תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סוזוקי
  • סוזוקי סלריו
  • סוזוקי סלריו – מבחן דרך

    סוזוקי סלריו

    סוזוקי הייתה מבשרת החדירה של מכוניות המיני לשוק המקומי עם אלטו. המתכון של מכונית חסכונית ממותג רב מוניטין ובמחיר שובר שוק הפך להצלחה אדירה. כעת יש לה יורשת – סלריו. חן פרחי יצא לבדוק אותה

    • 25-07-2016
    • מאת: חן פרחי, צילום: סוזוקי

    בשנת 2010 נחתה כאן מכונית מיני קטנה וחסרת יומרות שענתה לשם סוזוקי אלטו. השם לא ממש חדש עבור סוזוקי – אלטו הראשונה הוצגה ב-1979, ויחד עם הג'יפון הקטן של סוזוקי שמוכר לנו כסמוראי, היו המכוניות הראשונות של סוזוקי שיוצאו למערב. האלטו שהגיעה לארץ תומחרה נכון, 60,000 אלף שקלים, וכך יצרה במו גלגליה פלח שוק חדש, שלימים יהיה די משמעותי בשוק הישראלי. האלטו אפשרה ללא מעט רוכשים לקנות מכונית חדשה במחיר מכונית מרופטת "כמו חדשה, נהג אחד" יוצאת ציי רכב. ההצלחה הייתה מידית, ולמרות שהגיעה גם גרסה אוטומטית, עיקר המכירות היו דווקא של הידנית. אולם כידוע, ההצלחה לא נותרת יתומה, ועד מהרה יצטרפו אליה עוד ועוד מכוניות מיני, שכל אחת מהן מציגה יתרונות יחסיים על פני שותפותיה בסגמנט. גם בתחום התמחור איבדה האלטו את יתרונה היחסי, מה גם שהייתה מכונית בסיסית ביותר. מעל האלטו מוצבה הספלאש, שהייתה גדולה ממנה, אך קטנה מהסוויפט, וזכתה אף היא להצלחה מכובדת, בעיקר בשל העובדה שהייתה אחת האוטומטיות היותר זולות, ונהנתה מהמוניטין הטוב של סוזוקי. לפני כשנה וחצי הוצגה הסלריו החדשה, כששתי מטלות הוטלו על כתפיה הצרות – החלפת האלטו והספלאש גם יחד. לכן הציגה הסלריו גידול במימדים לעומת האלטו, אולם עדיין נותרה קטנה מעט מהספלאש. בניגוד לאלטו ולספלאש, לסלריו אין תיבה אוטומטית פלנטארית אלא תיבה רציפה או רובוטית חד מצמדית, וידנית כמובן. חרף מאמציהם של אנשי מכשירי תנועה, יבואני סוזוקי לישראל, לא הסכימו סוזוקי למכור את הסלריו החדשה עם תיבה רציפה בארץ, בשל היעדר תקינה מתאימה.

    תכליתית

    עם הסלריו החדשה ערכתי פגישת היכרות בחניון מכשירי תנועה בת"א, ומזל שראיתי אותה בחושך. לעומת האלטו והספלאש, שלפחות ניסו להציע מראה חינני, הסלריו פשוט נראית סתמית להחריד מכל זווית בה מתבוננים בה. אין בה שמץ של יצירתיות או חינניות, וללא ספק היא נראית הכי פחות מושכת בקבוצתה. גם תוספת של פסי קישוט מגוחכים בבתי הכנפיים שנועדו להקנות לה מראה "ג'יפי" לא ממש מסייעים. פתיחת הדלת הקלילה וכניסה לתא הנוסעים אינה משפרת את האווירה; עיצובה הפנימי נעדר אף הוא יצירתיות או מקוריות, הריפוד בסיסי ועגום, דיפוני הדלתות דקיקים ועשויים פלסטיק בסיסי וזול, כשרק בדלתות הקדמיות יש מעט בד דקיק בדוגמא שהזכירה לי את חלוק הבית של סבתי עליה השלום. חבל, כי העיצוב העגום מאפיל על לא מעט יתרונות, חלקם משמעותיים מאד. הסלריו אמנם מכונית מיני, אולם היא נהנית ממרווח פנימי מצוין; המושבים דקיקים אמנם ואינם תומכים או נוחים במיוחד, אולם מאפשרים הסעת ארבעה מבוגרים ברווחה יוצאת דופן עבור מכונית בגודלה. גם תא המטען סביר בנפחו, למרות שרמת החומרים בו ירודה. האבזור סביר בהחלט, וכולל את כל החשמולים המקובלים ומחשב דרך בסיסי אך מדויק. במרכז מכונית המבחן שכנה מערכת המולטימדיה המצוינת במפתיע, שמסתייעת בשישה רמקולים, ומספקת איכות צליל טובה מאד, כמו גם שמיעה טובה בדיבורית. מושב הנהג מתכוונן לגובה, כמו גם גלגל ההגה העשוי פלסטיק דק ודוחה, ואלא מאפשרים תנוחת נהיגה סבירה בהחלט. שדה הראייה מושלם, והמראות החשמליות הגדולות בהחלט מסייעות.

    איכות הגימור של התאילנדית הקטנה מצוינת, החל מצביעה ברמה גבוהה, דרך הרכבה טובה וכלה בהיעדר קרקושים. למרות שמכונית המבחן כללה התקנות מקומיות של קודן, מוביל איי ומערכת מולטימדיה, ראוי לציין שהכל בוצע במקצועיות רבה.

    תא המטען עם 254 ליטרים מציג נפח שנמצא בחלק העליון של המספרים של הקבוצה.

