תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה אוריס
  • טויוטה אוריס היברידית 2015 – מבחן דרך

    טויוטה אוריס

    טויוטה אוריס 2015 קיבלה מתיחת פנים והפכה למכונית נאה יותר ואיכותית יותר. יצאנו לבדוק מה השתנה בדגמי 2015 ומה לא. מבחן דרך.

    • 02-07-2015
    • מאת: אלירן אברזל

    הדור הראשון של טויוטה אוריס, שהשוק בשנת 2007, לא זכה להצלחה ולא ממש הצליח להיכנס לנעליו הגדולות של ה-RunX אותו היה אמור להחליף. אבל היפנים, חובבי שיפור מתמיד, שיפרו ושדרגו את האוריס בהתמדה. ב-2010 החליפו את הגיר הרובוטי בגיר אוטומטי רגיל, ב-2011 הוסיפו גרסה היברידית חסכונית במיוחד וב-2013 הציגו דור חדש לחלוטין. אמש השיקה טויוטה בישראל את מתיחת הפנים האחרונה שעברה האוריס, שדרוג משמעותי נוסף למשפחתית הקומפקטית שלהם, שאמור לשמור על האוריס רלוונטית מתמיד.

    והיא אכן רלוונטית. קצב המכירות של האוריס על שלל דגמיה (בנזין, היברידי, האצ'בק וסטיישן) הולך וגדל, לפחות כאן בישראל. האוריס אחראית ליותר ויותר אחוזים מתמהיל המכירות של טויוטה בישראל עם היקפי מכירות מרשימים למדי. הדגם ההיברידי של האוריס זוכה להצלחה כמעט בלתי נתפסת, עם למעלה מ-90% מהיקף המכירות. האם לגרסה ההיברידית האחרונה יש את מה שצריך כדי להמשיך ולהצליח? נסעתי לדימונה עם אוריס האצ'בק היברידית כדי לבדוק.
    טויוטה אוריס היברידית 2015

    רשימת השדרוגים שקיבלה טויוטה אוריס לשנת 2015 ארוכה ומלאה בפרטים, קטנים כגדולים. מבחוץ ברור כי המכונית זכתה לעיצוב חדש, מודרני ונאה מבעבר אבל גם "עצוב" משהו. רשימת השינויים כוללת פנסים קדמיים חדשים, פגוש קדמי חדש וגריל קדמי בעיצוב מעודכן. מאחור ניתן לזהות גם כן פגוש חדש וכן יחידות תאורה חדשות המשולבות עם תאורת LED מרשימה למראה. בפרופיל ניתן לזהות חישוקי סגסוגת חדשים וגם אנטנת כריש על הגג.

    בפנים השינויים משמעותיים יותר. אחת מהתלונות העיקריות שהיו לדגם טרום מתיחת הפנים היו קשורות לתא הנוסעים ונראה שטויוטה השקיעה כאן הפעם מחשבה רבה. יש שיפור משמעותי באיכות החומרים וכמעט כל הפלסטיקים בהם תגעו הם באיכות טובה. למה כמעט ולא הכל? כי עדיין יש מקומות שמרגישים זולים מידי, כמו הקונסולה שסביב ידית ההילוכים או מתגי ההפעלה של מראות החשמל. ולמה טובה ולא מצוינת? כי כבר הרגשתי חומרים נעימים יותר למגע, אם בפולקסווגן גולף ואם בסיטרואן C4 המעודכנת.

    אבל לא רק איכות החומרים טופלה אלא גם עיצוב תא הנוסעים. לוח השעונים שודרג וקיבל כעת מסך צבעוני שמציג את נתוני מחשב הדרך ומערכת ההנעה ההיברידית. מערכת השמע המקורית קיבלה מסך חדש בעיצוב מודרני יותר. זו עדיין אותה מערכת מקורית של טויוטה (Toyota Touch) ללא שינויים משמעותיים (למעט הוספה של אופציית MirrorLink למבחר טלפונים מצומצם מאוד) אבל עם הנדסת אנוש פחות טובה מבעבר. בדגם החדש כבר אין חוגה מסתובבת לשליטה על עוצמת השמע ועל כיוון תדר הרדיו, במקום חוגה יש כפתורים. פחות נוח, במיוחד כשצריך להסיט את המבט מהכביש כדי למצוא את המיקום המדויק של הכפתור.

