תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סקודה
  • סקודה פאביה
  • סקודה פאביה החדשה 2015 - מבחן דרך

    סקודה פאביה

    סקודה פאביה החדשה מציגה תא נוסעים איכותי, הרגשה מוצקה, נסיעה נוחה וזריזה והיא אפילו לא מאוד יקרה. איפה הקאץ'?

    • 16-04-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יואב זוהר

    לא ממש ברור למה, אבל סקודה פאביה היא אחת מהמכוניות היותר שנויות במחלוקת בפורום של CarsForum. מדובר במכונית שהציעה מיומה הראשון מבחר של מנועים חזקים (בהתחלה 1.6 ליטר אטמוספרי, לאחר מכן 1.2 ליטר טורבו) לצד גיר ידני ורמת גימור ספורטיבית. מצד שני, היא תמיד הציעה תמורה טובה למחיר עם גרסאות בסיס ידניות ששווקו כאן במחיר נמוך במיוחד. איך שלא תהפכו את זה, הפאביה הציעה כאן עסקאות לא רעות בכלל וזכתה להצלחה רבה בשנים האחרונות. ועדיין, איכשהו, בכל פעם ששמה עולה בדיון בפורום היא מושכת אש.

    אז אתם בטח יכולים להבין את ההתרגשות שסבבה סביב השקת הדור השלישי - בערך (ההסבר מיד) - של הפאביה. ליורשת העצר יש נעליים מאוד גדולות למלא. כך שהיינו קצת מאוכזבים לגלות שתיבה ידנית עם מנוע חזק כבר אין, אלא רק עם מנוע 1.2 ליטר טורבו מוחלש שמפיק 90 כ"ס וגם רשימת אבזור לא מאוד מרשימה. בצ'מפיון מוטורס מיהרו להרגיע ואמרו כי בשלב זה הוחלט על ייבוא מספר מצומצם יחסית של גרסאות עקב כושר ייצור נמוך של היצרנית וכי בשנה הבאה אין מן הנמנע שיגיעו עוד גרסאות שיפנו יותר לחובבי הגה.

    סקודה פאביה החדשה

    בשלב זה אנחנו נצטרך להסתפק בגרסאות ה"קהל הרחב" של הפאביה ולכן לקחתי למבחן את מי שתהיה ככל הנראה הגרסה הנמכרת ביותר של הפאביה - 1.2 טורבו שמפיק 110 כ"ס ותיבה אוטומטית (רובוטית כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים) ברמת גימור Ambition האמצעית שמחירה עומד על 100,000 ש"ח הגיוניים למדי.

    האמת? לא מחמיא לראות את סקודה פאביה, שמתהדרת באחת מרשימות ההתאמה האישית העשירות בקטגוריה, בצבע לבן פשוט וכיסויי פלסטיק על הגלגלים. מלבד אלה, אין תלונות, אבל גם אין פה שום דבר יוצא דופן. שפת העיצוב הנוכחית של סקודה מציגה עיצובים שקל מאוד לעכל. היא לא מתיימרת להיות ספורטיבית, החישוקים קטנים, המרכב מעוצב בקווים ישרים וחסרי קימורים מיוחדים.

    אם אתם חושבים שהפאביה שעומדת מולכם דומה מאוד לפולקסווגן פולו, אתם כנראה לא ממש טועים. בעוד היצרן טוען שמדובר בדור שלישי ובמכונית  חדשה לחלוטין, קצת התעמקות מגלה שפאביה החדשה מבוססת על פלטפורמה דומה עד זהה לזו של הדגם הקודם - אותה הפלטפורמה שמשמשת גם את הפולו (והאיביזה). נראה שבמקרה הזה בסקודה השאילו מפולקסווגן לא רק את הפלטפורמה, אלא גם את הקונספט העיצובי.

    אבל בסך הכל אין בכך לומר שהיא לא נאה, או גמלונית, או כל דבר אחר. כי כשההשראה שלך היא פולקסווגן פולו, קשה ליפול והפאביה החדשה נראית אלגנטית למדי, נקיה ומודרנית במידה מצויינת. אם תרצו חישוקים קלים וגג בצבע אחר (אופציה בתוספת תשלום), תצטרכו לבחור בגרסת Style שתעלה לכם 5,000 ש"ח יותר. שם כמובן תקבלו פריטי אבזור נוספים, מלבד חישוקים וצביעה לגג.

