תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סיאט
  • סיאט אטקה
  • סיאט אטקה – נהיגה ראשונה

    סיאט אטקה

    הרעב העולמי לג'יפונים וקרוסאוברים הוא כבר מזמן לא עניין של שווקים מסויימים, אלא כיוון ברור אליו הולכת כל תעשיית הרכב, עם האטקה סיאט תנסה לשדרג את מעמדה ולהציב מתחרה בסגמנט המבוקש ביותר. שלומי צרפתי נהג וחזר לספר עליו

    • 10-07-2016
    • מאת: שלומי צרפתי

    מגמת הרתיחה בסגמנט ה-SUV, הג'יפונים והקרוסאוברים היא עולמית, לא לוקאלית. בדיוק בזמן הנכון מבחינתה מציגה סיאט, לראשונה בתולדותיה, SUV  העונה לשם אטקה (ATECA) ולמרות העדר ניסיון בתחום, היא עשתה את זה מעולה. האטקה, בתמחור הנכון יהיה מתחרה רציני מאוד לספורטאז', לטוסון ולשאר מובילות הקטגוריה שמגיעות מהמזרח.

    העיצוב נעים, אבל לא משדר את הספורטיביות שלה מצופה מסיאט

    סיכום ושורה תחתונה

    כאמור, בתמחור הנכון האטקה תהיה מכונית אטרקטיבית למדי בשוק הישראלי. היא מציעה אלטרנטיבה ראויה למתחרות הטבעיות (קשקאי, ספורטאז', טוסון, קדג'אר)  בזכות מנוע טוב יותר, נוחות מצוינת, עיצוב מרענן, ציון בטיחות גבוה ובזכות העובדה שלכולם עדיין אין כזה. המחיר שלה עדיין לא ברור אבל מגישושים שערכתי מדובר בסדר גודל של מחיר פתיחה של כ-145,000 שקל ואם זה יהיה המחיר הסופי, סביר להניח שהבעיה תהייה בכמות ההקצאות שיש ליצרן לשוק המקומי ולא בביקוש לרכב.

    עיצוב

    האטקה מבוסס על לאון האצ'בק, מכונית נאה כשלעצמה. הגירסה המוגבהת שלה נאה לא פחות. העיצוב סולידי ונעים לעין אבל קצת נעים מדי. כמי שאמורה להיות הנישה הצעירה והספורטיבית בקונצרן, סיאט פספסו קצת בנושא הזה והאטקה לא נראה ספורטיבי מספיק. האלמנט העיצובי הבולט ביותר של האטקה הם אותם פנסי לד לתאורת יום שמהווים את סימן ההכר של הלאון. מבחינת מימדים, האטקה קטן במעט מהטוסון ומהספורטאז' . זה מעניק לו מראה קצת יותר "ספורטיבי" ופחות אגרסיבי מזה של הקוראניות ומצד שני קצת פחות "שופוני".  
    מבפנים הרכב זהה למה שאנחנו מכירים בלאון. לוח המחוונים מוטה לכיוון הנהג, מסך של 8.5 אינץ במרכז הדשבורד ואותם כפתורים ומחוונים המוכרים מרכבי הקונצרן השונים. איכות החומרים וההרכבה מצוינים והנדסת האנוש מעולה. 


    עיצוב הפנים, המחוונים ופקדי השליטה הם אלו המוכרים מהלאון. הנדסת האנוש מעולה

    נוחות נסיעה, מרווח פנים, תא מטען

    למרות ממדיו החיצוניים, המרווח בתא הנוסעים מצויין. הספסל האחורי מרווח מאוד ויתאים גם לשלושה מבוגרים. תא המטען של גרסת ההנעה הקדמית הוא בנפח של 510 ליטר. בגירסת ההנעה הכפולה הנפח יורד במקצת ל-485 ליטר אבל בשני המקרים הוא מספיק גדול ומספיק נוח להטענה.

    הפלוס העיקרי שמציעה האטקה היא נוחות הנסיעה ואיכות הנסיעה. איכות נסיעה בגלל השקט המופתי שבתא הנוסעים ונוחות הנסיעה בזכות פעולת מתלים מצויינת ובזכות מושבים מעולים לנהג ולנוסע שלידו. האטקה הוא רכב נוח מאוד, גם בנסיעות עירוניות וגם בנסיעות ארוכות.

    הספסל האחורי מרווח ויכיל שלושה מבוגרים

    ביצועים, התנהגות

    במהלך ההשקה נבחנו שתי גרסאות בעלות שני מנועים: 1.4 ליטר TSI ו-2.0 ליטר דיזל .

    סביר להניח שרוב כלי הרכב שימכרו בישראל יהיו עם מנוע הבנזין. זה אותו מנוע בנזין מוגדש המוכר ממכוניות אחרות לכל אורך ורוחב היצע הקונצרן, עם מומנט של 25.5 קג"מ והספק של 150 כ"ס. מבחינת ביצועים וזמינות כח, המנוע הזה נותן נוקאאוט רציני לצמד הקוראיניות. הוא אומנם קטן יותר בנפח אבל מוגדש, מה שאומר שזמינות הכח שלו שלו טובה משמעותית ממנועי ה-2.0  ליטר של האסיתיות (25.5 קג"מ כבר ב-1,500 סל"ד לעומת 19.6 ב-4,000 סל"ד ) וגם צריכת הדלק שלו אמורה להיות עדיפה.

    יחידות התאורה בשילוב פנסי ה-DRL מסוג לד מעניקים לו הופעה ייחודית


    מכוניות ההשקה היו מצויידות בתיבת הילוכים ידנית (שתפקדה מעולה אך לא תגיע ארצה) שכן אלינו הוא יגיע עם תיבה כפולת מצמד בת  שבעה הילוכים.  
    אני לא יודע כמה מהקונים הפוטנציאלים של האטקה יקומו מוקדם בשבת בבוקר ויקחו אותה לכבישים מפותלים, אבל בסך הכל לאטקה התנהגות כביש סבירה. ספורטיבית היא לא. קצת קשה להיות  ספורטיבי שמרכז הכובד שלך גבוה יחסית ואתה לא ממש מכוון לשם. לזכות האטקה ייאמר שזוויות הגלגול נמוכות יחסית וההגה מהיר אבל לא הרבה יותר מזה.

    בטיחות

    במבחן שנעשה במסגרת euroncap  קיבלה האטקה ציונים גבוהים מאוד:

    5 כוכבי בטיחות, ציון בטיחות מבוגרים – 94%, ציון בטיחות ילדים – 84%, ציון בטיחות הולכי רגל – 71%, ציון בטיחות מערכות עזר – 60%.

    רכבי המבחן צוידו במערכות בטיחות מובנות כמו שמירה על נתיב, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת לבלימת חרום אקטיבית בנסיעות עירוניות. כולן מתפקדות ללא דופי. מערכת שמירה על הנתיב מעולה ושומרת על הרכב במרכז הנתיב. האבסורד שנקרא המחוקק הישראלי יגרום לכך שהמערכות המצויינות האלה לא יגיעו לארץ וחבל (הן לא מוכרות לצורכי הטבת מס, בניגוד למשל למערכת מוביל איי).

    סיאט אטקה אמור להגיע לישראל לקראת סוף 2016.  

    יש לכם שאלות לכותב המבחן? בואו לפגוש אותו ב"קארספורום"

    dddd