תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • טויוטה
  • טויוטה סופרה - ההיסטוריה

    טויוטה

    לרגל חשיפתה של הטויוטה סופרה החדשה, יצאנו לטיול נוסטלגי בהיסטוריה של ארבעה דורות (ועוד קצת) של מכוניות הספורט של טויוטה

    • 15-01-2019
    • מאת: אלי גרינברג

    לא כל יום מושקת בעולם מכוניות שלא רק חיכינו כמעט 20 שנה לחזרתה, אלא היא גם אחת המכוניות האיקוניות ביותר בסגמנט המכוניות הספורטיביות. אז אחרי שלמדנו כל מה שיש לדעת על טויוטה סופרה החדשה, הנה לכם טיול היסטורי בנבכי ארבעת הדורות שקדמו לה.

    אבל לפני שאנחנו צוללים להיסטוריה של טויוטה סופרה, צריך לזכור שטויוטה הייתה בשוק המכוניות הספורטיביות הרבה לפני שהשם "סופרה" נולד ולתת את הכבוד שמגיע לשתי מכוניות שהיו שם כמעט עשור וחצי קודם לכן. כבר ב-1965 נכנסה טויוטה לקלחת הסגמנט הדפורטיבי עם ה"ספורט 800" וה-2000GT, שנחשבות עד היום לסבתות הרוחניות של ה-GT86 והסופרה בהתאמה.

    טויוטה 800

    את הסליקה סופרה הראשונה הציגה טויוטה ב-1979 כמענה ל-Z של דאטסון (ניסאן). המרכב אומנם התבסס על זה של הסליקה, אבל התארך ב-13 ס"מ והתרחב מעט כדי לפנות מקום למנוע 6 צילינדרים בטור, במקום מנוע ה-4 צילינדרים של הסליקה. המנוע של הסופרה היה עם 12 שסתומים וסיפק 110 כ"ס מ-2.6 ליטר והיה המנוע הראשון של טויוטה עם הזרקת דלק אלקטרונית. אופציה לתיבת 4 הילוכים אוטומטית הוצעה בנוסף לתיבה ידנית, ובנוסף ארבעה מתלים עצמאיים ובלמי דיסק לכל ארבעת הגלגלים. עד 1981 הסופרה נותרה ללא שינויים למעט הוספת ריפודי עור ובקרת אקלים כאופציה. ב-1981 הסופרה קיבלה מנוע 2.8 ליטר חדש, עם תוספת של 6 כ"ס לכדי 116, ותיבת 4 הילוכים אוטומטית משודרגת. בשוק היפני, הסליקה סופרה נקראה SupraXX, ובפסגת ההיצע היתה ה-2000GT, שהגיעה עם מנוע 6 צילינדרים בנפח 2 ליטר (24 שסתומים) ששופר בשת"פ עם YAMAHA והציע 160 כ"ס.

    טויוטה סליקה סופרה 1979

    הדור השני הוצג באמצע 1981 והסופרה קיבלה עיצוב חדש לגמרי עם פנסים קדמיים מתרוממים. הסופרה הוצעה בשתי גרסאות – L (לקשרי) או P (פרפורמנס). בעוד הלקשרי הציעה לוח שעונים דיגיטלי וריפודי עור, הפרפורמנס הציעה צמיגים רחבים וקשתות גלגלים רחבות, מושבים עם אופציות כיוון רבות, ודיפרנציאל מוגבל החלקה. מנוע ה-2.8 ליטר קיבל תוספת של גל זיזים נוסף והספקו עמד על 145-180 כ"ס (כתלות במדינה בה הרכב נמכר). הדור השני של הסליקה סופרה עבר עדכונים למנוע, לתיבה, ומעט עדכונים קוסמטיים עד סוף 1985.

