תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • לקסוס
  • לקסוס RC
  • לקסוס T200RC – מבחן דרכים

    לקסוס RC

    מכונית קופה היא הצהרה, הצהרה של הנוהג בה ולא פחות מכך הצהרה של היצרן שלה. כאשר לקסוס מבקשת לייצר תדמית של חשק ודינאמיות – RC היא פתרון מצוין, אבל איך היא ברמת הביצוע?

    • 07-08-2016
    • מאת: קינן כהן, dorki צילום: קינן כהן

    לקסוס כמותג, האיצה מאפס לפרימיום בזמן קצר מאוד. אבל היה לזה מחיר, ההימור שלה על מוניטין אמינות יצוק בסלע ושמרנות הפך אותה לבחירתם של סופרי אפונים יותר מאשר סופרי הקפות. אבל בשוק היוקרה העדכני שבו הלקוחות מחפשים את השונה, הייחודי והמובחן - סולידיות היא לא ממש הסחורה הכי מבוקשת על המדף.
    בנקודה הזו נכנסת RC לתמונה ורוצה להחזיר את החשק לעסק
    האמת, אם יש מכונית איתה הכי טוב לעשות את זה, זו מכונית קופה. למה? לא מעט סיבות טובות עומדות מאחורי התפיסה הזו. בתור התחלה מכוניות קופה הן אולי התצורה הכי פחות שימושית, יעילה ו"נכונה", או כמו שאמר לי השותף שלי לנסיעה: יש פחות או יותר שתי נקודות בחיים שבהן צריך להיות האדם כדי לנהוג במכונית קופה - או כשהוא צעיר מאוד ועוד לא צריך את ההיבט הפרקטי, או כשהוא מספיק מבוגר וכבר לא צריך את ההיבט הפרקטי. אני אוסיף שהרבה פעמים זה האחרון קונה את מכונית הקופה מתוך ערגה לאותן שנים מוקדמות. סיבה נוספת שיצרניות פרימיום ובכלל רוצות מכונית בתצורה הזו בהיצע היא תדמיתית גרידא, מכוניות קופה משדרות מסר ספורטיבי, מאפשרות למעצבים לייצר מרכב בעל פרופורציות טובות והדימיון ל"מכונית מירוץ" ניכר בהן הרבה יותר מאשר בתצורות אחרות. 
    אז כאן בעצם נפגשים שני הקווים, הצורך של לקסוס במקדמת תדמית וההתאמה של מכונית קופה לעשות את זה ובצורה טובה מאוד - קבלו את לקסוס  RC.

    דרמטית, מרשימה ובהחלט כבר לא סולידית
    וואוו, זה לקסוס?


    מראה חיצוני של מכונית מבחן הוא משהו שאני באופן אישי לא מרבה להתעכב עליו, אבל יש מכוניות בהן קשה לדלג על האפקט שיש למופע הזה על הסביבה. אפשר לאהוב את המראה הזה ואפשר להסתייג ממנו, אבל אדישים – זה בטוח לא. מהחזית משופעת החיתוכים והגריל התוקפני, הצללית הנמוכה והזנב הכבד שלה עם "פתחי" פינוי האוויר – הפעם, אולי בפעם הראשונה ניכר שהאורות במחלקת העיצוב של לקסוס דלקו על מאוחר (אם שמים בצד את ה-LFA שלא הייתה ממש סדרתית). התגובות נעו בין תמיהה אם זו יונדאי קופה חדשה לבין התלהבות טוטאלית כולל שליפת ניידים ברחוב. שורה תחתונה בואו נסכים על ההגדרה "דרמטי" למראה החיצוני אין ספק שאם עד כה לקסוס הייתה מזוהה עם עיצוב סולידי – זה כבר לא שם, לא ב-RC.

    ואם העיצוב החיצוני הוא כבר ממש לא לקסוס שהכרנו, בתוך תא הנוסעים המהפך עוד לא ממש התרחש. יש כאן מצד אחד חומרים מעולים כולל אחד מריפודי הגג הנעימים יותר שיצא לאצבעות שלי ללטף ורמת ההרכבה גם היא כתמיד מצוינת ומוקפדת. הבעיה היא באופן בו כל הדבר הזה מתחבר למה שרואה הנהג. היא עדיין לא "שם". היא לא שם באלגנטיות הנקייה של ב.מ.וו, בתחכום של אודי ובמראה היוקרתי של מרצדס. אלו הכפתורים הפשוטים מדי, העומס, היעדר הגוונים, משהו שם שלא ממריא.

