תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיטרואן
  • סיטרואן C4
  • סיטרואן C4 (מתיחת פנים 2015) - מבחן דרך

    סיטרואן C4

    אחרי מעל לעשור מקבלת סיטרואן תיבת הילוכים חדשה אליה מצטרף מנוע 1.2 ליטר טורבו. סיטרואן ניצלו את ההזדמנות גם כדי לשדרג את העיצוב. מבחן דרך למכונית שעשויה להחזיר את סיטרואן למשחק

    • 21-05-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    סיטרואן C4 היא מכונית עם תפקיד חשוב, תדמית בעייתית ואחות עם אגו גדול. מאז 1974, עת החלה פיג'ו את השתלטותה על סיטרואן, עמדו המשפחתיות של סיטרואן בצל של אחיותיהן לבית פיג'ו. בין אם הייתה זו ה-ZX, שהייתה תמיד פחות נחשקת מאחותה ה-306 או הקסארה, שהייתה פשרה קלאסית למי שלא הצליח למצוא 307 טובה.

    היום, לחוסר הפתעתנו המוחלט, המצב נותר זהה לגמרי. בעוד פיג'ו 308 החדשה קיבלה את תואר רכב השנה של 2014, פלטפורמה חדשה ועיצוב חדש, סיטרואן C4 המשיכה עד לא מזמן להשתמש בפלטפורמה ישנה, להימכר עם מנוע 1.6 שפותח אי שם באמצע העשור הקודם ושאני אפילו לא אתחיל לדבר על תיבת ההילוכים.

    עכשיו כל זה עומד להשתנות, בערך. ה-C4 המחודשת אמנם עדיין מבוססת על אותה פלטפורמה, אבל היא מקבלת מספר שדרוגים חשובים כשעיקרם הוא מערכת ההנעה של ה-308. בתפריט גם שדרוג לעיצוב ותג מחיר שהמשפחתית מהדלת ליד יכולה רק לחלום עליו - 124,000 ש"ח (כמחיר השקה, מחיר המחירון הוא 130,000 ש"ח סטנדרטיים לחלוטין).

    סיטרואן C4 2015 החדשה

    קצת איפור בעיניים

    במבט ראשון ה-C4 החדשה נראית בדיוק כמו, ובכן, ה-C4 הישנה. נראה שסיטרואן החליטה לא להשקיע יותר מדי בעיצוב הדגם החדש. פנסים קצת אחרים מלפנים, פנסי LED בעיצוב "תלת מימד" מאחור, חישוקים קלים בעיצוב חדש ו... זהו. מספיק, לא? צריך להספיק לארוחת צהריים. האמת? לא נורא. בכלל לא נורא. ה-C4 הנוכחית היא מכונית נאה ואלגנטית מאוד גם בלי שינויים. הפרופורציות טובות, הזוויות נעימות לעין והכל ממש בסדר. מסתבר שהפנסים החדשים הם כל מה שהיא הייתה צריכה כדי להפוך לעדכנית שוב, כמעט חמש שנים אחרי שהוצגה.

    בתא הנוסעים השינויים מורגשים יותר. הקונסולה המרכזית מקבלת עיצוב מינימליסטי יותר ומאבדת מספר גדול של כפתורים לטובת מסך מרכזי גדול יותר. המושבים עוצבו מחדש וזכו לריפוד וגימור חדש בסגנון של הכסאות המשרדיים האופנתיים האלה, עם תפירת משושים גסה כזו שאמורה לעזור לנדף זיעה. המושבים הם ללא ספק אחת מנקודות האור הגדולות ביותר בתא הנוסעים של ה-C4 החדשה. הם נוחים, אוחזים ומרגישים עמידים בדיוק במידה הנכונה.

