תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

הכביש שיטעין לכם את הרכב

החברה השבדית שמפתחת כביש חשמלי שיטעין לכם את הרכב התחילה לאחרונה בניסויים. התוכנית: 20 אלף ק"מ כבר בשנים הקרובות

  • 21-06-2018
  • מאת: יבגני יאצקוביץ'

חברת eRoadArlanda סיימה לא מזמן לבנות קטע כביש באורך של כ-2 ק"מ צמוד לשטוקהולם, שבדיה, שאמור להטעין סוללות של רכבים חשמליים שעוברים מעליו.

המערכת דומה מאוד לזו שרואים בטראמים (רכבת קלה) באירופה, רק שבמקום להתחבר לחשמל מלמעלה, המערכת מורכבת על תחתית הרכב. כאשר אותו רכב מזהה שהוא נמצא מעל הכביש, יורדת "רגלית" מיוחדת שבאמצעותה עובר חשמל מהכביש לסוללה ברכב.

 

כמובן שניתן באמצעים שונים לזהות את הרכבים החשמליים שמותנת בהם המערכת ועוברים בכביש ולשלוח את החשבון ללקוח בסופו של יום. החשבון יעשה כמובן לפי כמות החשמל הנצרכת בפועל.

לפי החברה, הדרך הזו זולה יותר לבנייה מאשר מערכת עילית וניתן לפרוס אותה בכל כביש קיים. כמו כן הם טוענים שהמערכת בטוחה לשימוש הן בגשם והן בשלג ולמעשה הם טוענים שהמערכת כל-כך בטוחה שגם אם המערכת תוצף במים מלוחים (עומק המסילות הוא 5-6 ס"מ באדמה), על הרצפה יהיה מתח של וולט אחד בלבד, מתח שאפשר ללכת עליו יחף ולא להרגיש (את החשמל, לא את המים. נגד זה עדיין אין פטנט).

לטענת החברה המערכת שלהם היא היעילה ביותר הקיימת כיום והיתרון הגדול ביותר (והדי הגיוני בסך הכל) שלה הוא הקטנת הסוללות ברכב כך שהן יתפסו פחות מקום ומשקל ברכב. פועל יוצא של זה הוא פליטת פחות קרינה (נושא שהמסקנות לגביו עדיין לא חד-משמעיות), יתרון לסביבה כי כאשר הסוללות יסיימו את חייהן הן יזהמו פחות. יתרון נוסף הוא צמצום הצורך בתחנות טעינה, וחסכון בזמן - נטעין בנסיעה ולא בעמידה.

כרגע המערכת נבדקת על משאיות של חברת DAF שהותאמו במיוחד לנסיעה עם המערכת הזו, עם זאת נאמר כי המערכת תוכל להטעין גם רכבים פרטיים וגם אוטובוסים ללא שום שינוי בכביש וללא שום שינוי נוסף במערכת (כלומר אין צורך להתחשב בגובה הרכבים כמו במערכת עילית) - כאשר יגיע רכב לכביש, הוא מוריד את הרגלית ומתחיל טעינה. תוך כדי נסיעה, ללא עצירות וללא טרדות. ככה פשוט.

עלות הפרויקט מוערכת בכ-1.4 מיליון אירו לק"מ וממשלת שבדיה מממנת כרגע כ-70% מהעלויות. החברה ממשיכה לבחון כיצד לתת מענה מקסימלי לכבישי שבדיה, היות שבמדינה יש כמיליון ק"מ של כבישים סלולים אבל רק 20,000 מתוכם הם כבישים מהירים וכרגע נבחנת האופציה להתקין את התשתית רק באלה האחרונים. אך על פניו יש סיכוי לא מבוטל שזו מערכת שנראה צוברת תאוצה - תרתי משמע - בשנים הקרובות.

 

dddd