תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • מרצדס
  • מרצדס ספרינטר החדש – מבחן דרך

    מרצדס

    מרצדס ספרינטר, המרצדס של המסחריות, עבר מתיחת פנים שהוסיפו לו שלל מערכות בטיחות מתקדמות ושיפרה את איכות החיים. עכשיו מדובר באחת מהמסחריות המשובחות שאפשר לקנות, אבל גם אחת היקרות.

    • 12-03-2015
    • מאת: אלירן אברזל | צילום: פבל צ'רניצקי

    לא פשוט למכור רכבי עבודה בישראל. הלקוחות לא קלים, יודעים בדיוק מה הם רוצים וכמה הם מוכנים לשלם על זה. הם זקוקים לכלי שיתאים בצורה האופטימלית לעבודה שעליהם לבצע והם זקוקים לו עכשיו. אבל יותר מכל, אסור שכלי העבודה שלהם יאכזב אותם. בעבור עסק, רכב עבודה שמתקלקל הוא הפסד כפול – גם של עבודה שלא בוצעה וגם של עלות התיקון במוסך. הם לא שוכחים, הלקוחות. אם תאכזב אותם פעם אחת כנראה שיהיה לך קשה מאוד לקבל הזדמנות שניה. מרצדס ספרינטר הוא אחד מאותם כלים שבדרך כלל לא מאכזבים.

    הספרינטר הוא קו המסחריות האמצעי של מרצדס. מתחתיו יש את הויטו והסיטאן (תואם רנו קנגו, שאינו משווק בישראל). מעליו יש מבחר עצום של משאיות – מאטגו העירונית ועד לאקרוטס הענק. הספרינטר נמצא באמצע, כשהוא מיועד למגוון משימות במשקלים כוללים שבין 3.5 ל-5 טון. עם קצת רצון (ועבודה של בונה מרכבים מקומי) אפשר להפוך אותו לכמעט כל סוג של רכב עבודה – ממשאית עם ארגז פתוח, דרך מיניבוס או אוטובוס ציבורי זעיר עם 19 מקומות ישיבה ועד לאמבולנס.

    בתחילת השנה שעברה הגיעה ארצה הגרסה המעודכנת של הספרינטר, מתיחת פנים שעבר הדור השני של הספרינטר שנועדה לשפר את מעמדו של הספרינטר אל מול המתחרים החדשים שמושקים בימים אלו בישראל – הטרנזיט החדש של פורד, הדגם החדש של איווקו דיילי והדוקאטו המעודכן של פיאט (בקרוב יגיע גם התאום, פיג'ו בוקסר). האם העדכון האחרון, ביחד עם סמל הכוכב הנחשק מלפנים, יהפכו אותו למרצדס של המסחריות?

    מרצדס ספרינטר 2015

    מבחר הדגמים של מרצדס ספרינטר כאמור עצום אך אני קיבלתי לנסיעת המבחן את הגרסה הקצרה, הגבוהה והמאובזרת ביותר. רכב ההדגמה מגיע ללא דיגומים בהתקנה מקומית אבל עם שלל פריטי אבזור מקוריים מהיצרן בגרמניה. לגרסה הזו משקל כולל של 3,550 קילוגרמים והיא מציעה יכולת העמסה של כ-1.2 טון. לגרסה הזו אורך כללי של 5.96 מטרים, כשלמעלה ממחצית מהם (3.26, ליתר דיוק) מיועדים לתא המטען הענק, שמגיע לגובה של 1.94 מטרים.

    כרגיל אצל מרצדס הושקעה כאן מחשבה רבה בכל הנוגע לשימושיות. תא המטען הגיע עם דלת צד ימין חשמלית המשולבת במדרגת צד חשמלית גם כן. משמאל ישנה דלת הזזה נוספת, לא חשמלית, אך עם סיוע מכאני בפתיחה וסגירה. מאחור שתי דלתות גדולות שיכולות "לצאת מהציר" ולהיפתח לכמעט 270 מעלות. המהנדסים הגרמנים חשבו על הכל ואפילו הצמידו לקצוות הדלתות מגנטים קטנים, שיחזיקו את הדלתות פתוחות עד הסוף גם כשהרכב חונה בשיפוע.

    פתיחה של הדלתות מגלה תא מטען ענק, עם סף הטענה נמוך מאוד וגישה נוחה. הדיפון הגרמני המקורי כולל שלל אביזרי קיבוע לרצפה או לצדדים ושני חלונות שמש בתקרה, ככה שאם בטעות תרצו להוביל ג'ירפה יהיה לה מאיפה להוציא את הראש.

