תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

בדרך לרכב המשומש - הבדיקה

בדיקה במכון מול בדיקה במוסך ? רבים שאלו אותנו האם כדאי לבדוק את הרכב אותו הם עומדים לרכוש במכון בדיקה או במוסך מקצועי. תשובה חד משמעית אין לנו, אבל אם אתם מתלבטים בנושא כדאי שתקרוא את המדריך הבא ואולי תצליחו לגבש דעה. חלק רביעי בסדרה.

  • 20-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

בכל שנה מתבצעות מאות אלפי עסקאות רכישה של רכבים משומשים בארץ. ככל שעובר הזמן וגדלים המספרים אנחנו שומעים על יותר ויותר קונים שנפלו בפח ורכשו רכב משומש לאחר תאונה קשה או כזה שדורש תיקון יקר ורציני עליו לא ידעו לפני הרכישה. הכלי העיקרי שעומד לרשות רוכש הרכב המשומש כדי להגן על עצמו מפני רמאויות שונות ומשונות (מלבד זהירות בריאה וקצת מזל) הוא הבדיקה המקצועית של הרכב לפני הרכישה.

כדי לענות על צורך זה קמו בשנים האחרונות מאות מכוני בדיקה לפני קנייה. הראשונים שזיהו את הפוטנציאל העסקי הגלום בתחום הבדיקות לפני הקנייה היו מכוני הרישוי (מכוני הטסטים) שניצלו את המתחמים, הציוד וכוח האדם המקצועי שכבר היה אז ברשותם כדי להרחיב את שירותיהם ולהציע גם בדיקות כאלו מלבד בדיקות רישוי. לאורך הזמן גילו יותר ויותר מכונים את הרווח הגלום בבדיקות לפני קנייה ומכוני בדיקה המציעים שירותי בדיקה בלבד (ללא רישוי שנתי) הופיעו בכל רחבי הארץ.

לאלו הצטרפו עם הזמן גם חברות המציעות שירותי בדיקה לפני קנייה בבית הלקוח וכמובן גם המוסכים, שמתוקף מקצועיות העובדים בהם וההכרות האישית שלהם עם חלק מהלקוחות מתבקשים לא אחת לבצע בדיקות שכאלו למרות שאין זה תחום עיסוקם העיקרי.

משרד התחבורה ניסה לעשות קצת סדר בבלגאן, וחייב את מכוני הבדיקה לפני הקניה להדפיס את תוצאות הבדיקה על טופס בפורמט אחיד וכן לתת אחריות על תוצאות הבדיקה למשך שלושה חודשים. לעומתם, המוסכים וחברות הבדיקה "עד הבית" אינם מחויבים לפורמט קבוע ואינם מחויבים לתת אחריות על תוצאות הבדיקה.

טופס בדיקת רכב

דוגמא לטופס בדיקה אחיד, מהסוג שמופק במכוני הבדיקה.

האם האחריות וטופס הבדיקה האחיד שנותנים מכוני הבדיקה אכן פועלים לטובת הלקוח? התשובה לשאלה זו אינה פשוטה כלל וכלל.

מכוני הבדיקה, בתגובה להוצאות הגבוהות שהחלו לספוג בעקבות מימוש האחריות על תוצאות הבדיקה, החלו להוסיף לטפסיי הבדיקה יותר  ויותר הערות על תפקודם של מכלולים תקינים. כך, למשל, נדיר למצוא היום מכון בדיקה לפני קניה שלא רושם הערה כלשהיא על תפקודו של הגיר האוטומטי או על רעשים במערכת התזמון של המנוע. כך מכסה עצמו מכון הבדיקה מפני מקרים בהם יגרם נזק לגיר או למנוע זמן קצר לאחר הבדיקה והרוכש ידרוש מהמכון לשלם את עלות התיקון.

טפסי הבדיקה לפני הקנייה הפכו לרשימה ארוכה של ליקויים כך שלרכוש קשה לברור את המוץ מן התבן ובהרבה מקרים הוא נותר מבולבל למרות שטופס הבדיקה בידיו. התופעה הזו נפוצה במיוחד כאשר מדובר הרכב הנבדק ישן יחסית וכאשר מדובר ברכב ממותג בעל תדמית בעייתית בשוק המשומשות.

במוסכים המצב מעט שונה. ראשית כל, לא כל בעל מוסך מוכן לבצע בדיקה לפני קניה. בדיקה מקיפה של הרכב לוקחת זמן רב ודורשת מבעל המוסך להקדיש לעניין עובד מקצועי ומקום שדרושים לביצוע עבודות אחרות ורווחיות יותר. שנית, במוסך לא עובדים עפ"י נוהל בדיקה מסודר ואין ביטחון שיבדקו את כל הדרוש בדיקה. שלישית, מכונאי אינו פחח או שמאי רכב ואינו מוסמך לתת חוות דעת על מצב המרכב והשלדה של הרכב, נושא רגיש מאוד בשוק הרכב הישראלי.

