תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אופל
  • אופל קרוסלנד X
  • אופל קרוסלנד - מבחן דרך - בסדר גמור

    אופל קרוסלנד X

    אופל+פיג'ו=הטוב משני העולמות או ערבוביאדה חסרת טעם?

    • 21-10-2018
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    לו אני אופל, לא הייתי מבסוט על מהלך החיים שלי. המותג, שנולד ב-1862 כיצרן מכונות תפירה (אל תצחקו, להרבה יצרניות רכב היו התחלות צנועות עוד יותר), נקנה על ידי ג'נרל מוטורס ב-1929 ומאז עד 2017, עת נרכש ע"י קונצרן פיג'ו-סיטוראן הוא היה מעין מותג מדבקה ששימש את ג'נרל מוטורס באירופה. למעט המנטה, המונזה, ה-GT (המקורית, לא זו שהייתה פונטיאק סולסטיס מקושטת), אני לא מצליח לחשוב על אף אף מכונית של אופל שהייתה סקסית, נאחזה במסורת או הציגה איזושהי תשוקה. המכוניות "של אופל" נמכרו ברחבי העולם תחת לא פחות מחמישה מותגים שונים - שברולט (ברזיל) ווקסול (בבריטניה), סאטורן (בצפון אמריקה), הולדן (אוסטרליה), ובסין, לאחרונה אפילו תחת מותג ביואיק. בקיצור, לא בדיוק מה שלמדנו בשיעור הראשון באוניברסיטה בקורס מיתוג.

    עכשיו קחו את כל מה שקראתם, ותזרקו את זה לפח. כי בניגוד מוחלט להיגיון ולמה שאתם עלולים לצפות ממותג "מדבקה", ולמרות להתעללות שספג המותג מידי בעלי הבית הקודמים שלו, במשך כל 90 השנים האלה, אופל ייצרו מכוניות ממש טובות. כמה טובות? עד כדי כך, שבבריטניה למשל, שם המותג נהנה ממוניטין קצת יותר הגיוני מאשר בישראל, המכוניות של אופל נמצאות ב"טופ שלוש" של כמעט כל קטגוריה.

    עכשיו, עם קנייתו של מותג אופל ע"י פיג'ו-סיטרואן החליטה החברה כצעד ראשון להשיק שני רכבים, קרוסאוברים כמובן, שיתבססו על הצמד 2008 ו-3008. הפעם אנחנו פוגשים את הקטן מבין השניים. שמו בישראל (ותכלס גם במדינות אחרות): אופל קרוסלנד X, אבל אנחנו נקרא לו פשוט קרוסלנד. כי זה יותר קצר.

     

    הקרוסלנד עושה מיש-מש די טוב בין פיג'ו לאופל. עם שימוש בפלטפורמה ויחידת ההנעה המוצלחת של פיג'ו, לצד איכות תא נוסעים גבוהה בחסות אופל. העיצוב הוא אופלי לגמרי, אבל בגלל שהקרוסלנד אמור, במידה מסוימת לפחות, להחליף את המריבה מנוחתה עדן (וחבל שכך, כי היא מכונית גאונית) הגג שלו לא משפתל כמו אצל אחיו למותג, מה שנותן לחלק האחורי מראה כבד ולא נעים במיוחד. אבל מעבר לזווית הספציפית הזו בה הקרוסלנד לא נראה טבעי, העיצוב טוב וזורם.

    בפנים פוגש אתכם תא נוסעים - כאמור - אופלי מסורתי. ההגה, הדשבורד, מערכת המולטימדיה, הדלתות, לוח השעונים וכמעט כל דבר אחר שאתם רואים - אופל. יתרה מזו, גם כשמתאמצים ממש, קשה למצוא חלקים שהגיעו ממחסן החלפים של בעלת הבית החדשה. איכות החומרים גם היא אופל, כלומר גבוהה מאוד, בין הגבוהות בקטגוריה.

    תנוחת הישיבה בקרוסלנד היא משהו שדי אופייני לאופל. תחושת ישיבה גבוהה יחסית למרכב שגורמת לתחושת ישיבה על הרכב ולא בתוכו, ולמרות זאת, היא לא גבוהה במיוחד ביחס לכביש. הראות החוצה מצויינת בזכות אותו מיקום גבוה של המושב והמושב נוח ומספק די והותר תמיכה. נקודה גדולה ומשמעותית לזכותו של הקרוסלנד ואופל בכלל היא היכולת להאריך את בסיס המושב, משהו שטוב אילו עוד (בעצם למה "עוד"? כל) היצרניות היו מוסיפות. לטובת ארוכי רגליים וקצרי ידיים כמו הח.מ.

    המרווח טוב, כלומר בסדר לארבעה מבוגרים וצפוף לחמישה, אבל אי אפשר להגיד שהוא יוצא דופן ביחס לקטגוריה. חוץ ממקום אחד - מרווח הראש במושב האחורי, שהוא לא פחות ממדהים, בגלל שכאמור הקרוסלנד אמור להחליף גם את המריבה. אז אם לאחד הילדים שלכם יש פטיש לכובעים של מכשפות, אתם יכולים להפסיק לחפש.

    תא המטען, עם נפח של 410 ליטר, דווקא מהגדולים בקטגוריה - מקביל לזה של ה-C3 איירקרוס, גדול מזה של ה-2008 וקטן רק מקומץ בגאז'ים באמת עצומים כמו אלו של סיאט ארונה או הונדה HRV.

