תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • פיגו
  • פיגו 308
  • פיג'ו 308 החדשה - מבחן דרך

    פיגו 308

    אחרי שזכתה בתואר "רכב השנה 2014", הגיעה ה-308 לישראל עם שק מלא הבטחות ותפקיד חשוב מאוד למלא.

    • 20-11-2014
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    לפעמים יש דברים שמגיעים פעם בהרבה מאוד זמן, הרבה מדי זמן, ופיג'ו 308 החדשה היא אחת מאותם דברים. מזמן לא הייתה ליצרן בכלל וליבואן בפרט מכונית כה חשובה שצריכה למלא תפקיד כל כך גדול. נראה שבאירופה הלך לה ממש לא רע, לאחר שזכתה בסוף השנה שעברה בתואר "מכונית השנה 2014" תוך שהיא לוקחת את מקומה של פולקסווגן גולף שזכתה בתואר בשנה שעברה.

    ההשוואה לגולף לא נגמרת כאן. פיג'ו שמה לעצמה למטרה, כבר בשנתיים האחרונות למעשה, לשדרג את ליין הדגמים שלה וליצור מוצרים עם מעט יותר ניחוח פרימיום מהדורות הקודמים של דגמיה, שהיו מאז ומעולם חלופה חביבה אך עם "סיבוב" מסויים באופי שלעיתים לא הלך בקנה אחד עם הטעם של הנהג הישראלי.

    פיג'ו 308 החדשה

    הדור השני של ה-308, למרות השם הזהה, שונה לחלוטין מהמכונית אותה היא מחליפה. העיצוב התבגר ונהיה משמעותית סולידי ונעים יותר, ובנימה אישית, טוב עשתה פיג'ו שנפתרו סוף סוף מהלוע הפעור והעצום שעיטר את חזיתות המכוניות שלה בעשור ומשהו האחרונים.

    בשבועות מאז הגיעה ארצה, פקדו את הכבישים והצמתים מאות רבות של שלטי חוצות אותם מעטרת מכונית פוטוגנית ונאה בצורה קיצונית. אך כבר בפעם הראשונה שפגשתי בה, נותרתי קר משהו, יכול להיות שאלה פנסי ה-LED והחישוקים הגדולים יותר של הגרסה המאובזרת שטרם הגיעה ארצה, או שאולי משהו בזווית, אבל ה-308 שהגיעה ארצה נראית פחות הומוגנית והרבה פחות סקסית מאחותה האירופאית.

    בפנים המצב שונה בתכלית, עיצוב הארט-דקו המינימליסטי משאיר רושם ראשוני טוב מאוד של יוקרה, הקפדה ואיכות, רושם שמתפוגג מעט כשמחליטים להעביר יד על המשטחים השונים שרבים מהם מרגישים לא איכותיים במיוחד וללא ספק היו יכולים להיות מחוברים למקומם מעט טוב יותר.

    פיג'ו 308 החדשה

    עם סיבוב המפתח מתעורר לחיים מסך מגע גדול למדי ששולט הלכה למעשה בכל פונקציות הרכב מלבד כמה בודדות, כגון איתותי חירום, ניתוק בקרת היציבות, נעילת הדלתות ועוד. גם כאן הרעיון - מזעור הכפתורים והעומס הכללי במרכז השליטה - מצויין, אך הביצוע פחות טוב, והשליטה במערכת המולטימדיה דורשת יותר מדי ריכוז בזמן והרבה מהתפריטים דורשים שתיים או יותר לחיצות כדי להגיע לאן שרוצים.

    ההגה הקטן והשמנמן שמקורו באחות הקטנה פיג'ו 208 הוא עוד ראיה לרצון הטוב של היצרנית הצרפתית, והמגבלות הטכניות שגורמות לו להרגיש כמו גרסת בטא של אפליקציה לטלפון סלולרי - מגניב, אבל לא נטול בעיות. ב-208 הקטנה, האופי של גלגל ההגה מתאים בדיוק במקום, אבל במשפחתית ללא יותר מדי יומרות ספורטיביות החסרונות, כשבראשם העובדה שבתנוחת ישיבה מסויימת הוא מסתיר חלק נכבד מלוח המחוונים, עולים על היתרונות.

