תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פיגו
  • פיגו 5008
  • פיג'ו 5008 - מבחן דרך - האריה, המכשפה וארון הבגדים

    פיגו 5008

    פיג'ו 5008 נוטש את צורת המיניוואן לטובת סקסיות של קרוסאובר, האם הוא מצליח לשלב בין מה שאהבנו באחיו הקצר עם שימושיות של רכב מרובה מושבים?

    • 04-04-2018
    • מאת: אייל כרמי | צילום : אייל כרמי

    פעם לפני המון שנים, ביער הירוק, חי לו בנחת אריה זקן  בשם משה 5008. למעשה הוא היה דומה יותר לארון בגדים מאשר לאריה.

    "אררר..." נאנח משה.

    "שומעת שושנה? פעם, הייתי צעיר וחתיך. שבעה בני אדם יכלו לשבת על גבי, ביחד עם חצי בית. ואני כמו אריה הייתי מזנק. היה לי כוח. אפילו רעמת טורבו היתה לי..."

    "חלאס" צעקה לו אשתו "אתה מפריע לי לראות היפים והאמיצים. טורבו שמורבו...כמה אפשר לרכוב על אריה עם סקסאפיל של ארון, כשהמכשפה מהמערב המציאה דבר חדש?? קוראים לזה קרוסאובר. תתעדכן. עכשיו תפסיק לנוח, לך מהר תעשה כלים ותחליף את החליפה או שעוד מעט לא יהיה לנו מה לאכול".

    תולדות המלך

    ב2009  החליטו בפיג'ו לוותר על רעיון הסטיישן שבעה מושבים שהוצג עם ה-307SW וללכת לכוון ה-MPV (Multi-purpose vehicle - או בעברית, מיניוואן).

    מאחר וסיטרואן עשו את זה לפניהם, פיג'ו לקחו הכל מהמחסן, עשו קצת עיצוב וקראו לזה 5008.

    הרכבים חלקו שלדה ועיצוב פנים זהה לחלוטין, מנועי דיזל וגם מנוע טורבו בנזין חדש - פרי שיתוף פעולה עם BMW.

    קראו למנוע הזה THP והיו לו 156 כ"ס שגרמו למיניוואנים האלו להיות בין החזקים בקבוצתם. אבל עם הזמן הסתבר שהמנוע סבל מבעיות אמינות. במהלך 2015 המנוע תוכנן מחדש והוחלפו בו הרכיבים הבעיתיים, נוספו לו עוד 9 כ"ס "שיהיה", ולמיטב ידיעתנו, הבעיות נפתרו לחלוטין.

    ואז, בשנת 2016, נפל דבר.

    בעוד סיטרואן ממשיכה עם ה-4C ויוצאת עם רכב שנבנה מחדש אבל עדיין מיניוואן, מישהו בפיג'ו הבין שתם עידן. המיניוואן מת. יצור ה-5008 במתכונתו הנוכחית הופסק.

    המהלך של פיג'ו היה שאפתני ומקיף. הם החליטו לוותר כמעט לגמרי על האופי המשפחתי המסורתי של המיניוואנים ולעשות קפיצה לעולם הקרוסאוברים.

    ה-208 הוליד את ה-2008, ה-308 קיבל גם 3008, וה-5008... טוב, הוא נשאר 5008. אבל הוסיפו לו את המספר 2.

    ה-5008 בגלגולו הקרוסאוברי (מעכשיו נקרא לו רק 5008) הוצג בספטמבר 2016, מעט אחרי ה-3008 שהוצג במאי אותה שנה, והיה למעשה גרסה מוארכת של אותו 3008 אבל עם עוד 2 מושבים מאחור.

    בגדי המלך החדשים

    בניגוד לחלק מהמתחרים שהעדיפו עיצוב שמרני יותר, (כמו הקודיאק או הקוגה של פורד) אצל פיג'ו הלכו על כל הקופה.

