תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • הונדה
  • הונדה ג'אז החדשה – תחילת השיווק

    הונדה

    הדור הרביעי של הונדה ג'אז נוחתת בישראל בשתי גרסאות, הנעה היברידית מתוחכמת במיוחד ומחיר שיתחיל ב-120,000 ₪

    • 24-08-2020
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: רונן טופלברג

    יש מעט מאוד מכוניות שלא צריכות הקדמה, פורשה 911, ניסאן GTR, פולקסווגן גולף, טויוטה קורולה, וגם – כן – הונדה ג'אז. הג'אז זכתה לפופולריות עצומה מאז שהושקה ב-2002, בזכות היותה מכונית קטנה מאוד ופרקטית מאוד, אבל בשנים האחרונות היא הפכה מ"עוד מכונית מאוד מרווחת על בסיס סופר מיני" לאחרונה שמחזיקה את לפיד המיקרוואנים, קטגוריה שלפני 10 שנים כללה לא פחות מ-8 רכבים שונים, והיום נותרה יבשה ושוממת.

    הג'אז גם זכתה להצלחה מיוחדת כששווק כאן הדור השני שלה, בזכות מערכת הנעה היברידית שהוסיפה עוד פן של שימושיות במכונית שגם ככה התפקעה מפרקטיות והיגיון. אבל מאז 2015 נעדרה מהשוק הישראלי גרסה היברידית והג'אז איבדה במידה מסוימת מהפופולאריות שלה.

    היום משיקה מאיר, יבואנית הונדה לישראל, את הדור החדש של הג'אז ונראה שהיא באה לתת עבודה.

    הונדה ג'אז 2020

    ביחס לדור הקודם, הג'אז החדשה לא שונה מהותית בגודל, עם צמיחה או קיטון מזערי בממדים. יחד עם זאת, לפחות לפי המספרים, הונדה הצליחה לשמור על המרווח המצוין של הדגם היוצא – אחד מנקודות החוזקה המשמעותיות של המכונית. בנוסף, היא שמרה על הפיצ'רים האיקוניים שלה – מושבי ה-Magic Seats שמתקפלים גם למעלה וגם מחזיקי הכוסות שיושבים מול פתחי המזגן.

    אבל כמובן שלא הכל עמד במקום, והג'אז החדש גם מקבלת כמה פריטים חדשים, בחלקם לראשונה בקטגוריה או בכלל. אחד הדברים שהכי שמחנו עליהם הייתה מערכת המולטימדיה החדשה של הג'אז שמחליפה את המערכת הלא אינטואיטיבית (בטירוף, אם יורשה לי להוסיף), האיטית ודלת האפשרויות של הדור הקודם. מעבר למערכת המולטימדיה, החשובה כשלעצמה, הג'אז מתהדרת גם בחבילת מערכות בטיחות אקטיביות שלא רואים בכל רכב במחיר שלה, וחלקן, למען האמת, בכלל.

    הונדה ג'אז 2020

    היא מקבלת את הרשימה המוכרת של בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום, תיקון סטיה מנתיב ותאורת לד מלאה (עם מעבר אוטומטי בין אור גבוה לנמוך), אבל יש כאמור גם כמה מערכות מאוד מעניינות. כך למשל הג'אז החדשה כוללת היגוי אקטיבי לחמיקה ממכשול; זווית הראייה של מצלמת בקרת השיוט רחבה יותר והיא יכולה לראות רכבים שעומדים להידחף לנתיב ולהתאים את המהירות מבעוד מועד במקום לבלום בהיסטריה כמו רוב המכוניות כיום; תיקון הסטיה מנתיב עובד גם כאשר פסי הנתיב מחוקים או בכלל לא קיימים, דבר שמאפשר את הפעלת המערכת ממהירות של 30 קמ"ש ולא 60-70 כפי שאנחנו מכירים ממכוניות אחרות; וגם 10 כריות אוויר שכוללות כרית אוויר בין המושבים הקדמיים כדי למנוע מגע בין הראשים של הנוסעים מלפנים וכן כריות צד לנוסעים מאחור.

    אבזור הנוחות, למעט פריטים כמו ריפוד משולב עור ומסך בגודל 9 אינץ' שמשרת את מערכת המולטימדיה, לא יוצא דופן, ואת כולו, כמו גם את שאר המפרט, תוכלו לקרוא כאן.

