תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

המדריך המלא לתחזוקת מערכת הקירור

חברי הפורום הטכני, בניצוחו של מנהל הפורום danniel, כתבו מדריך מפורט לשמירה על פעולה תקינה של מערכת הקירור ברכב. לכבוד הקיץ המתקרב ערכנו מחדש את המדריך וריכזנו כאן את עיקריו.

  • 01-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

 

למערכת הקירור ברכב תפקיד קריטי בשמירה על תקינות המנוע ופעולתו. מנוע שהתחמם יתר על המידה יסבול מטראומה, שאולי לא תורגש בטווח הקצר אבל בהחלט תורגש בטווח הארוך, בעיקר בכיס. בניגוד למה שחושבים חלק מהמכונאים, גם מנוע שלא מתחמם כלל ולא מגיע לטמפרטורת העבודה הנכונה סובל מבלאי מוגבר וצריכת דלק מוגברת.

"עשרת הדיברות" לתחזוקה שוטפת של מערכת הקירור:

1.     יש לבדוק את מפלס נוזל הקירור באופן תדיר, אחת לשבוע או שבועיים ובמיוחד בחודשים החמים. יש להתייחס לכל נזילה ברצינות, במערכות קירור מודרניות איבוד נוזל הקירור צריך להיות אפסי, ואיבוד רציני של נוזל קירור מעיד על בעיה במנוע או במערכת הקירור.

2.     יש להקפיד על הנחיות היצרן בכל הנוגע להחלפת נוזל הקירור. אין להזניח נושא זה היות ונוזל הקירור הוא נוזל מתכלה המאבד מתכונותיו עם הזמן. חלק מהיצרנים מנחים להחליף את נוזל הקירור בכל שנתיים או שלוש, חלק אחר מהיצרנים ממליצים לבצע בדיקה כימית של הרכב נוזל הקירור ולהחליף בהתאם.

3.     בכל מקרה של נוזל קירור עכור, חלוד, בעל ריח שרוף וכו' - יש להחליפו בהקדם ולא לחכות למועד ההחלפה השגרתי.

4.     יש להחליף נוזל קירור ותרמוסטט אם המנוע התחמם. היעילות של שניהם נפגמת לאחר התחממות יתר על המידה. 

5.     במידה ונדרשת החלפה של נוזל הקירור, יש להקפיד ולהשתמש בנוזל קירור איכותי ולא בנוזל זול ופשוט. לחלק מיצרני הרכב נוזל קירור יעודי (פארפלו לפיאט, טקניק לפיג'ו, G12 לVW וכו') וכיוון שלרוב לא מדובר בנוזל יקר מומלץ לרכוש את נוזל הקירור המקורי של היצרן ולא נוזל אחר.

6.     הוספה של נוזל קירור - רק כאשר הרכב קר. הפרשי הטמפרטורה בין הנוזל החם שבמיכל לנוזל הקר אותו מוסיפים עלולים לגרום לעיוותים וסדקים בגוף המנוע.

7.     כדאי לנקות את רשת הרדיאטור ומעבה המזגן בתחילת כל קיץ. האבק והלכלוך שמצטברים עליהם מורידים מיעילותם.

8.     במידה וברכב לא מותקן שעון חום מנוע מומלץ להתקין שעון חיצוני. ההתקנה קלה ופשוטה ובפורום הטכני תוכלו למצוא כמה מדריכים מצולמים בנושא זה.

9.     עקבו אחר פעולתו של שעון החום ברכב. במידה ואתם מזהים דפוס פעולה לא שגרתי של המחוג - בדקו מיד את הבעיה ואל תחכו להתחממות.

10. יש לבדוק את הצנרת הגמישה של מערכת הקירור באופן תדיר. מומלץ להחליף צינורות גמישים אחת ל5-7 שנים באופן יזום, וצינורות שידועים כבעיתיים במיוחד ברכב הספציפי שלכם כדאי להחליף אפילו קודם. במידה והייתה חדירה של שמן אל נוזל הקירור או רתיחה של נוזל הקירור - יש לבדוק היטב את כל צינורות הקירור ולהחליף אותם בהתאם לצורך.