    סקודה פאביה החדשה

    כשנכנסים לתא הנוסעים של סקודה פאביה החדשה, כמו בפאביה הקודמת, מרגישים מיד את הקשר המשפחתי. אך בעוד הדור הקודם היה גרסת צווארון כחול של הפולו המקבילה, הפאביה החדשה אמנם עדיין נראית דומה, אך היא ללא ספק לוקחת כיוון ייחודי, צעיר ושיקי יותר. במרכז הדשבורד בולט פאנל פלסטיק לבן שנותן לתא הנוסעים תחושה צעירה ורעננה, ואת המושבים שלרכב ההדגמה בחרו בצ'מפיון לרפד בריפוד אשר משלב שחור עם צבע ג'ינס תכלת. אני חושד שמישהו שמע אותי אומר בהשקה שזה הצבע שהכי אהבתי. אם תחליטו  שאתם לא רוצים את ריפוד הג'ינס, תוכלו בהתאם לגרסה לבחור מבין ארבעה סוגי ריפודים. אבל עזבו, הג'ינס הכי יפה.

    איכות החומרים די גבוהה, אבל מלבד העור שעוטה את ההגה - המצויין, יש לציין - כל החומרים בתא הנוסעים קשיחים למדי. יחד עם זאת, כל הפלסטיקה למעט שני פאנלים קטנים בתחתית הקונסולה, מרגישים מוצקים מאוד, כך שאם ליטוף הדשבורד הוא לא מסורת יומית שלכם, תוכלו להסתדר מצויין עם הפאביה.

    רשימת האבזור כאן היא בדיוק בסדר, ולא יותר. יש מה שצריך - מזגן, חיבורי USB, ו-AUX ואפילו חריץ לכרטיס SD, מערכת מולטימדיה, בקרת שיוט, מחשב דרך מתקדם למדי, שליטה מההגה ואפילו מערכת עצור וסע. אבל מצד שני, חסרים דברים "בשביל הנשמה" - כך למשל המזגן הוא רק זה - מזגן, ולא בקרת אקלים (שלא לומר מפוצלת), מסך המולטימדיה קטן מאוד (5.8 אינץ'), חלון הנהג הוא היחיד שנפתח בלחיצה אחת וגם כדי לסגור אותו תצטרכו להחזיק את המתג.

    סקודה פאביה החדשה

    טוב לראות שבכל הנוגע לבטיחות, סקודה התקינה כבר בגרסה זו את כל מערכות הבטיחות החשובות -. יש כאן את כל האבזור הבטיחותי הנפוץ (בקרת יציבות, 6 כריות אוויר, ניתוק לכרית האוויר הקדמית ועוד) לצד סיוע לזינוק בעליה ואפילו מערכת המתריעה על עייפות הנהג או מערכת לבלימה אוטומטית במהירות עירונית. לכל אלו מצטרפים גם תאורת DRL מבוססת LED, פנסי ערפל קדמיים ועוד.

    בכל הנוגע למרווח, למרות שמדובר לכאורה בדור חדש של סקודה פאביה, אורך בסיס הגלגלים שלה הוא עדיין 247 ס"מ לא מאוד מרשימים. התוצאה היא מרווח ברכיים די מצומצם במושב האחורי, אך בכל שאר המישורים המצב לא נורא. עם הדור החדש, הרחיבה סקודה את הפאביה בלא פחות מ-9 ס"מ, מה שתרם משמעותית לרוחב המושב האחורי. אולם למרות הגדילה ברוחב, תעלת ההינע עדיין פולשת למושב האחורי והופכת את הישיבה במושב האמצעי למשהו שעדיף להימנע ממנו.

    עם 305 ליטרים, תא המטען של הפאביה הוא בין הגדולים בקטגוריה, אם כי לא בהפרש גדול. יונדאי i20 החדשה מתהדרת ב-300 ליטרים עגולים, רנו קליאו מגדילה את המספר בליטר אחד והונדה ג'אז (שמחליפתה צפויה להגיע אלינו בקרוב) מקבלת 303 ליטרים. בהפרשים שכאלו, מספר הליטרים עצמו פחות משמעותי מאשר צורתו של תא המטען, וכאן הוא נוח מאוד. הוא מרובע, המפתח גדול, ובארבע פינותיו קיימים עיגונים אליהם תוכלו לחבר את רשת הגומי שמגיעה עם הפאביה ותעזור לשמור על חפצים קטנים במקום בו השארתם אותם.

    סקודה פאביה החדשה

    המנועים בפאביה הם דור חדש של מנועי ה-TSI המוכרים של פולקסווגן והן זהים לאלו המותקנים בפולו. מדובר בשתי יחידות זהות בבסיסן, אך הודות לשינוי בתוכנת הניהול מפיק המנוע החלש יותר 90 כ"ס בעוד המנוע החזק, זה שבגרסה שנבחנה (ולמעשה בכל הגרסאות האוטומטיות) מפיק 110 כוחות סוס.

