תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט אטקה
  • סיאט אטקה (1.4, סטייל) - מבחן דרך - ג'יפון לאון

    סיאט אטקה

    סיאט אטקה לוקח את הידע של הקונצרן על ג'יפונים, ויוצק אותו לתבנית סיאטית של עיצוב צעיר והתנהגות ספורטיבית.

    • 05-02-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    למרות קורות החיים גדושי הג'יפונים של חברת האם, פולקסווגן, סיאט אטקה הוא הנסיון הראשון ליצוק את המתכון הג'יפוני לתוך ה-DNA של האחות השובבה, הצעירה והספרדיה במשפחה.

    הפעם הזו היא הפגישה השניה שלנו עם סיאט אטקה, בפעם הראשונה פגשנו אותו בהשקה בברצלונה. עכשיו, משהחלה היבואנית לשווק אותו בישראל, לקחנו אותו לסיבוב על כבישים ישראליים בגרסת הכניסה.  זו שנכנסת ישר למרכז הקטגוריה של "ג'יפונים במחיר של משפחתית ועוד קצת". מה מקבלים בזכות הקשר המשפחתי לפולקסווגן, ועל מה מוותרים כדי לקנות "ג'יפ" במחיר של סקודה אוקטביה (ועוד קצת)?

     

    הכל לאון

    המכוניות של סיאט, כבר מהדור הקודם שלהן, הן כולן לאון. יש לאון רגילה - לאון; יש לאון עם תא מטען גדול - לאון סטיישן; יש לאון סדאן (בערך) - טולדו; ועכשיו, כשהוצגה האיביזה החדשה - נחשו מה, גם היא לאון. קטנה, אבל לאון. עכשיו אולי עולה לכם בראש תמונה של מיניוואן כלשהו שאתם ללא ממש מצליחים להיזכר בשם שלו או לבטא אותו... קוראים לו אלהמברה, והוא לא היה ממש לאון. אז לא ממש מוכרים אותו.

    סיאט אטקה, בטח כבר ניחשתם - היא לאון. יש לה מרכב מוגבה מעט, ופלסטיקים קשוחים כאלה, שחורים מסביב למרכב וכסופים מתחת לפגושים כדי לדמות מיגונים, אבל היא עדיין לגמרי לאון. אפשר ליצור זהות מותגית על-ידי יצירת מוטיבים חוזרים, ואפשר פשוט לשים את כל העיצובים בתוך מכונת צילום ולכוון לגודל אחר.

     

    לאון קשוחה

    אבל האמת? זה עובד לא רע בכלל. העיצוב הזוויתי של סיאט נראה טוב, חיפויי הפלסטיק לא נראים מתאמצים או מזויפים מדי, והשינויים הקטנים שנעשו פה ושם עושים את העבודה. האטקה נראית כמו סיאט, אבל ב"ג'יפ". וזו הרי כל המטרה.

    הדמיון המשפחתי ללאון ממשיך ביתר שאת לתוך תא הנוסעים. למעט קונסולה רחבה יותר באטקה, העיצוב ואיכות החומרים זהה לחלוטין בשתיהן - ממוצעת. בגרסת הבסיס שהגיעה אלינו, מותקנת גם מערכת המולטימדיה שהושקה עם הלאון. בשנת 2013, מסך 5 אינץ' היה הנורמה. ארבע שנים מאוחר יותר, הוא מרגיש קטן ומיושן.

    והמסך הזה הוא המקום הראשון והבולט ביותר ברשימת הוויתורים שתצטרכו לעשות כדי לקבל את האטקה - ג'יפון במחיר של אופל אסטרה (ועוד קצת). על הנייר לא חסרים כאן יותר מדי דברים ביחס למכוניות אחרות בטווח המחירים הזה, אבל התחושה שמתקבלת מישיבה באטקה היא מעט "זולה". אולי זה תא הנוסעים שצבוע כולו בשחור, ואולי זה המחסור בתאורת אווירה או גג שמש (קיימים בגרסאות הבכירות יותר). ככה או ככה, היינו ממליצים להתאמץ ולשדרג לגרסה בכירה יותר.

     

    לאון מרווחת

    לכולם ברור שאף אחד לא קונה ג'יפון בגלל "שיש עליו פוזה". נכון? אחד הדברים העיקריים שבגללו קונים ג'יפון, חוץ מיכולות שטח פנטסטיות (לא, ברור שלא באמת), הוא המרווח והשימושיות העדיפה על משפחתית רגילה. ציניות בצד לרגע, האטקה באמת מצליחה להיות שימושית יותר מהלאון. למרות בסיס גלגלים באורך כמעט זהה לזה של הלאון (264 ס"מ), המושבים הגבוהים מאפשרים לאטקה להשיג מרווח ברכיים מעולה במושב האחורי, ו-10 ס"מ יותר מהלאון באורך הכללי (436). מרווח הראש מצוין ובגדול, לארבעה אנשים לא תהיה שום בעיה להתרווח. לחמישה יהיה צפוף.

    בכל הנוגע לאחסון, האטקה מציע חבילת פתרונות יותר ממספקת. תא גדול לפני ידית ההילוכים (שכולל בגרסת הדגל גם משטח טעינה אלחוטי ומגבר קליטה, תא גדול מתחת למשענת האמצעית הרחבה ותא מטען בנפח של 510 ליטר עם פתח גדול ושפת הטענה נמוכה ונוחה לשימוש.

