תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

סקירת רכבי ליסינג - טנדרונים

הטנדרון הוא רכב העבודה האופטימלי בעבור רוב בעלי המקצוע. רכב המשלב לא מעט יתרונות מכל העולמות ומעט מאוד חסרונות. איזה טנדרון מתאים יותר לעסק שלכם? איזה טנדרון מתאים יותר לשימוש כרכב פרטי? סקירת שוק ממצה.

  • 07-06-2010
  • מאת: מערכת CarsForum

סיטרואן הייתה יצרנית הרכב הראשונה שחשבה על הרעיון הפשוט אך היעיל של הטנדרון המודרני. המתכון היה פשוט - לוקחים מרכב של מכונית סופר-מיני, משדרגים מעט את מערך המתלים והבלמים, מוסיפים תא מטען גבוה מאחור וספסל קטן ליושבים מאחור ומכניסים לתנור לאפייה בחום גבוה. הC15 של סיטרואן היה הטנדרון הראשון שהגיע לארץ והציע תמהיל סביר בין רכב מסחרי למכונית פרטית, אם כי בהשוואה לרכבים מודרניים הוא ייחשב, כנראה, לבלתי נסבל בעליל. המחליף שלו, הברלינגו, שהוצג בשנת בשנת 1996, היה מודרני, נעים ואכיל יותר והפופולאריות שצבר פרצה את הדרך לשאר יצרני הרכב. במידה גדולה הוא מהווה אמת מידה גם לשאר הטנדרונים שנסקור כאן.

כדי לעשות קצת סדר בין הטנדרונים השונים ולעזור לכם לבחור את הטנדרון המתאים ביותר לכם הכנו את המדריך הזה. מדריך זה אינו תחליף לסקירה מלאה של הרכב ולמבחן דרך מלא, אבל הוא בהחלט יכול לשמש נקודת מוצא שתעזור לכם להתמקד במועמדות המתאימות לכם יותר מהאחרות.

סקודה רומסטר

סקודה רומסטר

את הסקירה אנחנו בוחרים לפתוח דווקא עם הרומסטר, למרות שהוא לא טנדרון במלוא מובן המילה ואולי אפילו לא טנדרון כלל. אבל לשוק הישראלי חוקים משלו, וכאן הפך הרומסטר למתחרה מעניין אל מול הטנדרונים הקלאסיים.

כראוי למכונית עם אוריינטציה משפחתית, מציע הרומסטר שפע של יחסי של מנועים ורמות אבזור. יש בהיצע מנוע בנזין 1.4 ליטר עם 86 כ"ס שמשודך לתיבה ידנית, מנוע בנזין 1.6 ליטר בהספק של 105 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית עם אפשרות לתפעול ידני, ולקינוח גם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.9 דיזל בהספק של 105 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית. גם רשימת האבזור הפנימי ארוכה, ורמת האבזור הבסיסית ביותר (Style) כוללת בין היתר 4 חלונות חשמל, הגה מצופה עור, 4 כריות אוויר, מערכת ABS וESP.

נפח ההטענה מגיע ל 1780 ליטרים כאשר המושבים האחוריים מקופלים ומשקלו הכולל המרבי של המטען הוא 515 ק"ג.

* למה כן - יכולה לשמש כמכונית משפחתית לכל דבר ועניין ללא פשרות רציניות. מרווח פנים טוב לנוסעים. אבזור פנימי טוב בהשוואה לשאר הטנדרונים.

* למה לא -  נפח הטענה ומשקל מטען נמוכים יחסית. נוחות נסיעה בינונית.

* לסיכום - לא ממש מסחרית, אבל מתאימה למי שמחפש רכב שהוא הרבה יותר משפחתי והרבה פחות מסחרי.

רנו קנגו

רנו קנגו

הדור הראשון של הקנגו היה אחד הטנדרונים הנמכרים ביותר בארץ. הוא הציע תמהיל מעולה של יכולת העמסה גבוהה עם נוחות נסיעה ואבזור פנים טובים ונמכר בכמויות גבוהות ללקוחות פרטיים ומוסדיים כאחד. הדור השני של הקנגו הוצג בסוף שנת 2009 ושווק בתחילה לצידו של הקנגו הישן. כיום הוא הנציג הבלעדי של רנו-ישראל בתחום הטנדרונים (יש להם שתי מסחריות גדולות וכבדות יותר).

הקנגו משווק בשתי רמות אבזור, כאשר הבסיסית מבין השניים בסיסית ביותר ואינה כוללת 6 כריות אוויר (רק 2 כריות אוויר בגרסא הבסיסית), כיוון גובה למושב הנהג, מראות ופגושים בצבע הרכב. הקנגו משווק גם עם שני מנועים, הראשון הוא מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר ובהספק של 105 כ"ס המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית, והשני הוא מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.5 ליטר והספק של 85 כ"ס המשודך לתיבה ידנית.

