תוכלו למצוא מידע נוסף במגזין על

  • רנו
  • רנו מאסטר – מבחן דרך

    רנו

    מסחריות במשקל שבין 3,501 ל-4,000 קילוגרמים הפכו לפופלאריות מאוד בישראל בשנים האחרונות בשל הטבות מס רבות. רנו מאסטר מנסה להתברג מחדש בפלח שוק זה. מצליח לו?

    • 03-04-2014
    • מאת: אלירן אברזל

    אתם אולי לא ידעתם את זה, אבל רנו מאסטר שייך לאחת מהקטגוריות החמות ביותר בשוק הרכב הישראלי. מדובר בקטגוריה לא סקסית במיוחד, נחבאת אל הכלים. גם השם שניתן לה לא בדיוק קצר וקולע – רכבים מסחריים במשקל שבין 3,501 ל-3,999 קילוגרמים. אבל עובדתית, מדובר בקטגוריה חמה במיוחד בשוק המסחריות, כזאת שזוכה ללא מעט התעניינות בשל העובדה שהיא מהווה סוג של מקלט מס, לפחות באופן חלקי.

    בשנת 2007 החליטו במשרד התחבורה לאמץ את דרגות רישיון הנהיגה הנהוגות באירופה וכתוצאה מכך הוגבל משקלו הכולל של רכב שאפשר לנהוג ברישיון ב' (רישיון B) ל-3,500 קילוגרמים. אבל, מי שהוציא רישיון נהיגה לפני ה-1 בינואר 2007 יכול לנהוג ברכב שמשקלו הכולל הוא עד 4,000 קילוגרמים, גם אם ברשותו רישיון ב'. פער של 499 קילוגרמים אולי לא נשמע כמו הרבה על הנייר, אבל מסתבר שהוא מספיק גדול כדי לפתוח נישה של ממש בסגמנט המסחריות. עובדים שכירים שמקבלים רכב שמשקלו הכולל נמצא בטווח הזה נהנים מאפס שווי שימוש – חיסכון של כמה מאות שקלים בחודש. בעלי העסקים שרוכשים רכב כזה מקבלים הכרה ב-100 אחוז מהוצאות הרכב וגם החזר מלא על המע"מ.

    רנו מאסטר

    לקטגוריה הזו בדיוק נכנס רנו מאסטר, הרכב המסחרי הגדול ביותר בהיצע המסחריות הקלות של רנו. למאסטר יש למעשה שני אחים קטנים. האחד מוכר יותר ושמו רנו קנגו. השני קצת פחות, ושמו רנו טראפיק. הטראפיק מגיע למשקל כולל של עד 3,000 וקצת קילוגרמים. המאסטר מתחיל מ-3,510 קילוגרמים של משקל כולל בגרסאות הקטנות יותר ומגיע עד למשקל כולל של 4,510 קילוגרמים בדגמים האחרים ובדגמי המשא הפתוח ("טנדר"). היצע הגרסאות של רנו מאסטר רחב וכולל מגוון של ארבעה אורכי מרכב (בין 318 סנטימיטרים בדגם ה-L1H1 ל-685 סנטימטרים בדגם ה-L4H3), שלושה גבהים שונים וכמובן אין ספור תצורות מרכב בין לבין (כולל תצורת היסעים). רכב ההדגמה בוא נהגתי הוא בינוני באורכו ובגובהו (L2H2).

    אגב, כמו הטראפיק שמיוצר בשיתוף פעולה עם אופל ומשווק גם כאופל ויארו, גם המאסטר מיוצר בשיתוף פעולה עם אופל ומשווק גם כאופל מובאנו (שטרם הגיע לישראל). שיתופי פעולה שכאלו הם דבר נפוץ למדי בעולם המסחריות וגם המתחרים משתפים פעולה זה עם זה. מרצדס ספרינטר מיוצר במקביל לפולקסווגן קראפטר ופיאט דוקטו הוא אח כמעט תואם של פיג'ו בוקסר.

    רנו טראפיק

    כניסה לתא הנוסעים של רנו מאסטר מגלה לא מעט דימיון לרכבים המשפחתיים של רנו. כל מי שנהג ברכב משפחתי של רנו מהשנים האחרונות יגלה כאן לא מעט מתגים מוכרים. החל מכפתורי בקרת השיוט, דרך כפתורי הכיוון החשמלי של מראות הצד ועד לידית האיתות. את כולם פגשתי כבר בדגמים המשפחתיים של היצרנית, כמו רנו מגאן סטיישן או רנו קליאו החדשה. הכפתורים האלו הם סממן טוב מאוד לכך שתא הנוסעים של המאסטר מרגיש מאוד כמו תא נוסעים של רנו משפחתית ופחות כמו תא נוסעים של משאית קלה. וזה לא רע בכלל, נהפוך הוא.

    ניכר שבתא הנוסעים הושקעה לא מעט מחשבה על הנדסת האנוש ועל נוחות השימוש. אני ספרתי לא פחות מ-22 תאי אכסון שונים שמפוזרים בתא הנהג – ארבעה תאי אכסון בכל אחת מהדלתות, שלושה תאי אכסון מעל לראש הנהג, מלא תאי אכסון בחלק העליון של הדש-בורד ובערך 50 מחזיקי כוסות שיספיקו להמון המון כוסות של קפה שחור. יש גם שקע כוח נוסף בחלק העליון של הדש-בורד (שימושי לחיבור מכשיר ניווט) ועוד שקע כוח בארגז. אבל גולת הכותרת, לפחות עבורי, הוא המושב המרכזי שהופך במשיכת ידית לשולחן ייעודי למחשב נייד. פשוט אבל מאוד מאוד נוח, במיוחד אם אתה גם מנהל בפורום הרכב הגדול במדינה וצריך לחלק כמה התראות למשתמשים סוררים באמצע יום עבודה.

