תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מרצדס
  • מרצדס מציגה: הבטיחות של מחר

    מרצדס

    מרצדס חוזרת ומציגה קונספט בטיחות נוסף שנותן לנו הצצה למערכות שישאירו אותנו בחיים בעשורים הקרובים

    • 21-05-2019
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: יצרן

    עוד הרבה לפני שוולוו החליטה לשאת את דגל הבטיחות, ההיסטוריה של מרצדס כבר הייתה עמוסה בהמצאת טכנולוגיות בטיחותיות. כריות האוויר, חגורות הבטיחות ומערכות היציבות האלקטרוניות (ESP) הן רק חלק קטן מהמערכות שהיצרנית הביאה לקדמת הבמה במרוצת השנים.

    היום חושפת היצרנית את ESF 2019 - רכב קונספט שכל כולו מערכת בטיחות אחת גדולה ומציג את חזונה של מרצדס עבור מערכות קיימות, וגם נותן הצצה לכמה קונספטים חדשים ומעניינים.

    מרצדס ESF 2019

     

    הנהג:

    פתרונות לדאגה לבטיחותו של נהג שונים מהותית מהפתרונות שיידרשו עבור מכוניות אוטונומיות בעיקר בגלל סיבה אחת מרכזית - תנוחת הישיבה תהיה שונה לחלוטין. כדי לפתור את זה, מרצדס מציגה שני פתרונות עיקריים שקשורים להגה והדוושות, ולכריות האוויר. ההגה והדוושות יוכלו להיטמע בתוך הרצפה והדשבורד בהתאמה במצב אוטונומי ובמקרה תאונה להקטין את הסיכוי להיתקל בהם. כרית האוויר הקדמית של הנהג תוטמע בתוך הדשבורד כדי לאפשר להגדיל אותה כך שתוכל "לתפוס" את הנהג ללא תלות במיקום הישיבה שלו, וכריות הצד יוטמעו משני צדי המושב גם כדי להגן על הנהג מהיושבים לידו וגם כדי לאפשר הגנה צדית מלאה גם במקרה שהמושב מסובב עם הפנים נגד כיוון הנסיעה (ואז צד המושב ה"פנימי" בעצם פונה החוצה).

    במקרה שהנהג מחליט בכל זאת לנהוג (זאת אומרת לעמוד בפקק) ללא עזרת מערכת הנהיגה האוטונומית, מרצדס - אחרי בדיקות ומחקרים - החליטה להטמיע כמה מערכות תאורה שאמורות לשפר את העירנות ומהירות התגובה. כמו למשל יחידות תאורה בתוך סוככי השמש שיאירו חזק יותר במקרה שדורש תגובה מהירה. כי מסתבר שאנשים מסונוורים מגיבים טוב יותר. מעניין.

    מרצדס ESF 2019

     

    הילדים שלו:

    מרצדס כמובן דואגת גם לנוסעים הקטנים והשבירים יותר ברכב - הילדים - ומציגה עבורם מושב בטיחות חכם. בתוך המושב עצמו יוטמעו מחסומי הגנה נשלפים, שייפתחו במקרה של תאונה כדי לספק הגנה נוספת, וחגורות הבטיחות יימתחו כדי לקבע את העולל למושב ולהקטין את הלחצים המופעלים עליו בעת תאונה. בנוסף, מרצדס גם מטמיעה לתוך המושב מוניטור שיעקוב אחרי סימני החיים של הילד.

    מרצדס ESF 2019

     

    שאר הנוסעים ברכב:

    האתגר הגדול ביותר ברכב אוטונומי הוא כנראה חגורות הבטיחות - אם המושבים יכולים לנוע בצורה חופשית יחסית בתוך חלל הרכב, לאן יעוגנו החגורות? ובכן, לתוך המושב עצמו. די פשוט אם חושבים על זה. בשביל נוחות הנוסעים ועידודם לחגור, מרצדס הטמיעה באבזמי החגורות נורה שתעזור לאתר את האבזם בחושך, חימום לחגורות שיעודד את הנוסעים להוריד את המעיל ולחגור באופן כללי, כי מי לא רוצה חיבוק חמים ונעים בזמן שהוא נוסע לעבודה, וגם - איך לא - שקע USB.

    גם כריות האוויר של הנוסעים מקבלות טיפול, עם מערכת ניפוח ומיקום שעושה שימוש במעין צינורות בהם הכריות יוכלו לנוע כדי להיפתח במיקום האופטימלי, ועבור נוסעי המושבים האחוריים הותקנו גם כריות בגב המושבים הקדמיים, כי למרות שלנגוח במושב זה הרבה פחות נורא מאשר לנגוח בדשבורד, זה עדיין רחוק מלהיות אופטמלי.

    מרצדס ESF 2019

     

    משתמשי הדרך האחרים:

    לפעמים, אין מה לעשות, ותאונות קורות באשמת מישהו אחר. על התנהגות של מישהו אחר אי אפשר לשלוט, אבל אפשר להקל עליהם לקבל בחירות חכמות (כמו למשל, לא להיכנס בכם) ע"י מתן מלוא האינפורמציה. לשם כך, הפכה מרצדס את השמשה האחורית של ה-ESF למסך שיכול להקרין מידע לנהגים אחרים - כמו למשל עומס מלפנים. הרעיון הוא שכדי להגביר את הבטיחות יש לייצר כבוד ההדי ותקשורת בין משתמשי הכביש, והמערכת הזו תודיע לנהגים האחרים שחולקים את הכביש עם ה-ESF על כוונותיו, כמו לפנות, לבלום או לעבור נתיב. נחמד לדעת שזו בעיה איתה הרכב לא יצטרך להתמודד בישראל, מאחר שאצלנו יש בדיוק אפס תקשורת בין הנהגים וכבר היום אף אחד לא טורח לתקשר את הכוונות שלו לסביבה.

    מרצדס ESF 2019

     

    ואיך אפשר בלי רובוטים:

    העתיד לא יהיה עתיד ללא רובוטים קטנים שעושים עבורינו את העבודה השחורה. במקרה הזה, מדובר בפתיחת משולש החירום במקרה של תאונה או עצירה בצד הכביש. המשולש הרובוטי יצא מהרכב בעצמו, יסע אחורה מהרכב, ויעמיד את עצמו בשול עד שהמצב ייפתר והנהג יקרא לו לחזור לרכב. במקביל, כדי להגביר את הניראות של הרכב התקוע, ייפתח משולש נוסף מגג הרכב.

    מעניין יהיה לראות מה יעשו כל המשולשים הרובוטיים שישארו נטושים בצידי הכביש אחרי שהגרריסט יבוא לקחת את הרכב, 4 שעות אחרי שהבעלים עזב אותו והשאיר את המפתח בתוך האגזוז. האם נראה מושבות משולשים רובוטיים נוודיות שיקימו קהילות לצד כבישים ראשיים ואחרי מספר שנים יחליטו שמגיעות להם יותר זכויות ויפתחו במלחמה על המין האנושי? יכול להיות. אחרי הכל, האם אתם לא הייתם עושים אותו דבר?

    מרצדס ESF 2019

    כל אלה הם רק שבריר מהמערכות שמרצדס הציגה, באתר המדיה שלה ישנם עשרות עמודים שמאתרים עשרות רבות נוספות של מערכות אחרות. אם אתם רוצים להתעמק ויש לכם כמה שעות לשרוף, גשו לאתר המדיה של מרצדס בו תוכלו למצוא את ההודעה המלאה לעיתונות.

    dddd