כמו שלנו, אף הוא מצוין.

    נוחות הנסיעה העירונית טובה, למעט חבטות על מכשולים נקודתיים. נוחות הנסיעה בנסיעות בינעירוניות, גם ארוכות מאד במונחי ישראל, מצוינת.

    מאידך, ה-CT200h מצטיינת פחות בהיבט הביצועים. לאחר שהורגלנו למנועי טורבו ולתאוצות ביניים נמרצות, הפלגמטיות היחסית של ה-CT200h מחזירה אותנו מעט לאחור. אין ספק שלקהל היעד העיקרי של המכונית זה לא משנה כלל, אבל למי שישדרג אליה מכל קומפקטית גודשת, תהיה תקופת הסתגלות וה-CT200h בהחלט עלולה להרגיש איטית למי שמורגל לשריקת הטורבו. כמו כן, במאמץ מנוע הבנזין נכנס ושאונו נוכח בתא הנוסעים.

    צריכת הדלק, כמצופה מהיברידית, לא פחות ממעולה - 17 ק"מ לליטר בתנאי מבחן.

    התנהגות הכביש של ה-CT200h נינוחה ובטוחה למדי, וממילא אין היא מיועדת לנהגים דינאמיים יתר על המידה. משקל ההגה מעט כבד, מה שאני אהבתי מאד, אך אשתי, למשל, אהבה פחות.

    ה-CT200h קלה לחניה, גם בזכות מצלמה אחורית באיכות מצוינת, רק חבל שהקוים המנחים שעל המסך אינם זזים ושחיישני החניה הם בהתקנה מקומית.

    עם כל זאת, הנושא המעניין ביותר ב-CT200h מתוחת הפנים הן מערכות הבטיחות האקטיביות. באופן פחות צפוי מהיצרן, הן עובדות מעולה, אך עם כוכבית.

    כך, מערכת בקרת הסטיה מנתיב עובדת מעולה, ורומזת בנגיעות הגה בעוצמה מעולה, לא חזקה מדי ולא חלשה מדי - אך היא עובדת רק מ-50 קמ"ש והלאה. גם בקרת השיוט האדפטיבית עובדת מצוין, אך רק מ-40 קמ"ש והלאה. מערכת האור הגבוה האוטומטית עובדת טוב, אך במתחרות כמו אודי ואינפיניטי הכיבוי וההדלקה מדויקים מעט יותר. מערכת ההתראה בפני התנגשות, עם זאת, עובדת ללא רבב, עם התראה יעילה וברורה בלוח המחוונים.

    לסיכום פרק התנועה, ה-CT200h היא קומפקטית נוחה מאד, חסכונית ביותר, בעלת התנהגות בטוחה גם אם לא מלהיבה, וביצועים בינוניים בסטנדרטים עכשויים.

     

    תקציר המשחק

    שאלת השאלות הוגדרה כבר בפתיחת המבחן. מהי תשובתה של ה-CT200h?

    הדמיון בין ה-CT200h לאוריס מתחיל ונגמר מתחת לפני השטח. אמנם המכלולים המכאניים זהים, אך בכל הנוגע למה שרואים ומרגישים הנהג והנוסעים המצב שונה לחלוטין. איכות החומרים וההרכבה עדיפה בהרבה, וכך גם כל הנוגע לבידוד ה-NVH. אין ספק, שבהיבט הזה הלקסוס הקטנה מצטיינת ומצדיקה את ייחוסה. היא מאד שקטה, מאד נוחה ומבודדת את יושביה מהעולם החיצון. בעיניי, יחד עם השירות המעולה של היבואן והיחס העדיף ללקוחות לקסוס, יש בכך בכדי להצדיק את פער המחיר מהאוריס, אך באופן ברור מרגישים את הבדלי המיצוב בינה לבין המדרגה הבאה של המותג, ה-IS300h. כפי הנראה, המצב אינו נטול כוונה, שכן ייעוד ה-CT200h הוא לשמש שער כניסה למותג ולגרות לקוחות להתקדם במעלה קשת הדגמים.

    עם זאת, היא אינה מצטיינת בפרק הדינאמי. מנהגי הכביש שלה בינוניים והביצועים שלה אינם בצד העליון של הקטגוריה, אשר רובה ככולה (אאודי A3, אלפא רומיאו ג'ולייטה, אינפיניטי Q30, ב.מ.וו. סדרה 1, וולוו V40) נהנית ממנועים מוגדשים וחזקים בהרבה, וחלקה, בדמות הג'ולייטה והגרמניות, נהנות גם מהתנהגות כביש דינאמית יותר.

    חשוב להדגיש, כי למרות שה-CT200h אינה נטולת חסרונות, הרי פרט לאיטיותה היחסית היא משדרת הרגשה של נהיגה במכונית טובה, איכותית ומגובשת. כדרכה של לקסוס, ה-CT200h פונה לנהג הרגוע, המיושב, זה שאינו מתעניין בביצועים או בנהיגה נמרצת, אבל חשובים לו החיסכון, השקט, הנוחות, האיכות והאמינות, ואלה היא מספקת בשפע. ה-CT200h מתמקמת בתת-נישה משלה בקטגוריה, ודומה שטוב ללקסוס עם זה.

    רוצים לקרוא מה חשבו מובילי הדעה שלנו על ה-CT? יש לכם שאלות לרומן? הצטרפו לדיון בפורום.

     

    dddd