     

    לאון חזקה

    סיאט אטקה משווק בישראל עם יחידת הנעה אחת, שבאופן אירוני דווקא אינה מוצעת עם הלאון - מנוע 1.4 ליטר טורבו עם 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, ותיבת שבעה הילוכים כפולת מצמדים. בלאון תקבלו את המנוע הזה רק בגרסת שלוש דלתות ורק עם גיר ידני.

    למרות שהאטקה מבוססת על פלטפורמת ה-MQB הקלה, היא לא יוצאת דופן בקלילותה עם 1,375 ק"ג. אבל יחד עם זאת, היא מצליחה לייצר קצב לא רע בכלל ברוב תנאי הדרך. תוך 8.6 שניות תראו 100 קמ"ש על השעון, והאצות ביניים נגמרות מהר מאוד.

    המנוע מושך נהדר ומרגיש נמרץ וחי בכל תחומי הסל"ד. מנועי TSI ידועים ביכולת שלהם לספק תחושה של כוח גדול יותר ממה שיש להם באמת, וגם האטקה לא מוותרת על התחושה הזו. תחושה שאין שום בעיה לסיים פחות או יותר כל עקיפה בזריזות.

    המנוע הוא מהדור החדש של קונצרן פולקסווגן, שכולל עכשיו גם מערכת לניתוק שני צילינדרים במידת האפשר. מה שתורם לצריכת דלק של כ-11.6 ק"מ לליטר בימי המבחן. לא רע בהתחשב בתוואי נסיעה בעיקר עירוני ולא מאוד סלחני.

    בכל הנוגע לתיבת ההילוכים, אני חייב להוריד בפני סיאט (ופולקסווגן) את הכובע. בכל רכב שאני בוחן שמצויד בתיבה הזו, היא מצליחה להיות טובה יותר מאשר בפעם הקודמת. והאטקה אינה שונה מהבחינה הזו. גם בזחילות בפקקים ארוכים לא נרשמו רעידות כמעט בכלל, ההילוכים עוברים בהרף עין ובלי שום חבטות.

     

    לאון גבוהה

    למרות ה"ג'יפוניות" של האטקה, הנהיגה בו מזכירה ישיבה במכונית "רגילה". קו החלונות, הדשבורד ומכסה המנוע הגבוהים יוצרים תחושה חובקת של ישיבה עמוק בתוך הרכב. מצד אחד זה פוגם בשדה הראיה ובתחושת ה"עליונות" שמחפשים בקרוסאוברים, אבל מצד שני זה מרגיש יציב ובטוח יותר.

    בהתחשב באילן היוחסין של סיאט אטקה - מותג ספורטיבי ממשפחה גרמנית, לא ממש מפתיע שהוא לא בדיוק "מרחף מעל שיבושים בכביש". אפילו עם חישוקי ה-17 אינץ' הקטנים ביותר בהיצע, האטקה העביר אחוז די גדול מהשיבושים לתוך תא הנוסעים, והרגיש עסוק רוב הזמן.

    את הפירות קוטף האטקה בכבישים מפותלים. הוא לא יציב כמו מכונית ועדיין רוכן בפניות חזקות, אבל הוא אוחז מצוין ומצליח לגמוע כבישים מאתגרים בקצב טוב מאוד. ההגה - כצפוי - אילם יותר מהטובים שבפנטומימאים, אבל מהיר ומדויק.

     

    לאון (ועוד קצת)

    סיאט אטקה, יותר מכל דבר אחר ובדיוק כמו שאר ליין הדגמים של סיאט, הוא לאון באריזה אחרת. הפעם, הלאון מגיעה באריזה שמתאימה יותר לשוק הרכב של סוף העשור השני של המאה ה-21. כולם רוצים קרוסאוברים, אז סיאט ייצרה קרוסאובר במתכון שהיא יודעת - לאון.

    מצד אחד, זה קצת מבאס שהחברה שקיבלה את תפקיד "האחות המרדנית" נוהגת בשמרנות כזו, אבל מצד שני הם כאן כדי למכור מכוניות, ואם זה לא שבור, אל תתקן את זה.

    מה שמביא אותנו לסיאט אטקה בחליפת סטייל שמאלץ אותנו, כמו כל ג'יפון אחר בטווח המחירים האלה, לוותר. בחלק מהמתחרים צריך לוותר על מנוע, בחלק על עיצוב ומערכות בטיחות, ובסיאט אטקה על אבזור ואותה "תחושה" אמורפית שקנית משהו שהוא מעבר לסתם מכונית.

    היא באמת בסדר, וקשה לפסול אותה על הסף בגלל סעיף קונקרטי כזה או אחר, היא מעוצבת לא רע, היא מספיק נוחה, מרווחת, שימושית, ויחידת ההנעה והאחיזה מצוינות. אבל היא פשוט לא מצליחה לדגדג את בלוטות החשק. אף אחד ממי שנהג עליה (עם כולם תוכלו לדבר בפורום) לא ירד ממנה וצעק "רוצה".

    בסרגל של "לקנות-לחכור-לשכור-לעבור", האטקה מקבל ציון מעורב. אם אתם בעלי איביזה או לאון, שרוצים רכב משפחתי ושימושי יותר, לכו על "לקנות". גם לאנשים שבשבילם המנוע הוא הדבר הכי חשוב לכם בג'יפון במחיר של שברולט קרוז (ועוד קצת) כדאי לבחור ב"לקנות". השאר? אם אטקה, אז הגרסאות המאובזרות יותר, תשקיעו (עוד קצת).

    יש לכם שאלות לכותב המבחן? בואו לפגוש אותו בפורום.

    dddd