תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

זה דווקא כן עניין של ימין ושמאל

מקסים נסע לטיול, ומצא מדינה שנוהגים בה בשמאל, וכי חייבים - לא כי כולם מצפצפים על החוקים

  • 23-05-2019
  • מאת: מקסים גולדשטיין

חזרתי מטיול במדינה שנוהגים בה בצד שמאל. כלומר, זה החוק, לא בגלל זלזול מוחלט בכל מה שקורה מסביב, כנהוג בארץ. השוני הזה, מהמקובל בארץ ובעצם ברוב העולם, גרם לי לחקור את נסיבות התופעה. בתור מוביל דעה, אם יש נושא שקשור לתחום המוטורי שלמדתי - אני רץ לספר לחבר'ה.

 

קצת גאוגרפיה ומספרים

בעולם ישנן 193 מדינות (חלק יגידו 195, אבל גם אין לי כוח לויכוח פוליטי, וגם אני כותב את זה, אז הם טועים). ב-75 מתוכן נוהגים בצד שמאל של הדרך. כלומר, בכ-40% מכלל המדינות בעולם נמכרות מכוניות עם ההגה בצד הלא נכון. בפועל, הן מבחינת שטח והן מבחינת כמות המכוניות, המספר הזה כמובן נמוך משמעותית.

המדינות העיקריות בהן נהוג לנסוע בצד שמאל הן בריטניה, קפריסין, מלטה, יפן, אוסטרליה, ניו זילנד, דרום אפריקה, הודו, תאילנד, הונג קונג וקניה. אני יכול להמשיך למנות את כל המדינות אבל בפועל, סיכוי נמוך שזה באמת מעניין מישהו. וגם יש גוגל.

היסטורית, מעניין מאוד לגלות כי יש לא מעט מדינות, בעיקר מערביות שאמנם התחילו עם נסיעה בצד שמאל, אבל בשלב מסוים הבינו מה טוב והחליפו צד. בהן אפשר למנות את ארה"ב, קנדה, איטליה, ספרד, פינלנד, שבדיה, רוב מדינות מזרח אירופה וסין. הסיבה העיקרית היא יחסי שכנות - לפעמים, עדיף להתיישר לפי השכנים שלך ולא להתנגד אליהם. מעניין לציין שרק מדינה אחת עשתה את הדרך ההפוכה - מימין לשמאל - נמיביה. לך תבין.

בחלק מהמדינות המצב בכלל מסובך, ברוב הכבישים נוהגים בימין, אבל ישנם חלקים מסוימים בהם נוהגים בשמאל.

נהיגה בשמאל מול נהיגה בימין - מפה

 

בראשית

אם למישהו היה צל של ספק, הכל מתחיל מההיסטוריה. לא, לא משנת 1886, אז הציג קרל בנץ את הפטנט 'מוטורוואגן' (המכונית הראשונה), אלא הרבה הרבה אחורה, לימי האבירים על הסוסים (לא מתחייב על עלמות במצוקה). האבירים נהגו לרכב בצד שמאל של הדרך מטעמי נוחות: רוב האנשים בעולם ימניים (ובתקופות קודמות נהגו לאלץ ילדים שמאליים להפוך להיות ימניים), ולאדם ימני קל יותר לטפס על הסוס כשהוא עומד משמאלו. ואם אותו אביר לא רצה לעמוד על ה"כביש" בזמן שהוא מטפס על הסוס, רצוי שהסוס יעמוד בצידה השמאלי של הדרך. במצב הזה האביר יחד עם סוסו נמצאים בצד שמאל של הדרך ובגלל שאין הרבה היגיון בלעבור צד - הוא המשיך לרכב בשמאל הדרך.

הסיבה השנייה קשורה גם היא ליד ימין החזקה ולפעולה נוספת שאבירים עסקו בה באופן תדיר - ניסיון להרוג אחד את השני. אני איני נוהג להלחם בחרב או ברומח אך ההיגיון הבריא אומר שהרבה יותר נוח לתקוף את יריבים שנמצאים מימינך. היתרון העיקרי של השיטה הזו הוא שהראש של הסוס שלך לא נמצא בנתיב התנועה של החרב.

 

צרפתים, אמריקאים ועוד סוסים

פעם, היה בחור אחד שהצליח לא רע, קראו לו נפוליאון בונפרטה. נפוליאון היה שמאלי ומהפכן לא קטן (כלומר, הוא כן היה קטן, אבל הבנתם), ומסע הכיבושים שלו הצליח לא רע. בגלל שהוא היה שמאלי, וטיפס על סוסו מצד ימין, הוא החליט שזה יהיה הגיוני שכל מדינה שהוא כבש תהפוך את כיוון הרכיבה שלה כדי שלו יהיה נוח.