    החומרים מעולים וכן ההרכבה, אבל העסק עדיין לא מתעלה לרמות האלגנטיות של המתחרות

    האבזור ברמת הגימור F ספורט מעולה, יש פה הכל, מכיוון חשמלי למושבים המעולים (עם הסתייגות קלה בהמשך) בעלי הקירור והחימום, בקרת שיוט אדפטיבית מערכת מולטימדיה מצוינת, חלון שמש, לוח מחוונים דיגיטלי עם שלל תצוגות ופיצ'ר נחמד שמשנה את מיקום מחוון הסל"ד. מערכות הבטיחות במופע כמעט מלא כאשר היא נעדרת רק את אפשרות התיקון האקטיבי להגה, נחמד לגלות שבניגוד למערכות אחרות, כאן ההתראה היא לא ברירת מחדל והנהג בוחר אם להפעיל או לבטל את פעולתה. יש גם מכסה מנוע קופץ להפחתת עוצמת הפגיעה בהולכי רגל בתאונה.

    המרווח טוב מאוד, המושבים נוחים מאוד ותומכים, למעט במצבי נהיגה קיצוניים בהם חסרה לנו אחיזה צידית בגוף. הנדסת האנוש מעולה, לקסוס וויתרה על השליטה באמצעות הג'ויסטיק דמוי עכבר המחשב ועברה לשימוש בחוגה נוסח i-Drive ו-MMI של ב.מ.וו ואודי. למרות העיצוב החיצוני, אין שום בעיית ראות החוצה.

    טכנית, יש פה מושבים אחוריים, טכנית הבת שלי בת 8 וחצי התלוננה על מרווח רגליים, אני אפילו לא נסיתי להשתחל לשם, לא משלמים לי מספיק בשביל לעשות את זה. למה בכלל טרחו לשים שם יציאות מיזוג? אני לא ממש מבין.

    טכנית, יש מושבים אחוריים...

    אוכלת את העוגה בשתי החתונות

    תנועה מנהלתית חושפת מכונית מאוד נעימה לנסיעה. ב-F ספורט בולמים אדפטיביים מעולים שבמצב קומפורט מבודדים את המכונית היטב מהכביש ומאפשרים ספיגה טובה של רוב מוחלט של השיבושים בכביש, תוסיפו לזה בידוד רעשים מצוין וקיבלתם מכונית שתשמחו לכסות בה המון קילומטרים בנוחות ונועם.

    ברוב המוחלט של שימושי היום-יום המנוע בסדר גמור, הוא גמיש ושקט. התאוצות מהמקום ותאוצות הביניים מהירות, אם כי לא סנסציוניות, אין פה הטחת עורף במשענת, או גב שנדבק לכיסא. תיבת ההילוכים פלנטרית, 8 יחסי העברה משתדלת להעלות הילוכים כמה שיותר מהר.

    עם הפניית החרטום לכביש שרץ לאורך ים המלח על פניותיו הארוכות והמהירות בורר מצבי הנהיגה עובר למצב ספורט פלוס. מהר מאוד צוברים ביטחון במכונית הזו, גם בפניות ההדוקות יותר השדר שעולה מהשלדה הוא שיש כאן מכונית מהודקת מאוד, מחוברת מאוד שלא מתבלבלת מכוחות צד.

    כאשר עולה הביטחון וקצב הפניות מתגבר אנחנו גם מתפנים לצליל המנוע, שהופך ממעט אנמי ונחמד במצב הרגיל לצרידות ספורטיבית במצב ספורט פלוס. תחשבו עליו כעל בוב דילן של 1966 ושל 2016.

    נמרץ, לא סנסציוני

    ההגה קל ומהיר מאוד. זה מייצר דילמה חזקה כאשר רוצים לקבל משוב מהגלגלים הקדמיים. כי אפשר פשוט לסמוך עליה, להפנות את ההגה פנימה ולחכות לתגובה שלה. האפשרות השנייה היא לבלום חזק יותר מהדרוש בכוונה כדי להעמיס עוד משקל על הגלגלים הקדמיים כדי לקבל איזה שהוא משוב מהנעשה בחרטום. הבלמים עצמם גם כן מעולים, רגש טוב גם בנשיכה הראשונית וגם בגישושים הקטנים של עוצמות בלימה משתנות. העמידות מצוינת, ארבעת הקאליפרים שלהם אפשרו לה להתמודד גם עם דהירה די מהירה של 21 הק"מ בין ערד לסדום והם המשיכו לייצר את אותה רמת בלימה.