    טויוטה אוריס היברידית 2015

    באופן מפתיע מערכת השמע אינה היחידה שסובלת מהנדסת אנוש שאינה מושלמת. מפתיע, כי דווקא טויוטה מצטיינת לרוב בהנדסת אנוש קפדנית להחריד. גם פתחי המזגן הקיצוניים קצת מוזרים והם לא נסגרים לחלוטין, למורת רוחן האפשרית של נוסעות מהמין הנשי. גם הצפצוף המעצבן הזה כאשר מעבירים להילוך אחורי לא ממש ברור. זאת אומרת, ברור לי למה רכב חשמלי שקט במיוחד חייב לצפצף כשהוא נוסע אחורה. רק לא ברור לי למה הצפצוף הזה חייב להישמע בתוך תא הנוסעים ולא בחוץ? וזה לא שאין צפצפה חיצונית, יש. היא מצפצפת כשהרכב מונע והמפתח (KeyLess) אינו ברכב, אז למה לא להשתמש בה? ואפרופו KeyLess, למה הוא לא פותח את הרכב אוטומטית כשהנהג מתקרב לרכב?

    מלבד התלונות הללו תא הנוסעים של טויוטה אוריס טוב. רמת האבזור כאן סבירה למדי ודי מיישרת קו עם המקובל בקטגוריה. המושבים הקדמיים נוחים מאוד גם בנסיעות ארוכות ומרווח הפנים ליושבים מלפנים טוב. מאחור המצב מעט פחות טוב. המושבים האחוריים די נוחים אבל המרווח קצת פחות טוב. בואו נגיד שיש משפחתיות האצ'בק עם מושבים אחוריים מרווחים הרבה יותר, למרות שגם באוריס המצב די סביר ושני מבוגרים בגובה ממוצע ומטה לא תהיה שם בעיה של מקום. תא המטען אינו גדול במיוחד (360 ליטרים) ומי שירצה תא מטען גדול יותר יוכל לבחור בגרסת הסטיישן (530 ליטר). אם כי יש לציין ששם מרווח הראש של היושבים מאחור פחות טוב.

    טויוטה אוריס היברידית 2015

    יחידת ההנעה העיקרית של טויוטה אוריס 2015 היא היחידה ההיברידית המוכרת של טויוטה. טויוטה, נכון להיום, היא יצרנית הרכב היחידה שמציעה יחידת הנעה היברידית ברכבים עממיים. כן, יש פה ושם רכבים היברידיים ממותגים עממיים אחרים, כמו הונדה או מיצובישי, אבל הם יקרים משמעותית מהאוריס והיאריס של טויוטה. למרות גילה המתקדם ולמרות העובדה שלמתחרים יש יחידות מתקדמות יותר (מיצובישי אאוטלנדר PHEV מציע יחידה מתקדמת בהרבה), היא עדיין מרשימה למדי. היום אני כבר פחות מתלהב מהעובדה שהרכב מניע אבל מנוע הבנזין אינו מונע או מהעובדה שהרכב יכול לנסוע בתנאים מסוימים במצב חשמלי טהור ושקט לחלוטין. כבר התרגלתי. וגם הלקוחות התרגלו, בעיקר לחיסכון בדלק.

    הנה סיפור שימחיש כמה הרכב הזה חסכוני. אחרי 400 ומשהו קילומטרים של נהיגה באוריס אני עוצר לאכול משהו באשדוד. חוזר לרכב ומדפדף במחשב הרכב. 440 קילומטרים עברו, כמעט 440 קילומטרים עוד נשארו עד התדלוק הבא. כן, זה רכב שיכול לנסוע כמעט 900 קילומטרים בלי לתדלק, וזה לא בגלל שיש לו מיכל דלק ענק. אני ברכב הפרטי שלי נכנס לתחנת דלק כל 300 קילומטרים, פתאום 900 קילומטרים מרגישים לי כמו נצח.
    ובמספרים קצת יותר מדויקים. בנסיעה בין עירונית לא מאוד רגועה עמדה צריכת הדלק על כ-19 קילומטרים לליטר. בתוך העיר הנתון הזה יורד כמובן משמעותית אבל עדיין מדובר במכונית מאוד חסכונית. בפקקים של תל אביב בשעות הבוקר, עם מזגן כמובן, נמדדו כ-16.5 קילומטרים לליטר. אין הרבה משפחתיות שמגיעות לצריכת דלק כזאת, אולי רנו פלואנס דיזל או סקודה אוקטביה דיזל (שיקרה משמעותית מהאוריס).