    פיג'ו 308 החדשה

    המרווח מלפנים טוב והוא יספק את מרבית הנהגים, כאשר רק מעטים ירגישו צפיפות במושבים הקדמיים. מאחור המצב הרבה פחות טוב, ומרווח הברכיים - גם כאשר המושבים הקדמיים מוסטים די הרבה קדימה - לא מאוד מרשים. מרווח הראש טוב ושני מבוגרים לא גדולים במיוחד יוכלו לשבת בנוחות יחסית. היתרון של מרווח הברכיים המצומצם במושב האחורי מגיע כאשר פותחים את הדלת החמישית. שם נמצא תא מטען בין הגדולים בקטגוריה עם נפח של 470 ליטר מרשימים מאוד.

    בכל מה שפיג'ו 308 החדשה מחסירה באיכות, היא משלימה בכמות. אבזור, כן? כבר בגרסת Active הבסיסית היא מצויידת בחישוקי סגסוגת, קיפול מראות חשמלי עם מראה פנימית מתכהה חשמלית, חיישני אורות וגשם, תאורת יום LED, מערכת מולטימדיה עם בקרת אקלים מפוצלת וכל חיבורי המדיה והקישוריות האלחוטיות שתוכלו לחשוב עליהם, ועל פי מה שנאמר לי ע"י אחד הסוכנים, גם חבילת אפליקציות האינטרנט, עם אפשרות להזרמת וויי-פיי עשויה גם היא להגיע לארץ. האופציה כבר מוכנה במכונית, אבל דורשת התקנה של התקן חיצוני שאינו מסופק כיום.

    על הנעת 1,150 הקילוגרמים של ה-308 החדשה, 162 ק"ג פחות מאשר בגרסת הכניסה של הדגם הקודם, אמון מנוע חדש לחלוטין של הקונצרן. מדובר במנוע מוגדש טורבו בעל שלושה צילינדרים ונפח של 1.2 ליטר. המהנדסים של פיג'ו הצליחו בקסם כלשהו לסחוט מהמנוע הקטן לא פחות מ-130 כוחות סוס ומומנט מרבי של 23.4 קג"מ. לשם השוואה, מנוע ה-1.2 ליטר טורבו של פולקסווגן מפיק מאותו נפח 105 כוחות סוס ומומנט מרבי של 17.8 קג"מ. המנוע הקטן הזה מצליח לשמור את ה-308 ערה כמעט תמיד, הוא אמנם מרגיש מחנק מסויים בסל"ד גבוה, מחנק שאופייני למנועי טורבו קטנים, אך כל עוד תשמרו אותו בטווח שבין 2,000 ל-5,000 סל"ד תרגיש שמתחת למכסה המנוע נמצא מנוע גדול הרבה (הרבה הרבה) יותר גדול ובשרני. הזינוק מהמקום מתבצע בלי רגע של היסוס ומהר מאוד הפוקוס, ה-3 או ה-i30 שעמדה לצידכם ברמזור הופכת לשתי נקודות אור שהולכות וקטנות. למרות שהוא מפיק הרבה יותר כח ממה שהגיוני לצפות ממנוע קטנטן שכזה והצליח להראות ביצועים מרשימים למדי כשהוא מביא את ה-308 מ-80 ל-120 קמ"ש תוך פחות מ-7 שניות קצרצרות, הוא הוכיח את עצמו כחסכוני למדי, עם צריכת דלק ממוצעת שעמדה על 14.4 קילומטרים לליטר.

    פיג'ו 308 החדשה

    למנוע מוצמדת תיבת הילוכים אוטומטית רגילה בעלת שש מהירויות של אייסין היפנית שעושה עבודה בכלל לא רעה ברוב הזמן. עם זאת, היא מתבלבלת לפעמים במהירויות נמוכות ומתנהגת בצורה שאופיינית יותר לתיבות רובוטיות כפולות מצמדים. כמו כן, יש לתיבה נטייה מובהקת לחסכון, ובתנועה איטית היא הרבה פעמים ממהרת להעלות הילוך ולהביא את המנוע אל מתחת ל-2,000 סל"ד - שם הוא מתחיל להפיק רעידות לא נעימות.

