תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

דעה: מי משלם על המערכת של מובילאיי?

לאחרונה אנחנו עדים להתקנת מערכת ההתרעה של מובילאיי, גם ברכבים שכבר מגיעים עם מערכות בטיחות מקוריות. מה התועלת שלה ומי משלם עליה?

  • 02-11-2017
  • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי, יצרנים

המצב היום

מזה כמה שנים, יבואני הרכב מקבלים הנחה במיסים על כל רכב חדש שנמכר עם מערכות בטיחות בהתאם ל"רמת הבטיחות" שלו - ככל שהרמה גבוהה יותר, כך גדלה ההטבה.

שיטת החישוב של "רמת הבטיחות" - אני יכול רק להעריך - היא סודית ביותר, כי את המידע לגבי איך בדיוק היא מחושבת לא הצלחתי למצוא בשום מקום, וקשה להגיד שלא ניסיתי. בגדול - כל מערכת מקבלת בין חצי נקודה ל-2 נקודות. הציון שמתקבל, מוכנס לאיזושהי נוסחה, וממנה יוצא מספר אחר, שלם, בין 0 ל-8, וזו רמת הבטיחות של הרכב. אותה אחת שמופיעה ברישיון הרכב ובפרסומים. גובה ההטבה המדוברת יכול להגיע עד 2,200 ₪. אבל האם אותה רמת בטיחות באמת משקפת את המצב בפועל ומי המרוויחים הגדולים מקיומה?

 

סימן שאלה

לפני מספר חודשים החלה דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, בשיווק הדור החדש - השני במספר - של ה-CX5, הקרוסאובר הבינוני (בגודל, כן? כרכב הוא ממש בסדר) שלה. במסגרת ההשקה, סיפרו לנו אנשי היבואן כי הרכב יגיע כשהוא מצויד במערכת התראה של מובילאיי.

"אבל אנשי היבואן!" הזדעקו העיתונאים שנכחו באירוע (ואני ביניהם), "ה-CX5 מגיע עם מערכות בטיחות מקוריות, למה לבטל אותן ולשים מובילאיי?!"

אנשי היבואן מיהרו לענות שאנחנו צודקים, וטועים. הרכב אכן יגיע עם מערכות הבטיחות המקוריות, וגם עם מערכת התרעה של מובילאיי. על ההתרעות שאינן כלולות ברכב (כמו למשל התרעה על סטיה מנתיב) ייתן מענה המובילאיי.

אם כך, הכל טוב ויפה. אנחנו מקבלים מצד אחד מערכות מקוריות שנותנות מענה מסוים, ומערכת נוספת, מקומית, שמתריעה על דברים אחרים. אבל ככל שהתקדמה ההשקה, כך גדל סימן השאלה מעל הראש שלי, במיוחד לאחר הצגת דגם הקצה של ה-CX5, שנותן מענה כמעט מלא לכל ההתרעות של מובילאיי (הרחבה בהמשך).

יש לציין שה-CX5 לא לבד במערכה, יגואר משווקת את ה-F-Pace עם "חבילה" דומה והשבוע התחילה מאזדה בשיווק ה-2 המחודשת, וגם שם הסיפור דומה (אם כי פחות מובהק).

 

מצרכים

העניין הוא כזה: ה-CX5 אינו כולל התרעה על אי שמירת מרחק, דבר שהמערכת של מובילאיי כן מציעה (בכל מהירות). אבל, הרכב כולל בלימת חירום אוטונומית עד מהירות של 80 קמ"ש. בחו"ל, אגב, הרכב כולל מערכת מתקדמת יותר שכן מתריעה. למה אני צריך התרעה אם הרכב יבלום במקרה חירום? שאלה טובה.

על הנייר, יש למובילאיי עוד יתרון על המערכות המקוריות של ה-CX5, אבל הוא קלוש אפילו יותר - הוא מציג תמרורים. אלא שברכב קיימת בדיוק אותה מערכת. העניין הוא שהמערכת המקורית שואבת את המידע ממערכת הניווט המקורית. התוצאה היא שהמערכת המקורית מתפקדת ללא תלות במזג האוויר, אינה מתבלבלת עם תמרורים שקרובים אחד לשני, ובנוסף להכל - מציגה את התמרור בתצוגה העילית המקורית של הרכב.

