קשה לדבר על רכב חשמלי בישראל בלי להזכיר את הכישלון הגדול של חברת Better Place. קשה, אבל אני מבטיח לנסות.
בימים אלו מתחילה חברת קרסו, יבואנית ניסאן לישראל, בהכנות להשקתה המחודשת של ניסאן ליף (LEAF) בישראל. הליף היא מכונית חשמלית טהורה שמספקת בגרסתה האחרונה טווח נסיעה מרבי של 199 קילומטרים לפני צורך בטעינה מחדש. אך בניגוד למודל החשמלי של Better Place, הליף אינה מאפשרת החלפה של הסוללה ובמקום כוללת אפשרות לטעינה מהירה של הסוללה דרך עמדת טעינה ייעודית.
כחלק מההכנות חתמה קבוצת קרסו על הסכם שיתוף פעולה עם חברת פז, במסגרתו יוקמו ב-9 מתחנות הדלק של החברה עמדות הטענה מהירות לרכבים חשמליים, עם אופציה להקמה של עמדות טעינה נוספות. העמדות יוקמו בתחנות מרכזית ברחבי הארץ כמו בית ינאי, שואבה, הסיירים, בית קמה ועוד. התחנה הראשונה הוקמה השבוע בתחנת הדלק פז שבמחלף הסירה.
עמדות ההטענה המהירות יהיו אוניברסליות ויספקו מענה גם לרכב החשמלי של ניסאן, אבל גם לדגמים חשמליים נוספים שיושקו בישראל בעתיד. תהליך ההטענה המהירה מאפשר לטעון את הסוללות של ניסאן ליף ל-80% בכ-20 דקות לכל היותר ועלותו בין 15 ל-20 ₪.