תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

קופרה אטקה - נהיגה ראשונה

ה-SUV הספורטיבי החדש של המותג הספורטיבי החדש של סיאט יוצא לאוויר העולם, הרחקנו עד ספרד כדי לפגוש את קופרה אטקה ולנהוג בו לראשונה

  • 04-12-2018
  • מאת: שלומי צרפתי | צילום: יצרן

קודם כל, בואו נתחיל עם שלושה דברים בסיסיים שאתם צריכים לדעת על הקופרה אטקה:

1. קופרה הוא מותג חדש בעולם הרכב. חטיבה נפרדת מבית סיאט שתרכז בתוכה את כל דגמי הקצה של היצרן הספרדי. לקופרה יש מיתוג שונה וסמל חדש (שמזכיר לוגו המייצג זן חדש של רובטריקים). הסמל מורכב משתי אותיות C הפוכות בצבע נחושת. הדגמים הבאים שיוולדו תחת המותג החדש יהיו הלאון ולאחר מכן האיביזה.

2. האטקה קופרה מצויידת במנוע 2.0 טורבו עם 300 כ"ס ו-41 קג"מ, הנעה כפולה שמנוהלת על ידי מחשב, היא מגיעה ל-100 קמ"ש ב-5.2 שניות ולמהירות מרבית של כ-240 קמ"ש.

אם נסתכל על SUV אחרים ברמת ביצועים קרובה ניתן למצוא את הרכבים הבאים:
פורשה מקאן 3.0 – 340 כ"ס , 0-100 ב-5.4 שניות. מחיר – 609,000 ₪
במוו X3 M40i – 360 כ"ס, 0-100 ב-4.8 שניות מחיר – 530,000 ₪
ריינג' רובר וולאר 2.0 ליטר – 300 כ"ס – 0-100 ב 6.0 שניות, מחיר – 673,000 ₪

3. לקופרה לא יהיו אולמות תצוגה נפרדים מאלו של סיאט אלא פינת קופרה ייעודית שתהיה בכל אולם תצוגה גדול.

קופרה אטקה

 

מה נשתנה

ממבט ראשון, לא הרבה. האטקה קופרה נראית כמו אטקה שיצאה מסדנת שיפורים קוסמטים סולידית למדי.
ספוילר צנוע מעל השמשה האחורית. חצאיות קטנות מתחת לדלתות, הדגשה של קשתות הגלגלים, ספליטר מעט יותר אגרסיבי מתחת לגריל הקדמי, 4 אגזוזים מאחורה, חישוקים וסמל חדש בצבע נחושת. לעין בלתי מזויינת הקופרה אטקה תראה כמו גרסה מאובזרת יותר של הסיאט אטקה.

גם מבפנים ההבדלים לא כאלה גדולים. סמל שונה על גלגל הגה מעור, דיפוני דלתות מעור אלקנטרה ולוח שעונים דיגיטלי מלא. גולת הכותרת היא מושבי הבאקט המעולים שהיו ברכב אבל לא בטוח אם הם יגיעו בגרסאות האבזור לארץ, נקווה שכן.

קופרה אטקה

בשורה התחתונה זה לא מספיק בשביל להפוך את המראה הדיי משעמם של האטקה למשהו ששווה להשאיר עליו את המבט ליותר מכמה שניות בודדות.

אבל עיצוב ומיצוב זה לחלשים. הבשורה של הקופרה אטקה לא נמצאת בויזואלית שלה, את זה אפשר להבין מהשנייה הראשונה שרואים אותה, היא כן נמצאת מתחת למכסה המנוע, מתחת לידיים ובפיזיקה של מגע הצמיגים באספלט.
מבחינת כל מה שקורה מתחת למכסה המנוע מדובר בחיה אחרת לגמרי. האטקה הזו נמוכה מאחותה ב-10 מ"מ. היא מצויידת במתלים אדפטיבים (DCC) עם 6 מצבי נהיגה מוגדרים מראש. היא מצויידת גם בהנעה כפולה עם דיפרנציאל מסוג האלדקס שיודע לחלק את הכח בין הצירים השונים לפי צרכי האחיזה של הרכב.

