תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • סוזוקי
  • סוזוקי קרוסאובר
  • מבחן דרך - סוזוקי קרוסאובר טורבו - עוד טיפה ודי

    סוזוקי קרוסאובר

    מתיחת הפנים של סוזוקי קרוסאובר שיפרה כמה דברים, והשאירה הרבה מאוד בדיוק כמו שהיו

    • 30-03-2017
    • מאת: פבל צ'רניצקי | צילום: פבל צ'רניצקי

    סוזוקי קרוסאובר, מחליפו של ה-SX4 (ועדיין נושא שמו), הגיח לאוויר העולם לפני כמעט ארבע שנים. והיה אוטו ממש בסדר כמעט בכל מובן. הוא נסע בסדר, היה מרווח בסדר, איכותי בסדר ונראה בסדר. הוא צרך דלק בסדר והיה "ג'יפוני" בסדר. את כל הסעיפים בהם סוזוקי צריכה להיות סוזוקי - אמינות, שמירת ערך - הוא עשה בצורה מופתית, בכל שאר הדברים, הוא היה - כאמור - בסדר.

    ואז באה מתיחת הפנים, שבמקום לשנות באופן רדיקלי את כל המכונית, או לעשות שינוי ממש קטן בממש הרבה דברים, החליטה להתמקד במעט מאוד דברים ולשנות אותם בצורה מקיפה.

    אחד הדברים ששונו באופן המהותי ביותר הוא הפרונט של המכונית. הדעות בנושא חלוקות, ולצערי מכל האנשים שנהגו ברכב אני הייתי בעמדת מיעוט מובהקת. לטעמי הדגם הקודם היה הרמוני וזורם יותר, וזה החדש פשוט - בהיעדר מילה עדינה - מכוער. הם חשבו אחרת. אבל אני כותב את המבחן, אז הם טועים.

    בפנים הקרוסאובר נשאר כמעט זהה לחלוטין. ואם לפני ארבע שנים איכות החומרים הייתה בינונית ורשימת האבזור "יישרה קו עם המקובל בקטגוריה", הרי שהיום שתיהן כבר מראות כמה התעשייה התקדמה. למעט פס פלסטיק רך לרוחב הדשבורד וריפוד בד על משענות הצד ודמוי עור במשענת המרכזית), כל החומרים פשוטים, קשים, ולא מזמינים. מאידך, ריפוד העור על ההגה דווקא מרגיש ממש בסדר.

    איכות ההרכבה השתפרה, ולמרות המון (אבל ה-מ-ו-ן) התקנות מקומיות - מובילאיי, חיישני רוורס ומערכת מולטימדיה, לא נשמעו שום ציוציום או קרקושים מהפלסיטיקים. די מובן מאליו ברכב חדש, אבל איכשהו הצליח להפתיע לטובה לאור הציפייה לשמוע קקופוניה של זמזוזים ורשרושים בגלל ההתעסקות הרבה שהרכב עבר לפני עלייתו לכביש.

    אגב מערכת המולטימדיה - הבחירה במערכת הקיימת תמוהה מאוד בעיניי. כשלעצמה, המערכת ממש בסדר. המעבד חזק והיא פועלת מהר מאוד. טוענת אפליקציות ברגע ומסך המגע מגיב מצוין גם ל"צביטות".

    אבל כמערכת מולטימדיה לרכב, שצריכה להיות אינטואיטיבית, נטולת הסחות דעת, וקלה לתפעול, היא נופלת על הפרצוף. נראה שהיצרן (הסיני ככל הנראה) של המערכת לא טרח להתאים אותה כלל ועיקר להפעלה במכוניות אלא לקח פשוט מערכת נקיה של טאבלט רנדומלי והתקין עליה אפליקציות שמיועדות למכוניות. הכפתורים ספוגיים ולא נעימים, וחוץ מלמעוך אותכם בכל הכח אין דרך לדעת בוודאות שלחצתם עליהם, ומעבר לזה גם אין כפתורים פיזיים לפעולות הכרחיות כמו טלפון או מדיה, אלא כפתור Menu שלוקח אתכם למסך הבית (?!) ו-Band לרדיו (שוב. ?!). *עדכון בנושא מערכת המולטימדיה בהמשך*

