תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • קיה
  • קיה ריו סדאן
  • קיה ריו סדאן 1.4 ליטר ידנית – מבחן דרך

    קיה ריו סדאן

    צו השעה מורה על מכונית משפחתית זולה וחסכונית. קיה ריו סדאן 1.4 ליטר ידנית מנסה לענות בדיוק על הצורך הזה. הצליח לה?

    • 13-02-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    מתקפת הרכבים הידניים על ארצנו לא פוסקת לרגע. לאחר שבשנתיים האחרונות הרגילו אותנו רוב יבואני הרכב לראות לצד הגרסה האוטומטית והיקרה של הסופר-מיני המצויה גם גרסה ידנית וזולה, הגיע הזמן לעלות שלב ולהתפרש גם לסגמנט התת-משפחתיות (או משפחתיות קומפקטיות). על העגלה הזאת בדיוק קופצת קיה ריו סדאן 1.4 ליטר ידנית, גרסת הבסיס החדשה שהשיקה לאחרונה היצרנית בישראל. 90 אלף ₪ עולה גרסת הבסיס הידנית של הריו, כמעט 20 אלף ₪ פחות מהגרסה האוטומטית המקבילה. סכום לא מבוטל שאפשר לחסוך, אם רק מוותרים על הלוקסוס של תיבת הילוכים אוטומטית. האם הצרכן הישראלי יסכים לוותר עליו בתמורה לחיסכון בעלות הרכישה והאם לריו סדאן הידנית יש את מה שצריך כדי לעזור לשכנע אותו? אני כאן כדי לנסות ולענות על השאלה השנייה.

    קיה ריו סדאן ידנית

    אין זה המפגש הראשון שלי עם קיה ריו החדשה. בגרסת ההאצ'בק 1.2 ליטר ידנית כבר נהגנו בשנה שעברה, גרסת הסדאן האוטומטית הופיעה כאן במבחן השוואתי לפני כשנה וניצחה את המבחן ביחד עם אחותה הלא-תאומה יונדאי i25. כך שאין פלא שמבט חטוף מסביב מגלה שאין חדש תחת השמש. חדי העין ישימו לב לעיטורי הפלסטיק הכסוף שחסרים על הגריל הקדמי, למאותתי הצד שעזבו את המראות ועברו לכנף הקדמית או לכיסויי גלגלים בעיצוב מעט שונה. כך או כך, הריו הייתה ונותרה מכונית נאה למדי, בעיקר מלפנים אבל גם בחלק האחורי. הצבע הלבן פחות מחמיא לדעתי לרכב, גווני האפור הכהה הולמים אותו יותר.

    גם תא הנוסעים של קיה ריו סדאן ידנית אינו שונה מהותית משל הגרסאות האוטומטיות. הבדל קל ניתן למצוא ביחידת התאורה העילית ובנוסף מקבל הדגם הידני גם משענת יד מרכזית שאינה קיימת בדגם האוטומטי. אך למעט הבדלים קלים אלו זהה תא הנוסעים לזה שתפגשו בגרסה האוטומטית המקבילה. יש כאן מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה וחיבורי USB ו-AUX, מחשב דרך בסיסי, מושב נהג עם כיוון גובה וזהו, בגדול. לא אבזור שובר שגרה אך בהחלט מכובד בהתחשב בתג המחיר המצומצם.

    איכות החומרים של תא הנוסעים אינה מרשימה. יש כאן שימוש נרחב בפלסטיקה שחורה וקשיחה, שבוודאי מוזילה את עלויות הייצור. אם זאת ראוי לציין שאיכות ההרכבה מצוינת ותא הנוסעים מרגיש מוצק מאוד, ללא רווחים או ציקצוקים מיותרים. תא הנוסעים גם מציע מרווח פנים טוב, שיספיק ללא שום בעיה לארבעה מבוגרים בגודל מלא. מרווח הברכיים של היושבים מאחור מצוין ורק מרווח הראש המצומצם מאיב במעט על השמחה. תא המטען, לעומת זאת, יהיה הפתעה נעימה מאוד לכל מי שניסה לדחוף עגלת תינוק לתא מטען של קיה פיקנטו. הוא גדול, עמוק ונוח להטענה. זה בהחלט תא מטען שמתאים לרכב שהוא בהגדרתו משפחתי.