מצד שני, מכונאי טוב ומנוסה, שמכיר את הרכב אותו אתם רוכשים יוכל לזהות בקלות ובמהירות יחסית תקלות שאופייניות לרכב זה ויוכל לבצע בדיקה ממוחשבת למערכות הרכב בכדי לזהות תקלות שמסתתרות מתחת לפני השטח, דבר שאינו מבוצע למשל במכוני הבדיקה. ברוב המקרים (אם כי לא בכולם) תאונות קשות אפשר לזהות כאשר מרימים את הרכב על הליפט ובודקים את גחונו. העובדה שהמוסך אינו מחויב לתת אחריות על תוצאות הבדיקה מאפשרת לו למקד את תוצאות הבדיקה לעיקר ולסנן את התפל.

בדיקה במוסך

בדיקה יסודית במוסך מקצועית יכולה להיות תחליף הולם לבדיקה במכון בדיקה.

על השמאים והבוחנים שמגיעים לפתח הבית ומבצעים בדיקה של הרכב ברחוב לא נרחיב את הדיבור. לטעמנו מדובר בשירות חובבני שאינו יכול להחליף, בשום מקרה, בדיקה מקצועית במכון או במוסך. כדי לקבל חוות דעת אמיתית על מצבו של הרכב דרוש מכשור שאי אפשר להכניס לתוך טנדר קטן שנע ברחובות העיר.

השאלה המתבקשת בשלב זה היא "רגע, אז מה לעשות?!".

אם יש אתם מכירים מכונאי מקצועי,שאתם סומכים על דעתו המקצועית, שמכיר את הרכב אותו עומדים לרכוש ומובן לבצע עבורכם את הבדיקה - לכו על זה. לא תקבלו תיק נייר מהודר שבתוכו שוכנת תעודה חתומה על מצבו של הרכב, אבל כנראה שתקבלו חוות דעת טובה למדי על מצבו של הרכב ועל גודל ההוצאה הצפויה לכם, אם בכלל, ליישור קו ברכב. במידה ויש לכם ספק לגבי מצבה של שלדת הרכב תמיד תוכלו לגשת לבדיקה אצל פחח סמוך שיוכל להעריך בקלות יחסית את עברו של הרכב.

אתם מוזמנים לחפש מדריך העסקים שלנו מוסכים מקצועיים שישמחו לעזור לכם ולבדוק את הרכב.

אם לא, לא נורא. גשו למכון בדיקה מקצועי ככל האפשר, כזה שאתם בחרתם ובשום פנים באופן לא מכון הבדיקה שהציע המוכר, ובדקו שם את הרכב. במקרה זה חשוב מאוד להיות ערניים בשלב הסופי של הבדיקה, השלב בו אתם יושבים מול הבוחן ומקבלים הסבר על טופס הבדיקה. זהו החלק החשוב ביותר בזמן הבדיקה במכון וחשוב שתפנו את כל השאלות שלכם אל הבוחן באותו הרגע ולא תחכו להזדמנות נוספת, כי לא תקבלו אותה. עברו איתו על כל סעיף וסעיף בדוח הבדיקה וודאו שאתם מבינים את המשמעות והחומרה של כולם. חשוב לבחור מכון בדיקה הגון, מקצועי אך גם כזה בו הבוחנים אדיבים וסבלניים דיו כדי לענות לכם על כל השאלות שהתעוררו בעקבות טופס הבדיקה.

מכוני בדיקה מומלצים תוכלו למצוא במדריך העסקים שלנו.

עדיין מבולבלים ולא יודעים כיצד לקרוא את טופס הבדיקה שקיבלתם במכון? קראו את המדריך שכתבנו בנושא זה, שיעלה בקרוב לאתר.

במקרים מסוימים אפשר גם לשלב את שתי האפשרויות. כמעט בכל אזור תעשייה תוכלו למצוא שפע של מוסכים המתמחים בדגמים שונים, ואם תיגשו עליהם עם טופס הבדיקה שקיבלתם במכון תוכלו לקבל, ברוב המקרים, חוות דעת על מצבו של הרכב ובנוסף גם הערכה גסה על עלות התיקונים הדרושה לרכב. רוב בעלי המוסכים שמחים לתת שירות זה ללא תמורה.

חשוב להדגיש שכל הכתוב מעלה אינו תקף בכל הנושא לרכישה של רכבי עבודה, רכבי שטח "קשוחים" או רכבים משופרים מבחינה מכאנית. לרוב מכוני הבדיקה אין את הכלים והידע הדרושים כדי לבדוק רכבים אלו בצורה יסודית ומקצועית וסביר להניח שבסופו של דבר לא תקבלו תשובות יסודיות לשאלות שלכם. במקרים אלו, אנו ממליצים לגשת למוסך שמתמחה בסוג הרכב הרלוונטי ובמידה והחלטתם בכל זאת לגשת למכון בדיקה, בדקו האם יש להם את הציוד והידע הדרוש לבדיקה מסוג זה.


מומלץ לקבל ייעוץ בחינם בנושא קניית רכב משומש מהמומחים של CarsForum

dddd