תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • רנו
  • רנו מציגה טורבו-דיזל עם טכנולוגיית פורמולה 1

    רנו

    כמה מילים על הדור החדש של מנועי הטורבו-דיזל של רנו, ששואבים לא מעט השראה ממכוניות המרוץ של הפורמולה 1.

    • 15-05-2011
    • מאת: אלירן אברזל

    זה אולי נשמע קצת מוזר בהתחלה, אבל מסתבר שיש קשר הדוק בין הטכנולוגיה שמפתחת קבוצת מרוצי הפורמולה 1 של רנו לבין מנועי הטורבו-דיזל של הקבוצה. בישראל לא זוכים מנועי הדיזל החדישים להצלחה, ככל הנראה בעקבות מדיניות המיסוי של משרד האוצר, אולם באירופה ובמקומות נוספים בעולם הפכו מנועי הדיזל לאלטרנטיבה זולה ויעילה למנועי הבנזין. ברנו החליטו לקחת את טכנולוגיית הטורבו-דיזל צעד אחד קדימה, והשיקו לאחרונה מנוע חדש המבוסס על טכנולוגיות השאולות ממנועי הפורמולה 1. איך בדיוק? תחזיקו חזק, אנחנו יוצאים למסע בקרבי המנוע.

    מנוע ה-dCi 130 החדש צפוי להחליף בהדרגה את מנוע ה-1.9 dCi בכל ליין הדגמים של רנו, החל מהמגאן ועד לגרנד-סניק. המטרה המוצהרת - צמצום פליטת ה-CO2 לאזור ה-100 גרם לקילומטר וצמצום צריכת הדלק ב-20 אחוזים. הדרך ליישום מטרות אלו מתחילה בקיצור מהלך הבוכנה של המנוע, כך שיהיה שווה בקירוב לקוטר של הצילינדר. ברנו קוראים לזה "ארכיטקטורה מרובעת", בשפת המכונאים והמשפרים זה נקרא מהלך בוכנה קצר. מבנה כזה משמש בדרך כלל מכוניות מרוץ הזקוקות להספק מרבי גבוה בסל"ד גבוה על חשבון גמישות המנוע, ממש כמו במרוצי הפורמולה 1. ברנו מצאו ששימוש במבנה מנוע כזה יאפשר להם לצמצם את מימדיו של המנוע וכמובן גם את משקלו, דבר שתורם לשיפור צריכת הדלק. בנוסף, הצילינדרים הגדולים יותר מאפשרים שימוש בשסתומים רבים וגדולים יותר, מה שמשפר את ביצועיו של המנוע.

    ארכיטקטורה מרובעת

    טכנולוגיה נוספת שהוכנסה למנוע והושאלה אף היא ממרוצי המכוניות קשורה לקירור המנוע. ברנו שינו את כיוון זרימת נוזל הקירור בתוך המנוע, מאנכית לאופקית. זרימה אופקית של נוזל קירור דורשת פחות אנרגיה ולכן מאפשרת התקנה של משאבת מים קטנה יותר. ברנו שילבו טכנולוגיה זו עם מעברי מים כפולים בראש המנוע, שמשפרים את הקירור ומאפשרים להגדיל עוד יותר את ההספק המרבי.
    בנוסף לשתי טכנולוגיות פורמולה 1 אלו, עושה המנוע שימוש בכ-30 טכנולוגיות נוספות לצמצום פליטת המזהמים וצריכת הדלק. החל ממערכת Start & Stop, דרך משאבת שמן בספיקה משתנה ועד למערכת EGR (מחזור גזי פליטה) בלחץ נמוך עם אינטרקולר. מערכת זו מאפשרת מחזור של גזי פליטה חמים שחלפו דרך ממיר החלקיקים, לאחר קירור. זו היא הפעם הראשונה בה יצרנית רכב אירופאית עושה שימוש בטכנולוגיית מיחזור זו בייצור סדרתי.

    מחזור גזי פליטה

    המספרים היבשים מספרים על הצלחה לא רעה בכלל. המנוע החדש מפיק 130 כוחות סוס ומומנט מרבי של כ-33 קג"מ כבר ב-1750 סל"ד. צריכת הדלק הממוצעת של המנוע בגרנד-סניק עומדת על 22.7 קילומטרים לליטר, מה שהופך אותו לאחד מהמיניוואנים החסכוניים ביותר בקטגוריה. ברנו טוענים שהמנוע החדש אמין וזול יותר לאחזקה מקודמיו, בין היתר בזכות שימוש בשרשרת טיימינג ומסנן חלקיקים שאינם דורשים תחזוקה שוטפת.

    dddd