    סיטרואן C4 2015 החדשה

    איכות החומרים בתא הנוסעים של ה-C4 עברה גם היא שדרוג משמעותי. חומרי הדיפון של התא הם בין הטובים ביותר שנתקלתי בהם בקטגורית המשפחתיות, ואפילו בקטגוריות גבוהות יותר. בעוד במכוניות משפחתיות אחרות הפלסטיק שבחלקו העליון של הדשבורד הוא לרוב בדיוק זה, פלסטיק מעט רך, כאן הוא מרגיש יותר כמו גומי או ספוג קשיחים. חלומו הרטוב של כל מלטף קונסולות. גם בשאר תא הנוסעים האיכות אינה נופלת משמעותית וכל משטחי הפלסטיק מציגים רמה גבוהה במיוחד של איכות.

    מערכת המולטימדיה עברה גם היא שדרוג משמעותי. טוב לראות שבניגוד לפיג'ו, סיטרואן החליטו לא לשלב בתוכה את השליטה על בקרת האקלים - ששומרת על הפקדים הפיזיים. המערכת משלבת את כל סוגי הקישוריות המוקבלים, שקעי USB ו-AUX, דיבורית בלוטות' מובנית ואפילו דפדפן אינטרנט מובנה ששואב את החיבור מהסמארטפון דרך בלוטות'. אבל אל תבנו על לגלוש דרכו באתרים ישראליים, מסתבר שבשנת 2015 סיטרואן עדיין לא מכירה בקיומה של שפה שנקראת עברית.

    סיטרואן C4 2015 החדשה

    למרות שהיא מבוססת על פלטפורמה ישנה יותר מאחותה התאומה, סיטרואן C4 מרגישה משום מה מרווחת מעט יותר במושב האחורי. יחד עם זאת, היא עדיין רחוקה מלהיות מרווחת כמו סקודה אוקטביה או רנו פלואנס. המושב האחורי מרווח מספיק לשני מבוגרים ויוכל לאכלס בנוסף אליהם גם ילד. לשלושה מבוגרים בגודל ממוצע ומעלה יהיה קצת צפוף, אבל לא נורא. תא המטען, עם נפח של 408 ליטר נוח למדי בזכות דלת חמישית שממשיכה עד לפגוש האחורי ומעלימה כמעט לגמרי את שפת ההטענה.

    איך אומרים "סוף סוף" בצרפתית?

    אחרי אלוהים יודע כמה שנים, סיטרואן C4 מקבלת סוף סוף מערכת הנעה מודרנית. לא עוד 1.6 ליטר בזבזן ותיבת ארבעה הילוכים מהמילניום הקודם, ה-C4 המחודשת מקבלת את מנוע ה-1.2 ליטר מוגדש הטורבו מפיתוחה של פיג'ו ותיבת שישה הילוכים אוטומטית של אייסין היפנית.

    המנוע ותיבת ההילוכים הם לא רק השינוי הגדול ביותר שעברה ה-C4 במסגרת מתיחת הפנים, אלא גם השינוי המבורך ביותר. למנוע שלושה צילינדרים והספק של 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ. תיבת ההילוכים היא כאמור אוטומטית בעלת שישה הילוכים אותה מכנה סיטרואן EAT6 - ראשי תיבות של Efficient Automatic 6 Speed.

    בניגוד למנוע והתיבה הזהים שמגיעים ב-308, כאן המנוע מרגיש מחוספס יותר משום מה. בתחילת נסיעה המכונית רועדת, מאוד. ברמה שגרמה לי לחשוב לא פעם שמשהו כאן לא תקין. מחקר קצר גילה שזה מה יש, כנראה עניין של כיול.

