תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

דיאגנוסטיקה - השנה האבודה של פיאט

כשהיצע הדגמים מתבסס על כאלו וותיקים ברובם, מכונית הדגל החדשה מיועדת לשווקים מתפתחים השאלות דגמים ובכלל, אם מה שקרה בפיאט ב-2015-2016 מעיד על המשך הדרך – יש כאן בעיה. הדברים שאמר יו"ר פיאט סרג'יו מרקיונה בז'נבה לא מעוררים הרבה תקווה

  • 06-03-2016
  • מאת: קינן כהן, צילום: יצרן

פיאט, היא חברה שבעברה לא מעט הברקות אדירות כמו 500 המקורית וגם החדשה, מולטיפלה, פנדה, אונו, 131, X1/9 ועוד, מציגה היום היצע של דגמים מושאלים, מכונית עולמית זולה, בסיסית, הנשענת על פלטפורמה ותיקה מהונדסת בכבדות – האם השאיפות של מרקיונה הותירו את ספינת האם להחליד? אני מסתכל על שנת 2015 בפיאט וחייב לומר לכם, שזה לא נראה טוב בכלל. אמנם, המאזנים הכלכליים של FCA רווחיים אבל הם זורמים ממקומות אחרים.

שיתוף פלטפורמות, ייצור דגמים משותפים החולקים רכיבים ואפילו פסי ייצור שבונים מכוניות זהות ליצרנים תחת שמות שונים הם לא דבר חדש או אפילו נדיר בתעשיית הרכב. אולם במבט רוחבי על ההיצע של פיאט - בעיקר זה החדש מתגלה שאחוז הדגמים המקוריים בו נמוך מאוד. 

פיאט 500X המכונית החדשה האחרונה של פיאט

רק כדי להתחיל לקבל מושג על המצב שנמצאת בו החברה, הדגם ה"אמיתי" האחרון של פיאט שהיה פיתוח עצמאי ויכול להיקרא חדש היה ה-X500 וזה קרה ב-2014. מאז את שנת 2015 אכלסו בפיאט בעיקר מהדורות שונות ומשונות של ה-500 טרם מתיחת הפנים שבגבורה ראויה לציון משכה לא רע עד סוף ימיה בזכות העיצוב המצוין. אבל גם "גולות הכותרת" של השנה הזו הן לא גאווה גדולה עבור יצרנית עם עבר מפואר כמו פיאט.

 

פיאט? מאזדה!

מה היה לנו שם? נתחיל ב-124 ספיידר. איזה יופי, פיאט מחזירים עטרה ליושנה ומוציאים יורשת לאחת הרודסטרים הקלאסיות שלה. נהדר לא? חוץ מהעניין הקטן ההוא, שזו כידוע בכלל לא פיאט – אלא מאזדה MX-5 מחופשת. כן, פיאט הגדולה שבלעה את קרייזלר וניסתה למזג את GM  עד שהראו לה בנימוס את הדלת החוצה – הלכה אצל מאזדה הקטנה לקושש מכונית ספורט וזו גם בונה אותה עבורה בפוקושימה יפן.

תמורה טובה למחיר - זה סלוגן למכונית דגל?

אחר כך הגיעו עוד חדשות, הטיפו חוזרת. הו כן, טיפו – זוכרים את המכונית ההיא מסוף שנות ה-80 ותחילת ה-90? רבועה ומתקדמת בעיצובה, עם חלל פנים מעולה וטכנולוגיה מתקדמת. אז היא חוזרת. אבל היא כבר לא ממש מעוצבת, לא פורצת דרך טכנולוגית, מבוססת על פלטפורמה מוארכת, מורחבת ומעודכנת של פיאט פונטו (המכונית אוטוטו בת מצווש ועדיין נמכרת רשמית באירופה...), מיוצרת בטורקיה על ידי חברה שותפה של פיאט (טופאש) עבור מדינות מתפתחות שלא מצפות מהמכוניות להרבה יותר מאשר שינוע. במסיבת העיתונאים שנערכה בתערוכת ז'נבה, אוזכר פעם אחר פעם השוק האמריקני בהקשר של טנדרים ורכבי שטח, השיח סביב ג'יפ, מזראטי ואלפא היה נלהב ובעיקר שונה מאוד מאשר סביב הטיפו שהמיליםgreat value for money  היו השורה הראשונה, האמצעית והתחתונה בו. לא טכנולוגיה, לא בטיחות, לא מרווח, חדשנות – תמורה למחיר.

פיאט גרנדה פונטו - הוצגה ב-2005, כנראה תמשוך עד 2018

מה לגבי פונטו חדשה? לדברי סרג'יו מרקיונה - לא השנה, ואולי בשנה הבאה. המשמעות? כנראה שעד שנת 2018 את סגמנט B באירופה – אחד החשובים תאכלס מכונית שהוצגה בפרנקפורט שנת 2005...

יש גם את הפרימונט, חלק משילוב הזרועות בין קרייזלר לפיאט מתבטא בשיווק הדודג' ג'רני עם סמלי פיאט באירופה אבל ניחא, זה מה שנקרא "בתוך המשפחה".

דודג' גרני הוא פיאט פרימונט באירופה

ולבסוף התבשרנו על טנדר מפיאט? טנדר? כן, סוף סוף נישה שפיאט לא נמצאת בה כעת, למעשה, מלבד פולקסווגן אמארוק לא יהיו לו מתחרים אירופיים כלל. אבל רגע, מאיפה אתה מוכר לי? אה, כן. גם הפעם ביקשו פיאט מחברה יפנית קטנה אחרת עזרה – הפעם מדובר במיצובישי, שתרמה לפיאט את הטרייטון החדש (L200) ומייצרת אותו עבורה בתאילנד. אותו פחות או יותר הלבישה פיאט בסמל אחר ויאללה להתחיל להעמיס.

גם חטיבת המסחריות של פיאט משובצת בכלי רכב שהם תוצר של עבודה משותפת: פיורינו, דובלו, דוקאטו הם פרי שיתופי פעולה עם אופל ופיג'ו סיטרואן.

פיאט fullback הוא בעצם מיצובישי טרייטון

הכלכלה האירופית המשתקמת צפויה להיות מקפצה אדירה לתעשיית הרכב ביבשת הישנה, אבל זו רכבת שפיאט עלולה לפספס. זו אולי ההסתנוורות מהאפשרויות שהעתירה עליה העסקה עם קרייזלר בדמות השוק האמריקני הענק, ועל פי דו"ח החצי שפרסמה באוגוסט 2015 הרווחים בהחלט זורמים לקופת הקונצרן (כמה מהם באמת מפיאט?). בשורה התחתונה, נראה שלצד מסעות הכיבושים של מרקיונה בעולם החדש, בינתיים ספינת האם באיטליה קצת איבדה כיוון.

איך שזה נראה כרגע, מרקיונה נשען על ג'יפ - תרתי משמע...

dddd