תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

אתם אחים? שיתופי פעולה בעולם הרכב

לעיתים יצרני רכב משתפים פעולה, אך מה מביא אותם לצעד הזה ואלו מכוניות נולדות מכך?

  • 14-01-2018
  • מאת: אלי גרינברג | צילום: יצרנים

תאמינו או לא, יצרני רכב רבים עבדו יחדיו בכדי להפוך קונספט למציאות, כך קרו לא מעט פרויקטים לשיתוף פעולה בין יצרנים, אותם עדיין ניתן לראות עד עצם היום הזה. יצרני הרכב ממשיכים להתחרות אחד בשני על בסיס יומי, אך למרות זאת ניתן לראות לא מעט שת"פ בין יצרניות. ולעיתים ישנן גם מכוניות מעניינות מייצור "כלאיים" שמגיעות לאולמות התצוגה. במשך תקופה ארוכה, כאשר יצרן היה מתקשה להשלים פרוייקט, לא היה נורא כ"כ לוותר על מעט מה"גאווה" ולבקש עזרה. ברוב המקרים ימצא היצרן דרך להתגבר על הקשיים בכוחות עצמו, אך לעיתים ישנם שיתופי פעולה אשר נולדו מאותם הקשיים בלית ברירה, והתוצאות הן... מפוקפקות במקרה הטוב. אך בקצה השני של הספקטרום הזה קיימים גם שיתופי פעולה מלאים, מתחילת הדרך ועד סופה, מהם נולד רכב שהוא "פרי אהבתם" של שני תאגידים מוסמכים. הנה מספר דוגמאות לשיתופים שכאלו :

פורד ומאזדה

אולי אחד משיתופי הפעולה הארוכים והמרתקים ביותר הוא בין פורד למאזדה. למרות שהן בהחלט היו מסוגלות לעזור זו לזו לאורך הדרך, למכוניות שהם הפיקו יחד היו לעתים קרובות בעיות זהות ומכירות בינוניות. פורד התחילו לעבוד עם מאזדה על תיבת הילוכים אוטומטית עוד בשנת 1969. בשנת 1996 פורד הלכו צעד קדימה בהשקעה במאזדה כדי שזו תוכל להשאר עם הראש מעל המים, וב-1999, מאזדה היתה מסוגלת לפרסם בגאווה את הרווח הראשון שלה מזה שש שנים. במהלך מערכת יחסים ארוכה זו, שתי החברות הצליחו להחליף פלטפורמות של רכבים, יחידות הנעה ורעיונות הנדסיים כדי לקדם אחד את השני. דומגא אחת היא המאזדה טריביוט הידועה גם כפורד אסקייפ, או מנוע הדורטק V6 בנפח 3.7 ל' שמצא את דרכו למאזדה CX-9 (דור קודם).

פורד אסקייפ

מאזדה טריביוט

איסוזו והונדה

מערכת היחסים הזו לא היתה ארוכה כמו של פורד ומאזדה, אך הדרכים של הונדה ואיסוזו הצטלבו בתחילת 1990. אחרי זמן מה, יחסים אלה הופסקו בשל דירוגי בטיחות נמוכים ומכירות איטיות בארה"ב, והחברות הסתיימה בשנת 2002. במהלך שיתוף הפעולה בין היצרניות, איסוזו והונדה הציעו גרסאות משלהן לאותו הרכב, הדוגמאות הכי טובות לכך הם איסוזו רודיאו (שנמכר גם אצלנו) והונדה פספורט. שני הדגמים יוצרו באותו פס ייצור באינדיאנה, ארה"ב. בעוד הונדה הצמידו את סמלם למכוניות איסוזו, מכרו איסוזו מכוניות מתוצרת הונדה ביפן – כך שכולם היו מרוצים. אגב, לאיסוזו היה גם רומן עם ג'נרל מוטורס, אך זה היה קצר.

איסוזו רודיאו

הונדה פספורט

טויוטה וטסלה

כן, גם לטסלה היה רומן קצר עם טויוטה. השתיים עבדו על מיזם משותף – ראב4 חשמלי, אך זה נגמר עם טעם רע בפיהם של המעורבים  (וגם עם תג מחיר של 50 אלף דולר למכונית). בעוד בטסלה היו ממוקדים במכוניות חשמליות מלאות וטכנולוגיית תא-דלק, בטויוטה דווקא משכו יותר לכיוון ההיברידי. ניגוד האינטרסים בין המהנדסים השונים, הביא לסיומם של נישואי הנוחות הללו. בטויוטה אגב לא שוללים שת"פ נוסף בעתיד, והיחסים עם טסלה נשארו טובים.

טויוטה ראב4 חשמלי

יש לכם שאלות לכותב? רוצים לומר לנו מה דעתם על שיתופי הפעולה של היצרניות השונות? הצטרפו לדיון בפורום.

dddd