    הונדה ג'אז 2020

    אבל הדבר המעניין ביותר בג'אז הוא ללא ספק המנוע החדש שלה, או שמא יש לומר, המנועים החדשים שלה. הג'אז החדשה עושה שימוש במערכת הנעה שנקראת IMMD, ראשי תיבות של Intelligent Multi Mode Drive. המערכת מורכבת משלושה מנועים – אחד בנזין ושניים חשמליים – שעובדים בשלושה מצבים, אבל אופי הפעולה שלהם הוא פחות או יותר הפוך מהמערכות ההיברידיות שאנחנו מכירים.

    מנוע הבנזין הוא בנפח 1.5 ליטר והוא פועל במחזור אטקינסון – כלומר יעיל מאוד ודי חלש. אבל זה בסדר, כי ברוב הזמן הוא בכלל לא מחובר לגלגלים. מה שהוא עושה (במצב רגיל) זה להניע את המנוע החשמלי הראשון (שטכנית הוא בכלל לא מנוע אלא רק גנרטור) וזה בתורו ממלא את הסוללה. ממנה, עובר החשמל אל המנוע החשמלי השני, והוא זה שבעצם מניע לבדו את הגלגלים עם 109 כוחות הסוס ו-26 הקג"מ שלו.

    הונדה ג'אז 2020

    במידת הצורך, או יותר נכון במידת האפשר, שכן המצב הזה פועל רק במהירויות של מעל 70 קמ"ש וכאשר נדרש מעט מאוד כוח מהמערכת, מנוע הבנזין מסוגל להתחבר ישירות לגלגלים באמצעות מצמד ויחס העברה יחיד שמקביל בערך להילוך שישי, ולנסוע על כוחו של מנוע הבנזין בלבד.

    במצב השלישי, חשמלי מלא, מנוע הבנזין כבוי והמכונית מקבלת את הכוח רק מהסוללה. כאן היה אמור להגיע נתון הקיבולת של הסוללה והטווח המרבי האפשרי לנסיעה חשמלית, אבל אלה שני נתונים שהונדה לא מספקת. במקום, היא מצהירה על כך שבנסיעה עירונית, במהירויות של 0-40 קמ"ש, המכונית יכולה לנסוע עד 86% מהדרך על חשמל בלבד. ותעשו עם המידע הזה מה שאתם רוצים.

    הונדה ג'אז 2020

    למעשה מה שהונדה אומרת, ואולי כבר שמתם לב לשתי המילים שחסרות בתיאור של המערכת, הוא שהתצורה הזו, עם שלושה מנועים וסוללה, יעילה יותר ממנוע אחד ותיבת הילוכים אחת. הנתונים שמגבים את הטענה הזו הם תצרוכת דלק משולבת של כ-27 ק"מ לליטר, אבל יש גם שני נתונים אחרים מעניינים מאוד: צריכת דלק בינעירונית שגבוהה כמעט פי שניים מזו העירונית, 23 מול 41 ק"מ לליטר – תוצאה ישירה של המחסור בתיבת הילוכים שדורש סל"ד גבוה בנסיעה מהירה.

    הונדה ג'אז הייבריד החדשה תשווק כמו קודמותיה בשתי רמות גימור, קומפורט ואלגנס, והמחירים שלהן יעמדו על 120 ו-124 אלף שקלים. שתיהן יקבלו את מלוא אבזור הבטיחות ועיקר ההבדלים נעוץ באבזור הנוחות כמו גודל המסך, הריפודים, החישוקים ועוד, אבל ההפרש הקטן במחירים מצביע על הכוונה ברורה של הגרסה הזולה לציי רכב ושל היקרה יותר לשוק הפרטי.

    הונדה ג'אז 2020

    על פניו, מדובר במכונית בכלל לא זולה, אבל כזו שמציעה הרבה מאוד יתרונות על פני המתחרות שלה. יחד עם זאת, יהיה מאוד מעניין לראות האם לג'אז בכלל יש מקום בעולם שנטש לחלוטין את הפרקטיות של תצורת המיני/מיקרו-וואן לטובת ה"פוזה" של האצ'בקים מוגבהים עם קצת פלסטיקים שחורים מעל הגלגלים. כך או כך, אין ספק שזה יהיה הדור שיכריע את עתידה של הג'אז, והקטגוריה.

    dddd