תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

מיצובישי קאנטר היברידית – מבחן דרך

מיצובישי קאנטר היא המשאית ההיברידית הראשונה שזמינה בשיווק סדיר בישראל. היא תחסוך לכם כמעט 15% בצריכת הדלק בלי פשרות משמעותיות בתחום השימושיות. בקרוב בכל חברת הפצה עירונית?

  • 11-06-2015
  • מאת: אלירן אברזל

טכנולוגיית ההנעה ההיברידית קיימת בשוק הרכב הפרטי מזה למעלה מ-15 שנה. לא מעט זמן, בוודאי מספיק ארוך כדי שהיא תוכל להוכיח את עצמה ככזאת שמשפרת את צריכת הדלק, מבלי לסבול ממחלות או תקלות משמעותיות. 15 שנה ורק עכשיו אנחנו רואים את הטכנולוגיה הזאת מגיעה אל עולם הרכב הכבד. וגם זה, בטפטוף איטי וזהיר, בשקט כמעט מוחלט.

מיצובישי קאנטר היא המשאית ההיברידית הראשונה שמגיעה לישראל בשיווק סדיר, בערך. הקאנטר ההיברידית הראשונה נחתה בארץ לפני שנה ומאז היא נמצאת בארץ בניסוי. לקוח שירצה להזמין אחת יוכל לקבל אותה, בהזמנה מיוחדת ועם זמן המתנה לא קצר. המטרה היא להתחיל לשווק את המשאיות האלו בכל הכוח בישראל כבר במהלך השנה הקרובה, בדגש על שוק החלוקה העירוני. הפעלתי קצת קשרים והצלחתי לקבל את הגרסה ההיברידית של הקנטר לנסיעת מבחן ראשונה בישראל, אולי אצליח להבין איך זה שיש עשרות אלפי רכבים היברידיים בארץ – ואף לא אחד מהם מסחרי.

מיצובישי קאנטר היברידית

אבל קודם, נחזור רגע אחורה ונדבר על מיצובישי קאנטר באופן כללי. החזית אמנם נושאת את סמל היהלום של מיצובישי, אבל את השם המפורש מיצובישי לא תמצאו כאן בשום מקום. הסיבה פשוטה – חטיבת המשאיות של מיצובישי נרכשה על ידי דיימלר כבר בשנת 2005 והפכה להיות חלק באחד מתאגידי המשאיות והאוטובוסים הגדולים בעולם.

הקאנטר היא משאית קלה (7.5 ו-11 טון משקל כולל) שנמכרת בישראל בדור הנוכחי כבר משנת 2012 אבל לא הצליחה עד כה לכבוש נתח שוק משמעותי מהסגמנט. השוק הישראלי נותר נאמן למתחרים, כשבראשם איסוזו סומו. בכלמוביל, יבואנית מיצובישי-פוסו לישראל, מנסים לשבור את ההגמוניה של המתחרים תוך שהם משיקים שלל גרסאות מיוחדות של הקאנטר בישראל. גרסאות שאולי לא ישברו את השוק מבחינת כמויות, אבל אולי כן יצליחו ליצור עניין אצל לקוחות נישה ולהרחיב אט אט את אחיזתה של הקאנטר בשוק הישראלי. גרסה מיוחדת אחרת של הקאנטר, עם הנעה כפולה ויכולת שטח, פגשתי בשנה שעברה. עכשיו אני פוגש את הגרסה ההיברידית, לא פחות מיוחדת ואולי אפילו יותר.

מיצובישי קאנטר היברידית

הרעיון מאחורי מערכת ההנעה ההיברידית פשוט ביותר. כשרכב רגיל מנסה להאט הבלמים הופכים את המהירות שלו לחום, חום שמתפזר באוויר והולך לאיבוד. ברכב היברידי, הופכת אותה מהירות לאנרגיה חשמלית. החשמל שנוצר בתהליך הזה נאגר במצברים ויכול לשמש להנעת הרכב כמה שניות מאוחר יותר, כשהרמזור מתחלף מאדום לירוק או כשהפקק משתחרר. נכון, זה דורש התקנה של מערכות נוספות ברכב כמו מצברים, מנוע חשמלי ויחידה שתמיר את המהירות לחשמל. קצת מסובך, אבל הניסיון ברכבים הקלים והפרטיים מוכיח שזה עובד ויכול לחסוך עשרות אחוזים בצריכת הדלק בהתאם לתוואי הנסיעה. בנסיעות מרובות בעצירות המערכת תחסוך יותר, בנסיעות בין עירוניות במהירות קבועה פחות.