    המנוע משודך כאמור לתיבת DSG7 רובוטית כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים. שיתוף הפעולה בין המנוע לתיבה מוצלח והתיבה מצליחה מצד אחד לסחוט מהמנוע זינוקים והאצות מרשימות ומצד שני היא הצליחה במהלך המבחן להחזיר צריכת דלק של כ-14 ק"מ לליטר בנהיגה לא מאוד חסכונית או מתחשבת. חלק מהקרדיט כאן מגיע דווקא לא למנוע, אלא לכיול דוושת התאוצה. המהלך הקצר והכיול התזזיתי למדי גורמים לפאביה להיות זריזה מאוד במעט בכל תוואי. כמעט לאורך כל המבחן הפאביה הרגישה כאילו יש לה הרבה יותר כח ממה שרוב לקוחותיה הפוטנציאליים אי פעם יצטרכו, אך מיד אחר כך גיליתי שהדוושה נמצאת כמעט בסוף המהלך.

    למרות העובדה שלתיבה יש שני מצמדים ושבעה הילוכים, היא עדיין תיבה רובוטית. מרגע עזיבת דוושת הבלם, לוקח לתיבה מה שמרגיש כמו נצח לשלב הילוך. הזמן עצמו כנראה לא מאוד ארוך, אבל החוויה מצליחה להיות לא חיובית כשמאחוריי עומד טור של נהגים עם אצבע קלה על הצופר. יחד עם מערכת עצור וסע, שאמנם עובדת באופן כמעט מושלם, יותר מפעם אחת מצאתי את עצמי מקבל חבטה לא נעימה ביציאה מהמקום.

    בעיר מצליחה סקודה פאביה לגהץ שיבושים ומהמורות בצורה מרשימה מאוד. היא בכלל לא מרגישה כמו מכונית קטנה ומרגישה מאוד נטועה ויציבה. גם במעבר על שיבושים חריפים היא לא איבדה עשתונות. מאידך, פעולת המתלים נשמעת היטב בתא הנוסעים. מה שמביא אותי לנושא הבידוד, שהוא, בהיעדר מילה אחרת, פשוט לא טוב. רעשי רוח וכביש מתחילים להיות נוכחים כבר במהירויות של פחות מ-90 קמ"ש ובמהירויות כביש מהיר אין מנוס מלהגביר את הווליום של מערכת השמע (לה איכות שמע מפתיעה לטובה) כדי להטביע את הרעשים. מה שמפתיע עוד יותר הם רעשי המנוע. בעוד במכוניות אחרות מהקונצרן צריך ממש להתאמץ כדי לשמוע את המנוע, פה הצליל שלו נוכח כמעט תמיד. עם זאת, לא מדובר בצליל מציק אלא בבאס עמום וחביב למדי.

    סקודה פאביה החדשה

    סקודה פאביה - סיכום

    סקודה פאביה החדשה היא מכונית טובה במובן הקלאסי של המילה. אני אפילו מוכן להרחיק ולהגיד שהיא אחת מהסופר מיני האוטומטיות הטובות ביותר שתמצאו היום בשוק. היא נאה אך אלגנטית ולא מוחצנת, זריזה וחזקה אך חסכונית, מאובזרת במספיק פריטי נוחות ובטיחות, איכותית ופרקטית למדי. גם המחיר שלה, (החל מ- 95,000 ש"ח לדגם אוטומטי) הגיוני למדי בהתחשב במיצוב שלה.

    הבעיה היא, שבאותה נשימה היא לא משאירה שום חותם אמיתי על הנוהג בה. אולי עם צבע צהוב וגג אדום התמונה הייתה שונה במעט, אבל מרגע שנכנסים פנימה ומפסיקים להתלהב מהפס הצבעוני במרכז הדשבורד קשה להתנגד למתקפת הפיהוקים. סקודה פאביה היא הבחור הזה שהגיע למסיבת פורים של המשרד מחופש ל"בן אדם" - אמנם יש לה שפע של איכויות טובות, אין לה חוש הומור או שמחת חיים.
    יחד עם זאת. רובנו לא מחפשים פידבק מההגה או התנהגות כביש מהוקצעת, או אפילו עיצוב ייחודי ומסכי מגע בגודל 300 אינץ'. רובנו מחפשים בדיוק את הפרטנרית ההגיונית ההיא לחיים משותפים בעיר. וכאן הפאביה מנצחת עם הידיים מאחורי הגב.

    סקודה פאביה החדשה - מפרט טכני

    סקודה פאביה החדשה

    dddd