    המראה של ה-5008 אגרסיבי מאד. הקוים מאד חדים וברורים. החרטום מעוצב כך שלא תוכל להתעלם ממנו. הפגוש מתעקל סביב הפנסים שגם הם בתורם ענקיים. הגריל הקדמי קופץ מול עיניך ובאמצעו שואג בגאווה האריה.

    העיצוב של כתפי הרכב בולט מאד לכל אורך הרכב וגם האחוריים קיבלו סטרואידים. בעוד הקרוסאוברים האחרים מסתיימים בעיצוב מעוגל, נעים לעין וזורם (פחות או יותר, כן?) הפיג'ו לא רק שלא זורם אלא מזנק לצדדים עם יחידת פנסים אחוריים יחודית וספוילר אחורי גדול למעלה.

    "אם כבר אנחנו מתפרעים" אמרו בפיג'ו, "בואו נתפרע עד הסוף. מֶרְד!"

    הקו הזה נמשך גם בתוך הרכב.                                                                         

    כמו אחיו הקטן, גם ה-5008 מתהדר ב-i-Cockpit החדש, שהפך למעשה את סביבת תא הנהג לתא טייס (של מטוסים צרפתיים). כשאתה נכנס ל-5008 בפעם הראשונה, לא יעזור כלום. אתה פשוט שורק מהתפעלות.

    אין כאן שום דבר סטנדרטי. אבל כלום. כיסא הנהג עטוף כולו במתגים, צגים ומנופים. ידית ההילוכים נראית כמו מצערת של מטוס וסביבת הנהג כולה מבודדת. הנהג יושב במעין "מנהרה" סגורה ואפילו התא המסורתי שמפריד בינו לנוסע מוגבה מאד ומהווה שלוחה ישירה של הדשבורד.

    גם התא הזה לא חמק מידי המעצבים ובמקום להפתח כלפי מעלה כרגיל, משענת היד מחולקת לשני חלקים הנפתחים כמו דלתות ארון. בפנים מסתתר חלל גדול ומקום מיוחד ומקורר עבור בקבוק שתיה.

    לוח השעונים נעלם. במקומו יש לנו מסך דיגיטלי הניתן להתאמה אישית שמציג את שלל הנתונים. שעונים ומדים, אנימציות ואפילו ניווט תלת מימד.

    לוח השעונים עצמו נדד ממקומו המסורתי מאחורי ההגה וטיפס מעלה על גבי הדשבורד - שם הוא מביט עליך ולא אתה עליו.

    נדרש זמן קצר להתרגל אבל אז אתה מתפלא למה זה לא קיים בשאר הרכבים. כל הנתונים שתרצה קופצים לך מול העיניים בלי שתצטרך להסיט את המבט מהכביש. דבר ראוי לציון הוא תרגום כ-ל ההודעות והמסרים בלוח השעונים וצג המולטימדיה לעברית מלאה.

    כמובן שבלי מולטימדיה ראויה לשמה, אי אפשר. וגם כאן פיג'ו, כמו סיטרואן, עושים עוד צעד ומכניסים למסך הזה בנוסף לרדיו, למוסיקה, ותפעול הסלולארי, גם את תפעול המזגן, מערכות הבטיחות והתאורה והגדרות אחרות.

    הצג עצמו נהדר. הוא בהיר וחד בכל מצב. גם כשהשמש מולו, גם בחושך ויש לו יתרון גדול על המערכות האחרות: המסך לא מבריק, לא מחזיר השתקפויות בשום מצב וניתן להסתכל עליו גם עם משקפי שמש עם עדשות מקטבות.

    אלמנטרי ווטסון..

    במפתיע (או שלא) מערכת ההפעלה היא אנדרואיד. מה שאומר שישנה עברית מלאה, אפשרות לחבר את הסלולארי לאנדרואיד אוטו ­או לאפל קאר (שלא עבד משום מה), אפליקציות שמע כמו  100FM ודומיו, וכמובן משאת נפשו של הנהג הישראלי - אפליקציית וויז לניווט. המערכת מגיעה עם כרטיס סים סלולארי ומחוברת אונליין לרשת.