לתא המטען של הקנגו אפשר להעמיס מטען במשקל כולל של כ-500 ק"ג ובנפח של 660 ליטר לפני קיפול המושב האחורי ומעל 2800 ליטר אחר קיפול המושב.

* למה כן - נוחות נסיעה טובה. תא נוסעים נוח ונעים לשימוש. מרווח פנים גבוה שמתבטא גם בנפח הטענה גבוה.

* למה לא - הביצועים של גרסאת הבנזין חלשים. משקל העמסה נמוך.

* לסיכום - הדור השני של הקנגו מטשטש את הקווים שבין מסחרית שימושית למשפחתית מיוחדת. טנדרון טוב וראוי, במיוחד בגרסא המאובזרת, למי שאינו מוביל מטענים כבדים.

סיטרואן ברלינגו (דור ראשון)

סיטרואן ברלינגו

את הדור הראשון של הברלינגו כבר הזכרנו בתחילת הסקירה, כרכב שייסד למעשה את קטגוריית הטנדרונים המודרניים, ולא מפתיע אם כך לקרוא שהוא עדיין משווק כחדש למרות גילו המתקדם ולמרות שמחליפו כבר הוצג. בנוסף לערך הנוסטלגי, שולף הברלינגו הוותיק שני אסים נוספים - הראשון הוא מחיר רכישה נמוך ומפתה (וזול משמעותית בהשוואה למחליפו) וגרסת 7 מושבים ארוכה, שאינה נפוצה כלל בקטגוריה.

בעברו קיבל הברלינגו שלל מנועים, בנזין ודיזל, אולם כיום משווק הברלינגו עם מנוע טורבו-דיזל אחד בלבד, בנפח 1.6 ליטר והספק 75 כ"ס. נפח תא המטען של הברלינגו מגיע ל2800 ליטר לאחר קיפול כל המושבים ומשקל ההעמסה מגיע ל 610 ק"ג. תיבת ההילוכים היא, כמובן, ידנית בלבד.

* למה כן - נוחות והתנהגות כביש טובות. נא נוסעים נעים. מרווח פנים טוב.

* למה לא - המנוע חלש והביצועים בהתאם.

* לסיכום - כוחה של הברלינגו עדיין במותניה. אופציה זולה ולא רעה בכלל למי שמוכן לוותר על ביצועים בתמורה לנוחות נסיעה ומקום לשבעה נוסעים.

סיטרואן ברלינגו החדשה (דור שני)

סיטרואן ברלינגו

13 שנים עברו מאז הוצג הדור הראשון של הברלינגו ועד שהגיע לישראל מחליפו - הברלינגוII. לאור ההצלחה הגדולה של קודמו, לא פלא שבסיטרואן התמהמהו עם המחליפה זמן ארוך כל כך (נצח במושגי תעשיית הרכב).

אז מה יש הפעם בתפריט שבישלה סיטרואן? הברלינגוII מבוסס על פלטפורמת הסיטרואן C4 ופיג'ו 307 והוא ארוך, גבוה ורחב מהקודם. בהתאם, גם נפח ההטענה גדל והוא עומד כיום על 675 ליטר לפני קיפול מושבים וכ3000 ליטר אחריו. כושר ההעמסה, לעומתם, לא גדל משמעותית ועומד על 630 ק"ג. ככה זה שמתבססים על פלטפורמה של מכונית משפחתית, מערך המתלים המשפחתי מגביל את המשקל המרבי של הרכב.

המנוע היחיד בהיצע הוא מנוע טורבו-דיזל בנפח 1600 סמ"ק ותיבת ההילוכים ידנית בלבד. יש גם רמת אבזור אחת בלבד, MultiSpace, שנחשבת למהודרת יחסית עם 6 כריות אוויר, ESP ואפילו מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה.

* למה כן - תא נוסעים מרווח, איכותי ומאובזר יחסית לטנדרון. נוחות נסיעה טובה. תצרוכת דלק טובה.

* למה לא - למרות האבזור הבטיחותי הנדיב, קיבל רק ארבעה כוכבי בטיחות. תפעול ידית ההילוכים לא נוח.

* לסיכום - סיטרואן לקחו את הברלינגו הישן צעד אחד קדימה - מאובזר יותר, נעים יותר, יקר יותר.