    סיטרואן C4 2015 החדשה

    ברגע שמתחילים להתגלגל המנוע מתגלה כאחד המנועים הטובים ביותר שמוצעים היום בקטגוריה. הוא גמיש, חזק וחלק מאוד. פעולת תיבת ההילוכים מצויינת והיא מצליחה להשכיח כל טענה שהייתה לי כלפי השותף שלה להזזת המכונית. היא תמיד יודעת להימצא בהילוך הנכון שיאפשר האצה מחד ולשמור על צריכת הדלק שפוייה מאידך. כך לדוגמה, בנסיעה רגועה ב-70 קמ"ש ההילוך יהיה חמישי ולא שישי. בסיום המבחן, צריכת הדלק הייתה 11.5 ק"מ לליטר סבירים למדי אך משמעותית פחות טובים מ-14.4 הק"מ לליטר שהציגה ה-308.

    כאשר פיג'ו השיקה את ה-308 החדשה היא הודיעה לעולם בריש גלי כי היא מכוונת למובילת הקטגוריה, פולקסווגן גולף. התוצאה הייתה לא רחוקה, ה-308 היא מכונית גרמנית למדי, נוקשה וקשיחה, אך מוצקה ומתקשרת. בתחום הזה, ה-C4 היא אנטי-תזה כמעט מוחלטת לאחותה. היא רכה, נעימה, מבודדת ובו בזמן לא מאוד מתקשרת כשמנסים להוציא ממנה שמחת חיים.

    סיטרואן C4 2015 החדשה

    יחד עם זאת, ישנם מספר דברים שפוגמים בנוחות הנסיעה של ה-C4. הראשון, ואני מאמין שיש סיכוי שמדובר בתקלה במכונית המבחן הספציפית, היא תחושה מוזרה של חופש בין הגלגלים להגה. התוצאה היא שבמעבר על בורות גדולים או שיבושים חמורים במיוחד, בוקע מהחזית רעש מאוד לא מעודד. במעבר איטי על שיבושים חמורים, הייתה אפילו תחושה שההגה מנסה לברוח.

    הדבר השני - וכאן אני אומר ללא בושה שכאשר העלתי את הנקודה הזו במשרד קיבלתי מבטים של "על מה לעזאזל אתה מדבר" - הם הבלמים. הם מרגישים דביקים בתחילת נסיעה ופעולתם בזחילה עצבנית מדי. מערכת ה-Auto Hold שמחזיקה את הבלמים בזמן עמידה לוקחת את הזמן לפני שהיא מנתקת את הבלמים וגורמת להשהייה של שניה או שתיים בין רגע עזיבת הבלם ועד לתחילת תזוזה.

    סיטרואן C4 2015 - סיכום

    סיטרואן C4 מתוחת הפנים כנראה לא תצליח לצאת מהצל של פיג'ו 308. זו האחרונה מכונית טובה, בשלה ושלמה יותר. מאידך, עם מחיר ההשקה שעומד כזכור על 124,000 ש"ח היא מתחרה במכוניות מזן אחר לחלוטין. מכוניות דוגמת סקודה ראפיד ספייסבק, מיצובישי לנסר ספורטבק ועוד שלל תת משפחתיות אותן היא מכה שוק על ירך.

    כשלעצמה, סיטרואן C4 היא מכונית טובה, אך לא בלי חסרונות. צרפתיה שכזו, או שאוהבים אותה או שמקללים אותה כל הדרך לסוכנות הטרייד-אין. היא נוחה, חזקה, איכותית ומבודדת מאוד, אך בו בזמן מצליחה גם לעצבן לא פעם עם דברים שמרגישים חצי אפויים או סתם כאילו שלאף אחד לא היה אכפת מספיק כדי לסדר אותם.

    אם מביטים בה לצד תג המחיר ה"מלא", קשה למצוא מספיק יתרונות מוחשיים כדי להעדיף אותה על-פני אחותה מבית. אך אם לובינסקי תשכיל להשאיר את "מחיר ההשקה" עד ל... נגיד, השקת הדור הבא, יש לה ביד את אחת העסקאות הכי טובות בקטגוריה.

    סיטרואן C4 בקטלוג הרכב של CarsForum
    סיטרואן C4 - מפרט טכני מלא

    סיטרואן C4 2015 החדשה

    dddd