תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך

גרים או עובדים בת"א, גבעתיים, רמת-גן, חולון או בת-ים? החל מסוף השבוע הזה תגלו שינויים רציניים בתנועת האוטובוסים.

  • 25-06-2011
  • מאת: מערכת CarsForum

הפעימה השנייה ברפורמת התחבורה הציבורית באזור המרכז תצא לדרך בסוף השבוע הקרוב. במסגרת פעימה זו יוחלפו 82 קווי אוטובוס הפועלים בערים תל-אביב, רמת-גן, גבעתיים, חולון ובת-ים בקווי אוטובוס חדשים, ישירים ומהירים. מנתונים אותם מפרסם משרד התחבורה עולה כי במהלך השנים האחרונות ירדה כמות הנסיעות הכוללת במערך האוטובוסים בגוש דן, למרות גידול האוכלוסיה. רשת קווי האוטובוס החדשה אמורה לספק שיפור משמעותי בשירות הניתן כיום למשתמשי התחבורה הציבורית ולהחזיר למערך האוטובוסים חלק מהנוסעים. השינוי יצא לפועל ביום שישי הקרוב, ה-1 ליולי. 1500 דיילים יתפרסו בתחנות האוטובוס ויכוונו את הנוסעים אל קו האוטובוס המתאים להם. 500 דיילים נוספים יתפרסו בתוך האוטובוסים ויחלקו עלונים לנוסעים המבולבלים. קמפיין טלוויזיוני גדול בכיכובו של דב נבון ואתר אינטרנט כבר עלו לאוויר במהלך סוף השבוע.

כמו בכל רפורמה, יש גם חדשות רעות. מספר הקווים הכולל באזור יצומצם מ-82 ל-59 קווים בלבד. קווי אוטובוס רבים יבוטלו, רובם קווים בעלי תדירות נמוכה ומספר נוסעים קטן, אולם חלקם קווים ארוכים וחשובים שביטולם מעורר תרעומת רבה. כך, למשל, צפוי להתבטל קו 45 המהווה קישור חשוב לסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות של תל-אביב ובר-אילן ולתושבי בקעת אונו. גם תושבי בת-ים ויפו זועמים על ביטולם של קווים רבים, כדוגמת קו 46, שקישרו אותם עד כה לאתרים מרכזיים במרכזי הערים. בשורה רעה נוספת בעבור חלק מהנוסעים היא עליית מחיר הנסיעה. מחירה של נסיעה רגילה יעלה מ-6 שקלים חדשים כיום ל-6.4 שקלים חדשים בראשון לחודש.

הבשורה הטובה היא שאותו כרטיס נסיעה ישמש גם כרטיס מעבר חופשי בין אוטובוסים למשך 90 דקות. עבור אלו שנזקקים (או שיזדקקו לאחר יישום הרפורמה) ליותר מאוטובוס אחד לכל כיוון, מדובר בהוזלה משמעותית בעלויות הנסיעה. בנוסף, יהווה כרטיס המעבר דחיפה משמעותית לנושא הכרטוס המשותף בין ארבעת חברות התחבורה הציבורית הפועלות באזור (דן, אגד, קווים ומטרופולין), נושא שמתעכב זה זמן רב מסיבות בירוקרטיות שונות. בשורה טובה נוספת אמורה להיות קיצור זמני הנסיעה. חסל סדר קווי אוטובוס ארוכים ומפותלים שעוברים בכל סמטה ונכנסים לכל שכונה. רשת הקווים החדשה אמורה לפשט בצורה משמעותית את קווי הנסיעה, כאשר קווים מהירים בתדירות גבוהה נוסעים על צירי התנועה הראשיים וקווים מקומיים מבצעים את האיסוף מתוך השכונות עצמן.

מסלולי האוטובוסים

השלב הראשון של הרפורמה יצא דרך לפני קצת פחות משנה, במסגרתו בוצעו שינויים קלים יחסית במספר קטן של מסלולי אוטובוסים והוספו כשלושה קווי אוטובוס חדשים. השלב השלישי צפוי לצאת לדרך במהלך 2012 ובמסגרתו ישונו מסלולי הקווים באזור בקעת אונו ופתח-תקווה. בשלב הרביעי והאחרון יעודכנו קווי האוטובוס בפרברים הרחוקים יותר של תל-אביב, מנתניה בצפון ועד לאשדוד בדרום. מועד הפעלתו של שלב זה טרם נקבע רשמית.

dddd