    ככל שהיא נדחקת לפינות המהירות והמאתגרות של הנהיגה מתחלפת ההערכה וההתלהבות בתחושה שהשלדה והמתלים המעולים שלה פשוט משוועים לעוד כוח. 2.0 הליטרים המוגדשים שלה מספקים 245 סוסים שפשוט קטנים על מה שהיא מסוגלת לעמוד ולהתמודד בכל מה שקשור למכלולים. בנהיגה תובענית גם המנוע וגם תיבת ההילוכים מחבלים ביכולת שלה באופן מובהק. הראשון זקוק לשליש העליון של הסל"ד כדי לייצר תאוצה החוצה מהפניה. מה שגורם לי לנהוג "לא נכון" עם תחילת הזנת מצערת עוד לפני האייפקס כדי לייצר את הגדישה ולקבל את הכוח במקום הנכון. מה שמוביל באופן טבעי לכך שבמקום להתרכז בקווים ובדיוק צריך גם לחשב את אופי אספקת הכוח. בנהיגה הזו, תיבת ההילוכים לא מספיק מהירה בעומס וגם מעבירה הילוכים על דעת עצמה. בסופו של דבר אנחנו מוצאים את עצמנו בסוג של לולאת מלכוד 22 – אני לא ברצועת הכוח > מעביר למצב ידני > במצב הידני היא לא תמיד מורידה הילוך, או מעלה הילוך בעצמה > שוב מחוץ לרצועת הכוח וחוזר חלילה.

    במצב ספורט פלוס המכונית מאוד לא ששה לשחרר זנב, המתלים המוקשחים מייצרים מינימום זוויות גלגול והעברות משקל. במצב נורמל בו היא נעה יותר על המתלים הזנב מתירני בהרבה. יש כאלו שהיעדר הכשכוש בזנב יחסר להם ומצד שני יהיו את אלו שיעריכו את הדיוק והאופן בו היא נטועה בקו הפנייה הנבחר שלה.

    בשורה התחתונה, כמו אצל מכוניות אחרות, כל עוד לא מתקרבים למגבלות, היא ממש כיף גדול – באיזור המעטפת בו מכוניות באמת טובות כמו ב.מ.וו בסדרות 2 ו-4 ממשיכות לזרוח ולייצר את אותה הקזת אדרנלין, היא כבר פחות חדה.

    לא שמישהו קונה את המכונית הזו ומצפה לצריכת דלק נורמלית, בטח כאשר הוא ינהג כמו שנהגנו בה אנחנו, אבל 8.5 ק"מ לליטר בתנאי נסיעה משולבים זה תיאבון בריא לנוזל היקר.

    כרטיס ביקור

    לקסוס RC היא מכונית מאוד מפתיעה שעושה את כל מה שהיא אמורה לעשות ברמת ביצוע שנעה בין טוב למצוין, וזה אומר שהממוצע הוא גבוה.

    במטלה של להוציא את לקסוס מהמראה הסולידי והשבלוני – היא מצליחה, בין אם לטעמכם או לא.

    במטלה של להכניס מושג כמו חשק ותשוקה למותג כמו לקסוס – היא מצליחה מאוד, זו מכונית שאני באמת יכול לראות אנשים מתרגשים לגשת אליה באולם התצוגה ומתרגשים מהנהיגה בה כמו שלא התרגשו מלקסוס בעבר.

    במטלה של לשלב בין הדינאמיות והקוליות הזו עם מכונית נעימה ביום יום היא מצליחה גם כן. עשינו מאות קילומטרים איתה בנהיגה שנעה בין קרחנת אספלט לבין עמידה בפקקי אחר הצהריים והיא לא דרשה פשרה כואבת באף אחד מהמצבים.

    היא פחות זוהרת כאשר מבקשים ממנה לייצר את אותה רמת מצוינות שבמתחרות שלה תמצאו אם בתחושה בתא הנוסעים או בדינאמית סביב המעטפת הדינאמית העליונה.

    תג המחיר שלה, שמתחיל ב-325 אלף שקלים לרמת הגימור הרגילה ומטפס ל-370 אלף שקלים ל-F ספורט הנבחנת עוזר לה להישאר אטרקטיבית מול סדרה 4 או מרצדס C קופה בהיבט של ביצועים או אבזור לשקל, כך שהיא חייבת להיות ברשימה של אלו שמחפשים מכונית קופה יוקרתית, כי בסגמנט בו התמורה למחיר היא יותר בתחום התחושות האישיות ופחות במדדים הרשמיים – ללקסוס יש מעכשיו הצעה מאוד מעניינת על השולחן.

