תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פולקסווגן
  • פולקסווגן גולף
  • פולקסווגן גולף GTI – מבחן דרך

    פולקסווגן גולף

    אמרת פולקסווגן גולף GTI, אמרת הכל. האייקון המוטורי של פולקסווגן התחדש בדור שביעי במספר. המחיר לא זול, והתמורה? מבחן דרך.

    • 10-04-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    למה בעצם אנחנו צריכים מכוניות מהירות כמו פולקסווגן גולף GTI? התשובה לשאלה הזאת היא פילוסופית/ סוציולוגית/ פסיכולוגית/ מחק את המיותר. לא בטוח שלמהנדס כמוני יש את הכלים האקדמאיים לנתח את הסיבות שגורמות לתשוקה הזאת למהירות. מה שבטוח הוא שמשחר האנושות נמשך האדם למהירות. יש אנשים שמשקיעים עשרות שנים מחייהם ומתאמנים כדי להיות האצנים הכי מהירים באולימפיאדה, יש אנשים שמתפרנסים מלנהוג מהר ועושים קריירה כנהגי מרוצים, ויש אנשים שרושמים צ'ק על סך 227 אלף ₪ ורוכשים גולף GTI.

    ההיסטוריה של הגולף GTI מתחילה בשנת 1975. שני מהנדסים צעירים בפולקסווגן חשבו שזה יכול להיות רעיון טוב לשים מנוע גדול בתוך רכב קטן. כנראה שהמחשבה שלהם הייתה נכונה, כי התוצאה הפכה לסמל ולמודל שחיקו רוב יצרניות הרכב האירופאיות. אבל השם GTI נותר בעבור הגולף מה שהגולף נותרה בעבור פולקסווגן – סמל.

    הדור הנוכחי (והשביעי במספר, אבל מי סופר) הגיע ארצה בקיץ האחרון ומיד העלה את חמתם של המעריצים השרופים. "לא מספיק מאובזר", "יקר מידי" ו-"האלטרנטיביות משתלמות יותר" היו בין הביטויים היותר עדינים שהוזכרו בשרשור ההוא בפורום. אבל אנשי יחסי הציבור של צ'מפיון מוטורס לא ממש הבינו על מה המהומה. "ההשקה של הדור החדש היא מהמוצלחות שהיו לנו", אמרו לנו. "עשרות מכוניות נמכרו, כמעט כל ההקצאה שלנו לשנה הראשונה". ככה זה עם מכוניות ספורטיביות. הן מעוררות הרבה אמוציות, אבל בסוף מעטים פותחים הזמנה וכותבים את הצ'ק.

    פולקסווגן גולף GTI

    פולקסווגן גולף GTI החדשה מעוצבת בדיוק כמו שציפתם שתהיה מעוצבת – מאופקת ואלגנטית. מצד אחד, כל מי ש"מבין במכוניות" יזהה מיד שלא מדובר בגרסת הבסיס הזולה. מהצד השני, העיצוב לא מצועצע או צעקני וגם עורך דין מעונב יוכל לנסוע איתה לפגישה בלי להשאיר על לקוחותיו רושם ראשוני של אחד שנוהג כמו מפגר. גם בפנים, תא הנוסעים מעוצב בצורה מאוד מאופקת ושמרנית. כבר נהגתי ברכבים של 200 ו-250 אלף ₪, רובם העניקו לנהג הרבה יותר אבזור ותחושת פאר. אולי זאת ההתבססות על הקונסולה של הגולף הפשוטה ואולי אלו ריפודי הבד האדומים (סימן ההיכר של ה-GTI), שאינם לטעמי.

    עניין האבזור אכן היה אחת מנקודות הביקורת העיקריות שנמתחו על הדגם החדש. באופן כללי הרכב מאובזר אבל אי אפשר להתנער מהתחושה שמשהו חסר. אז נכון, יש מערכת keyless לכניסה והתנעת הרכב ללא מפתח, יש מערכת מולטימדיה עם איכות שמע מצוינת, יש תאורת אווירה מבוססת LED ואפילו 7 כריות אוויר. אבל ברכב שעולה מעל 220 אלף ₪ הייתי מצפה לקבל גם חיישני גשם להפעלה אוטומטית של המגבים או תאורת DRL מבוססת LED בחזית.

    פולקסווגן גולף GTI

    מתחת למכסה המנוע של פולקסווגן גולף GTI מסתתר מנוע ה-2 ליטרים טורבו המוכר של קבוצת פולקסווגן, כאן בהספק מרבי של 220 כוחות סוס. תיבת ההילוכים היא רובוטית כפולת מצמדים (DSG) עם שישה הילוכים וההנעה קדמית. בחו"ל יש גם דיפרנציאל מוגבל החלקה, בארץ – לא. הנתונים הרשמיים מדברים על זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות ומהירות מרבית של 244 קמ"ש. אנחנו, ששכחנו את הסטופר בבית ומכחישים בתוקף שאי פעם נהגנו במהירות הגבוהה מ-120 קמ"ש, נוטים להאמין שמדובר בנתוני אמת. צריכת הדלק הממוצעת, אגב, עומדת לפי נתוני היצרן על 16.5 קילומטרים לליטר. בפועל אנחנו הגענו ל-11 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת ולא עדינה במיוחד, עם מערכת ה-Start&Stop מכובה. וזה נתון אמת לא רע בכלל.

