כל יבואן רכב בישראל מחויב על פי חוק להחזיק ברשת של מוסכים שיעניקו שירות לרכבים שהוא מייבא ארצה. מוסכים אלו נמצאים תחת פיקוח המחלקה הטכנית של היבואן ולכן נמצאים גם תחת פיקוחו העקיף של יצרן הרכב. חלקם נמצאים בבעלות היבואן (מה שנקרא גם "מוסך מרכזי") וחלקם שייכים לזכיינים שעמדו בכל תנאי הסף שקבע היצרן וקיבלו אישור להיות מוסך מורשה.
בנוסף להם, פזורים ברחבי הארץ אלפי מוסכים שהם מוסכים כלליים. גם מוסכים אלו נקראים מוסכים מורשים, אך כאן הכוונה היא למוסכים שהם מורשים מטעם משרד התחבורה ולא מטעם יבואן ספציפי.
החוק במדינה מחייב את היבואנים להחזיק רשת מוסכים משלו ואף להחזיק בהם מלאי חלפים לכל הרכבים שהביא ארצה באופן סדיר לתקופה של 7 שנים לפחות. אך החוק אינו מחייב את הלקוח, כלומר אותך, לטפל בהם. גם כשמדובר ברכב חדש שנמצא בתקופת האחריות, החוק בארץ מוטה לטובת הלקוח ומאפשר לו לטפל ברכב בכל מוסך שיבחר, כל עוד מדובר במוסך שהוא מורשה של משרד התחבורה. במידה והרכב טופל לפי הוראות היצרן יבואן הרכב אינו רשאי להתנות את האחריות על הרכב בטיפול במוסך זה או אחר.
מוסכים מורשי יבואן נמצאים תחת פיקוח של יצרן הרכב. זה אומר שהם נמצאים בקשר ישיר עם המחלקה הטכנית של היצרן ומקבלים הדרכות, ידע וכלים הדרושים לצורך טיפול ברכב. לא פחות חשוב, יהיו להם הכלים לבצע ברכב קריאות שרות (ריקולים, recall) שמוציא יצרן הרכב לטיפול בבעיות שהתגלו בזמן ייצור הרכב. הפיקוח של היבואן גם מכריח אותם לעמוד בסטנדרט מסוים של שירות - להציע חדר המתנה ממוזג שנפרד מהמוסך, להציע שירותי הסעות ללקוחות ולהעסיק נציגי שירות לקוחות.
אך כל אלו עולים כסף ומייקרים בדרך כלל את עלות הטיפול. כאן בדיוק נכנסים לתמונה המוסכים הכללים, מורשי משרד התחבורה. לאלו אין מחויבות לרוב הסטנדרטיים האלו ולכן בהרבה מקרים הם יכולים להציע מחירים נמוכים יותר מבלי לפגוע ברמת המקצועיות של הטיפול.
אז בשורה התחתונה, אם מדובר ברכב חדש שנמצא שנה או שנתיים על הכביש אנחנו ממליצים לכם לטפל במוסך מורשה היבואן ללא שום התלבטות. למוסך הזה יהיה את הידע להתמודד עם הרכב החדש, לבצע בוא קריאות שירות שקטות ועדכוני תוכנה. אך לא פחות חשוב, במידה וכן תזדקקו לתיקון במסגרת האחריות תדעו שאין צורך להוכיח כי הרכב אכן טופל לפי הוראות היצרן. אך כשהרכב הולך ומזדקן, בהחלט אפשר לבדוק גם את האפשרות להוציא חלק או רוב מהטיפולים והתיקונים למוסך כללי. במקרה הזה כדאי לבצע סקר מחירים ולהשוות את מחיר הטיפול בין המוסך הכללי למוסך המורשה. אם ההפרש במחיר ניכר, אפשר בהחלט להעביר את העבודה למוסך הכללי.