    טויוטה סופרה 1981

    הדור השלישי של הסופרה שהוצג ב-1986 היה הדור בו הסופרה הפכה לדגם בפניו עצמו. מעתה לא היה יותר סליקה סופרה, אלא רק סופרה. הסליקה המשיכה כדגם נפרד בעל הנעה קדמית, בעוד הסופרה נשארה נאמנה להנעה אחורית. הסופרה החדשה קיבלה מנוע 6 צילינדרים טורי בנפח 3 ליטר ו-200 כ"ס בשנת הייצור הראשונה שלה, כאשר ב-1987 נוסף למנוע מגדש טורבו וההספק עלה ל-230 כ"ס ובהמשך ל-237. מנוע הטורבו קיבל תיבה ידנית מחוזקת, ולשני המנועים היתה גם אופציה לתיבה אוטומטית. שנה מאוחר יותר התווסף להיצע מנוע 2 ליטר כפול מגדשים עם הספק של 208 כ"ס. היו גם הבדלים ברמות אבזור וגימור בין הדגמים שנמכרו בעולם לבין אלה שיועדו לשוק היפני כגון לוח שעונים דיגיטלי שהוצע ביפן בלבד. הסופרה דור 3 עברה שינויים קוסמטיים ומכאניים מינוריים לאורך השנים, כאשר ב-1990 הצטרף להיצע ראשון מנועי ה-JZ, שפותח עם עזרה מצד YAMAHA, עם 170 כ"ס (200 כ"ס מאוחר יותר) בגרסת ה-GE וכמובן טורבו כפול מגדשים עם 280 כ"ס בגרסת ה-GTE.

    טויוטה סופרה 1986

    סופרה דור 4, שהיא הסופרה שהכי מוכרת לכולם, התחילה לרקום עור וגידים עוד בתחילת 1989. באמצע 1990 אושר העיצוב, ובתחילת 1991 כבר היו אבי-טיפוס ראשונים. בסוף 1992 נבנו 20 רכבי טרום ייצור עם רכיבים רבים מלקסוס SC, כאשר הייצור הרשמי החל ב-1993. הסופרה בדורה הרביעי כוונה עוד יותר להיות רכב ביצועים מקודמותיה. היא השילה ממשקלה למעלה מ-90 ק"ג הודות לשימוש נרחב באלומיניום. כמו כן קיבלה שני מנועים חדשים – 2JZ-GE, 6 צילינדרים טורי בנפח 3 ליטר עם 223 כ"ס, וגרסה כפולת מגדשים לאותו המנוע (GTE) עם הספק של 280 כ"ס לשוק היפני ו-324 כ"ס בדגמים שיוצאו לאירופה וארה"ב. המגדשים עבדו בצורה המשכית ולא במקביל – הכוונה היא שבסל"ד נמוך, גזי הפליטה נותבו דרך מגדש אחד בלבד כדי למנוע השהיית טורבו. במצב הזה, רוב המומנט התקבל כבר ב-1800 סל"ד. כאשר הסל"ד טיפס מעבר ל-4000, נפתח שסתום המאפשר זרימה של גזי הפליטה את המגדש השני, ובכך מאפשר לשמור על ביצועים טובים לאורך כל טווח הסל"ד.

    טויוטה סופרה 1994

    תיבת 6 הילוכים ידנית חדשה הגיעה עם מנוע הטורבו, ותיבת 5 הילוכים ידנית (מהדור הקודם) עם הגרסה האטמוספרית. לשני המנועים היתה גם אופציה לתיבת 4 הילוכים אוטומטית. ב-1996, גרסת הטורבו נשארה ללא אופציה לתיבת הילוכים ידנית, בעקבות החמרת הפיקוח על פליטת מזהמים, ונשארה משודכת אך ורק לתיבת 4 הילוכים אוטומטית. ב-1997 חזרה האופציה לתיבת הילוכים ידנית יחד עם שינויים קוסמטיים - פנסים, הגה, והספויילר הגבוה והמוכר בדגם הטורבו. ייצור הסופרה ביפן המשיך עד אוגוסט 2002, כאשר השיווק מחוץ ליפן הופסק לקראת סוף 1998. מ-1979 ועד סיום ייצור הדור הרביעי ב-2002, יוצרו בסך הכל למעלה מ-593 אלף סופרות.

    איזו סופרה אתם הכי אוהבים? חושבים שאנחנו מגזימים בנוסטלגיה או שאתם רוצים עוד? הצטרפו לדיון בפורום וספרו לנו מה דעתכם.

    dddd