אבל בפועל, הטריגר העיקרי לשינוי כיוון התנועה דווקא לא היה נפוליאון אלא המהפכה התעשייתית. עם חלוף השנים, האנשים נאלצו להוביל סחורות כבדות וגדולות יותר, דבר שגרם להם לרתום עוד ועוד סוסים לכרכרה או העגלה. עכשיו דמיינו שאתם מחזיקים את השוט של הסוסים ביד ימין, ומהר מאוד מבינים שכדי לראות, ובעיקר לשלוט בכל הסוסים, יש צורך לשבת על הסוס השמאלי האחרון. לנהג (רוכב) שיושב באחד הצדדים יותר נוח להיות קרוב יותר למרכז הדרך ולראות יותר טוב את התנועה הנגדית. כך למעשה המהפך שיצר נפוליאון מסיבות אנוכיות לגמרי, נשאר בגלל ההיגיון.

ארה"ב, המושפעת הגדולה מהמהפכה התעשייתית ונושאת הדגל בתחום יצור הרכב בתחילת דרכו אימצה את צד ימין כצד הנבחר. יתרה מזו, ארה"ב שניסתה להתנער בכוח ובקול רם מהשלטון הבריטי, מאוד אהבה לעשות "דווקא" למלוכה הבריטית (אחת הסיבות שבארה"ב הרבה יותר מקובל לשתות קפה, בניגוד לתה של בריטניה) בחרה בנהיגה בצד ימין כעוד התרסה.


הרכב בצד ימין, הסוס בשמאל. כמו שצריך להיות.

 

הזווית הישראלית

מרשימת המדינות בעלות ההגה השמאלי ניתן לזהות משהו אחד. ההשפעה הגדולה של הקולוניאליזם הבריטי, וכאן נשאלת השאלה, האם גם בימי המנדט הבריטי נהגו כאן בצד שמאל? התשובה, במפתיע, היא לא. אין הרבה  דברים טובים שהאימפריה העות'מנית הביאה עלינו, אבל נהיגה בצד ימין הוא אחד מהם. חוקי התנועה כבר היו קיימים כשהבריטים הגיעו, ובימי המנדט הם פשוט לא טרחו לשנות אותם.

 

החוויה שלי

אכלתי את הראש על הסיבות לנהיגה ההפוכה, עכשיו הגיע הזמן לחלוק רשמים. 31 שנים אני חי בעולם הזה ו-14 מתוכן אני נוהג (למעט חודש ירח דבש בתאילנד, הפוכת התנועה). ברור שלהרגל שלי יש השפעה על ההעדפה שלי.

מיד עם איסוף הרכב בשדה התעופה נסענו ליעד הראשון שלנו. דרוך ומוכן לתנועה ההפוכה אני נוהג כמו קשיש ומשתדל לשמור על הנתיב. רצף הקללות הראשון שלי הגיע מיד כשהייתי צריך לאותת. מסתבר שהעברת ההגה לצד ימין גוררת איתה גם את הפיכת ידיות האיתות/מגבים. הבלבול הזה ליווה אותי לאורך כל הטיול, ובכל פעם שהייתי צריך לאותת - המגבים הופעלו. מצחיק לציין, שכאשר חזרתי לישראל, שוב התבלבלתי בין הידיות בדקות הראשונות.

בקפריסין, רוב המכוניות להשכרה הן אוטומטיות וטוב שכך. אמנם עבורי טיול בחו"ל תמיד מהווה הזדמנות לנהוג על גיר ידני, למרות שמיקומי ההילוכים עצמם זהים (כלומר הילוך ראשון משמאל למעלה וכן הלאה), עצם הפעולה ההפוכה שנדרשת (לדחוף את המוט במקום למשוך אליך) מבלבלת מדי. אפילו עם הגיר האוטומטי הייתה לי תקשורת לא מעודדת, אני אפילו לא רוצה לחשוב מה קורה אם הייתי צריך להעביר את ההילוכים בעצמי.

אחרי יום של נהיגה כבר התרגלתי לשמירה על הנתיב השמאלי ובטיול בהרים אפילו הצלחתי לתרגל קווי נהיגה נכונים. הרבה נהגים מתלוננים על נסיעה נגד התנועה בכיכרות אך דווקא עם זה לא היו בעיות. תפעול מערכת המולטימדיה ומיזוג האוויר היו כמובן הרבה פחות נוחים (צריך להיעשות עם יד שמאל).

 

סיכום

בכלכלה החופשית יש מנגנון איזון. מוצר או שירות שאין בהם צורך, פשוט מופסקים. לדעתי, זה בדיוק מה שצריך לעשות עם הנהיגה בצד שמאל. לא רק שזה משמעותית פחות נוח לנהג ימני, אני אפילו לא רוצה לדעת כמה עולה התמיכה ב-2 האופציות ליצרנים. לתייר שמגיע למדינה בעלת תנועה שמאלית אני ממליץ קודם כל להרגע. אם כישורי הנהיגה שלכם סבירים, תתרגלו יחסית מהר.

 

dddd