תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט אלהמברה
  • סיאט אלהמברה – מבחן דרך

    סיאט אלהמברה

    סיאט מביאה ארצה מיניוואן גדול עם 7 מקומות ישיבה אמיתיים ומחיר שמתחיל בכ-198 אלף ₪. האם האלהמברה של סיאט מספקת את הסחורה?

    • 25-07-2013
    • מאת: אלירן אברזל

    סיאט אלהמברה ב-200 אלף ₪? כן, גם אני הרמתי גבה כששמעתי שסיאט משיקה בישראל רכב שקופץ לסגמנט מחירים ממנו נעדרה עד כה היצרנית. אחרי הכל, מדובר במותג שחזר להיות שחקן מרכזי בשוק הרכב אחרי ששבר את מחירי השוק מלמטה, עם גרסאות מוזלות במיוחד לסיאט איביזה הקומפקטית. האלהמברה היא אחת מהמכוניות היקרות ביותר שמכרה כאן סיאט בשנים האחרונות, שנייה רק לכמה גרסאות ספורטיביות וקרביות במיוחד של הלאון שנמכרו בכמויות בודדות. מה יש למותג הזה, שחרט על דגלו שיק ספורטיבי במחיר עממי, לחפש בטווח המחירים בו משחקות בדרך כלל חברות אחרות בקבוצת צ'מפיון? אספתי את האלהמברה לנסיעת מבחן ויצאתי לבדוק.

    סיאט אלהמברה

    אבל עוד לפני המסקנות, רגע של רקע. סיאט אלהמברה הגיע לישראל לפני כשלושה חודשים אבל באירופה הוא שחקן ותיק למדי. הוא הושק לראשונה בתחילת שנת 2010 כאח תאום למיניוואן אחר, שלא משווק בארץ באופן סדיר - פולקסווגן שאראן. אורכו הכללי של הרכב עומד על 485 סנטימטרים וזה אומר, בקנה מידה של מיניוואנים, שהוא גדול מהמיניוואנים הקומפקטיים הסטנדרטיים המוכרים בשוק, כמו סיטרואן C4 פיקאסו או קיה קארנס. הוא קרוב יותר במידותיו למיניוואן הגדול של פורד, הגלאקסי, שהוא גם המתחרה הישיר העיקרי שלו. בסיס הגלגלים הארוך, כמעט 292 סנטימטרים, מרמז על מרווח הפנים הנדיב יחסית שהוא אמור להציע.

    ואכן, סיאט אלהמברה מתהדר במרווח פנים מצוין ליושבים בשורות השנייה והשלישית. נקודת התורפה העיקרית ברוב המיניוואנים הקומפקטיים בעלי שבעת מקומות הישיבה היא שורת המושבים השלישית, שלרוב לא מתאימה לילד שעבר את גיל הבר-מצווה. באלמהברה המצב שונה לחלוטין. שורת המושבים השלישית היא אמנם הפחות נוחה מבין כל שורות המושבים ברכב, אבל גם היא תוכל לאכלס אדם מבוגר בגודל ממוצע בנוחות סבירה ובלי יותר מידי דרמות. היושבים בשורה השלישית ייהנו אפילו מפתחי מיזוג, מחזיקי כוסות ואפילו גוף תאורה - רמז לכך שגם בסיאט ממש לא חושבים שמדובר בצמד מושבים סימליים.

    סיפור לא פחות חשוב הוא תא המטען. ברוב המיניוואנים הקומפקטיים פתיחה של צמד המושבים האחוריים תשאיר תא מטען סימלי ביותר עד כדי זערורי. פה, גם לאחר פתיחת כל המושבים, עדיין נותר תא מטען הגיוני שעם קצת תושיה, יוכל להכיל אפילו עגלת תינוק קטנה. איפה הקאטצ', אתם שואלים? התשובה תמונה בגלגל הרזרבי. אין כזה באלהמברה, תאלצו להסתדר עם ערכת תיקון הפנצ'רים שמצורת לרכב.