וכאן בדיוק נכנסת לתמונה מיצובישי קאנטר ההיברידית. מדובר במשאית חלוקה עירונית שאמורה לעבוד בדיוק באותם תנאי נסיעה שבהם מערכות הנעה היברידיות מככבות, כלומר בתוך העיר. היא מבוססת על מכלולי הקאנטר הרגילה והמוכרת, אך מוסיפה להם יחידת מצברי ליתיום-יון בקיבולת של 2 קוט"ש ומנוע עזר חשמלי בהספק מרבי של כ-40 קו"ט (שהם קצת יותר מ-53 כוחות סוס). מערכת העזר החשמלית הזו מסוגלת להניע את המשאית בצורה חשמלית טהורה במהירויות נמוכות ומשמשת כמנוע עזר במהירויות גבוהות יותר.

כשנגמר למערכת החשמלית הסוס, או סתם כשמהירות הנסיעה עולה, נכנס לפעולה מנוע ה-3.0 ליטר טורבו-דיזל בהספק של 150 כוחות סוס, שעומד בתקן זיהום האוויר הנוכחי יורו6. תיבת ההילוכים בדגם ההיברידי היא רובוטית כפולת מצמדים (אין אופציה לגיר ידני), אותה תיבת הילוכים שמוצעת גם בדגמי הדיזל הרגילים כאופציה. גם מבחר המשקולות קטן יותר בהשוואה לגרסת הדיזל הרגילה והגרסה ההיברידית מוצעת רק בדגם ה-7.5 טונות, אך עם שני בסיסי גלגלים – 340 ו-385 סנטימטרים.

מיצובישי קאנטר היברידית

מבחוץ, הגרסה ההיברידית של מיצובישי קאנטר נראית פחות או יותר אותו הדבר כמו גרסאות הדיזל הרגילות. נהגים חדי עין יבחינו בגריל קדמי בצבע כחול או בבנק הסוללות שמותקן בגחון המכונית, וזהו. גם בתוך תא הנהג סביבת המחיה זהה ולמעט כפתור נוסף (שמפעיל את מערכת ה-Start&Stop) או צג שונה למחשב הדרך – אין כאן שום הבדל. וזה בסך הכל בסדר גמור, כי תא הנהג של הקאנטר טוב ככה ואין סיבה של ממש לשנות אותו. סביבה העבודה נוחה, הנדסת האנוש טובה ומושב הנהג נוח. המושב המרכזי בתא הנהג מתקפל והגב שלו הופך לשולחן, יש מדפי אכסון בתקרה ובקרת אקלים מכאנית פשוטה אך יעילה. בקיצור, יש כאן את כל מה שצריך. גם הנהיגה עצמה היא בדיוק כמו שאתם מכירים מדגמים אחרים של הקאנטר – נהדרת בתוך העיר, קצת פחות נהדרת מחוץ לעיר.

אבל אני לקחתי את המשאית הזו לנסיעת מבחן לא בגלל תא הנוסעים או העיצוב, אלא בגלל מערכת ההנעה ההיברידית. ודווקא כאן, יש לי כמה סייגים קלים. אבל נתחיל מהסוף – זה עובד. היצרן מבטיח חיסכון מרבי של 23% בצריכת הדלק, אבל כמובן שבפועל זה תלוי באופי העבודה עם המשאית ובסגנון הנהיגה. אני מאמין שבפועל החיסכון ינוע סביב ה-15%, שגם זה לא מעט למי ששורף מאות שקלים ביום על דלק.

עד למהירות של 10 קמ"ש לערך הקאנטר ההיברידית יכולה לנוע במצב חשמלי כמעט טהור. אני כותב כמעט כי מנוע הדיזל חייב להיות מונע כדי שהמשאית תתחיל להתקדם, למרות שמבחינה מכאנית המשאית יכולה לנוע כשהוא מנותק מהגלגלים. במהירות של 10 קמ"ש תיבת ההילוכים האוטומטית משלבת את מנוע הדיזל (שמשתלב ישירות בהילוך השני או השלישי) ושניהם מתחילים לעבוד יחד, במקביל. בזמן בלימה, המנוע החשמלי הופך לגנרטור וממש בולם את הרכב, כשהוא כמעט ומייתר את בלם המנוע הרגיל (שמותקן כאן בכל מקרה).

