תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

הטכנולוגיות של CES שנת 2019

מסך 49 אינץ', משקפי VR ותצוגה עילית על כל השמשה - אלה הדברים הכי מעניינים מתערוכת CES לשנת 2019

  • 14-01-2019
  • מאת: יניב שוורץ | צילום: יצרנים

תערוכת הטכנולוגיה של CES הפכה כבר מזמן לכר פורה לפיתוחים בעולם הרכב. גם השנה זה לא היה שונה עם נוכחות של לא מעט יצרניות רכב וחברות Tier1 שהציגו פיתוחים שניסו לאזן את עצמם על הגבול שבין מעניין ועתידני להזוי ותלוש. יניב עבר על כל הפרסומים, ההודעות, והכתבות, ומצא את חמשת הפיתוחים הכי מעניינים.

אאודי - משקפי VR ל"נהג"

אאודי נמצאת בחזית הפיתוח והיצור של רכבים אוטונומיים עם ה-A8 שכבר מציעה ניהוג אוטונומי שלב 3. ככזו, באאודי מחפשים רעיונות במה להעסיק את הנהג והנוסעים בזמן שהרכב נוהג בעצמו. אאודי השקיעו בחברת Holoride המפתחת מערכות מציאות מדומה המתממשקות עם מערכות הרכב.

הנוסע חובש משקפי VR המדמים טיסה בחלל או משחקי תנועה אחרים. המשקפיים מחוברים למחשב הרכב, כך שכשהרכב מאיץ, בולם או פונה, גם בעולם הוירטואלי מתרחשת אותה הפעולה. היות והנוסע רואה בעולם הוירטואלי את התנועות שהוא חש מהנסיעה בעולם האמיתי, הוא לא אמור לחוש בחילה (אלא אם אשתי נוהגת).

הולורייד מקווים להוציא את המערכת לשווקים תוך שלוש שנים.

 

WayRay - תצוגה עילית על כל השמשה
WayRay CES 2019

חברת WayRay מפתחים מערכת תצוגה עילית גדולה וברורה יותר מהמערכות הקיימות כיום. התצוגה מקרינה תמונות תלת מימד על הנתיב ועל עצמים שונים בדרך, לדוגמא סימוני פניה גדולים וברורים של מערכת הניווט שיוצגו על גבי הכביש, או סימון מיקום תחנת דלק שנסתרת מאחורי בניינים.

לדברי החברה, הטכנולוגיה שלהם קרובה לניצול מלוא השמשה הקדמית לצורך הקרנת התצוגה העילית.

על מנת למנוע הסחת דעת מיותרת, תותקן מערכת העוקבת אחרי עיני הנהג והמידע יוצג באיזור אליו הוא מסתכל. בנוסף, תיתכן תצוגה שונה לנהג ולנוסע במושב הקדמי. תוך שלוש שנים, WayRay מתכוונים להקטין את המקרנים, כך שיוכלו להקרין מידע גם על חלונות הצד.

הבשורה המשמחת באמת היא ש-WayRay מתכוונים להציע את מערכת התצוגה העילית גם לרכבים ישנים יותר.

 

Valeo - הנגרר הנעלם

לאחרונה רואים על הכבישים יותר ויותר רכבים פרטיים הגוררים קראוונים ענקים, בדרך לסופ"ש בכנרת או בחוף פלמחים. הראות לאחור ולצדדים מוגבלת מאוד בלשון המעטה. בדיוק עבורם מציגה חברת Valeo תוכנה המתממשקת עם מצלמה הממוקמת בקצה האחורי של הנגרר ועם המצלמות ההיקפיות של הרכב הגורר.

המערכת מציגה את הנעשה מאחור ובצדדים של השטחים המתים על גבי החלק הקדמי של הנגרר (הקרוב לרכב הגורר) תוך עיבוד התמונה באופן כזה המעלים את הנגרר ומאפשר לנהג תמונה מלאה של הנעשה מאחוריו ומצדדיו כשמביט במראות הרכב. רק שלא ישכח שהנגרר כן שם ויחנה אותו בתוך תעלה, או סלון של מישהו.

 

הרמן - מולטימדיה חכמה והתאמה אישית
Harman CES 2019

מערכות מידע במכוניות, מלבד המידע שהן מנגישות לנהג ולנוסעים, צריכות להתאפיין גם בקלות ודיוק הפעלה.

חברת Harman (שהיא חברת בת של סמסונג) מפתחת מערכת כזו, שמלבד המידע הסטנדרטי של מהירות, צריכת דלק, ניווט ומולטימדיה, יודעת גם לקשר את הסייענים הדיגיטליים של סמסונג (Bixby), גוגל ואמזון (Alexa) למערכות הרכב.

בנוסף, מפתחת החברה זיהוי ביומטרי של הנהג כדי להתאים את תנוחת הישיבה, העזרים השונים ואף את גוון קולו בהתאם לפרופיל הנהג שנקבע מראש. קרה לכם שניסיתם להפעיל זיהוי קולי אך בגלל הילדים שצורחים מאחור, המערכת לא זיהתה? המערכת של הרמן תדע לבודד את קולו של הנהג מתוך רעשי הרקע ולבצע את הפקודה הנדרשת.

 

FMC - מסכים בכל מקום
FMC CES 2019

חברת FMC הסינית הציגה את הפירוש שלהם לחלל פנים אינטראקטיבי. תחת דגם הקונספט  Byton M-Byte שלטענתה קרוב לייצור, הוצג לוח מחוונים שהוא כולו מסך עצום בגודל 49 אינצ'. לפניו נמצא הגה עם טאבלט 7 אינצ' המוטמע בתוכו (מעל כרית האויר) ועוד טאבלט שליטה בין המושבים אם הרגשתם שמה שחסר לכם זה עוד מסך.

המערכת מתממשקת עם הסייעת הדיגיטלית של אמזון - Alexa. הרכב הוצג גם תחת המתחם של אמזון בתערוכה. הרכב יצא לשווקים בסין ובארה"ב ברבע האחרון של 2019.

לטענת הסינים, לוח המחוונים הדיגיטלי אינו מפריע לנהג בגלל מיקומו הנמוך והמוטמע ברכב, יחסית למסכים סטנדרטים יותר ברכבים אחרים. לשיקולכם.

ארבה רובוטיקס - רדאר ישראלי

גם נציגות ישראלית לא נעדרה מרצפת התצוגה בלאס ווגאס. ארבה (Arbe) רובוטיקס הישראלית הציגה השנה את פיניקס, רדאר ברזולוצייה גבוהה שעתיד לשמש במכוניות אוטונומיות. בניגוד לדורות הקודמים של הרדארים שפיתחה ארבה, זה החדשה נשען על מערכת שבבים ייחודית ומוגנת פטנט שפותחה בתוך הבית ומבטיח רזולוציה גבוהה פי 100 ממערכות מתחרות.

אבל האס האמיתי הוא לא עצם הרדאר עצמו, כי את זה כבר ראינו המון פעמים. היופי האמיתי בפיניקס הוא הגודל, שהיה עד לאחרונה המכשלה העיקרית של המערכות הללו להיכנס למכוניות, והחבר'ה בארבה הצליחו להקטין את המערכת ולהכניס אותה לקופסה בגודל דומה לקופסת סטרימינג שמחוברת לטלוויזיה שלכם. 

מצאתם עוד פיתוחים מגניבים שאתם פשוט חייבים לספר לנו עליהם? הצטרפו אלינו לדיון בפורום

dddd