    סיאט אלהמברה

    קצת קדימה משם, בשורת המושבים המרכזית, נמצאים שלושה מושבים מלאים בגודל מלא עם אפשרויות קיפול רבות ותפעול נוח יחסית. היושבים בשורה השנייה ייהנו משולחנות מתקפלים בגב המושבים הקדמיים, מווילונות צד מקוריים וממערכת בקרת אקלים נפרדת עם פתחים בתקרה וברצפת הרכב. הגישה למושבים האחוריים מתבצעת דרך דלתות הזזה חשמליות, ולא דלתות על ציר כמו ברוב הרכבים בקבוצה. זה נוח יותר ומאפשר גישה קלה יותר אל המושב, במיוחד אם צריך לחגור ילד כשהאלהמברה חונה במקביל בין שני רכבים.

    צמד המושבים הקדמיים של סיאט אלהמברה כוללים בערך כל כיוון אפשרי, כולם חשמליים כמובן. המושבים נוחים ותומכים, גם בנסיעות ארוכות יחסית. משענת היד המרכזית מעוצבת בצורה קצת מוזרה אבל בסך הכל, עושה את העבודה ומתגלה דווקא כנוחה יחסית. גלגל ההגה מתכוונן לגובה ולמרחק, כך שביחד עם שלל כיווני הכיסא אין בעיה למצוא תנוחת נהיגה נוחה. איכות החומרים טובה בסך הכל, ואין טענות גם לגבי טיב ההרכבה. רכב המבחן הגיע עם תא נוסעים בגוונים של אפור ושחור בעוד חלק מהדגמים מגיעים עם מושבים בגוון חום, נאים יותר לדעתי.

    אי אפשר לעזוב את תא הנוסעים לפני שניתן כמה מילים על רשימת האבזור הנאה. באמת שאי אפשר לבוא בטענות לסיאט על מחסור באבזור במקרה של האלהמברה. יש כאן את כל מה שאי פעם רציתם למצוא ברכב משפחתי ואף מעבר לכך. את דלתות הצד החשמליות כבר הזכרתי, הוסיפו להן גימיק חביב (אך לא יעיל במיוחד לדעתי) של דלת תא מטען נפתחת חשמלית. הרכב מגיע עם גג שמש פנוראמי גדול. כל כך גדול, שלווילון החשמלי לוקח כמעט חצי דקה להגיע מקצה אחד שלו לקצה השני. אחרי שסיימתם להתעסק עם גג השמש החשמלי תגלו גם את בלם היד החשמלי, שכולל פונקציית Auto Hold שמחזיקה את דוושת הבלם לחוצה בזמן עמידה בפקק.

    אבל רגע, עוד לא סיימנו. בדרך כלל תמרון של רכב ארוך ורחב כל כך כמו סיאט אלהמברה ברחובות צרים זה עניין של מיומנות והכרות אינטימית עם ממדיו של הרכב. האלהמברה פותר את הבעיה הזאת, עם מעטפת של חיישני חניה היקפיים שיתריעו על קרבה מסוכנת לכל עצם בסביבה. אם בכל זאת הסתבכתם בכניסה לחניה צפופה, מערכת החניה האוטומטית תוכל לעזור לכם להשתחל פנימה. רק שימו לב שאם תרצו להיכנס לחניה בצד שמאל תצטרכו קודם לאותת, ברירת המחדל היא חניה לצד ימין.