כך נוצר מצב שבמישור אחד ישנה כפילות - מוצגים שני תמרורים, לפעמים שונים; ובמישור השני ישנה מערכת מקורית שתבלום במידת הצורך אך לא תציק לכם עד לרגע האמת, ולידה מערכת שמצפצפת כמעט ללא שום תועלת.

 

אופן הכנה

תצוגת תמרורי המהירות המקורית של ה-CX5, שמבוססת על מערכת ניווט, אינה משפרת את ציון הבטיחות, בעוד זו של מובילאיי כן מקבלת תוספת לציון. ההתרעה על אי שמירת מרחק מקבלת ציון גבוה יותר ממערכת שממש בולמת את רכב (2 נקודות לעומת נקודה אחת בלבד), למרות שבמקרה דנן, אין לה תרומה משמעותית ברוב המקרים, כי כאמור - הרכב יבלום בעצמו.

התוצאה היא כזו - מאזדה CX5 הבכיר, מתברג בזכות המובילאיי ל"רמת בטיחות" 7. ואילו בלעדיה היה נאלץ להסתפק בקבוצה 6 בלבד. משיחות עם עובדים במאזדה, זו הסיבה היחידה שהותקנה המערכת של מובילאיי. התוצאה היא, כמובן, הטבה גבוהה יותר במיסוי.

הווה אומר, ש-CX5 עם מובילאיי עולה ליבואן פחות מ-CX5 ללא מובילאיי. לכן, האינטרס של היבואן להתקין מובילאיי ברור. המוצר שלהם נתפס כבטיחותי יותר, הם מקבלים הנחה במיסוי - מה שמוריד (גם אם לא מבטל לחלוטין את עלות התקנת המערכת) ואפילו הרוכשים מקבלים הנחה נוספת בעלות הביטוח. כולם מרוויחים, נכון?

האינטרס כאמור ברור גם אם המערכת של מובילאיי עולה ליבואן סכום מסוים, וגם אם "תכלס בשטח" המובילאיי לא באמת תורם בשום צורה לבטיחות. מה היא אותה עלות של התקנת המערכת, אתם שואלים? את זה איש לא יודע. ואף לא נציג אחד של יבואני הרכב לא היה מוכן לחשוף בפנינו את הסכום. יש רק רמז - גובה ההטבה, שעומד על מקסימום של 2200 ₪. קרוב באופן מחשיד למחיר המחירון של מערכת מובליאיי ללקוח הפרטי, בין 2,100 ל-2,890 ₪.

"אז מה אכפת לי?" בטח תשאלו. אתם מקבלים רכב בטיחותי יותר, באותו מחיר. למה שזה יפריע למישהו? על פניו, לא צריך להיות לכם אכפת, שכן - שוב, על פניו - גם אתם מרוויחים מזה.

בגדול, זה די נכון. שלא תבינו לא נכון, אני מאוד בעד מובילאיי, הם נותנים פתרון מצוין. אלא שהוא תקף למי שאין באפשרותו לקבל פתרון אחר - כמו למשל רכב משומש, או רכב חדש שאין היצרן מתקין בו מערכות אקטיביות.

 

שקשוקה

הבעיה מתחילה כשהמערכת של מובילאיי מתחילה להימכר כתחליף למערכות אקטיביות. כמערכת שמחליפה יכולת לבלום את הרכב ולמנוע תאונה, בכזו שתצפצף עליך - ואתה עליה, וזה כבר "לא לעניין".

אבל הפעם, נראה שנשבר שיא חדש בשיטת השקשוקה. המובילאיי ב-CX5 לא מתפקדת. היא יושבת שם כמו פסל עגול וגדול, שמצפצף מדי פעם. וזאת למרות שאתה יודע שבמידת הצורך הרכב יבלום לבד. כדי להוסיף חטא על פשע, הוא גם מציג תמרורים שהם לא תמיד הנכונים, בעוד שלידו מוצג עוד תמרור, שהוא תמיד (ממבחן הדרך שערכנו) נכון.

אני לא בא למאזדה בטענות. היא מצאה חור בגדר ונכנסה בו. היא מקבלת רכב עם ציון בטיחות עדיף, היא מזכה את רוכשיו בהטבה בביטוח החובה, היא לא דורשת מהלקוחות שלה עוד כסף עבור המערכת הזו, והיא כנראה גם לא משלמת על המערכת מכיסה.