    התוצאה היא חוויה גרועה. הממשק עמוס באייקונים קטנים, הודעות טקסט מופיעות בלי קשר לשום דבר, ואין ספור אפליקציות מיותרות מפריעות בעיניים. אבל הכי גרועה היא העובדה שאפילו לא טרחו לחסום את הגישה לדברים כמו תפריטי הגדרות המכשיר או חנות האפליקציות (שבעצם מאפשרת לכם להוריד כל מה שאתם רוצים). דברים שממש לא הייתי רוצה שנהגים יתעסקו איתם כשהם נוסעים 130 קמ"ש בכביש 2. כאילו שגילוח, איפור וסימוס לא מספיקים.

    אז למה תמוהה ולא פשוט רעה? ובכן, כי למכשירי תנועה יש (או לפחות הייתה עד לאחרונה) על המדף מערכת נפלאה של Blaupunk, מהמערכות "המקומיות" הטובות ביותר שיצא לי לפגוש, ששווקה עם הבלנו. תעשו לעצמכם טובה - תבקשו אותה. החלק הכי מעניין פה הוא בכלל פסיכולוגי, בטח חלק מכם אומרים עכשיו לעצמכם ש"נו יאללה, ביג דיל. כולה מולטימדיה. מחליפים". אבל זה מדהים כמה מערכת גרועה יכולה להעיב על חוויה טובה בסך הכל (כאן) וכמה מערכת טובה יכולה לשפר חוויה בינונית במקרה הטוב (באלנו).


    עדכון: אחרי פרסום הכתבה יצרו עם מערכת CarsForum נציגי "שייקה אביזרים", החברה האחראית על ההתקנות המקומיות בסזוקי. אחרי הדגמה של גרסה מעט חדשה יותר של המערכת, מסתבר שחלק מהטענות כלפי המערכת הן בעיות נקודתיות של רכב ההדגמה, שמערכת המולטימדיה שלו ככל הנראה כבר עברה דבר או שניים (או 14 אלף דברים) בחייה. במערכת החדשה יותר הוסרה אפליקציית ה"חנות", ולא ניתן להתקין עליה אפליקציות חיצוניות נוספות, הכפתורים - שאמנם עדיין יכולים להיות טובים יותר - מרגישים טוב יותר ומעניקים הרבה יותר פידבק ללחיצה, וממשק המשתמש נקי ואינטואיטיבי יותר באופן כללי.

    בנוסף, קיבלתי הצצה לממשק שירות חדש שמפתחת החברה וצפוי לעלות לאוויר בתקופה הקרובה מאוד - בדומה לקיים במערכות של כלמוביל (יונדאי ומיצובישי) ושל יוניון מוטורס (טויוטה), שמאפשרת קשר מהיר למוקדי חירום, שירות לקוחות, תצוגת ספר רכב ואפילו אינדקס מלא של לוח השעונים עם הסבר ברור לתמציתי לכל נורת תקלה (כולל הכוונה לחלק הרלוונטי בספר הרכב להסבר מפורט יותר). גם כאן לא נחסכה מאנשי החברה ביקורת על הממשק העמוס והקשה לתפעול בזמן נסיעה, אבל - גם כאן - הביקורת התקבלה בזרועות פתוחות והובטח לי שייעשו שינויים לשפר את קלות השימוש, וכן את הבטיחות (הנקודה העיקרית שהפריעה לי) בזמן השימוש במערכת.