    טויוטה אוריס היברידית 2015

    יש עוד כמה דרכים לשפר את צריכת הדלק, מלבד שימוש ביחידת הנעה היברידית. טויוטה אוריס היא למשל היא מכונית נמוכה מאוד. ההנמכה של המכונית, ביחד עם הוספה של ספוילרים קטנים בתחתית הרכב, מסייעת לשיפור האווירודינמיות של הרכב ובכך מסייעת לחיסכון בדלק. רק כדאי לשים לב – מי שגר במושב או מי שמקצר את הדרך לעבודה דרך השדות (כן פבל צ'רניצקי, אני מדבר עליך) עלול למצוא את עצמו בבעיה. האוריס, למשל, גם מקבלת מד מהירות אופטימי במיוחד. הפעילו את בקרת השיוט על 100 קמ"ש בכביש החוף ותגלו שכולם עוקפים אתכם. אם תסתכלו על ה-GPS תבינו מיד למה – אתם בעצם נוסעים 90 קמ"ש ולא 100 כמו שמופיע בלוח השעונים. כמו שאומרת הפרסומת הזאת ברדיו - נוסעים 10 קמ"ש פחות = חוסכים דלק.

    והנהיגה עצמה? האוריס מספקת ביצועים די טובים, לפחות כל עוד לא נגמרה לגמרי הסוללה. נוחות הנסיעה די טובה אבל פה ושם אפשר להרגיש שכיול המתלים אינו ברמה האירופאית המקובלת. בידוד הרעשים אינו מצטיין ובמהירויות גבוהות יש רעשי רוח ברמה גבוהה מהמצופה. והתנהגות הכביש? כאן אמנם יש שיפור משמעותי לעומת הדגם טרום מתיחת הפנים אבל זה עדיין לא זה. להגה יש משקל טוב מבעבר אבל הוא עדיין מרגיש מלאכותי ומנותק. דוושת הבלם עדיין מוזרה ומציעה תחושה לא מספיק ליניארית. בקיצור, מי שמחפש התנהגות כביש רהוטה לא ימצא אותה כאן.

    טויוטה אוריס היברידית 2015

    טויוטה אוריס היברידית 2015 – סיכום

    האוריס המעודכנת היא שיפור משמעותי נוסף לדגם. מגמת השיפור הזו, שהחלה כבר ב-2009 עם הגעתו של הגיר האוטומטי במקום הרובוטי, מתבטאת גם בשיפור משמעותי במכירות ואין לי ספק שהדגם המעודכן הזה של האוריס יהיה גם הדגם הנמכר ביותר של האוריס עד כה. הוא טוב מקודמיו, חסכוני יותר, מאובזר יותר ונעים הרבה יותר לנהיגה.

    אבל כאן יש לסייג. מי שמחפש שמץ של התנהגות כביש או הנאה מנהיגה לא ימצא את מבוקשו באוריס. מדובר במוביל משפחתי יעיל אך לא מרגש ומי שמחפש טיפה פלפל במכונית המשפחתית יאלץ לפנות למתחרות האירופאיות.
    גם מי שזקוק למשפחתית שיכולה להכיל יותר משני ילדים או למשפחתית עם תא מטען גדול עלול להיות בבעיה. המושב האחורי של האוריס לא מאוד מרווח ותא המטען שלה לא מאוד גדול.

    אז מי כן ימצא את מבוקשו באוריס ההיברידית החדשה? מי שמחפש מכונית משפחתית יעילה, מאובזרת ובעיקר מאוד מאוד חסכונית בדלק. עם מחיר של 135,900 ₪ לגרסת ההייבריד 5 דלתות שנבחנה כאן, היא יקרה רק במעט מגרסת הבנזין הרגילה (129,900 ₪) ובהחלט אפשר להבין את 90 ומשהו האחוזים מרוכשי האוריס שמעדיפים את הדגם ההיברידי על פני דגם הבנזין הרגיל. גם בנסועה משפחתית ממוצעת היא תחסוך לכם אלפי שקלים בהוצאות על דלק.

    טויוטה אוריס 2015 - מפרט טכני

    טויוטה אוריס היברידית 2015

    dddd