תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

חסכן במבחן - האם ה-Z5 עובד?

אחרי אינסוף פרסומים, סרטונים, בדיקות והבטחות, החלטנו לקחת את ה-Z5, שמבטיח שיפור מיידי בצריכת הדלק למבחן על פני הרבה אלפי קילומטרים ולראות האם יש דברים בגו או שמדובר באחיזת עיניים

  • 03-07-2018
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום : יצרן

 

אמ;לק - לא.

ועכשיו הסיפור המלא:
כולנו מכירים את זה, שהשאלה השניה שאנשים שואלים כשהם באים אלינו לפורום להתייעץ לפני רכישת רכב (הראשונה היא "אמין?") היא תמיד כמה דלק הוא צורך. האם הוא שתיין, צמא, רעב, בולע ושלל תיאורים. התשובה גם היא לרוב לא בדיוק מספקת - תלוי איפה ואיך אתה (או את. אנחנו לגמרי בעד) נוהג.

למה אנחנו לא יכולים פשוט לתת תשובה כמו בני אדם? הנה דוגמה מהחיים. אותה מכונית, אותו נהג (אני), אותה שעה ביום, אותם פרמטרים בדיוק. ההבדל - הכביש. בכביש בינעירוני צריכת הדלק הראתה 15.5 ק"מ לליטר, בתוך העיר הייתי שמח לראות 10. דוגמה נוספת - הפעם באותו כביש בינעירוני ושינוי של אופי הנהיגה, הפעם ההבדל פחות מורגש, אבל עדיין - 12 ק"מ לליטר לעומת אותם 15.5.

את המשפט הבא בטח שמעתם עשרות פעמים, אבל הוא נכון. יצרני הרכב משקיעים הון עתק, מיליארדים, במציאת פתרונות לניצול יעיל יותר של מנוע הבעירה הפנימית שמותקן אצל כולנו במכוניות. ובלא מעט מקרים בהם הוצג השיפור המשמעותי ביותר, גילו רמאות. ולא פעם. בוואקום הזה, שנפער בין רצונות הלקוחות לבין הפיזיקה שאומרת שניצולת טובה של מנוע בערה פנימית עומדת על כ-30%. כלומר 70% מהאנרגיה העצורה בבנזין מתבזבזת על ייצור חום, צמחו אין ספור מכשירים, גאדג'טים, תרסיסים, ומה לא, כולם נועדו לדבר אחד - לשפר את צריכת הדלק. השמרניים הסתפקו בזה, הנועזים יותר גם הבטיחות שיפור בביצועים. כי למה לא? אם כבר מבטיחים, אז למה לא גם את הירח.

אתם יכולים להבין את הסקפטיות של הפורום (ושל המערכת) בכל פעם שמישהו פרסם עדויות אמיתיות לכאורה על כל מיני מוצרים שאמורים לחסוך לכם עשרות אחוזים בצריכת הדלק, מוצרים שבחלקם התבררו כלא יותר משרלטנות גרידא. כמו למשל ה"מכשיר" שמתחבר לשקע המצת ומבטיח ניסים ונפלאות ובפועל פשוט מדליק נורת לד קטנה (בתמונה).

אתם יכולים גם להבין את העניין שלנו כשפנו אלינו מהחברה שמייבאת את המוצר העונה לשם Z5 והציעו לנו רכיב כזה ולבחון אותו. ההבטחה - שיפור מיידי בזיהום האוויר, בצריכת הדלק, ואפילו בביצועים. אותו Z5 נמכר כיום מזה כשנה וחצי ב"מהדורה" שניה, זאת לאחר שנמכר כ-6 שנים בעבר בתצורה אחרת (בתמונה).

ההבטחות, כמו תמיד עם הבטחות, היו גדולות מאוד. "אם תתקין את הרכיב באחד הרכבים המופיעים בטבלה, תקבל שיפור משמעותי בצריכת הדלק". אבל גם ההסתייגויות היו גדולות. "לגבי רכבים שלא מופיעים ברשימה ה"לבנה" החברה לא יכולה להבטיח שום דבר". יתרה מזו, באותה רשימה מופיעים רכבים שידוע לגביהם שלא יהיה שיפור. כנות, או ניסיון לשוות איזה נופך של אמינות לסיפור?

אז הסכמנו. קודם כל כי למה לא, ושנית כדי שנוכל, פעם אחת ולתמיד, להגיד לכל מי שמגיע אלינו לשאול "האם זה אמיתי הדבר הזה או שמנסים לעבוד עליי", שזה אמיתי. או שעובדים עליו.