    רבים התלוננו על ההתעסקות המרובה עם הצג המרכזי שנכפית על הנהג. אישית, התרגלתי לזה די מהר ולומר את האמת, זה לא הפריע לי כלל. הרבה יותר טוב מהאחות מבית סיטרואן.

    למה? כי יש גם כפתורים! מתחת לצג יש שורת כפתורים להפעלת המזגן, הטלפון, ועוד. נכון שהכוונון עדיין נעשה מהצג אבל זה עובד מהר יותר ונוח יותר.

    מערכת הקול נשמעת מצוין. הצליל חד ברור ונקי עם בס עשיר. חיבור הבלוטות' לסמארטפון נעשה בלחיצה. יומן השיחות משתקף במערכת כמו גם אנשי הקשר עם התמונות. איכות השמע מעולה.

    חבל שלא ניתן לצרף שיחה (ועידה) כמו בסיטרואן.

    אבל פטור בלא כלום אי אפשר. המערכת סובלת מבאגים מעצבנים שלא היו אמורים להיות בה. את הרדיו למשל לא הצלחתי לכבות. הוא זימר לו בעקשנות ולא ניתן היה להפעיל שום אפליקצית שמע אחרת.

    כפתור הווליום לעיתים לא הגיב מיד ואת הוויז שומעים משום מה מהטוויטר השמאלי, ליד האוזן. אנדרואיד אוטו, מירורלינק ואפל קאר לא עבדו בשום צורה. פעם אחרי פעם חיברתי את כבל הנתונים ופעם אחרי פעם המערכת התעקשה שהכבל לא מחובר.

    אם אנחנו עדיין בכיסא הנהג, אז אני חייב לומר שההגה הקטום הזה נחמד מאד. הרבה יותר קל לתפעל אותו בתצורה הזאת. לעומת זאת, מגביל המהירות ובקרת השיוט נמצאים על ידית קטנה משמאל להגה וכפתורי התפעול שעליה, נמצאים מאחור. ממש לא נוח, לא ארגונומי ולא אינטואיטיבי. למרות שניסיתי להתרגל, הייתי חייב להסיט את המבט מהכביש כדי למצוא את הידית הזאת ועוד כמה מישושים וליטופים כדי ללחוץ על הכפתורים הנכונים. לא ברור לי מה רע בכפתורים על ההגה, אבל נו, "צוחפתים", חייבים להיות שונים.

    מושבי הנהג והנוסע מרווחים מאד. רכים ועם תמיכה מצויינת לגב התחתון. התמיכה הצידית מעולה והכריות עולות עד לכתפיים.

    ברמת הגימור פרימיום (רכב המבחן) יש בנוסף אפשרות לשלוף להאריך את בסיס המושב של הנהג והנוסע, מה שנותן מנוחה לירכיים במידה ואתם בעלי רגליים ארוכות.

    השורה השניה מגיעה בתצורת 3 מושבים נפרדים ודי מרווחים - ואם נוסיף את הרצפה השטוחה, הרי ששלושה מבוגרים יכולים לשבת בנוחות. ישנה גם יציאת מזגן הממוקמת מאחורי משענת היד של הנהג.

    שני המושבים בשורה השלישית יכולים לשמש ילדים ללא שום בעיה. גם מבוגרים יוכלו להסתדר שם לנסיעות קצרות.

    תא המטען סביר ביחס לקטגוריה. 210 ליטר כשכל שבעת המושבים פתוחים ו-780 ליטר כששני המושבים מאחור מקופלים.

    יוצאים לצוד

    כאמור, למבחן קיבלתי את רמת האבזור פרימיום, השניה מתוך שלוש. אבל כבר ברמת הכניסה, אקטיב, הרכב מצוייד בכל טוב.