משאבות המים הם נקודת כשל ידועה בחלק ניכר מהרכבים, וכדאי להקפיד על החלפה תדירה שלהן במסגרת החלפת רצועת התזמון ברכב ולא לחכות לכשל שלהן.

הרכב התחמם באמצע נסיעה, מה עושים?

Overheating light

1.     יש להפעיל את מדחס המזגן (קירור). ברוב הרכבים הפעלת המזגן מכניסה לפעולה מאוורר נוסף שעוזר לקירור המנוע.

2.     יש להעביר את בורר החימום למצב חימום מקסימאלי. רדיאטור החימום הפנימי יפזר חלק מחום המנוע פנימה אל תא הנוסעים ויעזור בקירור המנוע.

3.     לעצור בצד הדרך ולהפעיל את המנוע בסל"ד סרק למשך דקה או שתיים. הפעלת המנוע מאפשרת סחרור של נוזל קירור במערכת ותורמת לקירור המערכת.

4.     במידה והתחממות ממשיכה, יש לפתוח את מכסה המנוע כדי לאפשר פיזור חום יעיל יותר מתא המנוע החוצה.

5.     במידה וחום המנוע עדיין גבוה - יש לכבות את הרכב ואין להמשיך בנסיעה!

 

מה יכול לגרום להתחממות המנוע ומה כדאי לבדוק?

1.     רדיאטור וכונסי אוויר - רדיאטור סתום, חיצונית או פנימית אינו פועל בצורה אופטימאלית ועלול לגרום להתחממות. יש לבדוק ויזואלית כי לא נדבקו לרדיאטור שקיות ניילון, קרטונים או בוץ. סתימה פנימית ניתן לבדוק ע"י בדיקת הפרשי טמפרטורה ברדיאטור במקומות שונים בזמן עבודת המנוע. במכון רדיאטורים ניתן גם לפתוח את הרדיאטור, לבדוק חזותית את מעברי המים שבתוך הרדיאטור ולנקות בהתאם לצורך.

2.     מפלס נוזל הקירור ואיכותו - חוסר בנוזל קירור או נוזל קירור שאינו איכותי (והס מלהזכיר מי ברז!) משמעותיים מאוד ליעילות מערכת הקירור.

3.     נזילות של נוזל קירור - בדיקה מקצועית לאיתור נזילות של נוזל קירור מתבצעת ע"י מכשיר לחץ. בבדיקה ויזואלית ניתן לאתר סימני נזילה ישנים, שאריות קורוזיה על חיבורי הצנרת או טפטופים. איתור נזילה ותיקון מוקדם חשובים ביותר לשמירה על תקינות המנוע, ולכן חשוב לבדוק באופן תדיר את מפלס נוזל הקירור ולזהות בהקדם אובדן חריג של נוזל קירור.

4.     מכסה רדיאטור - מכסה רדיאטור דולף גורם לאיבוד נוזל קירור שבתורו גורם להתחממות המנוע. בדיקת המכסה מתבצעת ע"י לחץ אוויר במוסך, אבל ניתן בחלק מהמקרים ניתן להבחין בגומיות אטימה בלויות של המכסה או בקפיץ חלש. מחירו של מכסה רדיאטור זול ובכל חשש לתקלה מומלץ להחליפו, אולם חשוב להקפיד שהמכסה יהיה מקורי או חלופי תואם ב100% (לחץ, הברגה וכו').