    עם הדור השני של ה-308, החליטה פיג'ו לנסות לשחות עם הזרם ולייצר מכונית עם מתלים קשיחים שמרגישים גרמניים הרבה יותר מצרפתיים. בנסיעה על כביש משובש עוברים לתוך תא הנוסעים לא מעט שיבושים. אלה, יחד עם המשקל הנמוך של המכונית גורמים לה להרגיש מעט קופצנית ולא מאוד נעימה בנסיעה איטית על כביש מטולא ושבור.

    פיג'ו 308 החדשה

    עם זאת, המתלים הקשיחים אינם נטולי מעלות, ובכביש מהיר מצליחה פיג'ו 308 לגהץ כמעט כל מהמורה, ולהרגיש מאוד נטועה ויציבה. בידוד הרעשים גם הוא מאוד מרשים ואפילו במהירויות גבוהות (מאוד גבוהות) הנסיעה ב-308 מאוד נעימה ונינוחה. כנראה שפיג'ו עצמם הבינו את זה, והתקינו לצד מד המהירות האנלוגי גם מד מהירות דיגיטלי גדול, ועל זה אנו מודים להם באופן מיוחד.

    בניגוד למה שפיג'ו טרחה לציין עם השקת המכונית, על חזרה למקורות והתנהגות כביש שובבה ומרנינה, מציגה פיג'ו 308 התנהגות כביש שאפשר לשייך רק לצד השני של הטבלה - לחלק הבוגר והאחראי שלה. האחיזה גבוהה למדי אך ההגה, למרות היותו מדוייק וזריז, הוא אחד האילמים שיצא לי להתקל בהם ואינו מעביר כל תחושה לאצבעות על המתרחש מתחת לגלגלים הקדמיים. מצויין למכונית משפחתית, פחות מצויין לתקיפת פניות בסופי שבוע.

    פיג'ו 308 החדשה - סיכום

    נכון, הזכייה בתואר "מכונית השנה" היא משהו שלא "בא ברגל" ואין ספק שפיג'ו עשו כאן קפיצת מדרגה מאוד גדולה. הם יצרו מכונית בוגרת, שימושית, מהודקת ונאה למדי (לפחות בגרסה הבכירה, לכשתגיע), אך עם סיום המבחן אני מוצא את עצמי מתקשה להמליץ עליה בפה מלא. יש בפיג'ו 308 החדשה מספר חסרונות ומוזרויות שגרמו לי לא פעם לגרד בראש בתמיהה ולשאול את עצמי "למה זה טוב?". זה טוב כנראה לאירופאים ולכבישים הסלולים בצורה מעוררת התפעלות שלהם, ולמזג האוויר המתון יותר, שם לא נדרשות 26 לחיצות בכל פעם שצריך לפקוד על המזגן "תקרר אותי כבר!".

    אולי זאת ביקורתיות היתר שפוקדת אותי בשעת לילה מאוחרת, ואולי אחרי הכל האירופאים האלה יודעים מה הם אומרים, הרי שהמנוע נפלא, על זה אין עוררין, ואם תמהיל הנהיגה שלכם כולל ברובו נסיעות בינעירונית ארוכות יש סיכוי טוב שתמצאו את עצמכם מתמוגגים כל פעם מחדש מהעידון שהיא מספקת (ונבהלים למראה המהירות בה אתם נוסעים). אולי אחרי הכל ה-308 היא לא גרמנית כמו שפיג'ו רוצים שתחשבו, אלא צרפתיה לעילא ולעילא, עם חסרונות ויתרונות שצריך פשוט לקבל כחבילה.

    פיג'ו 308 החדשה בקטלוג הרכב של CarsForum
    פיג'ו 308 החדשה - מפרט טכני להורדה
    פיג'ו 308 החדשה

    dddd