תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט לאון
  • סיאט לאון קופרה החדשה - 300 כ"ס

    סיאט לאון

    הקופרה היתה החבילה הספורטיבית המשתלמת ביותר לנהג בארץ והיא תמשיך להיות כזו גם לאחר מתיחת הפנים וגם לאחר אי אלו מתחרות חדשות שצצו לה לאחרונה.

    • 21-03-2017
    • מאת: שלומי צרפתי

    הבשורות הטובות - הקופרה היתה החבילה הספורטיבית המשתלמת ביותר לנהג בארץ והיא תמשיך להיות כזו גם לאחר מתיחת הפנים. הבשורות הפחות טובות - לא מינפו את מתיחת הפנים מספיק בשביל לייצר תחושת איכות וספורטיביות בתא הנוסעים של הקופרה.

    אורך החיים של דגם מסוים בשוק הרכב של היום הוא כ-5 שנים. לאחר שנתיים שלוש היצרן מרגיש צורך להחיות את מעגל השיווק סביב הדגם ומבצע לו מתיחת פנים קלה כדי לקבל תשומת לב מחדש. במקרה של הלאון קופרה מתיחת הפנים היא מינורית לחלוטין. וטוב שכך.

    מתיחת הפנים שסביבה היתה ההשקה הזו כוללת בתוכה את השינויים האלו:

    המומנט של המנוע עלה ב-3 קג"מ, ל-38.7 וההספק מ-290 כ"ס ל-300. בגלל תנאי מזג האוויר, לארץ תגיע גירסת משונמכת של המנוע עם 290 כ"ס בלבד (נתון המומנט יהיה הגבוה יותר, 38.77 קג"מ).

    התווספו מערכות בטיחות מתקדמות (לפחות בגירסאות ההשקה) כמו בלימה אוטונומית, מערכת סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.

    פתחי היניקה בפגושים הוגדלו קצת. ובשביל לחסוך מעצמי (ומכם) את כל התאורים האלה, הנה מבט וידאו על הקופרה החדשה:

     

    הנה מבט וידאו על הקופרה מבפנים:

    בגירסת הפרופרמנס ישנם חישוקים גדולים יותר (19 אינץ'), מערכת בלימה משודרגת של ברמבו עם דיסקים מאווררים וקאליפרים אדומים. בנוסף, נוספו מעין חצאיות צד בסגנון סנפירי משהו ממש מתחת למפתן הדלתות. אבל בגדול, חיצונית הרכב נראה כמעט בדיוק אותו דבר.

    בפנים נעשה שינוי קל בדיפוני הדלתות, התווספו התנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי (אפשר לשנות את שמו לבלם אצבע מעכשיו?), משטח טעינה אלחוטי ומסך מגע בגודל 8 אינץ'. אבל זהו, מאכזב משהו, זו היתה נקודת תורפה גדולה של הקופרה והיא נותרה כזו גם לאחר מתיחת הפנים. פנים הרכב לא מרגיש מיוחד מספיק ואין כמעט הבדל בינו לבין פנים של לאון רגילה.

     

    איך היא בנהיגה?

    אותו הדבר, ובקטע טוב. השילוש הקטלני שהופיע בגירסה הקודמת ממשיך גם כאן. מנוע מוגדש טורבו עם זמינות כח בכל מצב, גיר DSG סופר מהיר ודיפרנציאל מוגבל החלקה מכאני שמאפשר לך להיות יותר מהיר ממה שאתה חושב שאתה יכול כמעט בכל מצב.

    בנוסף לנהיגה בתוואי כביש שונים באזור ברצלונה היתה לנו את האפשרות לעלות עם הקופרה על מסלול מרוצים באורך של כ-4 קילומטר ושם בדיוק נפל לי האסימון, הקופרה היא כמו אלו ששורקים או מזמזמים כשהם עושים משהו. זה לא ממש משנה מה הם עושים, בין אם זה לכרות עץ ובין אם זה לדוג באגם הם ימשיכו לזמזם באותה עוצמה ובאותה שלוות נפש. כך גם הקופרה, לא ממש משנה אם אתה נוהג אותה בכביש מפותל וצר, סוויפרים ארוכים ומהירים או מסלול מרוצים מאתגר, את הכול היא תעשה באותה שלוות נפש. מהירה, יעילה ונטולת מאמצים. אין הרבה מכוניות שיהיו מהירות ממנה, בטח באותו טווח מחיר.

     

    ואיך בכללי?

    גם לשימש יומיומי היא ממש לאון, כלומר בסדר. מעבר בין מצב נהיגה קופרה לקופמורט משנה את התנהגות הרכב במספר פרמטרים. מהירות וגסות הגיר, תגובת המנוע וקשיחות המתלים, ומאפשר נסיעה במשפחתית קומפקטית סטנדרטית לחלוטין איפה שצריך את זה.  

     

    כמה מילים על גירסה שככל הנראה לא תגיע לכאן:

    גירסת הסטיישן 4X4. חבל שלרכב הזה אין מספיק שוק בארץ שלנו. מדובר על דגם פרקטי ביותר למשפחות בינוניות שיורד מ-5 שניות במאוץ ל-100 קמ"ש ומספק אחיזה פנומנלית. לא ברור כמה יעלה דגם כזה כאן אבל אני בטוח שהנישה בשבילו קיימת גם אם היא לא מאוד גדולה.

    דגם נוסף עליו נהגתי במסגרת ההשקה הוא הדגם הבסיסי עם 3 דלתות וגיר ידני. עד עכשיו לא היה יבוא של גירסה ידנית לקופרה ולא בטוח שיהיה, אבל כשהמנוע הזה מחובר לגיר ידני הרכב הזה מקבל חיות נוספת. סוג של שובבות שהולכת לאיבוד באלקטרוניקה הממוחשבת של ה-DSG.

    איכשהו עם הגיר הידני אתה מרגיש באמת את הברוליות של 300 הסוסים שנמצאים בהיכון במנוע. האצה תחת הפניית הגה יוצרת לוחמת הגה חזקה (הנעה קדמית, בכל זאת...), הכול הרבה פחות מלוטש ומושלם אבל הרבה יותר חייתי וראשוני, עם גיר ידני הרכב הזה מרגיש יותר, מרגש יותר, וככל הנראה, גם מהיר פחות.

    נדמה שגזרת הקומפקטיות החמות בארץ מקבלת תחייה מחודשת, הנהג הממהר היום עומד בפני דיי הרבה אפשרויות בשוק הזה. פיג'ו עם ה-308 GTI, הונדה סוייק טייפ R, גולף GTI, במוו 125M, אלפא ג'וליטה תלתן ויש עוד כמה.

    מה יש לקופרה למכור בשוק הזה? יחס כ"ס לשקל חזק מאוד, גיר אוטומטי שאין לכל השאר, ואם אבזור הבטיחות שהיה בדגמי ההשקה יגיע אז גם רכב מאובזר מאוד מכל הבחינות.

     

    dddd