פיאט דובלו

פיאט דובלו

הדובלו הוותיקה החלה את דרכה בשנת 2001 ומחליפתה כבר הנמצאת מעבר לפינה. בשנת 2006 עבר מתיחת פנים ששיפרה בצורה משמעותית את תא הנוסעים, העיצוב החיצוני ויכולת ההעמסה של הרכב. לאחריה מציע הדובלו נפח ההעמסה מהגדולים ביותר בקטגוריה (כ3000 ליטר) וכן משקל העמסה גבוה (כ800 ק"ג).

כיום משווק הדובלו ברמת אבזור אחת ועם מנוע אחד - טורבו-דיזל מסילה משותפת בהספר 105 כ"ס. תיבת ההילוכים ידנית בעלת 5 הילוכים.

* למה כן - המנוע החזק מספק ביצועים טובים, גם לאחר העמסת מטען כבד. נפח הטענה גדול. משקל העמסה גבוה.

* למה לא - רועש ולא מספיק מעודן. נוחות נסיעה בינונית ומטה. אבזור בסיסי בלבד.

* לסיכום - רכב עבודה קשוח לפועל הלא מפונק.

פיאט פיורינו

פיאט פיורינו

הפיורינו הוא הטנדרון הקטן ביותר המשווק כיום בארץ, והוא אח תאום לפיג'ו ביפר ולסיטרואן נמו שאינם משווקים כרגע בישראל. הוא קטן לא רק במידותיו החיצוניות אלא גם בנפח המנוע, והוא משווק בארץ עם מנוע בנזין 1.4 ליטר בהספק 73 כ"ס. שני אלו, ביחד עם רמת האבזור הבסיסית בה הוא משווק בישראל, מקטינים גם את מחירו של הפיורינו והוא הטנדרון הזול ביותר נכון לרגע כתיבת שורות אלו, ובהפרש ניכר.

לפיורינו נפח הטענה של עד 2500 ליטר (כאשר המושבים האחוריים מקופלים) ומשקל הטענה מרבי של כ600 ק"ג. תיבת ההילוכים היא ידנית בלבד, והאבזור הפנימי כולל את המינימום הנדרש ברכב עבודה - 2 כריות אוויר, 2 חלונות חשמל, מחשב דרך ומראות חשמל. יש אופציה לדלת הזזה שנייה בצד שמאל בתוספת תשלום.

* למה כן - טנדרון עירוני באופיו שמתאים בעיקר למי שלא זקוק לנפח הטענה גדול ולנסיעות ארוכות ותכופות מחוץ לעיר. זול יחסית למתחרות.

* למה לא - נוחות נסיעה לא מרשימה בעיר. המנוע חלש ולא מתאים למי שנוסע עמוס רוב הזמן. תא נוסעים פשוט ולא מאובזר.

* לסיכום - אלטרנטיבה מעניינת לבעלי מקצוע שנוסעים בעיקר בעיר, ללא מטען כבד ומחפשים רכב עבודה זול ופשוט.

פורד קונקט

פורד קונקט

הפורד קונקט, או טורנאו-קונקט בשמו המלא, הוא האח הקטן של הטרנזיט, שהפכה כמעט לשם גנרי לרכב מסחרי גדול. כבן למשפחה מיוחסת, הקונקט מציב רף ציפיות גבוה. שיווקו בישראל החל בשנת 2002 ומאז לא עבר מתיחות פנים או שדרוגים משמעותיים. לקונקט שני מרכבים השונים זה מזה באורכם ובגובהם. לקונקט הארוך גובה של 190 ס"מ, אורך של 452 ס"מ, נפח הטענה מרבי של 3100 ליטר ומשקל מטען מרבי של 740 ק"ג. לקונקט הקצר גובה של 174 ס"מ, אורך של 430 ס"מ, נפח הטענה מרבי של 2300 ליטר ומשקל מטען של 665 ק"ג.

שתי גרסאות המרכב משווקות עם מנוע טורבו-דיזל יחיד, בנפח 1.8 ליטר, בהספק 90 כ"ס. האבזור הפנימי לא כולל יותר מדי הפתעות שלא תמצאו בטנדרונים האחרים בקטגוריה, אבל כן כולל עיגוני ISOFIX במושב האחורי, שגם מתקפל בחלוקה של 1/3 ו 2/3.

* למה כן - נפח הטענה גדול, בעיקר בגרסא הארוכה והגבוהה. ביצועים טובים גם עם מטען מאחור. מרווח פנים טוב.

* למה לא - נוחות נסיעה לא מוצלחת, במיוחד כשהרכב אינו מועמס. תא נוסעים רועש.

* לסיכום - הקונקט אינו מוביל את הקטגוריה בנוחות או באבזור פנים, אך מהווה פשרה טובה למי שזקוק לרכב נעים עם יכולת שינוע מטענים גדולים וכבדים.

ניתן לקבל ייעוץ בחינם בנושא ליסינג פרטי מהמומחים של CarsForum 

dddd