    הביצועים כצפוי מרשימים למדי. מדובר במכונית מהירה, כמעט בכל קנה מידה שרק תוכלו לדמיין. העברה של תיבת ההילוכים למצב sport ולחיצה הגונה על דוושת הגז יספקו זינוק מהיר (וממכר) בכל מצב, מעמידה או מגלגול. ברקע נשמע קול בס מגרגר מצד המנוע, לאורך כל קשת הסל"ד, כולל סוג של בק-פייר עמום עם כל העברת הילוך בסל"ד גבוה (ולא ברור אם מדובר בתקלה או בפיצ'ר מעניין). מדובר ב-GTI אמיתית, כזאת שאפשר להעביר בה נסיעות ארוכות בלי להרגיש עייפות, גם אם מדובר בשיוט ארוך על האוטוסטרדה וגם אם לא. המושבים הנוחים וכיול המתלים המצוין, שמצליח להיות קשיח אבל לא קשיח מידי, בוודאי תורמים גם הם לכך.

    גם בכבישים ההרריים והמפותלים מפגינה פולקסווגן גולף GTI ביצועים מרשימים. בהתחלה נדמה שמדובר במכונית איטית, אחר כך אני מעיף מבט חטוף אל מד המהירות ומגלה שאני לוקח את הסיבוב המוכר הרבה יותר מהר ממה שהיה אולי נדמה לי. היכולות גבוהות, אחיזת הכביש גבוהה ונדמה שהמכונית פשוט זורמת עם כל גחמה של הנהג. פרובוקציות קלות מצד הנהג יגלו שמערכת בקרת היציבות אמנם לא מציעה בחירה בין כמה מצבים אבל היא מאפשרת חופש פעולה מסוים לפני שהיא מתערבת, בעדינות, בלי לפגוע באגו של הנהג.

    פולקסווגן גולף GTI

    אותי עניין לא פחות לבדוק האם פולקסווגן גולף GTI היא גם פשרה הגיונית בין ספורטיביות לשימושיות ביום יום. וגם כאן יש לגולף GTI כמה בשורות טובות. המושב האחורי שלה מרווח למדי ומדובר במכונית שבהחלט יכולה לשנע ארבעה מבוגרים בגודל מלא בלי שום בעיה. במרכז המושב האחורי יש משענת יד עם שני מחזיקי כוסות שכוללת גם פתח גישה מהיר לתא המטען – שימושי מאוד בטיול הסקי השנתי שלכם. תא המטען קצת קטן, 380 ליטרים, אבל אם אתם לא מהזבלנים שסוחבים חצי בית בבגאז' הוא כנראה יספיק לכם לטיול משפחתי.

    המושבים נוחים, תומכים ואוחזים אבל לא מציקים (כמו שקרה לנו בפיג'ו 208GTi). כיול המתלים אמנם קשיח, בוודאי קשיח יותר מהמקובל במשפחתיות מן השורה, אבל הוא נמצא עדיין בטווח השפוי של הקשיחות. זאת לא קשיחות שתשבור לכם את הגב (כמו ביונדאי ולוסטר טורבו), אבל זאת כן קשיחות שתסייע לכם לקבל הכרות קצת יותר אינטימית עם כל בור ביוב ברחוב. בידוד הרעשים סביר, אבל לא מצוין. במהירויות תלת-ספרתיות יש יותר מידי רעשי רוח ברכב.

    פולקסווגן גולף GTI

    פולקסווגן גולף GTI – סיכום

    אם היו לי 230 אלף ₪ להוציא על רכב כנראה שהייתי קונה שני רכבים – אחד קטן וחסכוני ליום יום, שני ספורטיבי לסופי שבוע. אבל אם הייתי חייב להסתפק ברכב אחד שהוא פשרה בין שניהם, יש סיכוי סביר מאוד שזאת הייתה פולקסווגן גולף GTI. בטוח תוכלו למצוא מכוניות ספורטיביות חדות ממנה, מהירות ממנה ובוודאי מאובזרות ממנה. בטוח תוכלו למצוא משפחתיות שימושיות ממנה, חסכוניות ממנה ובוודאי מאובזרות ממנה. אבל לא תוכלו למצוא הרבה משפחתיות שיספקו לכם ביצועים ברמה של ה-GTI עם שימושיות ברמה של הגולף – וזאת הגדולה של המכונית הזאת.

    עכשיו בואו נדבר על סעיף המחיר. או ליתר דיוק התמורה למחיר, כי המחיר כבר ידוע, וזה כבר דיון בעייתי הרבה יותר. במחיר הזה אפשר היה לצפות לקצת יותר אבזור וקצת יותר פינוקים. אם תוסיפו למחיר הבסיס של ה-GTI את מחירו של הצבע המטאלי, חישוקי הסגסוגת הגדולים ותאורת הקסנון תגיעו לכמעט 250 אלף ₪ - קרוב מאוד למחיריהן של מכוניות לא פחות מעניינות (אך פחות ספורטיביות) כמו קאדילק ATS או לקסוס IS300h. וזה עוד לפני שהזכרנו את סקודה אוקטביה RS  (שהצטרפה להיצע הדגמים הישראלי אחרי נסיעת המבחן בגולף ועוד תזכה לסיקור משלה), שמציעה גם היא הרבה יותר אבזור לצד מפרט טכני דומה.

    כך שהשורה התחתונה שלי היא די פרווה. מצד אחד מדובר במכונית מעולה, לא פחות. מצד שני, תג המחיר שלה מפגיש אותה עם מכוניות מליגה אחרת לגמרי שיתנו יותר בסעיף "מקדם הפוזה" וביצועים לא פחות טובים בקו ישר. אז נכון שה-GTI מציגה גם יתרון בהתנהגות הכביש על פני המתחרות שהוזכרו, השאלה היא אם זה בכלל משהו שמעניין אתכם.

    פולקסווגן גולף בקטלוג הרכב של CarsForum
    פולקסווגן גולף GTI - מפרט טכני להורדה

    פולקסווגן גולף GTI

    dddd