הסכמנו לקחת לא רכיב אחד, אלא חמישה. כי ממקרה בודד אי אפשר לבנות סטטיסטיקה, או אפילו להסיק איזושהי מסקנה. בשביל המבחן הצבנו חמישה רכבים של חמישה מובילי דעה. שניים שמופיעים בדגמים המומלצים, ושלושה שלא מופיעים ברשימה. בין הרכבים היו רכב אחד חדש לחלוטין, שניים בני 4-6 ושניים מעל גיל 13.

הנהגים של הרכבים נסעו אלפי קילומטרים (במקרה הרע, ומאות אלפים במקרה הטוב) לפני התקנת הרכיב. כולם מכירים את הרכבים על בוריים, מכירים בדיוק - קצת מטריד למען האמת - את אופיים של הרכבים, את רצועות הכח שלהם, את הקלות בה הם עוברים טסט, וכמובן את צריכת הדלק הממוצעת (והמדוייקת לכל מיכל) לרמת ה-0.1 ק"מ לליטר. סמכו עליי, מדובר באנשים לא לגמרי שפויים - ברמת המסמך אקסל לצריכת דלק.

לאחר פגישה עם נציג החברה שהתקין את הרכיב בכל המכוניות על פי ההוראות והנהלים (ההתקנה חשובה כדי לקבל את האפקט המקסימלי) הרכבים נסעו עוד כמה וכמה אלפי קילומטרים. הסמן התחתון היה הרכב שלי, שעבר 6 מיכלי דלק וכ-3,000 קילומטרים, כאשר רוב הבוחנים האחרים עברו למעלה מכפול מכך.

התוצאה הייתה, במילה אחת - כלום.

אף אחד מהרכבים לא הציג שום שיפור באף אחד מהפרמטרים שנבחנו. אף אחד לא דיווח על תוספת כוח או מעבר חלק יותר של מבחן הרישוי, נתוני צריכת הדלק נותרו זהים ברמה המילימטרית, גם ביחס לתדלוקים שלפני תחילת המבחן ולהוציא הרכב החדש, גם ביחס לנתונים של התקופה המקבילה אשתקד (אמרתי לכם, לא שפויים).

אנחנו לא נגיד לכם אם מדובר ברמאות, בזבוז כסף, או כל דבר אחר. לא עניינו על מה אתם מוציאים כסף. המטרה הייתה להביא תוצאות אמפיריות ולבדוק האם הרכיב שמבטיח לכם הרים וגבעות מקיים, והתשובה היא שאפילו לא קצת, אפילו לא בפרמטר אחד מאלה שהובטחו לנו.

אבל אנחנו כן נמליץ לכם, אם אתם רוצים לחסוך בדלק, לא לחפש פתרונות קסם או מוצרי "זבנג וגמרנו" אלא לעבוד על אופי הנהיגה שלכם, לצפות את התנועה ולנהוג בצורה יותר זורמת ומתונה (לאו דווקא לאט, אלא רגוע) ולבחור את השעות בהן אתם עולים על הכביש, נסיעה מחדרה לתל אביב יכולה להניב צריכת דלק שונה לחלוטין אם תצאו מהבית ב-7:30 או ב-9:30.

בשיחה עם נציגי החברה לאחר סיכום המסקנות עלו מצידם טענות על התקנה לא נכונה של המוצר (שבוצעה, להזכירכם ע"י אחד מאותם נציגים) ובקשה לערוך את המבחן שוב בהתקנה אחרת. כמובן שהסכמנו לנסות שוב, אבל לא לפני פרסום המסקנות שכבר קיבלנו, כדי לא "למרוח זמן". ניסינו להשיג מהחברה תגובה כתובה, אך לא הצלחנו לקבל כזו.

 

*הערת העורך : אם אתם תוהים למה לא נכנסנו לאילו רכבים נבחנו, או איך המוצר עובד. התשובה היא כי לאור התוצאות, הדברים האלו לא רלוונטיים. לא משנה לנו אם הרכיב לא חסך דלק במאזדה 3 או בסקודה אוקטביה (שני רכבים המופיעים ברשימה הלבנה) ולא משנה לנו שהוא לא עבד כי הוא משחרר שדה אלקטרומגנטי או הופך חמצן מסוג אחד לחמצן מסוג אחר. מה גם שאת אופי הפעולה של ה-Z5 אתם יכולים למצוא באתר החברה.

יש לכם ניסיון שונה עם Z5? רוצים לומר לנו מה דעתכם על המבחן? הצטרפו לדיון בפורום.

 

dddd