    מבחינת אבזור, ברכב המבחן שהגיע בגרסת פרימיום פלוס הבכירה (137,400 ₪) ישנה אחת הרשימות הארוכות בקטגוריה, לפחות בכל הנוגע לנוחות. יש כאן מערכת תצוגה עילית, מושבים עם ריפוד משולב עור, סאנרוף עצום (שמרגיש קצת מיותר כי הוא לא נפתח), מסך 8 אינץ' במערכת המולטימדיה ועוד. אבל דווקא אבזור הבטיחות לא מרשים, כאשר למעט בלימת חירום במהירות עירונית הוא כולל רק התרעות ואינו כולל בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים או תאורת לד או קסנון.

    מאידך, כל האבזור שכן קיים ובעיקר כל מה שנוגע למערכת הבידור, מרגיש מיושן ולא מהוקצע. הכפתורים מרגישים עיסתיים (אם אתם מצליחים לחשוב על מילה פחות מטופשת ל-Mushy, ספרו לנו בדיון בפורום), אחרי נגיעה במסך לוקח למחשב כמעט שניה להבין מה רציתי ממנו, ובאופן כללי הכל מרגיש קצת כאילו המערכת שיכורה, או סתם אדישה להחריד.  

    וכאן אנחנו מגיעים ליחידת ההנעה של הקרוסלנד ואיכויות הנסיעה שלו. המנוע הוא כאמור ה-1.2 ליטר שמפיק 110 כ"ס ומשודך לתיבת שישה הילוכים פלנטרית מבית אייסין, והוא עובד בסדר גמור. הוא מספיק חזק בשביל למשוך את הקרוסלנד במהירויות התנועה בלי יותר מדי מאמץ והתיבה מעבירה הילוכים במהירות סבירה ובלי יותר מדי חבטות.

    אבל הכל קורה בעצלתיים ומעין איטיות דביקה כזו, המנוע לא יוצא דופן בשום צורה, הוא לא חזק כמו המנועים של המוקה והאסטרה, או קליל וזריז כמו אלו של פולקסווגן, פיאט ורנו; ותיבת ההילוכים לא מהירה כמו כפולות המצמד שהתרגלנו אליהן.

    אבל הפלגמטיות הזו היא כאין וכאפס לעומת שתי מגרעות באמת משמעותית של יחידת ההנעה - האחת היא רעידות חזקות מאוד בתחילת תנועה או בזחילה בפקק, והשניה היא מכה חזקה ומאוד לא נעימה מהגיר במעבר מהילוך שלישי לשני תחת בלימה.

    בכל הנוגע לנוחות ובידוד רעשים, הקרוסלנד די טוב. ביום המבחן מצאתי את עצמי נוסע ונוסע ופתאום ראיתי מולי את בסיס צאלים (מישהו אמר יותר מדי מילואים?), וכך, 400 ק"מ מאוחר באותו יום, לא הרגשתי עייף, כואב או עצבני. בידוד הרעשים טוב מאוד, ואין שום בעיה לשייט איתו ב-130-140 קמ"ש בלי מאמץ מיוחד על האוזניים ושיכוך המהמורות, הגם שלפעמים הוא מעט קשה בהחזרה וגורם לקרוסלנד לקפץ מעט בכבישים גליים, טוב למדי ולגמרי נמצא בשליש הטוב של הקטגוריה.

    ההתנהגות של הקרוסלנד, שלא כמו זו הפיג'ו 208 (שבעצם עליה הוא מבוסס), בטוחה ונטולת כל שמחת חיים. ההגה מדיוק (כמו כולם), ואילם (כנ"ל). האחיזה גבוהה (כמו אצל כולם) וקיימת נטיה ברורה לתת היגוי על המגבלות (כנ"ל). בגלל כיול המתלים, ריסון המרכב מעט טוב יותר מאשר לא מעט מהמתחרים (חוץ מה-CX3 והארונה) מה שמשרה קצת יותר בטחון ומאפשר - טכנית - קצב מעט יותר מהיר. אבל כאמור, בגלל תחושת חוסר הרצון מההגה ומיחידת ההנעה, אתם לא תמצאו את עצמכם נוסעים מהר כי "בא לכם".

    בסופו של דבר, אופל קרוסלנד הולך על המתכון של אופל "של פעם". הוא לא מנסה להתבלט בזכות איכות תא נוסעים של קטגוריה גבוהה יותר (היא טובה כשלעצמה, אבל לא יוצאת דופן), מנוע, או התנהגות יוצאי דופן, אלא שם לעצמו את השליש העליון של הקטגוריה שלו כיעד, ולמעט חוסר הרהיטות של המנוע והגיר, גם מגיע אליו.

    בשורה התחתונה, אופל קרוסלנד הוא "בסדר גמור". שזה, כמשתמע, בסדר גמור. אבל כשאופל מתחרה מול יצרניות כמו סיאט, שמציעה אבזור בטיחות ומחירים אטרקטיביים; מאזדה, שמצליחה לגרום למכוניות פרימיום להרגיש זולות; ואפילו סיטרואן שמציעה עיצובים שפשוט אי אפשר לדלג עליהם, אופל (והיבואנית שלה) - כתפיסה - חייבת להתחיל להציע מוצרים שאי אפשר לוותר עליהם ולא יכולה יותר להרשות לעצמה להסתפק ב"בסדר".

    אבל הבעיה הכי גדולה של הקרוסלנד הם המחירים הלא נמוכים (החל מ-120,000 ₪) והעובדה שלידו עומד המוקה. הוא אמנם יקר יותר, אבל הוא נותן ערך אמיתי בדמות מנוע חזק, אפשרות להנעה כפולה ולחובבי הג'יפונים גם תנוחת נהיגה גבוהה מאוד. אז אם תחליטו לקנות את הקרוסלנד, אתם בוודאי לא תתאכזבו, אבל אם תחליטו לוותר עליו, זה גם - בדיוק כמוהו - בסדר גמור.

     

    dddd