תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אופל אדם רוקס
  • אופל אדם רוקס – מבחן דרך

    אופל אדם רוקס

    הכי טוב להיכנס לאופל אדם רוקס, לפתוח את הגג ולהנות ממשב רוח מרענן. כמה חבל שתג המחיר הגבוה שלה ירחיק מאיתנו (וכנראה גם מכם) את החוויה החביבה.

    • 14-09-2015
    • מאת: אלירן אברזל

    אחת לכמה שנים מספקת לנו תעשיית הרכב הצצה מרתקת אל תהליך מיתוג מחדש שעוברת יצרנית רכב. בשנות ה-90 המוקדמות הייתה זאת סיאט, שהפכה מיצרנית רכב שמתבססת על דגמי פיאט ישנים ומיושנים ליצרנית רכב צעירה עם רוח ספורטיבית. בתחילת שנות ה-2000 היו אלו סקודה וקיה שהפכו בתוך פחות מעשור מיצרניות רכב כושלות למובילות השוק. העשור השני של שנות ה-2000 שייך ככל הנראה לאופל. ממותג רכב ישנוני ששיווק כאן שניים ורבע דגמים לא ממש מעניינים (מישהו זוכר את האופל וקטרה? את האופל פרונטרה?) הפכה אופל לתמנון רב זרועות שמשווק רכב אחד לפחות בכל קטגוריה משמעותית.

    האדם היא הנציגה של אופל בסגמנט המיני-פרימיום. מכונית עירונית קטנה שלא ממש נועדה להתחרות במכוניות כמו שברולט ספארק או יונדאי i10 אלא יותר במכוניות כמו פיאט 500 וקיה פיקנטו ספורט. האדם רוקס, אותה אנחנו בוחנים היום, היא הגרסה הקרבית יותר של האדם ה"רגילה". עם תג מחיר שקרוב למחיר של מכונית משפחתית רגילה ומתחיל בכ-120 אלף ₪, יצאנו להבין במי בדיוק היא מנסה להתחרות.

    אופל אדם רוקס

    אופל אדם רוקס נחשפה לראשונה לפני כשנה וחצי, כמה שהתחיל כסוג של דגם קונספט לא ממש ברור והפך במהרה לדגם ייצור סדרתי. גרסת הרוקס מבוססת כמעט במלואה על הגרסה הרגילה של האדם, אך היא גבוהה ממנה ב-15 מילימטרים וזוכה לעיצוב חיצוני אגרסיבי יותר. בתי הגלגלים קיבלו חיפויים שחורים, הפגושים קיבלו עיצוב דמוי-שטח, חישוקי הסגסוגת זכו לעיצוב דו-גווני ואפילו סיומת האגזוז קיבלה טיפול קוסמטי משלה. לא ממש ברור לי איך האגרסיביות הזאת מסתדרת עם העיצוב הכל כך חמוד של האדם, אבל העובדה היא שזה מסתדר. האדם רוקס פשוט נראית טוב!

    לעומת זאת בתוך תא הנוסעים לא זוכה הרוקס לשום נגיעות עיצוביות. תא הנוסעים שלה הוא העתק מדויק של האדם הרגילה וזה בסדר גמור. מדובר בתא הנוסעים מהטובים בקטגוריה, עם עיצוב נאה למדי ופלסטיקה איכותית ברוב המקרים. אך הוא אינו מושלם. ככה זה כשמחסן החלפים של האדם משותף לכמה דגמים זולים יותר מבית ג'נרל מוטורס, כל מיני מתגים זולים מתגנבים פה ושם פנימה. אם כי למעט מחשב הדרך שנראה מעט מיושן וכפתור פתיחת הדלתות שעדיין עולה ויורד מדופן הדלת הכל כאן בסך הכל בסדר גמור ואף למעלה מכך. איכות החומרים נאה, פס הצבע שרץ לרוחב הדש-בורד מוסיף לא מעט והמושבים נוחים גם בנסיעות ארוכות.

    הבדל מוחשי אחד שכן אפשר למצוא בתא הנוסעים של האדם רוקס לעומת אחותה נטולת הרוקס הוא גג הבד המתקפל חשמלית. ההשראה לגג הזה הגיעה ככל הנראה מהפיאט 500C, אך דגמי מיני נוספים משווקים עם אופציה לגג דומה (למשל סיטרואן C1 החדשה). מדובר בתוספת חביבה למדי, למרות שבימי הקיץ החמים והלחים שלנו היא לא ממש שימושית. נהפוך הוא, חתיכת הבד השחורה הזו מתחממת ומקשה על המזגן לקרר היטב את תא הנוסעים. אבל בערב, כשהשמש שוקעת והטמפרטורות צונחות, אפשר לפתוח את הגג ולהנות מהתוספת החביבה הזאת.

    אופל אדם רוקס

    המפרט הטכני של אופל אדם רוקס מבוסס גם הוא על זה של האדם הרגילה, אותה פגשנו לאחרונה בכמה הזדמנויות. המנוע הוא עדיין מנוע ה-1.4 ליטר בנזין 87 כוחות סוס ותיבת ההילוכים הסטנדרטית כאן היא עדיין תיבת ההילוכים הרובוטית (5 הילוכים). השילוב הזה מספק ביצועים טובים בסך הכל, אבל רחוק מלהיות מושלם. תיבת ההילוכים לא מספיק רהוטה בהעברות ההילוכים שלה, שמורגשים בעיקר בנסיעה עירונית. לעיתים היא מהססת בהורדת הילוך, לעיתים היא מעלה הילוך בצורה מורגשת מידי. אפשר ללמוד לחיות איתה, אבל לעולם היא לא תרגיש כמו תיבת הילוכים אוטומטית "אמיתית".

