תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • אלפא
  • 100 שנים להיווסדה של אלפא-רומאו

    אלפא

    היצרן האיטלקי היקר חוגג יום הולדת. זאת סיבה מספיק טובה בשבילנו כדי להכין סקירה קצרה (ובהחלט לא מלאה) כמתנת יום הולדת צנועה.

    • 19-07-2010
    • מאת: מערכת CarsForum

    כמו הרבה דברים טובים אחרים, גם השורשים של אלפא נטועים דווקא בצרפת. לפני 100 שנים בדיוק, אריסטוקרט איטלקי בשם הוגו סטלה רכש את יצרן הרכב הצרפתי SAID ומיזג אותו לתוך חברת רכב איטלקית לא מצליחה במיוחד בשם A.L.F.A. כבר באותה שנה שחררה אלפא את ההצלחה הראשונה שלה - ה-24HP. למרות שמה, למכונית היו 42 כוחות סוס שהגיעו ממנוע 4 ליטר ומהירות מקסימאלית של 100 קמ"ש. מעודדים מהצלחתם היחסית עם ה24HP במסלולי המרוצים וברשימת ההזמנות, פנו באלפא לפתח דגמים חדשים וחזקים יותר, כדוגמת ה40HP והגרנד-פריקס, שמנועה היה מתקדם מאוד לזמנו וכלל בין היתר גל-זיזים עילי כפול ולראשונה גם הצתה כפולה (Twin-Spark).

    אלפא 24HP

    אלפא 24HP

    אלפא גרנד-פריקס

    התמונה קטנה, המכונית גדולה.

    אלפא גרנד-פריקס.

    בשנת 1920, מפרזל פרדות בשם אנזו פרארי מתקבל לעבודה באלפא (אז כבר שונה שמה לאלפא-רומאו, לאחר שנרכשה ע"י ניקולה רומאו) כנהג מרוצים. פרארי הצליח מאוד כנהג וזכה במספר רב של מרוצים נחשבים, ואפילו קודם למנהל קבוצת המרוצים של אלפא. עד שבשנת 1937 החליטו באלפא לקצץ בסמכויות של פרארי, והוא החליט לעזוב ולהקים מפעל לייצור רכבים משלו.

    אנזו פרארי

    מפרזל הפרסות שהפך לנהג מרוצים. אנזו פרארי.

    ההתאוששות של אלפא-רומאו לאחר מלחמת העולם השנייה לא הייתה קלה, ורק בשנת 1954 הציגה אלפא-רומאו את הג'ולייטה, שהחזירה אותה למפה. לג'ולייטה היו שלוש גרסאות מרכב - קופה (ג'ולייטה ספרינט), סדאן, וקבריולה (ג'ולייטה ספיידר). ייצור הג'ולייטה נמשך עד שנת 1965, אבל מנוע הדאבל-קאמשפט שהותקן בה היה כל כך מוצלח, שהוא המשיך בשירות היצרן עד שנת 1994.

    ג'ולייטה ברלינה

    ג'ולייטה ברלינה וג'ולייטה ספרינט

    אלפא ג'ולייטה

    שנת 1971, תערוכת הרכב של טורינו, איטליה. אלפא-רומאו מציגה את האלפא-סוד. ממשלת איטליה, שמימנה חלק נכבד מהפרויקט, התעקשה שייצור הסוד יעשה בדרום העני יחסית של איטליה. באלפא הסבו מפעל שייצר בעבר מנועי מטוסים לטובת הפרויקט החדש, ותלו תקוות גדולות במכונית הקטנה והמודרנית שהתקבלה בעולם בחיבה רבה. אבל הפועלים מדרום איטליה התגלו מהר מאוד כלא יעילים, וקצב ייצור המכוניות במפעל היה נמוך משמעותית מהצפוי. כדי להוסיף חטא על עוון, מהר מאוד התברר לרוכשי הסוד שהרכב נוטה להחליד בקצב מהיר במיוחד. כשניסו המהנדסים האיטלקים לשפר את עמידות הרכב בפני חלודה ע"י המצב רק הלך והחמיר וחלק מהמכוניות החלידו עוד לפני שהגיעו אל הלקוחות הפוטנציאלים. רק בתחילת שנות השמונים עברה הסוד מתיחת פנים מוצלחת שטיפלה בבעיית החלודה וקרבה את הסוד לסטנדרטים של אותה התקופה.