    קיה ריו סדאן ידנית

    ביצועים מעולם לא היו הצד החזק של אף אחת מגרסאותיה של קיה ריו המשווקות בישראל. גם גרסת הסדאן הידנית אינה מציגה ביצועים חורכי אספלט. המנוע הקטן, 1.4 ליטר בהספק של 109 כוחות סוס, עובד טוב יותר בשידוך עם תיבת ההילוכים הידנית מכפי שהוא עובד עם התיבה האוטומטית הפשוטה. ששת יחסי ההעברה של הגיר מותאמים בצורה טובה לעקומת הכוח של המנוע כך שמתקבלת גמישות מצוינת. דוושת הקלאצ' רכה מאוד לתפעול, גם אם חסרת רגש, וידית ההילוכים בעלת מהלך קצר ומדויק יחסית (למעט ההילוך האחורי, שמשום מה שילובו נוטה להתפספס). כך שבסך הכל מתקבלת חבילה קלה יחסית לעיכול, גם בעבור אלו שנגמלו זה עתה מהתיבה האוטומטית המסורתית. מערכת עזר לזינוק בעליה (HAC) יעילה יותר הייתה בהחלט יכולה לעזור בגמילה.

    על הכביש לא מתקשה קיה ריו סדאן 1.4 ליטר ידנית לשמור על קצב תנועה סביר ואף למעלה מכך. אין שום בעיה לשייט איתה בכבישים מהירים, כשההילוך השישי מחזיק סל"ד שיוט לא נמוך (110 קמ"ש, 3000 סל"ד) ומאפשר לצאת לעקיפות בנתיב השמאלי ללא צורך בהורדת הילוך. מי שיתעקש לשמור על מהירות נסיעה תלת-ספרתית גם בעליות יוכל לעשות זאת, אבל יידרש להכיר מקרוב את ההילוכים השלישי והרביעי. בתוך העיר ההילוך השימושי ביותר הוא דווקא ההילוך השלישי, שסוחב את הרכב ללא היסוס במהירויות שבין 20 ל-60 קמ"ש. הביצועים כצפוי אינם מרשימים אך בסך הכל הם טובים מכפי שעלול להעיד המפרט הטכני.

    קיה ריו סדאן מאכזבת במעט בכל הנוגע לנוחות הנסיעה. המתלים כאן מכוילים על הצד הקשיח ונוחות הנסיעה אינה, באופן כללי, מהטובות שפגשתי. גם רעשי דרך גבוהים מידי מעיקים, בעיקר מכיוון הצמיגים אך גם מכיוון המתלים, שנדמה שמתאמצים יתר על המידה וטורחים להודיע על זה בקול תרועה רמה. הצמיגים הירוקים והחסכוניים בהם בחרה קיה להשתמש אחראים ללא מעט מהרעש הזה ולדעתי החלפה שלהם תשפר בצורה משמעותית את המצב.

    קיה ריו סדאן ידנית

    סיכום

    קיה ריו סדאן 1.4 ליטר ידנית מנסה לפתוח בישראל צוהר לקטגוריה חדשה כמעט לחלוטין. אם עד היום התלבטתם בין משפחתית אוטומטית משומשת ב-70 אלף ₪ לסופר-מיני ידנית חדשה ב-75 אלף ₪, בקיה מציעים לכם אופציה נוספת. תוסיפו עוד 15 אלף ₪ ותוכלו לקבל משפחתית של ממש, עם תא מטען גדול ומושב אחורי מרווח. היא אינה ביצועיסטית, מאובזרת או נוחה במיוחד אך היא נותנת הרבה מאוד פח תמורת מעט מאוד שקלים וצריכת הדלק שלה טובה. כ-13 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת (חצי עירונית, חצי בין עירוני רגוע) ואף למעלה מכך (כ-15.4 קילומטרים לליטר) בנסיעות בין עירוניות.

    בחודשים הקרובים הולכת תת-הקטגוריה הזאת להתחמם, כשיגיעו ארצה גם סיטרואן C אליזה ופיג'ו 301 בגרסאות ידניות ויצטרפו אל יונדאי i25 הידנית שכבר משווקת כאן מזה כשנה. כל אלו, ביחד עם הגרסה החדשה של הריו סדאן, ינסו למשוך לקוחות מסגמנט הסופר-מיני הידניות מחד ומסגמנט המשפחתיות הבינוניות מאידך. יהיה מעניין לראות אם תצליח טלקאר לשכנע את הלקוח הישראלי לחזור לתיבת ההילוכים הידנית. מה שבטוח, למי שמחפש משפחתית חסכונית, מרווחת ולא יקרה הריו סדאן היא אופציה שחובה לבדוק.

    קיה ריו סדאן ידנית בקטלוג הרכב של CarsForum
    קיה ריו סדאן - מפרט טכני

    קיה ריו סדאן ידנית

    dddd