    מערכת התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט ומגביל מהירות אקטיבי (זיהוי תמרורים), מראה מתכהה אוטומטית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים מקוריים ומצלמת רוורס עם "מבט על" שבאמת עוזרת בחניות צפופות.

    חיישן גשם, תאורה אוטומטית ומראות מתקפלות חשמלית. הצמיגים מגיעים בגודל של מגש פיצה. 18 אינץ' בסטנדרט ו-19 כאופציה בדגמי אקטיב ופרימיום, או סטנדרט ב-GT הבכירה.

    ומה נותן הפרימיום? גג פנורמי נפתח, חבילת בטיחות אקטיבית (היגוי אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית), מושבים משולבי עור ובד עם חימום, משטח הטענה אלחוטי לטלפון, בקרת אקלים מפוצלת, מראות עם הטיה אוטומטית למטה בשילוב רוורס ועוד.

    רמת גימור GT מוסיפה מושבי עור שגם עושים מסאז', דלתות בגימור עץ ואלומיניום, צביעה שונה, הנעה וכניסה ללא מפתח, פנסי לד מלאים, וכאמור צמיגים במידה 19 אינץ'.

    מנוע הדיזל (HDI) הבסיסי מגיע בנפח 1.6 ליטר עם 120 כ"ס. על פניו ועל הנייר זה נשמע חלש מידי. בפועל זה לא ממש כך כמו שתראו בהמשך.

    אני מניע את הרכב ומצפה לשמוע את טרטור הדיזל העליז ודי מתאכזב. לא שומעים כלום.

    ה-5008 מבודד רעשים בצורה טובה מאד. במיוחד את רעש המנוע (שאיננו שקט ונשמע היטב בחוץ). גם רעשים סביבתיים לא נשמעים. רק הרוח מצליחה לקלקל קצת את החגיגה במהירויות של מעל 110 קמ"ש אבל זה נסבל. חלק מהרעש מגיע מאיזור הגג הפנורמי.

    המתלים מכוילים על הצד הקשה אבל עדיין מספקים נוחות טובה שנפגמת מעט בנסיעה עירונית איטית על כביש משובש. לא קריטי ואני אישית מעדיף את זה על מתלים רכים שגורמים לנדנוד בלתי פוסק כמו סירה בים והערך המוסף לזה הוא התנהגות כביש פשוט מצויינת.

    בכתבת המבחן על הסקודה קודיאק ,כתבתי  שמאד נהניתי מהתנהגות הכביש של הדוב הצ'כי. אין שמץ של תחושה של נהיגה על רכב מגודל. הקודיאק מאד מכוון לנהיגה מאתגרת. קסמה לי האפשרות לנהוג את הדובי למגבלות בלי לאבד את המכנסיים.

    וזה קורה גם כאן. פיג'ו הצליחו לשמר את חדוות הנהיגה כמו ברכבים הקטנים יותר שלהם (כן כן.. כדוגמת 2008). ההגה הקטן מלא בפידבק. כל הפניה שלו מייצרת במיידית תגובה מהרכב. תשכחו כאן משטח מת או אוניה מתנדנדת על גלים.

    ההיגוי חד, בהיר ומהיר. למרות שהוא גבוה, ה-5008 שומר על הקו הנבחר ללא מאמץ מיוחד. לקחתי את ה-5008 לכבישים מאתגרים ושוב ושוב הופתעתי לגלות שההתנהגות שלו - למרות היותו קרוסאובר שבעה מושבים - מצוינת.

    וכאן אני אומר בפה מלא, ה-5008 טוב יותר מהקודיאק.

    המתלים נוקשים ביחס לרכבי פנאי אבל בדיוק במידה שמשאירה את ה-5008 יציב על הכביש בלי לשלם על זה יותר מדי בנוחות.

    אמנם הוא פחות נוח מצמד היפנים (אאוטלנד ואקסטרייל) אבל אישית, אני מוכן לוותר מעט על הנוחות אם התמורה היא חוסר כמעט מוחלט בנדנודים מרגיזים והתרסקויות על בורות.