    מרצדס ספרינטר 2015

    מתחת למכסה המנוע של הגרסאות הקצרות שוכן מנוע 2.1 ליטר טורבו-דיזל בהספקים של 129 כוחות סוס בגרסת ה-313 או 163 כוחות סוס בגרסת ה-316. גרסת ה-316 של מרצדס ספרינטר, אותה קיבלתי לנסיעת המבחן, מוצעת כאופציה גם עם תיבת הילוכים אוטומטית מלאה, לא רובוטית, עם 7 הילוכים. מדובר באופציה נדירה מאוד בשוק, שקיימת בדרך כלל רק במסחריות האמריקאיות (שברולט סילברדו או סאוונה). שאר המתחרים האירופאים מסתפקים בגיר ידני, או לפעמים באופציה לתיבה רובוטית לא מוצלחת במיוחד.

    תיבת ה-7G של מרצדס התגלתה כבר עם תחילת הנסיעה כתיבת הילוכים מוצלחת למדי. כמו תיבת הילוכים אוטומטית רגילה היא מעבירה הילוכים בצורה חלקה, גם תחת עומס. אבל בניגוד לתיבות אוטומטיות רגילות היא ממהרת לנעול את ממיר המומנט כבר במהירויות נמוכות, מה שמאפשר בלימת מנוע יעילה מיד עם הרמה של הרגל מדוושת הגז. מצד שני, היא מעט איטית מהמקובל בתיבות אוטומטיות ובמיוחד בהורדות הילוך.

    השילוב בין המנוע לגיר מצוין ומפיק לא רק ביצועים טובים אלא גם צריכת דלק מצוינת. אני מדדתי כ-10.5 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת, אך ברכב שהיה רוב הזמן לא עמוס. כך או כך מדובר בנתון מצוין, שמתקרב לנתון שמדדתי ברנו מאסטר הידני שננהג בתנאים דומים. ללמדכם כמה יעילה התיבה האוטומטית המצוינת הזאת של מרצדס.

    מרצדס ספרינטר 2015

    הלאה אל תא הנהג של מרצדס ספרינטר המחודש, שמציג ללא ספק שיפור משמעותי לעומת הדגם היוצא. המבנה הבסיסי נותר בסך הכל זהה לזה של הדגם הקודם אך ניכר שמישהו כאן עבר ושיפר כמה נקודות תורפה. הפלסטיקים מרגישים איכותיים יותר, עמידים יותר ונעימים יותר למגע. גלגל ההגה שודרג וכעת הוא כולל גם כפתורים לשליטה על מערכת השמע. לוח השעונים שודרג וכעת הוא כולל מחשב דרך מתקדם יותר ותצוגה קריאה יותר. גם הריפודים של שלושת המושבים הקדמיים שודרגו וכעת הם עבים יותר (ובתקווה גם עמידים יותר). אפילו מערכת השמע שודרגה וכעת היא מקורית מהיצרן. כיף לראות כאן את אותה המערכת שתפגשו גם ב-GLK.

    תא הנהג מציע שלל תאי אכסון, כשרכב ההדגמה ה"גבוה" כולל גם מדף מעל ראש הנהג הנוסע. בנוסף יש שלל מחזיקי דפים, מחזיקי כוחות בשפע ומושב מרכזי שהופך לשולחן קפה קטן. אם זאת הנדסת האנוש אינה מושלמת כמו שאפשר היה לצפות ממרצדס. כך למשל המתג שמפעיל את האורות לא מואר בעצמו, מה שאומר שבחושך צריך לנחש באיזה מצב נמצאת הידית. גם המיקום של מערכת השמע לא מושלם והיא רחוקה מהישג היד של הנהג. צריך להתכופף קדימה כדי להגיע לכפתורים שלה, או לשלוט עליה דרך גלגל ההגה.

    מרצדס ספרינטר 2015

    אבל גולת הכותרת של רכב ההדגמה היא "חבילת הבטיחות" המקורית שמוצעת כעת כאופציה בכל דגמי ה-3.5 טון של הספרינטר (סטנדרט בדגמי ה-5 טון). מרצדס היא אחת מהיצרניות המובילות בתחום מערכות העזר הבטיחותיות, רק שלרוב זה מתקשר לרכבי הפרימיום שלה ולא לקו דגמי המסחריות. כאן אפשר לראות כיצד טכנולוגיות שכבר הפכו לסטנדרט ברכבי היוקרה זולגות אט אט גם לרכבי העבודה. מרצדס היא הראשונה בישראל שמציידת את רכב העבודה שלה בחבילה שכזאת, ואפשר רק לקוות ששאר היבואנים ילכו בעקבותיה.