אבל מובילאיי אינה מלכ"ר, היא כן מקבלת את הכסף הזה. והשאלה שצריכה להישאל היא מי משלם אותו? כי על כל מאזדה CX5 שעולה לכבישי ישראל, המדינה "מפסידה" 2,200 ₪ מכספי מיסים, והם הרי צריכים להגיע, ויגיעו, ממקום אחר.

כמו ציון הבטיחות, גם התשובה - על פניה - די פשוטה לכאורה, אם כי אף גורם רשמי כמובן לא יאשר אותה.

1. מאזדה (לצורך העניין) קונה את ה-CX5 (לצורך העניין).
2. היא מתקינה את המערכת של מובילאיי.
3. היא משלמת למובילאיי.
4. מאזדה מקבלת זיכוי מהמדינה.
5. מישהו אחר משלם עוד מיסים.

היום, מדובר על מספרים זניחים, ה-CX5, שבגרסתו הרלוונטית נמכר ב-90 יחידות בחודשיים מאז החל השיווק, ה-2 רק החלה להימכר, וה-F-Pace נמכר בכמויות קטנות עוד יותר. במילים אחרות, על ה-CX5 הפסידה המדינה 198,000 ₪ של כספי מיסים.

מחר, יהיו אלה עוד מכוניות. ועוד שקלים, שמישהו (מישהו אמר "אנחנו") יצטרך לשלשל ישירות לכיסה של מובילאיי. בתמורה לצפצוף שאולי תורם לבטיחות שלנו, ואולי לא.

 

מחברת מובילאיי לא התקבלה תגובה לנושא. אם היא תחליט להגיב, נפרסם את תגובתה כאן.

נציגי משרד התחבורה מוזמנים גם הם להגיב במידה וירצו.

מחברת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, נמסר בתגובה:

"קיימים הבדלים בין מה שמערכות הבטיחות המקוריות שמותקנות ברכב יודעות לעשות ובין מה שהמערכת של מובילאיי יודעת לעשות.

ל-CX5 יש שלוש רמות גימור: Executive, Luxury ו-Premium.

ב-Executive וב-Luxury אין במערכת המקורית המותקנת ברכב מערכות של סטייה מנתיב והתרעה על שמירת מרחק - מה שבמובילאיי יש.

בנוסף, מערכת ה-Smart city break support של מאזדה שמותקנת ברכבים היא מערכת אקטיבית שבולמת את הרכב, אך לא מספקת התרעות (מה שעושה המערכת של מובילאיי ובכך תורמת לבטיחות הרכב).

מה גם שהמערכת של מאזדה עובדת עד מהירות של 80 קמ"ש בלבד, כך שבנסיעה במהירות של מעל 80 קמ"ש המערכת המניעה שרלוונטית היא המערכת של מובילאיי.

דבר נוסף הוא שמובילאיי משלימה את המערכות של מאזדה בזיהוי של רכב דו גלגלי.

בנוגע לזיהוי תמרורים - המערכת של מאזדה לא מזהה תמרורים, אלא יודעת לזהות איפה הרכב נמצא ומה המהירות המותרת בכביש זה (היא מציינת זאת בלוח).

המערכת של מובילאיי מזהה תמרורים ומתריעה במידה ועברת את המהירות המותרת [ברכב המבחן המערכת לא התריעה. פ.צ].

לגבי גרסת ה-Premium (קצה): המערכת של מובילאיי נותנת מענה במהירות הגבוהה מ-80 קמ"ש, מתריעה במקרים בהם הנהג עובר את המהירות המותרת ומקרים של רכבים דו גלגלים [עפ"י החומרים הטכניים שפרזמה מאזדה העולמית, מערכת ה-SCBS ב-CX5 מזהה הולכי רגל - וכפועל יוצא מזה, אמורה לזהות גם רכבים דו-גלגליים. פ.צ].

כך שבסופו של דבר המערכת של מובילאיי אכן משלימה את המערכות המקוריות של מאזדה ומעלה את רמת הבטיחות של ה-CX5 בכל רמות הגימור שלו."

dddd