מיצובישי קאנטר היברידית

אז איפה הסייגים שהבטחתי לכם? קודם כל, מיצובישי קאנטר ההיברידית מצוידת במערכת Start&Stop שמכבה את המנוע בזמן עמידה. למערכת הזו לוקח שניות ארוכות עד שהיא מכבה את המנוע אבל הרבה יותר מפריע – לוקח לה הרבה זמן להניע מחדש את המנוע. אם ברכב בנזין רגיל המנוע מספיק להניע בזמן שלוקח לנהג להעביר את הרגל מהברקס לגז, כאן זה לוקח עוד שנייה או שניים. התוצאה – היסוס ביציאה מהמקום שעלול להתפרש לא נכון בנסיעה עירונית בקצב תל אביבי לוחץ. הנהג חייב להיות ערני ולהרים את הרגל מהברקס כמה שניות קודם, כדי שהמנוע יספיק להניע עד לרגע היציאה מהמקום. אפשר כמובן גם לכבות את המערכת הזו, אבל אז נעלם גם חלק גדול מאוד מהחיסכון בדלק.

הבעיה השנייה היא בתיבת ההילוכים האוטומטית. אל תטעו, מדובר בתיבת הילוכים כפולת מצמדים מצוינת שבניגוד לתיבות החד-מצמדיות מעבירה הילוכים בצורה מהירה וחלקה. היא מורידה הילוכים בזמן בלימה ועושה את העבודה בצורה כמעט מושלמת. למעט בעיה אחת – זינוק בעליה. הבעיה היא למעשה לא בתיבה אלא באלקטרוניקה - חסרה לי כאן מאוד מערכת Hill Hold שתחזיק את הבלמים נעולים עד שהמצמד ישתלב והמשאית תתחיל לנוע. אחרת, אתם עלולים לגלות שהמשאית שלכם התדרדרה כמה סנטימטרים יקרים אחורה, לתוך פגוש של מיצובישי ספייס סטאר או משהו כזה.

מיצובישי קאנטר היברידית

מיצובישי קאנטר היברידית – סיכום

השורה התחתונה היא, כמו תמיד כשמדובר במסחריות ומשאיות, המחיר. הקאנטר ההיברידית עולה כ-40 אלף ₪ יותר מקאנטר דיזל מקבילה, והשאלה היא תוך כמה זמן תחזיר המשאית את ההשקעה הזו בצריכת דלק משופרת. זה כמובן תלוי בכמות הדלק שכל אחד צורך בחודש, וגם תלוי לא מעט באופי השימוש במשאית.

אם אתם עובדים מחוץ לעיר, אין לכם מה לחפש עם המשאית הזו. קחו את דגם הדיזל הרגיל, הוא יעלה לכם פחות ויציע צריכת דלק דומה. אם אתם עובדים בתוך העיר, היא יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים בחודש בעלויות הדלק, שיצטברו לכמה עשרות אלפי שקלים בשנה ובקיצור – להחזיר את ההוצאה בתוך שנתיים, אולי שלוש. בכלמוביל, אגב, מוכנים להשתתף אתכם בהחזר ההשקעה ולתת לכם את הקאנטר ההיברידית בליסינג תפעולי ל-5 שנים, אז ההפרש במחיר בינה לבין הקאנטר הרגילה יעמוד על כמה מאות שקלים לחודש.

מעבר לעלות הרכישה יש כאן גם בעיה נוספת. שוק הרכב הכבד בארץ שמרן למדי ולא ממש אוהב חידושים טכנולוגיים, בטח לא כשמדובר במשאיות קלות שמוצמדות בדרך כלל לנהגים שכירים. רוב הרוכשים יעדיפו משאית עם מכלולים מוכרים ומוניטין מוכח, גם אם זה לא ממש מוצדק. לך תשכנע אותם להשקיע עשרות אלפי שקלים במשאית חדשנית שעדיין לא צברה שם בשוק. זה יהיה כנראה האתגר הגדול ביותר של אנשי השיווק בחטיבת המסחריות של כלמוביל עם המשאית הזאת, זה ולא המחיר.

מיצובישי קאנטר היברידית - מפרט טכני מקוצר

מיצובישי קאנטר היברידית

dddd