    גדולה בעיר, קטנה בחוץ

    מנועה של הסלריו החדשה נלקח מאלטו היוצאת, לאחר התאמות לתקני זיהום האוויר, והוא מספק 69 כ"ס משלוש הבוכנות שלו. כאמור, בשל היעדר תקינה מתאימה לדגם בעל התיבה הרציפה, מיובאת הסלריו לארץ עם תיבה רובוטית חד מצמדית בת חמש מהירויות, שזהה לתיבה הידנית, למעט יחס העברה סופי קצר יותר. ההנעה מגלה את אותו טרטור מוכר ממנועי שלוש הבוכנות, ושילוב ל-D מפעיל אותה במצב אוטומטי, כשהסטת הידית מאפשרת תפעול ידני. התיבה הרובוטית של הסלריו כוללת מצב גלישה שגורמת לה להרגיש כמו תיבה אוטומטית "רגילה" בתחילת הנסיעה, ומערכת יעילה מאד למניעת התרדרות בעליות. יציאה לרחובות הכרך, שטח המחייה הטבעי שלה, מגלה מכונית די זריזה, ותיבה רובוטית נסבלת בהחלט; כמעט ולא מורגשים טלטולים, למעט בזינוק עם דוושה לחוצה עד הסוף, נסבל ביותר, וללא ספק מדובר באחת התיבות הרובוטיות היותר טובות שחוויתי. התאוצה סבירה בהחלט, ושימוש ידני נוח מאד בשל מיקום הידית. בשימוש ידני התיבה נעימה מאד, ולא מורגשות "זריקות מצמד" כלשהן. גם יציאה לכביש בין עירוני שומרת על המאזן החיובי. השיוט במהירויות חוקיות סביר בהחלט, ואם מתעקשים אפשר לראות מספרים מכובדים למדי על מד המהירות. יתרונה הגדול של התיבה הרובוטית הוא היעדר הפסדי כוח כלשהם, וזה לרוב מתבטא בצריכת הדלק. וכאן הסלריו מככבת – בנסיעה ממוצעת, שכללה נסיעה עירונית צפופה, בין עירונית די מהירה ושטח הררי, השיגה המכונית צריכה ממוצעת של 18.8 ק"מ לליטר. מרשים ביותר. גם במעמס מקסימלי לא ירדה המכונית מ-13.5 ק"מ לליטר, ואילו בשיוט ארוך ורגוע ניתן לראות גם 24 ק"מ לליטר. בסוף כל כביש מהיר ממתין לרוב כביש מפותל, ולמרות שזה אינו שטח המחיה הטבעי של מכוניות כאלו, הפרוטוקול מחייב. וכאן מתהפכת התמונה הדי חיובית; אחיזת הכביש בינונית למדי, ההגוי ארוך (3.5 סיבובים מנעילה לנעילה), קל מידי, מעורפל ועמום כמו מדיניות הגרעין של ישראל, היציבות הכיוונית גרועה, ונדרשים תיקוני הגה כדי לשמור על הכיוון הכללי ועל הנאה אין מה לדבר כלל. לפחות הבלמים טובים. גם משהו. הפיצוי מגיע בדמות נוחות נסיעה סבירה למדי, בייחוד בנסיעה עירונית, אולם גם בנסיעה מהירה הרושם הטוב סך הכל נשאר. רמת הרעש, לעומת זאת, גבוהה כל העת, ונסיעה מהירה מייצרת שלל רעשים מגוונים, החל מרעש הרוח, דרך רעש הכביש ועל כל הסימפוניה מנצח טרטור המנוע. הסלריו בהחלט יכולה לכסות מרחקים גדולים, אולם זה מעייף ומתיש למדי. אחרי שעתיים נהיגה הרגשתי כאילו ביליתי שעתיים בתוף של מכונת כביסה במצב סחיטה...

    חבילת עלות-תועלת

    הסלריו האוטומטית נמכרת ב-66 אלף שקלים, וכרגע זו האוטומטית הקטנה הזולה בארץ. כמכונית, הסלריו היא תערובת די מוזרה של רע וטוב. המנוע טוב, התיבה הרובוטית נסבלת בהחלט, המרווח הפנימי מעולה, וכך גם שדה הראייה, האבזור מקיף ומכובד וצריכת הדלק כמעט חסרת תקדים עבור מכונית אוטומטית. מצד שני, העיצוב עצוב, הפנים עגום, התנהגות הכביש בינונית מינוס וההרגשה הכללית זולה, ולא בצד החיובי. ומעל הכל, ולמרות לא מעט יתרונות יחסיים, שחלקם מוחשי מאד, היא פשוט אינה עושה חשק לרכוש אותה, ומי שבכל זאת יקנה אותה, יעשה זאת מתוך חישוב קר, וחבל, כי אם קצת השקעה שאינה עולה אפילו, יכלה לצאת מכונית מוצלחת למדי.

    דגם: סוזוקי סלריו, אוטומטית

    מנוע, הנעה

    בנזין, 3 צילינדרים, קדמית

    נפח (סמ"ק)

    998

    הספק/סל"ד

    68/6,000

    מומנט/סל"ד

    9.2/3,500

    תיבת הילוכים

    רובוטית, מצמד יחיד, 5 הילוכים

     

     

    מידות

    אורך (ס"מ)

    360

    רוחב (ס"מ)

    160

    גובה (ס"מ)

    154

    בסיס גלגלים (ס"מ)

    243

    תא מטען (ליטרים)

    254

    משקל (ק"ג)

    840

     

     

    מתלים, בלמים,צמיגים

    מתלים קד'/אח'

    מק'פרסון/סליל ומוט מייצב

    בלמים קד'/אח'

    דיסק/תוף

    צמיגים

    165/65 14R

     

     

    יש לכם שאלות לכותב המבחן? בואו לפגוש אותו בפורום

    dddd