    לא קיימת כאן גם התופעה הנפוצה בקרב קרוסאוברים, של "בריחת" הרכב לצדדים כתוצאה מעליה על שיבושים במהלך פניה. ה-5008 אוחז היטב את האספלט. הנהיגה מהנה מאוד, זורמת, ומאוד סלחנית. וזאת מחמאה לקרוסאובר שבעה מושבים כבד גבוה וארוך שכזה.

    הביטחון שהרכב משרה מאפשר לנהוג בו במהירות גבוהה ולדעת שבכל רגע נתון תוכל לתמרן בבטחה. למעשה הייתי מעיז לומר שגם כאן, בדומה ל-C4 גראנד פיקאסו, יש לנו "טורר" חמים וספורטיבי.

    אבל רגע, אנחנו עם מנוע דיזל 120 כ"ס, לא?? מה אתה מבלבל?

    אז זהו, שיש אמנם 120 כ"ס אבל הם מגיעים כבר ב 3500 סל"ד נמוכים וקצת יותר מ-30 קג"מ שנותנים את הכל ב-1700 סל"ד, כך שאת האמת? לא הרגשתי מחסור בכח כמעט בשום סיטואציה.

    אפילו שיוט מהיר במהירות תאורטית של 180 קמ"ש מתבצע ללא דרמות מיותרות, אם כי ההגעה התאורטית לאותן מהירויות תאורטיות, מגיעה באיטיות יחסית.

    אבל כשזקוקים לכח כאן ועכשיו, כמו בעקיפות או בתמרונים דומים, הוא מגיע, הוא נוכח והוא לא חסר. למעשה שכחתי בכלל שמדובר במנוע דיזל. נזכרתי רק בתחנת הדלק.

    אפרופו צריכת דלק, למרות שעשיתי לאריה חיים די קשים, הצריכה הממוצעת התייצבה על 16.3 ק"מ לליטר מעוררי הערכה. בנהיגה רגועה ראיתי גם 18 ק"מ לליטר במסלול בין עירוני, ו-12 ק"מ לליטר בתוך העיר הפקוקה.

    דהירה בספארי

    כמו תמיד עם כל  קרוסאובר – היצרנים יוצאים מגדרם כדי להראות לנו שאפילו השטח לא מהווה מכשול עבור הקרוסאובר שלהם.

    אז שלא נבדוק? בדקתי. ה-5008 מסתדר עם רוב שבילי העפר, מצליח לטפס על אבנים וסלעים בינוניים בלי הרבה דרמות אבל כמובן שמאחר ומדובר בהנעה קדמית בלבד, ירידה לשטח טכני לא באה בחשבון למרות מרווח הגחון המכובד.

    אפשר לומר בזהירות שכל עוד לא תבחרו לרדת מדרגות סלע ולהגיע להצלבות, הכל יהיה בסדר.

    סיכום?

    פיג'ו הלכו על מהלך מתבקש. עולם המיניואן הולך ונכחד. הקהל מחפש נוכחות, עיצוב כוחני וכמה שיותר בבקשה, וה-5008 עושה את הכל כמו שצריך, ובהצטיינות.

    למי שאוהב יותר כח, הייתי ממליץ על מנוע הבנזין שמוציא 165 כ"ס עם מומנט מכובד של 25 קג"מ. רוצים להתפרע? לכו על גרסת ה-GT עם מנוע דיזל שמפיק 180 כ"ס ויותר מ 40 קג"מ, ומחזק בשפע בלתי נגמר של פינוקים ותוספות.

    אישית, אם הייתי צריך לבחור מיניוואן/קרוסאובר שבעה מושבים, ה-5008 היה הפייבוריט התורן שלי נכון לעכשיו.

    רוצים לומר לנו מה דעתכם על ה-5008? יש לכם שאלות לכותב המבחן? הצטרפו לדיון בפורום.

    dddd