    בסופו של דבר, הביקורת על המערכת הספציפית ברכב הספציפי נותרה בעינה. אבל מאוד(!!) הרשימה אותי מידת החשיבות שהחברה ייחסה לביקורת הזו והמאמצים הכבירים שנעשו כדי להסביר שהם כן עובדים קשה והרבה כדי לשפר אותה כל הזמן. העצה שלי תהיה לדאוג לקבל את העדכונים כאשר הם יוצאים ושמדובר פה בחברה שכן רוצה לעבוד ולשפר את המוצרים שלה ככל שעובר הזמן.


    מכל שאר הבחינות תא הנוסעים של הקרוסאובר נותר כשהיה. הנדסת האנוש טובה וברורה (חוץ מהשליטה המסורבלת על מחשב הרכב), המרווח לארבעה מבוגרים מספק לחלוטין, עם שפע של מרווח ראש ומרווח ברכיים סביר בהחלט. שלושה מבוגרים כבר ירגישו לא בנוח להצטופף מאחור. תא המטען סביר עם פתח גדול ונוח ועומק-גובה-רוחב טובים של התא עצמו.

    השינוי המשמעותי ביותר שעשתה סוזוקי נעוץ במערכת ההנעה. הקרוסאובר עבר ממנוע 1.6 ליטר אטמוספרי ותיבת הילוכים רציפה שהיו בסדר אבל לא יותר מזה, למנוע 1.4 ליטר טורבו ותיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (אוטומטית "רגילה").

    המנוע מצויין, מושך מעולה מסל"ד מאוד נמוך - כצפוי ממנוע טורבו - ומאיץ בלי מאמץ ובלי שום דרמה. מדובר בשיפור עצום על פני המנוע הקודם, אבל עדיין קל מאוד להרגיש שמדובר במנוע הטורבו ה"מיינסטרים" הראשון של סוזוקי (יש ליצרנית מנוע 660 סמ"ק טורבו שמיועד לשוק היפני בלבד). הוא מחוספס יותר, חלש יותר ופחות נעים ממנועי טורבו אחרים של יצרניות עם נסיון עשיר יותר בגדישת מנועים. כמו בעבר, גם כאן ברורה הגישה השמרנית והלא ממהרת של סוזוקי עם פיתוחים חדשים וברור לחלוטין שהם לוקחים את הזמן עם המנוע. יחד עם זאת המנוע החדש הוא ללא ספק צעד מבורך וגדול מאוד בכיוון הנכון וטוב לאין שיעור מהמנוע הקודם.

    המנוע החדש גם מצליח להוריד באופן מוחשי את הרעש שחודר לתא הנוסעים, הוא מאיץ בקלילות ולא מתקשה בשום שלב להחזיק את הקרוסאובר במהירות גבוהה בהרבה מזו של שאר התנועה.

    גם צריכת הדלק טובה מאוד למרות המעבר לתיבת הילוכים פלנטרית, שהיא באופן טבעי פחות יעילה מתיבה רציפה. בסוף המבחן הסוזוקי דיווח על בין 12.5 למעל ל-14 ק"מ לליטר בהתאם לאופי הנסועה וכמות הפקקים בכבישים.

    תיבת ההילוכים גם היא טובה, ההילוכים עוברים בצורה מספיק מהירה ומספיק חלקה. בתחום הזה לסוזוקי יש נסיון הרבה יותר גדול מאשר עם מנועי טורבו, ומרגישים את זה. לתיבת יש גם מצב ידני שנגיש דרך משוטים מאחורי ההגה אשר מאפשרים מעבר הילוכים גם כשהידית על מצב D וגם מצב M על הידית עצמה שנועל את התיבה במצב ידני (אך אינו מאפשר העברת הילוכים באמצעותה אלא רק מהמשוטים).

    מיקום המצב הידני בתיבה הוא אחד ה"פאולים" היחידים שסוזוקי רושמת לחובתה בכל הנוגע להנדסת אנוש. הוא נמצא בדיוק מתחת למצב האוטומטי וכמעט בכל תחילת נסיעת מצאתי את עצמי מכניס את הידית למצב הזה במקום למצב האוטומטי הרצוי.