    התנהגות הכביש, כמו באדם הרגילה, מפתיעה לטובה. זאת מכונית קטנה שממש לא מרגישה קטנה על הכביש המהיר. אחיזת הכביש אינה מוטרדת מהספק המנוע הצנום ובהחלט יש כאן פוטנציאל למנוע חזק הרבה יותר, שאמור אגב להגיע ארצה בקרוב. ההגבהה הקלה שקיבלה הרוקס מורגשת בכל מה שקשור לכיול המתלים. יש כאן מן נדנוד קל קדימה-אחורה שלא קיים באדם הרגילה, אבל זה ממש לא נורא. נוחות הנסיעה טובה ביחס לגודלה של המכונית וברוב המקרים גם טובה משל האדם הרגילה, למעט בכניסה לשיבושים גדולים במהירויות נמוכות. אז מורגש החתך הנמוך של הצמיגים והשיבושים עוברים אל תא הנוסעים.

    אופל אדם רוקס

    שימושיות היא כמובן לא הצד החזק של אופל אדם רוקס. כמו באדם הרגילה, המושב האחורי כאן צפוף למדי. מבוגר שירצה לשבת שם יגלה מרווח ראש מעט בעייתי וגישה לא מספיק נוחה. ילדים שישבו מאחור, לעומת זאת, לא השמיעו תלונות של ממש, אבל אולי זה בגלל שהם היו עסוקים בגג הבד הגדול. תא המטען לא גדול במיוחד וגם לא שימושי במיוחד, בעיקר בשל סף ההטענה הגבוה והמבנה הצר והעמוק שיקשה על העמסת ציוד.

    רמת האבזור הסטנדרטית כוללת 6 כריות אוויר, מערכת שמע בסיסית (ללא מסך מגע), צבע חיצוני אחד, מושבים בשילוב בד עם עור וכמובן את גג הבד החשמלי. מחירה עומד על כ-120 אלף ₪. מי שיחפוץ במערכת המולטימדיה המקורית המצוינת יתבקש להוסיף עוד 4,500 ₪ למחיר. על זה צריך להוסיף עוד 3,000 ₪ כדי לקבל מערכת בקרת אקלים (ולא מזגן מכאני) ועוד 500 ₪ כדי לקבל את הפלסטיקה הפנימית בצבע הרכב. אם הוספתם את כל אלו תקבלו "הנחת אבזור מלא" בגובה 2,500 ₪ ואם איבדתם קשב אז הנה השורה התחתונה – אופל אדם רוקס ברמת האבזור הגבוהה ביותר תעלה לכם 127,990 ₪.

    וכאן אנחנו מגיעים לנקודה שהיא מעט בעייתית. כי יש כל מיני נקודות קטנות שלא ממש הפריעו לי כשבחנתי את האדם ה"רגילה", זו שמחירה מתחיל בכ-90 אלף ₪. אבל דברים שלא מפריעים לך ברכב שעולה 90 אלף ₪ כן מפריעים ברכב קטן שעולה כמו מכונית משפחתית בסיסית או כמו סופר-מיני מאובזרת לעייפה. במחיר הזה אני כאן מצפה למצוא תאורת LED חיצונית, קיפול מראות חשמלי או בקרת אקלים כסטנדרט. קצת חבל שגם תאורת האווירה הצבעונית שקיימת בדגם הרגיל לא הגיעה דווקא לדגם ה"רוקס" המאובזר והיקר.

    אופל אדם רוקס

    אופל אדם רוקס – סיכום

    האדם רוקס לוקחת את רוב הנקודות הטובות של האדם הרגילה ומוסיפה להם משב רוח רענן שמגיע בעיקר מכיוון הגג אבל גם מכיוון העיצוב החיצוני הנאה. אבל המחיר הרשמי שלה פשוט גבוה מידי – בין 120 אלף ₪ לדגם ה"בסיס" ועד לכמעט 130 אלף ש"ח לרכב הכולל את חבילת האבזור המלאה. קשה להצדיק את פער המחיר הזה בין גרסת הלא-רוקס של האדם לבין גרסת הכן-רוקס של האדם, גם אם משקללים פנימה את גג הבד וחישוקי הסגסוגת הגדולים יותר. צריך לתת כאן שאפו גדול לאופל ישראל, שממש מתעקשת לייבא ארצה דגמי נישה של המותג גם אם ברור שתג מחיר גבוה ימנע מהם להיות רבי מכר, כמו הקסקדה והאסטרה GTC. ככה מתחילים לשנות את תדמית המותג והופכים אותו לצעיר יותר, נחשק יותר. אבל זאת רק ההתחלה ומכאן יש לאופל עוד הרבה עבודה.

    עם מחיר התחלתי של כ-120 אלף ₪ האדם מתחרה לא רק בפיאט 500C (שמחירה הרשמי, אגב, דומה) אלא גם בדגמים הבכירים ביותר בקטגוריית הסופר-מיני. זאת ועוד, הגרסה המאובזרת של האדם רוקס נמצאת כבר במרחק נגיעה מגרסת הבסיס החדשה של אודי A1. ועם כל האהדה שלי למותג אופל המתחדש ולאדם הסקסית, את הקרבה הזאת לאאודי קצת קשה לי להצדיק.

    אופל אדם רוקס בקטלוג הרכב של CarsForum
    אופל אדם רוקס - מפרט טכני

    אופל אדם רוקס

    dddd