המנוע ותיבת ההילוכים שייכים להוט האצ' המוכרות לנו מהקונצרון כמו הגולףR  והלאון קופרה. 300 כ"ס עם תיבה כפולת מצמדים רטובים (DSG7). את הטעימה הראשונה מכל הטוב הזה אפשר להרגיש מייד עם שימוש במערכת בקרת השיגור שיש ברכב.

קופרה אטקה

זה קורה כך: בוחרים מצב "קופרה" בבורר מצבי הנהיגה, לוחצים על דוושת הבלם יחד עם דוושת הגז וכשמשחררים את דוושת הבלם הרכב נעקר מהמקום ומגיע ל-100 קמ"ש תוך כ-5 שניות.

הגימיק הזה נחמד למדי אבל זה לא מה שיהפוך את האטקה קופרה לרכב ספורטיבי, למרות שמדובר בנתונים שהרבה רכבי ספורט אחרים מייחלים להם. מה שמחבר בין ביצועים טובים להגדרה של רכב ספורטיבי טוב הוא ההגה ותגובות השילדה.

קופרה אטקה

 

הדילמה

וכאן מגיעה הדילמה, למה משווים את האטקה קופרה? לקרוסאובר עם ביצועים או למשפחתית ספורטיבית?

אז כמו תמיד, התשובה היא איפשהו באמצע. אם נשווה את האטקה קופרה להוט האצ' מודרניות כמו הסיוויק טייפ R או אפילו הלאון קופרה, נקבל פחות או יותר את אותו מנעד ביצועים אבל נהיה בחוסר של פידבק. ההגה מדוייק ומהיר אבל לא מספיק מרגש. השילדה מהודקת וקשיחה אבל הגובה ותוספת המשקל בהחלט מורגשים ומי שמחפש רכב שבראש סדר העדיפות שלו נמצאת הנאה מנהיגה אז עדיף וייבחר לו את אחת מההוט האצ' הטובות שיש היום בשוק.

קופרה אטקה

אבל אם נשווה אותה לסגמנט ה-SUV אז בהחלט ניתן לקבוע בצורה חד משמעית שהיא ה-SUV הכי מרגש בשוק, בטח ברמת המחירים שהיא אמורה לחיות בה. במיוחד אם מתחשבים במחיר השימושיות הנמוך מאוד שתשלמו עבור כל הביצועים האלו. האטקה קופרה היא מכונית נוחה מאוד, גם במצב הנהיגה הספורטיבי ביותר וגם עם חישוקי ה-19 אינץ' והצמיגים בחתך אפסי.

בכל תוואי דרך שתנהגו בו האטקה תציע שקט מצויין בתא נוסעים, שקט שקצת ישכיח מכם את העובדה שמדובר במכונית עם ביצועים של מכונית ספורט פר-אקסלנס. ברוב מה שקשור בשימושיות האטקה קופרה לא שונה מאטקה רגילה, תא המטען גדול, שטוח ונוח (למרות שאיבד 25 ליטר מהנפח שלו לעומת האטקה הרגילה) והמרווח במושב האחורי די טוב למרות תעלת ההינע.

אם האסימון של איך לאכול את הרכב הזה עדיין לא נפל לכם אז אנסה לחדד. הקופרה אטקה תהיה מעולה למי שמחפש רכב עם 0 פשרות ברמת השימושיות אבל הרבה הרבה מאוד ביצועים ולא מעט יכולות ספורטיביות.

קופרה אטקה

רכב שעושים איתו קניות, מטיילים עם הילדים אבל עדיין אפשר לקחת אותו לטיול בשבת בבוקר או אפילו ליום מסלול. חבר פורום הגדיר את זה יפה וכתב: "במקרים בהם האשה רוצה ג'יפון והבעל רוצה רכב לנס-הרים/מסלול, במחיר נמוך יותר מאאודי RSQ3".

כרגע, אין בשוק רכב שניתן להשוות לקופרה אטקה (פעם היה פורסטר טורבו). מי שברשימת המכולת שלו יש SUV, שימושיות, ביצועים והנאה מנהיגה יכול לסמן V על הכול ולהכין כ-250,000 ₪ לקראת סוף 2019, אז הקופרה אטקה תגיע אלינו.

יש לכם שאלות על קופרה אטקה? רוצים לספר לנו מה דעתכם? הצטרפו לדיון בפורום.

dddd