    הדבר היחיד שמעט הציק לי (ולחלק מהבוחנים האחרים) הוא היציאה מהמקום ומערכת ה-Start&Stop. המערכת גסה ומעירה את המנוע בפעולה מאוד מורגשת, והמנוע הזריז יחד עם הילוך ראשון קצר גורמים לכך שהקרוסאובר מזנק מהמקום בצורה הרבה יותר החלטית ומהירה ממה שמצפים ממנו, לפעמים אפילו קצת מהירה והחלטית מדי.

    בידוד הרעשים סביר בהחלט לרכב במחירו של הקרוסאובר. מעל 130 קמ"ש הרעשים שחודרים לתא הנוסעים מתחילים להעיק מעט, ובכבישים משובשים מאוד המתלים נותנים לכם לשמוע שהם עוברים עם נוכחות מורגשת של מפגשי גלגל-שפת שיבוש.

    אמנם עברו כמעט ארבע שנים מאז שנהגתי על הסוזוקי קרוסאובר היוצא, אבל התחושה שלי היא שגם ההגה קיבל טיפול חם במסגרת מתיחת הפנים. ההגה העצבני של הקרוסאובר הקודם, זה שהיה כמעט נטול שטח מת במרכז וגרם לכך שכל נסיעה בכביש מהיר הייתה מלאה בתיקוני הגה אינסופיים, נעלם כלא היה והוחלף בהגה שמצליח לשמור על זריזות מעוררת השתאות אבל גם מצליח להיות נינוח מספיק במרכז.

    מאידך, מערך המתלים של הקרוסאובר פחות הרשים והרגיש אפילו קצת מרושל. כאילו משהו שם לא מחובר כמו שצריך. המתלים נעים על הסקאלה שבין "רכים מאוד" לבין "רכים מדי" והם מצליחים לשכך מהמורות בכבישים עירוניים בצורה די טובה, אך אם תפגשו רצף שיבושים בכביש מהיר או חלילה איזה שבר אורכי בשיא הפניה, תמצאו את הקרוסאובר זז באי נוחות על המתלים - לפעמים אפילו בצורה לא ממש צפויה - ואתכם זזים באי נוחות במושב.

    אבל, זה המקום לציין שכל הדברים האלה נכונים רק כשמוציאים את הקרוסאובר מאיזור הנוחות שלו ומעלים את המהירות בצורה שהיא - איך לומר - לא תמיד מאוד אחראית. במהירויות סבירות ואפילו קצת יותר הוא בסך הכל בסדר.

    וככה בגדול אפשר גם לסכם את המבחן הזה. סוזוקי קרוסאובר המחודש, בדיוק כמו זה שלפניו, הוא בסך הכל בסדר. קשה להגיד שהוא מצטיין באופן מובהק במשהו, ולמעט רשימת אבזור דלה ואיכות חומרים לא מצטיינת, כמעט ואי אפשר למצוא בו פגמים מהותיים.

    המנוע - הגם שאינו מהטובים בסך הכל - מציג שיפור משמעותי מאוד על פני הקודם עם חוויית נסיעה הרבה יותר נינוחה, נעימה וזריזה, וגם חסכונית יותר בחלק מהתנאים. ובשאר התחומים הוא נותר כפי שהיה או השתפר.

    במחיר בו הוא נמכר - 110,000 ש"ח לדגם הידני או 125 אלף שקלים לאוטומטי, ואם זוכרים את המטרה לשמה הוא הוצג, להיות מוביל נוסעים סטנדרטי ולא ממש מרגש, הוא מציג - בתכלס - פתרון לא רע בכלל. 

    רוצים לראות מה חשבו גולשי CarsForum האחרים שנהגו בסוזוקי קרוסאובר? הצטרפו לשיחה.

    dddd