    כבר מבחוץ אפשר לזהות את פנסי הקסנון איתם הגיע רכב ההדגמה. מלבד העובדה שהם מספקים עוצמת הארה מרשימה למדי הם כוללים גם מערכת תאורה אקטיבית. המערכת הנהדרת הזו תפעיל את האורות הגבוהים בצורה אוטומטית בכבישים חשוכים ותכבה אותם ברגע שתגיעו לצומת מוארת או כשיופיע רכב אחר בכביש. בנוסף הם כוללים גם תאורת DRL מבוססת LED וסיוע בפניה.

    היצע מערכות העזר ממשיך אל תא הנוסעים, שם תגלו חיישני חניה מקוריים קדמיים ואחוריים, אליהם מצטרפת גם מצלמת רוורס מקורית ואיכותית למדי. בנסיעה של מעל ל-30 קמ"ש נכנסת לפעולה מערכת להתראה על רכבים בשטחים המתים, שתהיה יעילה במיוחד בדגמים הארוכים בהם השטח המת מימין גדול יותר. במהירויות גבוהות יותר תיכנסו לפעולה מערכות לסיוע בתיקון רוחות צד, מערכת להתראה על סטייה מנתיב הנסיעה ומערכת להתראה מפני התנגשות.

    מרצדס ספרינטר 2015

    נוחות הנסיעה במרצדס ספרינטר היא עניין של השקפה. מצד אחד, לנהג די נוח. אבל זה בעיקר בגלל מושב הנהג ההידראולי (סטנדרט) המצוין שסופג את רוב תלאות הכביש. מי שישב באחד משני המושבים הימניים ייהנה פחות. רנו מאסטר מציע כיול מתלים רך יותר, שמתבטא בנוחות נסיעה טובה יותר. ואם כבר פתחתי את עניין התלונות על נוחות הנסיעה, אז הנה עוד אחת. המחיצה שמפרידה בין תא הנהג לתא המטען מגבילה מאוד את זווית משענת הגב של מושב הנהג, מה שהפריע לי באופן אישי להגיע לתנוחות נהיגה אופטימלית.

    כניסה לעיר מגלה לי שוב את ההבדל העצום שבין המסחריות האמריקאיות למסחריות האירופאיות בכל מה שקשור לתמרונים ברחובות צפופים. בעוד באמריקאיות כדוגמת הסילברדו מכסה המנוע הענק גורע לא מעט משדה הראיה, כאן מכסה המנוע קצר ונמוך והראות החוצה מצוינת. תוסיפו לזה סרח קדמי קצר, רדיוס סיבוב מעולה ומראה צד גדולות – וקיבלתם רכב שהרבה יותר נעים לנהוג ברחובות העיר הצפופה לעומת הסאוונה, הסילברדו ושות'.

    מרצדס ספרינטר 2015

    מרצדס ספרינטר – סיכום

    הספרינטר הוא ללא ספק המרצדס של המסחרית. יש לו כמה מגרעות קטנות, כמו עניין הנוחות וכמה זוטות שאפשר ללמוד לחיות איתם בנושא הנדסת האנוש, אבל יש לו גם מגרעה עיקרית אחת – המחיר. בשביל המרצדס של המסחריות תצטרכו להעמיק את המימון ולשלם יותר. מחירו ההתחלתי של ספרינטר 3.5 טון עומד על 298 אלף ₪ (לפני מע"מ) וזה לפני דיגומים וללא גיר אוטומטי (תוספת של כ-14 אלף ₪). חבילת הבטיחות המרשימה תעלה כ-10,000 ₪ נוספים בדגמי ה-3.5 טון ותגיע כסטנדרט בדגמי ה-5 טון.

    רק כדי לסבר את האוזן – רנו מאסטר, פיאט דוקטו או פורד טרנזיט מהדגם הגדול ביותר (5 טון, גבוה, ארוך) עולים פחות מהספרינטר הקצר והזול ביותר. אז נכון, הספרינטר טוב מרובם (אם לא מכולם). נכון, לספרינטר יש מוניטין מעולה בשוק, ויעידו על כך עשרת נהגי הספרינטר ה"ישן" שעצרו אותי באזור התעשייה של תפן וכמעט קנו ממני בכוח את רכב ההדגמה (שבכלל לא עומד למכירה). נכון, לספרינטר יש שוק יד שנייה טוב יותר משל האחרים.
    הכל נכון. אבל עם תג מחיר כזה יהיה קשה לשכנע אותי כבעל עסק לבחור בספרינטר ולא במתחרים. וחבל, כי למרצדס יש כאן כלי עבודה מרשים מאוד.

    מרצדס ספרינטר 3.5 טון - מפרט טכני

    מרצדס ספרינטר 2015

    dddd