    סיאט אלהמברה

    עד כאן הכל טוב ויפה, אבל כאן מגיעות כמה בעיות בנושא הנדסת האנוש. במותגים כמו אודי, בהם רמת אבזור גבוהה היא חלק מהסטנדרט, מתוכנן תא הנוסעים מראש בכדי להכיל את כל הטוב הזה. באלהמברה נדמה שכל הגאדג'טים האלו כאילו "נכפו" על תא נוסעים שבכלל לא מיועד לזה. חלק מהכפתורים קטנים מידי, צפופים מידי וממוקמים במיקום לא כל כך הגיוני. לזה צריך להוסיף את וילון גג השמש המקורי, שאינו אטום במלואו ומאפשר ליותר מידי שמש ישראלית עצבנית לחדור פנימה. נכון, מערכת בקרת האקלים סופר-יעילה מתמודדת עם אתגר חום יולי-אוגוסט הישראלי בצורה טובה מאוד, אבל השמש עדיין נכנסת פנימה ומשזפת את הנוסעים.

    סיאט אלהמברה

    לישראל מגיעה סיאט אלהמברה עם מנוע ה-TSI (טורבו-בנזין) בנפח של 1.4 ליטר, בהספק מרבי של 150 כוחות סוס ובשידוך לתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים DSG6. השילוב ביניהם מספק ביצועים טובים בסך הכל, גם עם שלושה נוסעים, בעליה, כששני המזגנים פועלים. אבל הביצועים רחוקים מלהיות מלהיבים או ספורטיביים במיוחד, לא שהם צריכים להיות כאלו ברכב שהוא נטו משפחתי. רק צריכת הדלק נפגעת קשות מצמד המזגנים ומהמשקל העצמי הכבד (כמעט 1.8 טון). במבחן שלנו, שכלל לא מעט קילומטרים בין עירוניים, עמדה צריכת הדלק על 8.5 קילומטרים לליטר.

    נוחות הנסיעה באלהמברה טובה, כמעט בכל תנאי הכביש. בידוד רעשי המנוע לוקה מעט בחסר ובמיוחד בנסיעה עירונית ניתן לשמוע קצת יותר מידי מטרטורו של מנוע הבנזין הקטן. מחוץ לעיר העניין משתפר והעסק נהפך לזורם הרבה יותר ורעשי המנוע הופכים למוחשיים פחות. התנהגות הכביש טובה ובטוחה, עם אחיזת כביש גבוהה והגה עם דיוק טוב שתורם לתחושת הביטחון. ספורטיביות של ממש אין כאן, וברכב שכזה גם לא צריכה להיות. 

    סיאט אלהמברה

    סיאט אלהמברה - סיכום

    הלקוחות המסורתיים של סגמנט רכבי ה-7 מקומות מכירים את החלוקה בין רכבי ה-"7 מקומות האמיתיים" לרכבי ה-"5+2 מקומות". בניגוד לרכבים כמו קיה קארנס או רנו גרנד-סניק, בהם צמד המושבים האחוריים מתאימים בעיקר לילדים ולא ממש משאירים מקום בתא המטען, האלהמברה הוא רכב 7 מקומות אמיתי. המתחרים העיקריים שלו הם מיניוואנים גדולים כמו פורד גלאקסי או קיה קרניבל (לכשיגיע ארצה בדגם חדש), שנמכרים בטווח מחירים דומה.

    וכאן נכנס לתמונה האלהמברה. לצד מרווח פנים הוא מגיע עם אבזור נדיב יחסית, שאת חלקו (דלתות צד חשמליות, למשל) ניתן היה למצוא עד היום רק בוואנים האמריקאים הגדולים. המחיר אולי גבוה אבסולוטית (198 אלף ₪) אבל לא גבוה בהשוואה למתחרים הישירים וכשמשקללים לעניין גם את האבזור - מתקבלת תמונה אחרת לגמרי. אני באופן אישי הייתי מעדיף לוותר על חלק מפריטי האבזור ולקבל גרסה זולה יותר, אבל זו לא מוצעת כרגע כאופציה. גם בלעדיה, מדובר ביופי של רכב לשינוע המשפחה המורחבת.

    סיאט אלהמברה בקטלוג הרכב של CarsForum
    סיאט אלהמברה - מפרט טכני להורדה

    סיאט אלהמברה

    dddd