    אלפא סוד

    אלפא סוד

    אלפא סוד, לפני ואחרי מתיחת הפנים.

    לקראת אמצע שנות השמונים החליטו באלפא-רומאו להחזיר עטרה ליושנה ולהתחרות ראש בראש מול אודי וBMW על פלח השוק של מכוניות הסלון המפוארות והחלו לעבוד על ה164. תהליך פיתוח המכונית היה ארוך, יקר ומייגע בעבור אלפא ושאב לא מעט ממשאביה הכספיים (שהיו די מדולדלים באותה תקופה, יש לציין). התוצאה הייתה מתקדמת מאוד יחסית לזמנה, והמכונית הסופית לא רק נראתה טוב (בזכות עיצוב של פינינפאריה) אלא גם נסעה לא רע בכלל וצוידה בשלל צעצועים אלקטרוניים כדוגמת בקרת אקלים, בלמי ABS וגם, לראשונה בייצור סדרתי, מנועי Twin-Spark.

    עם זאת, פה ושם נשמעו תלונות מפי הלקוחות על איכות הרכבה נמוכה ובמבחן התוצאה המכונית לא הצליחה להתמודד מול המתחרות האיכותיות מגרמניה.

    אלפא 164

    אלפא 164

    אלפא המשיכה לדכדך בחוסר הצלחה יחסי עד לסוף שנות ה-90, עת הוצגה ה156, שסוף סוף החזירה לאלפא-רומאו את ההצלחה שהגיעה לה. העיצוב החיצוני בוצע בסדנת הבית של אלפא, אז בניהולו של וולטר דה-סילבה, השלדה הגיעה גם היא מבית ופותחה על בסיס שלדת הטיפו המפורסמת והתוצאה הכוללת הייתה טובה ומוצלחת למדי. מגוון המנועים שהוצע ב156 היה גדול למדי, והחל במנוע 1.6 ליטר Twin-Spark צנום, עבר דרך שלל מנועי דיזל מתקדמים ונגמר בגרסא הבכירה והחזקה ביותר - ה156GTA, עם מנוע 3.2 ליטר בהספק של כמעט 250 כוחות סוס.

    אלפא 156

    אלפא 156, אחת סטנדרטית והשנייה אגרסיבית במיוחד.

    אלפא 156

    ההצלחה של אלפא-רומאו לא הפסיקה עם ה156, והמשיכה הלאה גם לסדרת הדגמים הנוכחית של היצרן. האלפא 147, המכונית הקומפקטית של אלפא, הצליחה מעבר למצופה באירופה ורק לאחרונה, לאחר קצת יותר מעשור, זכתה למחליפה מודרנית וצעירה. גם מחליפתה של ה156, ה159, זוכה עד כה להצלחה יחסית באירופה.

    אלפא 147

    אלפא 159

    ומה לגבי העתיד? אלפא השיקה לאחרונה את הג'ולייטה החדשה, מחליפתה של ה147 המצליחה. הג'ולייטה מבוססת על השלדה הקומפקטית של פיאט (אותה שלדה בה משתמשת הבראבו החדשה, למשל) ותשווק עם שני מנועי בנזין מוגדשי טורבו, מתקדמים וחסכוניים. אלפא שמה דגש על איכות החומרים ומבטיחה שהג'ולייטה תוביל את הקטגוריה בכל הנוגע לאיכות תא הנוסעים, בידוד הרעשים ונוחות הנסיעה.

    בשנת 2003 הציגה אלפא קונספט לרכב כביש-שטח בשם קאמאל. למרות שמאז עבר לא מעט זמן וטרם ראינו ייצור סדרתי של הקאמאל, שמועות עקשניות בעיתונות הרכב האיטלקית מספרות על כוונתה של אלפא להעביר את הקאמאל מהכוח אל הפועל בקרוב, אולי בעזרתה של קרייזלר שנרכשה לאחרונה ע"י קבוצת פיאט, שהיא גם הבעלים של אלפא-רומאו.

    אלפא ג'ולייטה

    אלפא ג'ולייטה החדשה, בקרוב כאן.

    אלפא קאמאל

    אלפא קאמאל.

    dddd