    רנו מאסטר

    בכלל, רנו מאסטר הוא רכב נוח. טוב, זאת לא נוחות נסיעה שתמצאו במכוניות מנהלים יוקרתית אבל מדובר בנוחות מרשימה למדי לאור אופיו המסחרי של הרכב. רכבים מסחריים נוטים להיות קופצניים למדי, במיוחד כשהם לא עמוסים. המאסטר מרשים לטובה בתחום זה והציע שיכוך מהמורות מצוין לאורך כל נסיעת המבחן. גם מושב הנהג נוח, אף על פי שהוא אינה הידראולי. למרות שגלגל ההגה אינו מתכוון למרחק תנוחת הנהיגה נוחה בסך הכל, גם לאחר שעות ארוכות מאחורי ההגה.

    מראות הצד של המאסטר גדולות ומפוצלות. הן מעניקות ראות טובה מאוד לצדדים ומשאירות מעט מאוד שטחים מתים. ברכב ההדגמה הותקנה גם מצלמת רוורס (התקנה מקומית בתוספת תשלום, המשולבת בתוך מסך מגע דמוי טאבלט), שבהחלט הקלה על נסיעות לאחור וכניסה לחניות צפופות. אם זאת לא הכל מושלם בתא הנהג וברנו כמו ברנו, תמיד חייבים לסבך משהו בתפעול תא הנהג. לא ברור איך הגיעו כפתורי ההפעלה של אורות המצוקה והנעילה המרכזית לקונסולה העליונה ומה בדיוק יש להם לחפש שם. חבל גם שאין ידית אחיזה נוספת על הקורה הקדמית, לטיפוס קל יותר אל תא הנהג.

    רנו מאסטר

    מבחינת שימושיות מציע רנו מאסטר תא מטען ענק. כל דגמי המשא האחוד מגיעים כסטנדרט עם דלת צד אחד, גדולה יחסית (אבל לא ענקית). שווה לבדוק כמה תעלה לכם תוספת של דלת תא נוספת בצד שמאל. הדלתות האחוריות נפתחות לזווית של כמעט 270 מעלות בזכות פטנט שמאפשר הסרה (מבוקרת) של הצירים – זה פשוט נהדר למי שמתכוון להעמיס על הרכב משטחים עם מלגזה. עם הסרת הצירים הדלתות נצמדות לצידי הרכב וקל מאוד לגשת אל תא המטען עם מטען רחב.

    כל הדגמים וכל תצורות המרכב מגיעים עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.3 ליטרים, שהספקו המרבי הוא 150 כוחות סוס והמומנט המרבי שלו הוא כ-30.5 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים ידנית, עם שישה הילוכים. לא מפתיע לגלות שמבחינת ביצועים הוא מספק את הסחורה, בהתחשב בעובדה שהוא משודך גם לרכבים עם מרכב כבד משמעותית מזה של רכב ההדגמה. גם עם כמה מאות קילוגרמים נוספים בתא המטען, הרכב נוסע נהדר ומאיץ היטב. כן, גם בעלייה של פרויד בחיפה.

    ידית ההילוכים מדויקת מאוד והעברת ההילוכים קלה ונעימה. דוושת המצמד נעימה לשימוש ולא תשאיר אתכם עם נמק ברגל גם אחרי יום עבודה ארוך בפקקים של תל אביב. שלושת ההילוכים הראשונים הם השימושיים ביותר בנסיעה עירונית והם מאפשרים זחילה בקצב הפקק ללא שימוש תכוף במצמד או בגז.

    בסיומו של יום המבחן הארוך, ששילב נסיעה עירונית פקוקה עם נסיעה בין עירונית רגועה עמדה צריכת הדלק על כ-10.5 קילומטרים לליטר סולר – נתון מרשים למדי, אך יש לזכור שהוא הושג כשברוב הנסיעה הרכב לא היה מועמס.

    רנו מאסטר

    רנו מאסטר – סיכום

    יש לא מעט מתחרים בסגמנט המסחריות שמשקלן העצמי נע בין 3,500 ל-4,000 קילוגרמים, מפיג'ו בוקסר ועד מרצדס ספרינטר. כולם טובים ולכולם יש יתרונות לא מעטים אבל נראה שהמאסטר הוא חבילה מרשימה למדי. יש לו ביצועים טובים, צריכת דלק טובה, רמת שימושיות גבוהה ובעיקר – תא נהג נעים ונוח לשהייה. כשמדובר ברכב עבודה בו צריך הנהג להעביר לא מעט קילומטרים, לנוחות הנסיעה ולרמת האבזור יש לא מעט השפעה על הבחירה. וכאן המאסטר מציג חבילה מרשימה למדי.

    המאסטר הוא לא הרכב הזול מסוגו בקטגוריה, אבל הוא גם לא היקר ביותר. הוא זול מהספרינטר של מרצדס אבל יקר במעט מהדוקאטו של פיאט ומהבוקסר של פיג'ו. את הספרינטר החדש טרם בחנו, אבל בהשוואה לדגם היוצא המאסטר נהנה ממנוע חזק יותר, מתא נוסעים "נעים" יותר ומבידוד רעשים טוב יותר. יש לו גם כמה יתרונות על פני הדוקטו והבוקסר, בעיקר בתחום הנוחות. לאור כל אלו, המאסטר הוא בהחלט בחירה מוצלחת למדי בקטגוריה בעלת השם הארוך ביותר בשוק הרכב הישראלי.

    רנו מאסטר - מפרט טכני להורדה

    רנו מאסטר

    dddd