    במושב הנווט - dorki

    כבר עם ההודעה על תחילת השיווק שלה, ידעתי שלמבחן עצמו אני רוצה לצרף את חבר הפורום dorki, כבעלים של לקסוס is בעבר ושל ב.מ.וו 435 בהווה ידעתי שהוא האדם הנכון לתת זווית אמיתית של הלקוח הטיפוסי של המכונית הזו. אז מעבר לחוויה המאוד מהנה של אדם מעניין ואיש שיחה מרתק לחלוק איתו נסיעת מבחן ורשמים, הוא גם הסכים לתרום את נקודת המבט שלו על המכונית:

    מבוא:

    בשנת 2006 כאשר רק התחיל השיווק הסדיר של דגמי לקסוס בארץ, רכשתי לקסוס IS חדשה. את ההזמנה עשיתי מול איש מכירות שהתמקם זמנית במגדל טויוטה והרכב –שהגיע במשלוח הראשון – כבר נמסר לי בסוכנות בהרצליה שזה עתה נפתחה. ה-IS הוחלפה בב.מ.וו 435 – תצורת הקופה של סדרה 3.

    לכן כשהוצע לי להצטרף למבחן הדרכים ללקסוסRC  החדשה – קפצתי בשמחה על המציאה.

    בחניה

    עיצוב חיצוני – ה-DNA של הלקסוס המופנמת והאלגנטית שהייתה לי נעלם. את מקומו תפס עיצוב חיצוני רועש שיקסום בוודאי לאנשים מסוימים, אבל כנראה שירחיק מהמותג את הקהל הוותיק שדווקא העדיף את הערכים של פעם.

    ניתן לתמונות לדבר, אבל בעבורי הקווים החדים שמעטרים את קדמת ואחורי הרכב יוצרים בעיה קשה, הקו החדש בפירוש לא לטעמי.

    עיצוב ואבזור פנים – כמצופה מלקסוס הרכב מאובזר בכל טוב ובנוי באופן איכותי ומוקפד עם חומרי גלם ללא דופי.

    מעבר לאבזור הרגיל והשופע ברכב ניתן לציין לחיוב את האוורור במושבים הקדמיים והגה מתכוונן חשמלית שמתרומם בנונשלנטיות עם דימום המנוע.

    העיצוב הדרמטי עשוי דווקא להרחיק קהלים וותיקים

    לצד השלילה אפשר להזכיר את חגורות הבטיחות הקדמיות שמונחות בטבעות עור נטולת אלגנטיות – ולא עם אביזר הגשה ייעודי.

    מושבי הספורט הקדמיים משובחים לכשעצמם, רק המחסור באפשרות לכוונן את תמיכת הצד שלהם מונע ממני להעניק להם ציון מושלם. קו העיצוב הפנימי פשוט ומשמים, חסר טעם ולא מושך.

    לקסוס ממצבת את ה-RC כמתחרה לסדרה 4. במובן מסוים הם צודקים, מידותיה החיצונית של המכונית (469.5) ארוכים בכ-5 סנטימטרים מאלה של הסדרה 4.

    אבל כשמעמיקים לעיין בנתונים התמונה מתהפכת לבימר בסיס גלגלים של 281 ס"מ בעוד שבסיס הגלגלים בלקסוס (הארוכה יותר חיצונית) הוא באורך של 273 ס"מ בלבד – וזה מורגש מאוד.

    בעוד שבסדרה 4 יכולים לשבת מאחור שני מבוגרים ברווחה ובלי כל תחושת צפיפות, הלקסוס יכולה להוביל שני מבוגרים במושבים הקדמיים ושני ילדים שדחוסים במושב האחורי, למעשה אפילו סדרה 2 של היצרן הבווארי תהיה מרווחת בהרבה. לפחות בעבורי הסעיף הזה מהווה כ- DEAL BREAKER.  

    הערה טכנית בטרם נצא אל הדרך ה-435 שוקלת 1,585 ק"ג בעוד שהיפנית סובלת מ"עצמות כבדות" ועוצרת את המשקל עם עוד 100 ק"ג ויותר – כתלות באבזור -  וזה להזכירכם עם מנוע חלש בהרבה

    על הכביש

    זו לקסוס זו? מבחינה דינמית היצרן ביצע קפיצת קאוונטום, לא פחות. הרכב נכנס לסיבובים בצורה הדוקה ומדויקת במהירויות שהיו מעיפות את ה-IS הישנה אל התעלה שבצד הכביש.

