תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • מנוע טורבו לטויוטה אוריס

    טויוטה

    טויוטה מציגה מנוע 1.2 ליטר מוגדש שיחליף את מנוע ה-1.6 באוריס ומהווה את הפרק השני בסדרה של 14 מנועים חדשים שיוצגו עד סוף 2016

    • 09-03-2015
    • מאת: פבל צ'רניצקי

    ידיעה שהתקבלה זה עתה - שלג יורד בגיהנום. טויוטה, אחת היצרניות השמרניות ביותר בעולם חושפת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר שיגיע לטויוטה אוריס אחרי מתיחת הפנים שעברה לאחרונה. המנוע מהווה פרק שני בתוכניותה של טויוטה לחשוף לא פחות מ-14 מנועים חדשים עד סוף שנת 2016 כאשר הראשון היה מנוע ה-1.0 ליטר שהוצג עם האייגו בשנה שעברה ומשרת כיום גם את סיטרואן C1 ופיג'ו 108, שתי האחיות האחרות בשלישייה.

    למרות העובדה שמדובר ללא ספק בצעד מרעיש במיוחד, שרומז ולא במקצת על סופו של עידן המנועים האטמוספריים, טויוטה בכל זאת החליטה למתן את החדשנות ובחרה בתצורת ארבעה צילינדרים מסורתית. בכך מצטרפת טיוטה לקונצרן פולקסווגן שבמרכז ליין המנועים שלו עומד ה-1.2 TSI במקום לפיג'ו שצירפה לפיג'ו 308 החדשה מנוע בנפח דומה אך עם צילינדר אחד פחות.

    הנתונים של המנוע אינם מרעישים שום קנה מידה, עם 116 כוחות סוס ו-18.9 קג"מ של מומנט, אך הטכנולוגיה שנמצאת בנבכיו היא ללא ספק צעד מעניין בכיוון הנכון. אם תהיתם, הכיוון הזה הוא חסכון בדלק ולא ביצועים מעוותי פרצופים (האוריס עם המנוע המדובר מגיעה ל-100 קמ"ש תוך 10.1 שניות פושרות למדי).

    טויטה אוריס החדשה

    הייחוד במנוע הטורבו החדש של טויוטה הוא בתזמון השסתומים, שהוא כשלעצמו איננו חדש או מיוחד, מה שטויוטה הצליחה לעשות איתו הוא הדבר המעניין. באמצעות תזמון שסתומים משתנה, הצליחה טויוטה ליישם על המנוע שתי שיטות פעולה. הראשונה היא מחזור אוטו שהיא השיטה הרגילה על-פיה עובדים מנועי ארבע פעימות - יניקה, דחיסה, פיצוץ (כח) ופליטה.

    השיטה השניה היא מחזור אטקינסון, שם שבוודאי שמעתם בהקשר של מכוניות היברידיות. הייחוד בשיטה זו הוא שהיא משאירה את שסתומי היניקה פתוחים גם בזמן פעימת הדחיסה - התוצאה היא שאוויר שנשאב לתוך הבוכנה "נדחס" החוצה ובכך, כאשר שסתום היניקה נסגר הבוכנה דוחסת רק חלק מהאוויר. פחות דלק מוזרק לתוך האוויר הדחוס, ומאחר שיש פחות אוויר, כמובן נדרש גם פחות דלק כדי להכיע לתערובת אופטימלית (של חלקיק אחד של דלק לכל 14.7 חלקיקי אוויר, אם זה מעניין מישהו). השיטה הזו הופכת את המנוע הלכה למעשה לבעל נפח קטן יותר ולכן לחסכוני יותר. זו גם הסיבה שמכוניות דוגמת לקסוס IS300 יכולות להשיג צריכת דלק של סופר מיני ממנוע 2.5 ליטר אימתני.

    טויטה אוריס החדשה

    מערכת תזמון השסתומים VVT-i (Variable Valve Timing - intelligent) תדאג לכח מנוע זמין ומערכת חדשה אותה מכנה טויוטה VVT-iW (Variable Valve Timing - intelligent Wide) תאפשר למחשב ניהול המנוע להחליט מתי להשאיר את שסתומי היניקה פתוחים זמן ארוך יותר ובכך יוכל המנוע להחליט בעצמו מתי לבחור במי מהשיטות הנדרשות בכל רגע נתון. אם הנהג משייט לו בניחותא בכביש המהיר, יעבוד המנוע במחזור אטקינסון ויצרוך מעט דלק, אם הנהג יפגיש את דוושת התאוצה לשטיח יעבור המנוע לעבוד במחזור אוטו ויפיק את מלוא העוצמה.

    התוצאה של כל המורכבות הטכנולוגית הזו היא צריכת דלק משולבת של 21.3 ק"מ לליטר מצד אחד ותאוצה מ-80 ל-120 קמ"ש בזמן של 13.7 שניות כאשר ההילוך החמישי משולב. כדי לסגור את חבילת היעילות הירוקה והחסכונית, מצטרפת טויוטה למנוע החדש גם מערכת Stop & Start שתדאג לדומם את המנוע בפקקים או רמזורים.

    dddd