5.     תרמוסטט - תרמוסטט שנתפס באחד המצבים או תרמוסטט שנפתח חלקית יגרום להתחממות הרכב. בדיקה מקצועית של התרמוסטט מתבצעת בקומקום עם מד טמפרטורה. בדיקה פשוטה יותר שניתן לבצע ללא פירוק התרמוסטט ניתן לבצע ע"י בדיקה של טמפרטורת הצינורות בכניסה וביציאה מהרדיאטור. לאחר כמה דקות מרגע הפעלת המנוע התרמוסטט צריך להיפתח ואז שני הצינורות צריכים להיות באותה טמפרטורה.

6.     מאוורר מנוע - יש לוודא שהמאוורר מסתובב באופן תקין ושהוא נכנס לעבודה בטמפרטורה המתאימה. יש לוודא שמהירות הסיבוב שלו תקינה, בחלק מהדגמים יש בעיה שגורמת לשריפה של החיבורים החשמליים וחוטי המתח של המאוורר, דבר שגורם להאטת מהירותו. יש לוודא שכיוון יניקת האוויר של המאוורר נכון. יש לוודא תקינות מכאנית של המאוורר - שלמות הכנפיים, תקינות כונס האוויר של המאוורר ופתחי האוויר בחזית הרכב.

7.     אוויר במערכת הקירור - הצטברות של אוויר במערכת הקירור יכולה להגרם כתוצאה מניקוז אוויר לא נכון לאחר החלפת נוזל קירור, מנזילה קטנה שגורמת לחדירה של אוויר למערכת או מבעיה במכסה הרדיאטור. ניתן לזהות אוויר במערכת ע"י זיהוי של בועות אוויר במיכל העיבוי בזמן עבודת המנוע או רעש של רשרוש ופכפוך מיחידת החימום הפנימי בזמן נסיעה.

8.     משאבת מים - רצועת אביזרים מחליקה (או חסרה), ציר משאבה מחליק, שבשבות רקובות או אכולות במשאבת המים יגרמו לחוסר סחרור של נוזל קירור במערכת וכתוצאה מכך להתחממות. ברוב המוסכים אין מד ספיקה לצורך בדיקת כמות הנוזל שמסתחרר במערכת, ולכן במקרה של חשד יש לפרק את משאבת המים ולבדוק את תקינותה.

9.     שעון חום מזייף - זיוף בשעון החום עלול לתת חיווי שווא על התחממות הרכב או חמור מכך לא לתת כלל חיווי על התחממות הרכב. יש לבדוק את תקינות יוניט החום ע"י בדיקת התנגדות והשוואה להוראות היצרן. ניתן גם לחבר נגד משתנה במקום היוניט ולבדוק את תקינות המחוג בלוח השעונים או לפרק את לפרק את לוח השעונים ולבדוק את תקינות הסלילים בשעון החום. אבל הבדיקה הפשוטה ביותר והטובה ביותר היא להשוות את התנהגות השעון להתנהגות ברכב זהה ותקין.

10. דליפת דחיסה - מעבר של לחץ דחיסה מהמנוע אל מערכת הקירור נגרם מפריצה של אטם ראש מנוע, עקמומיות וסדקים בראש המנוע או בבלוק. כדי לבדוק האם יש מעבר של דחיסה אל מערכת הקירור ניתן להוסיף לנוזל הקירור נוזל מיוחד המשנה את צבעו כאשר הוא בא במגע עם גזי הפליטה או בעזרת מודד CO2 חשמלי. בדיקה אחרת מתבצעת ע"י פירוק המצתים של הרכב, החדרת לחץ אוויר ומעקב אחרי מפלס נוזל הקירור בפתח המילוי.

11. מצב המנוע - מנוע תפוס כתוצאה משיפוץ לקוי, השחזה מעל למותר של ראש המנוע שגורמת לעליית לחץ הדחיסה, אירוע התחממות קודם וחוסר שמן יכולים לגרום לעומס רב על המנוע ומערכת הקירור ולהתחממות. הצטברות אבנית במעברי המים הפנימיים של המנוע עלולה לגרום לפינוי חום לקוי ולהתחממות המנוע.

dddd