    התנהגות השלדה קרובה מאוד למושלמת ורק חוסר היכולת לשחק בסיבובים עם זנב הרכב באמצעות דוושת הבנזין – כמו שיודעת לעשות הגרמניה - היא זו שמנעה ממני להעניק לרכב ציון מושלם.

    נסיעה במהירות שוללת רישיון נעשית בקלילות, בשקט ובביטחון שתורמים לו גם קאליפרים קדמיים בעלי ארבע בוכנות. את החגיגה מקלקל מעט הגה מדויק מאוד אבל אילם לחלוטין.

    בלמים גיבורים, עם ארבעה קאליפרים והמון רגש ויכולת

    לסיכום סעיף זה – את החיוכים מהנסיעה ברכב היה קשה להסתיר – יופי, ממש יופי.

    מנוע דל הספק (יחסית, כן?) בעל 245 כ"ס רתום אל השלדה הכבדה הזו, וזה מורגש. התאוצה למאה אורכת לפי נתוני היצרן 7.5 שניות אבל בפועל ההרגשה היא של רכב איטי בהרבה. השהיית טורבו נוכחת מאוד (גם במצב ספורט) איננה תורמת לשביעות הרצון מהמנוע. תיבת הילוכים מבולבלת גם היא לא תרמה במיוחד וזה חבל, כי לשלדה המצוינת הזו מגיע יותר – הרבה יותר.

     

    סיכום

    מכוניות קופה הן בריות מוזרות: יקרות יותר מאחיותיהן מרובעות הדלתות, שימושיות בהרבה פחות וסוד קסמן הוא יכולת ספורטיבית משופרת, סקסיות והעיצוב ההרמוני שנלווה אליהן. קופה תתאים לרווק ולזוג צעיר בלי ילדים שנמצאים בתחילת הדרך  – או לאיש משפחה שילדיו בגרו והוא כבר כמעט ולא נזקק למושב האחורי. אלה וגם אלה יקנו מכונית קופה בשל תחושות הבטן שהיא מעוררת בהם.

    כאן גם לדעתי עיקר הבעיה השיווקית של הלקסוס, העיצוב החיצוני הנועז שלה יכול לקסום לצעירים אבל לאלה לרוב אין את הממון הנדרש לרכישתה (בין 325 ל-370 אלף שקלים כתלות ברמת הגימור). איש המשפחה שהתבגר כבר יירתע מרכב שמעוצב כמו ה-RC.

    חזרנו מנסיעת המבחן הביתה, האישה מבחינה ברכב יוצאת ובוחנת אותו, דווקא אוהבת את העיצוב החיצוני. קינן שואל אותה 'את רואה אותו נוסע במכונית כזו?' והיא עונה בפסקנות 'לא!!!!'.

    אז נכון, אהבתי את התנהגות הכביש של הרכב, אבל המכונה הזו שאכן גרמה ללא מעט חיוכים במהלך הנסיעה, כשלה בסעיף החשוב ביותר – היא לא נגעה לי בבטן.

    מצטער לקסוס, גם אם היית באולמות התצוגה לפני שנתיים כשרכשתי רכב חדש לא הייתי רוכש אותך.

    למה? מכל הסיבות שפירטתי למעלה.      

    לקסוס RC200t F ספורט

    מנוע, הנעה

    בנזין, טורבו, 4 צילינדרים

    נפח

    1,998

    הספק/סל"ד

    5,800/245

    מומנט/סל"ד

    1,650/35.7

    תיבת הילוכים

    אוטומטית, 8 הילוכים

     

     

    מידות

    אורך (ס"מ)

    470

    רוחב (ס"מ)

    184

    גובה (ס"מ)

    140

    בסיס גלגלים (ס"מ)

    273

    תא מטען (ליטרים)

    374

    משקל (ק"ג)

    1,675

     

     

    מתלים, בלמים,צמיגים

    מתלים קד'/אח'

    מק'פרסון/רב חיבורי

    בלמים קד'/אח'

    דיסק מאוורר/דיסק מאוורר

    צמיגים

    18R 235/45

     

     

    יש לכם שאלות לכותב המבחן? בואו לפגוש אותו בפורום

    dddd